HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

OB 2011 alustan kovuus ym.

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Kalapoika
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Syys 2019, 19:01

OB 2011 alustan kovuus ym.

ViestiKirjoittaja Kalapoika » 07 Joulu 2019, 20:33

Arvon tietäjät,
Esitetään kysymyksiä:

Tässä on nyt nelisen kuukautta pyöritetty OB:lla menemään. Mielenkiintoinen "traktori" Volvo V70 mk3 jälkeen. Toisaalta myös ihan hyvällä tavalla. Esimerkiksi venettä rampilta kiskoessa aivan älytön peli :D
Tarkemmat speksit ovat 2011 loppupää, kiisselikone ja Pisness varustelutaso. 235 000 ruuvattu menemään. Renkaina on (koko kategoriaa "muistaakseni") 215/70/16 Nokian Hakkapeliitta 7 SUV. Paineet on moneen kertaan checkattu 2.2 bar.

Ensimmäinen, mikä itseäni on häirinnyt on auton alusta ja erityisest sen "pintakovuus". Iskarit ja jouset ovat tod.näk alkuperäiset, mutta siltikin ihmettelen jousituksen jäykkyttä. Todella tehokkaasti päästää kaiken tien pinnassa olevan epätasaisuuden läpi. Varsinkin Volvosta tuohon hypänneenä melkoisen epämukavia olivat ensimmäiset tuhat kilometriä, ennen kuin pääsi edes hieman "tottumaan".
Edellisellä leimalla on ollut ihan OK jousto, muttei nyt kuitenkaan uudenveroinen.
Kysymys kuuluukin siis, että onko tuo ihan vain "ominaisuus", vai tulisiko asiaa pohtia sen enemmän?

Toinen askarruttava asia (saattaa mennä väärään aihe-alueeseen) on ratin "veto" oikealle. Eli suoraan ajettaessa ja vaikkei tie kovasti kohti piennarta kallistaisikaan, ratti pyrkii kääntymään oikealle. Käytännössä rattia saa pitää jatkuvasti muutaman asteen vasemmalle käännettynä. Melko häiritsevää.
Voisiko persiillään olevat ohjauskulmat aiheuttaa moista? Mystinen vaiva.
Valistuneita ehdotuksia ja arvauksia aiheesta saa heittää.

Nyt kun kerran päästiin kyselyn makuun, niin kysäistään vielä rengaslaakeri-asiaa. Eli jonkin fillarin laakeri vetelee ilmeisesti viimeisiään. Ehkä. Meteli on melkoinen maantienopeuksissa. Vaikea vain paikallistaa, mikä laakeri olisi mennyt - ei oikein oireile kaarteiden perusteella. Huoltamolla, nopeassa chekkauksessa eivät löytäneet ns. kuminan/huminan aiheuttajaa. Saattaa siis olla myös vain 5 mm pinnalla olevat renkaat, mutta silti epäilisin laakerivikaa, sillä ruotsinvehkeitä aiemmin harrastaneena vähän turhankin tuttu vaiva.
Mitä veikkaatte, voisiko esimerkiksi takapyörän laakeri oireilla niin, että meteli 70+km/h nopeuksissa on suht voimakas, muttei sitten kaarteiden mukaan oikein elä? Eli vaihtoehdot, jotka itselle tulee mieleen ovat: jokin laakeri, renkaat tai sitten vain onneton äänieristys. Sinänsä hieman vaikea sanoa, voisiko kyseessä olla renkaat, sillä kesäkumeilla hieman samanlaista meteliä, mutta niissäkin pinta aika valmis.
Varmasti vaikea tällä tavoin arvioida, mutta taas jälleen fiksummilta pyydetään neuvoa, sillä nämä Jaapaninmaan vehkeet ovat hyvinkin tuntemattomia itselle ja tuttavapiirille.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: OB 2011 alustan kovuus ym.

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 07 Joulu 2019, 23:34

Tuohon jousitukseen en sano mitään, kokemus kun mallista puuttuu.

Kyllä ne kulmat kannattaa noilla oireilla säädättää. Se ei niin paljon maksa kuitenkaan. Omasta autosta ratkesi vastaava vetäminen kulmien säädöllä.

Tuo mahdollinen laakerivika on, kuten toteat, paha tuomita näillä tiedoin. Yleensä sieltä paljastuu väljää tai rahinaa kun nostaa kulman ylös ja pyörittelee/kampeaa rengasta. Tai sitten voi myös ääntää ajossa. Kyllä noilla kilometreillä jo hyvinkin osuisi laakerinvaihtotarve. Että jos ei mahdottomalta tunnu ajatus niin tutkituta korjaamolla vielä vähän tarkemmin.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: OB 2011 alustan kovuus ym.

ViestiKirjoittaja yason » 08 Joulu 2019, 00:00

Kalapoika kirjoitti:Kysymys kuuluukin siis, että onko tuo ihan vain "ominaisuus", vai tulisiko asiaa pohtia sen enemmän?


Ensimmäinen ajamani tuon sarjan Outback oli koeajolenkillä pintakova, rytyytti ja kaikki tiessä olevat muhkurat tuntuivat persuuksissa asti. Meinasin jo hylätä koko merkin ja mallin. Toinen yksilö oli täysin toista maata, tasaisen progressiivinen jousto ja pikkukuopat ja muhkurat ylittyvät suhteellisen sivistyneesti ja isot heitot oikein mallikkaasti. Sen sitten ostinkin ja kyyti ei missään vaiheessa ole ollut häiritsevää. Ja olen aika herkkä jousitusmukavuudelle, kun olen Citroënilla ajanut pitkään. Jos jätetään Sitikat, ilmajousitetut vehkeet, FSD-iskarit ja vanhempi kalusto pois, niin kyllä Outbackin jousitus on keskimäärin sieltä pehmeämmästä ja joustavammasta päästä, mitä olen eri autoilla ajanut.

Mutta yksilöissä näköjään on eroja. Olisko iskarit huonot? Katsastusaseman testi ei kerro yhtään mitään iskarien mukavuudesta.

Kalapoika kirjoitti:Toinen askarruttava asia (saattaa mennä väärään aihe-alueeseen) on ratin "veto" oikealle. Eli suoraan ajettaessa ja vaikkei tie kovasti kohti piennarta kallistaisikaan, ratti pyrkii kääntymään oikealle. Käytännössä rattia saa pitää jatkuvasti muutaman asteen vasemmalle käännettynä. Melko häiritsevää.
Voisiko persiillään olevat ohjauskulmat aiheuttaa moista? Mystinen vaiva.


Olisko kuitenkin tieprofiilista kiinni? Itselläni menee normaalissa ajossa suoraan, mutta kevyellä kaasulla ajautuu toisinaan hiljakseen oikealle (veto vs. vedon puute näkyvät varmaan aurauksessa, riippuu kuitenkin tiestä). Kävin mittauttamassa kulmat ja auto palautui takaisin hetken päästä, kaikki oli ihan ohjearvojen sisällä eivätkä säätäneet mitään. Mittauslappu täynnä vihreitä lukemia.

Kannattaa toki käydä mittaamassa kulmat, kun on itselle uusi auto.
Outback MY10 diesel/mt

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: OB 2011 alustan kovuus ym.

ViestiKirjoittaja smacine » 08 Joulu 2019, 22:07

Ob:stä ei kokemuksia, mutta ohjauksen puoltaminen hyvinkin tuttua. sh fore (12/2008) Puoltaa oikealle, alkuun aika reilustikkin, käytän suuntauksessa, ei mitään vikaa, kaikki vihreällä, säätivät ihan pikkuisen kuitenkin. No puoltaminen jatkuu, säätävät vähän lisää, puoltaminen jatkuu edelleen mutta ei enää niin häiritsevästi. Korjaamolla nostetaan kädet pystyyn. Kuulemma jonkun ratin asentoanturin pystyisi vielä kalibroimaan mutta rouvaa ei puoltaminen enää häiritse, eikä enää niin paha ole minunkaan mielestä, joten antaa olla. Talvigummeilla taipumus tulee esiin karvan selvemmin kuin kesärenkailla..

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: OB 2011 alustan kovuus ym.

ViestiKirjoittaja out » 08 Joulu 2019, 23:11

Toi auto on tosi herkkä tien kallistuksille ja siittä johtuen puoltaa yleensä aina oikealle. Rengaspaineilla ja varsinkin renkailla ko. vaivaan tosi suuri merkitys. Toi autohan on myös todella sivutuuliherkkä joten se usein vielä korostaa puoltamista.

Tappi_88
Jäsen
Viestit: 46
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 11:44

Re: OB 2011 alustan kovuus ym.

ViestiKirjoittaja Tappi_88 » 09 Joulu 2019, 08:59

Itellä 2010 OB ollut minulla nyt 7v ja en sanoisi että vetää oikealle tai vasemmalle, nyt ajettu 280tkm.

Laakereita olen vaihtanut ja äänet loppuu.
-Outback 2.0 TD -10
-Ex Outback 2.5 -04
-Ex Outback 2.0 TD -08
-Ex Lexus IS 220 TD -06
-Ex Impreza -06
-Ex Impreza -03
-Ex Celica GTI -96


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa