legacy -07 iskarit

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 14 Loka 2020, 17:08

Onko näistä kokemusta kellään? Saako mukavaksi vai tuleeko kivireki? https://bcracing.fi/fi/product/bc-racin ... f-04/11111
Legacy sedan 2.0R -07

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 815
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja -teme- » 14 Loka 2020, 18:48

Joskus noihin d2/bc sarjoihin kun vaihto löysemmät jouset niin tuli sopivan pintaherkkä eli mukava. Nykyään en tiedä mimmosia lie mutta bc iskareilla aikanaan ajanaut niin kyllä niistä melko pehmeet saa kun jouset ihan löysimmilleen ja klikkerit auki.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18 / Lynx Rave 600ss -10
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

eki75
Jäsen
Viestit: 136
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja eki75 » 15 Loka 2020, 11:03

Mulla on nyt nuo BR versiot alla ja takapää on ok, saa pehmeäksi, mutta keulassa voi olla inasen liian jäykät jouset, noin niinku jos mukavuutta miettii..

Sedani kun on nyt turbo rempassa ja ajellu tuolla farkulla, niin kyllä tuota ihan vakioalustaakin arvostaa, täällä sivukylillä kun on teiden kunto mitä on. :D

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Outback 2.0d -10 ja Legacy 2.0d -08

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 04 Marras 2020, 18:48

Autodocin tilaus jätetty. Kybin iskarit eteen ja taa, sekä taakse kybin jouset. Saapa nähä mimmoseks muuttuu. Nyt on tosiaan niin jäykkä alusta vakiojousilla ettei etukulmasta painamalla jousta mihinkään. Koukun päälläkin voi 80kg äijä hyppiä eikä juurikaan joustoa löydy. Sachs iskarit on siis täysin sopimattomat legacyn alle. :banghead:
Legacy sedan 2.0R -07

Jappi
Viestit: 307
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja Jappi » 06 Marras 2020, 19:35

Mulla on kybit lekassa, kohtuullisen jämäkkä mutta ei epämukava. Tosin mulla outbackin mallia kepakot ja rengastus :mrgreen:

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 07 Marras 2020, 10:34

Mitkä kybit sulla on siellä?
Legacy sedan 2.0R -07

Jappi
Viestit: 307
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja Jappi » 09 Marras 2020, 17:11

ikilika kirjoitti:Mitkä kybit sulla on siellä?


Excel-G. Ja tää kokoonpano tosiaan on, Outback iskarit(jousilautanen ylempänä, pidempi), legan vakiojouset ja 215/65R16 kumit. Etupäässä lisäksi Strongflex punaiset uretaanit.

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 09 Marras 2020, 20:03

Joo, vekselikepit mullekkin tulee. Tosin oem mittaset. Jospahan toikin rupeis joustamaa :occassion:
Legacy sedan 2.0R -07

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 14 Marras 2020, 16:15

Kuinkas karheesti noi yläpäät pitäs liikkua? Nyt rahisee laakeri aika pahasti, vuoden vanha kyb merkkinen kyseessä...
Legacy sedan 2.0R -07

Avatar
sotaherra
Jäsen
Viestit: 247
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja sotaherra » 16 Marras 2020, 22:14

ikilika kirjoitti:Kuinkas karheesti noi yläpäät pitäs liikkua? Nyt rahisee laakeri aika pahasti, vuoden vanha kyb merkkinen kyseessä...

uus kybin yläpää piti sellasta mekkalaa että meni vanhat takasin.
outback 3.0 my04
impreza gl my96
gsxr 1000 k6
+pari bemaria

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 16 Marras 2020, 23:36

Ai, no tämä selittää jo aika paljon kolinoista :lol:
Legacy sedan 2.0R -07

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 20 Marras 2020, 22:16

No nyt on kybit alla, ja uudet snr merkkiset yläpään tukikumit. Mukavampihan se jo on, eikä kolise. Taakse pistin uudet kybin jousetkin. Kolinan syynä oli tukilaakerit, molemmista löytyi ruosteinen rasva laakerista ja kuskinpuolella oli jo väljyyttä.
Legacy sedan 2.0R -07

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 23 Marras 2020, 09:26

Ei toi kyllä keulastaan jousta vieläkään, kyyti on epämukavaa pompottamista. Mikä ihme tommosen saa aikaan? Onko noi kybin iskarit johonki painavampaan autoon tarkotettu?
Legacy sedan 2.0R -07

Jappi
Viestit: 307
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja Jappi » 25 Marras 2020, 21:03

Mikä sulla on rengastus? On se tieten kohtuu jämäkkä uus iskari, mutta sehän on kompromissi mitä suuremmassa määrin. Pehmeän kanssa loppuu joustomatka helposti, se vasta ikävä onkin ja enemmän vahingoksi autolle.

