Kokeillaas täältä, jos löytyisi vihjettä miten edetä vaivan kanssa.
Elikäs tuo -16 mallin kohta 300t ajettu pata meni alakierroksilla kummallisen voimattomaksi kerrasta jokin viikko sitten. Sitten vähän tuo jälkeen tuli ahtopaineanturin vikakoodit, käynnistysongelmaa ym.... Anturi vaihdettiin (MAP) ja vikakoodit lähti, ja moottorikin pelaa melkein kunnolla, mutta:
Kone on kuitenkin edelleen jotenkin hyvin laiska aivan alakierroksilla... Jos esimerkiksi rullaa tyhjäkäynnillä ja siitä meinaa polkaista uudelleen vauhtiin, niin menee parisekunttia, että hätinä edes ääni muuttuu. Kierrokset kuitenkin nousee hissukseen, kunnes jossain 1900rpm vaiheilla veto ilmantuu ja lähdetään ihan kohtuudella menemään. Tasaisessakin valtatieajossa tuntuu että välillä jokin rajoittaa sopan saantia. Huomiota herättää sekin että tuossa alkuvaiheen kiihtymättömyyden aikanakin ajokoneen näyttö pomppaa jonnekin kertaluokkaa 20l/100km, mutta juuri mitään ei tapahdu esim koneen äänessä... Aivan kun tuo komento ei menisi ruiskutukselle saakka.
Tähän mennessä on katsottu että:
- Ahtopaineet on kunnossa (Kilo jo tyhjäkäynnillä ja käyttäytyy loogisesti), ja vivusto kulkee smootisti
- Vikakoodeja ei ole
- Kapineesta on EGR-vika blokattu softasta ja venttiilistä piuha irti... Pelasi tuossa mallissa kymmeniätuhansia
- MAF-anturia koetettu putsata
- Imuvuotoja etsitty monen hengen voimin, mutta näy semmoista (Ruiskitty esin brake cleaner imukanavien liitoksiin)
Itse olen arvaillut että siellä ilmamassamittari (MAF) näyttäisi ankarasti alakanttiin ja savutuksen esto rajoittaisi koneen sopan saantia
mitä kannattaisi parviälyn mielestä seuraavaksi ihmetellä