Arvon tietäjät,
Esitetään kysymyksiä:
Tässä on nyt nelisen kuukautta pyöritetty OB:lla menemään. Mielenkiintoinen "traktori" Volvo V70 mk3 jälkeen. Toisaalta myös ihan hyvällä tavalla. Esimerkiksi venettä rampilta kiskoessa aivan älytön peli
Tarkemmat speksit ovat 2011 loppupää, kiisselikone ja Pisness varustelutaso. 235 000 ruuvattu menemään. Renkaina on (koko kategoriaa "muistaakseni") 215/70/16 Nokian Hakkapeliitta 7 SUV. Paineet on moneen kertaan checkattu 2.2 bar.
Ensimmäinen, mikä itseäni on häirinnyt on auton alusta ja erityisest sen "pintakovuus". Iskarit ja jouset ovat tod.näk alkuperäiset, mutta siltikin ihmettelen jousituksen jäykkyttä. Todella tehokkaasti päästää kaiken tien pinnassa olevan epätasaisuuden läpi. Varsinkin Volvosta tuohon hypänneenä melkoisen epämukavia olivat ensimmäiset tuhat kilometriä, ennen kuin pääsi edes hieman "tottumaan".
Edellisellä leimalla on ollut ihan OK jousto, muttei nyt kuitenkaan uudenveroinen.
Kysymys kuuluukin siis, että onko tuo ihan vain "ominaisuus", vai tulisiko asiaa pohtia sen enemmän?
Toinen askarruttava asia (saattaa mennä väärään aihe-alueeseen) on ratin "veto" oikealle. Eli suoraan ajettaessa ja vaikkei tie kovasti kohti piennarta kallistaisikaan, ratti pyrkii kääntymään oikealle. Käytännössä rattia saa pitää jatkuvasti muutaman asteen vasemmalle käännettynä. Melko häiritsevää.
Voisiko persiillään olevat ohjauskulmat aiheuttaa moista? Mystinen vaiva.
Valistuneita ehdotuksia ja arvauksia aiheesta saa heittää.
Nyt kun kerran päästiin kyselyn makuun, niin kysäistään vielä rengaslaakeri-asiaa. Eli jonkin fillarin laakeri vetelee ilmeisesti viimeisiään. Ehkä. Meteli on melkoinen maantienopeuksissa. Vaikea vain paikallistaa, mikä laakeri olisi mennyt - ei oikein oireile kaarteiden perusteella. Huoltamolla, nopeassa chekkauksessa eivät löytäneet ns. kuminan/huminan aiheuttajaa. Saattaa siis olla myös vain 5 mm pinnalla olevat renkaat, mutta silti epäilisin laakerivikaa, sillä ruotsinvehkeitä aiemmin harrastaneena vähän turhankin tuttu vaiva.
Mitä veikkaatte, voisiko esimerkiksi takapyörän laakeri oireilla niin, että meteli 70+km/h nopeuksissa on suht voimakas, muttei sitten kaarteiden mukaan oikein elä? Eli vaihtoehdot, jotka itselle tulee mieleen ovat: jokin laakeri, renkaat tai sitten vain onneton äänieristys. Sinänsä hieman vaikea sanoa, voisiko kyseessä olla renkaat, sillä kesäkumeilla hieman samanlaista meteliä, mutta niissäkin pinta aika valmis.
Varmasti vaikea tällä tavoin arvioida, mutta taas jälleen fiksummilta pyydetään neuvoa, sillä nämä Jaapaninmaan vehkeet ovat hyvinkin tuntemattomia itselle ja tuttavapiirille.