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 25 Marras 2020, 21:09

Sama mikä on ollu alkuperästen iskareittenki kanssa, 225/35-19.
Legacy sedan 2.0R -07

smacine
Jäsen
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja smacine » 25 Marras 2020, 23:00

ikilika kirjoitti:Sama mikä on ollu alkuperästen iskareittenki kanssa, 225/35-19.

:lol: :lol: reps.. Kyllä nyt meni melkein auton vaihdoksi. Aikanaan impussa 215/45-17 järjellisen kevyillä vanteilla alusta vaihteli kamalasta siedettävään, bilsteinin ainakin 35mm madaltava oli pintapehmein, tiettyyn rajaan saakka, Wrx:n orkkisjouset konin iskarein ehkä kokonaismukavin mutta radalla liian pehmeä, Sti:n jouset konin iskareilla oli jotain aivan kamalaa mukavuuden suhteen mutta tiessä auto kyllä pysyi kuin tauti..

Sanoisin että bilsteinin alusta vois olla ainoa setti legacyssä mikä saattais tarjota jotain mukavuutta tuolla rengaskoolla ajettavuuden (ja ulkonäön..) siitä suuremmin kärsimättä. Jos ajo-ominaisuudet ei ole ykkösasia niin joku laadukkaampi ilmajousitus voisi toimia.
19" kevyetkin vanteet renkaineen painavat jo aika paljon, mikä tuo jousittamatonta massaa lisää, mikä vaikeuttaa jousituksen toimintaa. Sitten se hankalampi juttu, jos myöskin ulkonäkö on kriteeri mukavuuden lisäksi, 35 profiilin gummi ei ihan kauheasti auta jousituksen toimintaa pehmentävillä ominaisuuksillaan :crazy:

En sano että homma on mahdotonta mutta.. Onnea yritykseen! :thumbup:

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 26 Marras 2020, 00:28

Ei se rengaskoko siihen vaikuta kuinka jäykkä jousitus on, tarkotan että se on ihan sama onko alla pallokumit vai pelkät vanteet jos auton kulmaa ei saa edes käsin painettua alaspäin, eikä koukun päällä pomppiva 80kg ukko juur takapäätä saa alas.
Legacy sedan 2.0R -07

Jappi
Viestit: 307
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja Jappi » 26 Marras 2020, 11:45

Siihen vaikuttaa eniten jouset.

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 26 Marras 2020, 18:51

Sikäli outo tapaus et jouset on alkuperäset, paitti nyt takana on uudet. Iskarit laittaa liikaa hanttiin tällä kertaa, niinkun olis öljyt pirun paksua :dontknow:
Legacy sedan 2.0R -07

smacine
Jäsen
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja smacine » 26 Marras 2020, 23:18

ikilika kirjoitti:Ei se rengaskoko siihen vaikuta kuinka jäykkä jousitus on, tarkotan että se on ihan sama onko alla pallokumit vai pelkät vanteet jos auton kulmaa ei saa edes käsin painettua alaspäin, eikä koukun päällä pomppiva 80kg ukko juur takapäätä saa alas.



Mä puhuin mukavuudesta en jäykkyydestä. Jäykkyys ainakin vähenee kun ottaa vanhat jouset mukaan malliksi, suuntaa vallilan takomolle ja pyytää samanlaiset millin ohuemmasta langasta. Miten ajo-ominaisuuksien sitten käy, onkin sit jo eri juttu.
Iskunvaimentajan tärkein tehtävä ei ole vaimentaa iskuja vaan pitää pyörä kiinni tiessä. Minkälaista iskunvaimennusta tarvitaan riippuu sitten millaisella tiellä ajellaan. Jos mennään tiukkaa sorapätkää niin asfaltille optimoitu iskunvaimennus ei välttämättä tarjoa paljon pitoa..

Mutta, mutta jos 80 kiloinen kaveri seisoo vetokoukun päällä niin tasonsäädöllä tai apujousilla varustettuja iskunvaimentimia lukuunottamatta auto painuu ihan yhtä alas, oli siellä iskunvaimenninta tai ei. Ilman iskunvaimenninta siinä toki saattaa kestää hetken ennen kuin auton korkeus vakioituu..

Tuolla rengastuksella ja löysällä alustalla Legacystä voi tulla melko äkkinäinen ääritilanteissa, enpä haluaisi olla puikoissa..

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 26 Marras 2020, 23:54

Otetaas hiukan takasinpäin tarinaa. Eli auto oli oikein mukava alkuperäsillä iskareilla ja alkuperäsillä jousilla, samalla rengastuksella. Taakse vaihtu pari vuotta sitte saschin iskarit, jotka toi jämäkkyyttä perään aika paljon. Sitte meni vuosi sitten edestä iskari kierteen juuresta poikki, vaihdoin tilalle saschin iskarit, liiallinen jäykkyys ja pompotus ilmaantu sillon. Jouset pysy edelleen samoina alkuperäsinä. Nyt vuotta myöhemmin vaihdoin uudet kybin iskarit joka nurkkaan ja taakse uudet jouset perän roikkumisen takia. Kybit toi hiukan mukavuutta takasin varsinkin takapäässä, etupää on silti liian jäykkä vaikka on alkuperäset jouset. :thumbdown: :thumbdown:
Legacy sedan 2.0R -07

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 815
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja -teme- » 27 Marras 2020, 07:36

Eli iskareissa on erillaiset simmit sisällä, vaikka alkuperäiset iskarit onkin kybin valmistamat niin ilmeisesti siellä on eri simmi kartta sisällä kun tarvikkeena myydyissä. Tai sitten alkuperäset oli jo se verta pehmeet että paras vaimenuskyky oli menetetty ja auto kulki enemmän jousilla kun nyt uusilla iskareilla.
Viimeksi muokannut -teme- 27 Marras 2020, 20:31, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18 / Lynx Rave 600ss -10
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

ikilika
Viestit: 222
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja ikilika » 27 Marras 2020, 07:55

Auto on ollu mulla liki 7vuotta, 84tkm ajettuna ostin. Nyt on 170tkm ajettu. Ominaisuudet on tullu tutuksi :D
Legacy sedan 2.0R -07

smacine
Jäsen
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: legacy -07 iskarit

ViestiKirjoittaja smacine » 27 Marras 2020, 14:52

Jep, temen kanssa samoilla linjoilla. Orkkis iskarit ja orkkis jouset olivat jo parhaan teränsä menettäneet eli veltostuneet, siihen viittaa tuo perän putoaminenkin. Perän putoaminen tarkoittaa että jouset kuoleentuvat jolloin joustovara lyhenee eli yleensä mukavuus vähenee. Uudet jouset ja uudet iskunvaimetimet palauttaa auton alkuperäisen ajettavuuden, samalla menetetään tuo vanhojen tuoma näennäinen mukavuus ja pehmeys. Tuon mukavuuden vastapuolena on sitten se että auto ei toimi ääritilanteissa valmistajan tarkoittamalla tavalla ja jossain vaiheessa menee suorastaan vaaralliseksi. Tämän vuoksi katsastusmiehet iskunvaimennuksen ja jousituksen tarkistavat.

Yleensä iskarit ja jouset eivät kuole kerrasta vaan hiipuvat hiljalleen, kunnes saavutetaan tila jossa ollaan pelkkien kuoleentuneiden jousien varassa. Ihmisen perse on siitä hieno/huono instrumentti että se ei yleensä reagoi tuohon hitaaseen muutokseen. Sit kun vaihdetaan uudet, ehjät vehkeet alle niin muutos on suorastaan dramaattinen.

Toki iskunvaimentimissa on eroja kuten jousissakin.. Lopulta aika paljonkin, sit kun aletaan hifistelemään. Mutta lopputulos aina kompromissi.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa