Rengaskeskustelua

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 24 Huhti 2021, 21:58

nemola kirjoitti:Itse jätän tämän hautumaan talven yli, mutta joku suoraan akkuun tarvittaessa kytkettävä vähän järeämpi 12V kompura voisi tulla kyseeseen


Talvi on vaihtunut kevääseen ja virtuaalinen renkaantäyttö jatkuu. :) Tuollainen 12V kompuroiden vertailu sattui löytymään ja siinä on mitattu käytännössä miten homma hoituu (tulokset lopussa taulukossa). Vaikka testi on jo muutaman vuoden vanha, niin tuosta saa vinkkiä mitä voi odottaa.

https://www.whichcar.com.au/gear/electronics-gadgets/12-volt-air-compressor-comparison
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 08 Touko 2021, 11:52

nemola kirjoitti:Aika harvinainen näyttää vielä olevan ainakin ympärivuotisissa renkaissa se 3PMSF-merkintä.


Nyt ihan hiljattain on näköjään tullut rengasvalmistajien nettisivuille tietoja 3PMSF-merkinnöistä. Ainakin Bridgestone, Yokohama ja Cooper ovat lisänneet nyt viikon aikana. Syykin selvisi:

"Energy and environmental information on products carrying the new EU energy label will be visible in the database, in shops and for on-line sales as of 1 May 2021 for tyres" eli 1.5.2021 alkaen pitää renkaiden merkinnät olla näytillä muutenkin kuin renkaassa.

Joku keskitetty tietokanta on tuon mukaan nyt olemassa noista tiedoista, mutta ei ainakaan kertavilkaisulla löytynyt tuon linkin takaa.

https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/product-database/qr-code-new-energy-label_en

EDIT2; Suomeksi: https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/product-database/qr-code-new-energy-label_fi

Kuukkeloimalla löysin kyllä suoraan rengaskohtaisia tietoja, esim.:

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/630648

nemola kirjoitti:Nettijuttujen mukaan joissakin Euroopan maissa se olisi kuitenkin jo nyt vaatimus toisin kuin Suomessa siirtymäajalla.


Saksassa M + S merkintä näyttää kelpaavan vielä siirtymäajan kuten Suomessakin, mutta Saksassa on lisärajoituksena, että M + S renkaan pitää olla valmistettu ennen tiettyä pvm:ää. EDIT: viimeistään 31.12.2017. Ordnung muss sein! :)
Viimeksi muokannut nemola 09 Touko 2021, 08:57, yhteensä muokattu 2 kertaa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 08 Touko 2021, 12:08

Jatkoa:

"Consumers can access the database by scanning the QR code featured on the new energy labels." Tuosta ymmärtäisi, että ainakin vielä nyt ainoa keino hakea "suoraan" tietoja tuosta tietokannasta olisi skannata QR-koodi tuotteen energiamerkistä, "näppärää"...

https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/product-database_en

Näköjään on tuon lumipitomerkinnän lisäksi myös joku jääpitomerkintä.

"The new rules are extended to cover bus and truck tyres, and introduces options to show if the tyres are suitable for use in severe snow conditions or in extreme climatic situations."

"Winter tyres approved for use in severe snow conditions carry a specific pictogram, called the « Alpine symbol » or 3PMSF (3 peaks mountain with snow flake). To have the pictogram the tyre has to pass a specific test for braking on a road with snow. The same pictogram appears on the tyre sidewall."

"Nordic winter tyres approved for use in extremely cold conditions also carry a specific pictogram, representing an ice stalagmite. To bear the pictogram, the tyre has to pass a specific test for braking on extreme ice. These tyres are only marketed in Nordic countries and should be used in extremely cold winter conditions. Usually, these tyres do not work well on a wet surface or in less severe winter conditions"

"Only tyres reaching a predetermined minimal performance level can carry the snow or ice symbol."

https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/energy-efficient-products/tyres_en
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
The Beard
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Elo 2020, 18:19

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja The Beard » 27 Touko 2021, 22:39

Olisko raadilla tietoa/mielipidettä?
Uhrina MY02 Impreza Outback Sport...
Mietteissä on ollut istuttaa kulkineen alle Michelinin Latitude Cross -renkaat koossa 205/70r15.
Vanteet 15x6” ja et +48.

Raapiiko varmasti joka montussa ja käänteessä? :lol:
Tuossa on vakio Imprezaa jotain millejä korkeampi alusta, mutta onkohan rengaskoko silti liian iso?
Tietoa/spekulointia kaivataan...
Impreza Outback Sport - MY02/EJ251/4EAT

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 30 Touko 2021, 15:59

No spekuloidaan nyt paremman puutteessa. Jos/kun tuon MY02 Impreza Outbackin vakio rengaskoko on netistä bongaamani 205/55R16, niin tuo 205/70R15 olisi halkaisijaltaan sitä 36mm isompi, siis noin 5,7%. Ihan hatusta vetämällä mahtuminen voisi olla kiinni juuri tuosta paljonko korkeampi tuo Outback on verrattuna perusfarkkuun. :dontknow:
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

yason
Viestit: 304
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja yason » 08 Kesä 2021, 09:45

Nyt tarttis saada hiljaiset kesäkumit. Vanhat Kumhot olivat kovat ja kovaääniset, joten hommasin vihdoin ne 16" vanteet ja etsiskelen sopivia 70-profiilin pullakumeja niiden alle, jotta melu pienenee ja kyyti paranee. Vanteilla on ennestään vanhat kitkat, jotka ovat aivan mahtavan hiljaiset, ehkä jopa hiljaisemmat kuin omat talvikitkani.

215-225 leveydellä ja 70-profiilillä on rajatumpi valikoima, lisäksi tuossa koossa osa renkaista alkaa olla jo nappularengasmaisia AT-renkaita, jotka jyristelevät kuvionsa takia. Yllättäen GoodYearin EfficientGripejä saa reiluun viiteen sataan, etenkin 215-koossa. Niitä on kehuttu hiljaisiksi, mutta onko niistä kokemuksia Outback/Legassa?

Halpisluokan kumitkin kävis, mutta SUV-kokoluokan kumien ominaisuuksista ei ole niin tietoa ja käyttäjäkokemuksia, erityisesti melun suhteen. Entä onko Keski-Euroopan kitkoissa tai all season-renkaissa hiljaisia renkaita verrattuna normaalikesärenkaisiin?
Outback MY10 diesel/mt

3AHG
Viestit: 304
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja 3AHG » 08 Kesä 2021, 15:41

Michelin latitude cross.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

yason
Viestit: 304
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja yason » 08 Kesä 2021, 16:20

Misukat varmaan kestäis pitkään, mutta Latitudejen ohiajomelu on 71dB ja EfficientGrippien 67dB. Tuo on jo 2,5-kertainen ero, joten on vaikea kuvitella, etteikö se jotenkin alkaisi vaikuttaisi sisämeluunkin?
Outback MY10 diesel/mt

3AHG
Viestit: 304
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja 3AHG » 08 Kesä 2021, 18:54

Omasta mielestäni ainakin oli hyvin hiljaiset, toki jos vertaa tavallisiin markkinoiden hiljaisimpiin voi olla jollekki äänekkäät :D
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

hannu_s
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 19:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja hannu_s » 08 Kesä 2021, 19:39

Tilasin itselle Michelin Pilot Sport 4:et, tosin toimitusaika on aika pitkä tällä hetkellä joten se on omalla tuurilla että syksyn sateille tulee :biggrin: ja urheilullisuus on aika kaukana vapari subarussa mutta jospa ne omaan ajotyyliin istuu paremmin.
Subaru Outback 2.5 -19
Subaru XV 2.0 S -12

jaalto65
Viestit: 207
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 08 Kesä 2021, 23:02

Tässä joku pari viikkoa sitten laitatin alle Michelin CrossClimatet. Ne korvasivat Hankook Ventus Prime 3 -sarjan, joista en sanottavasti tykännyt. Niiden monien huonojen ominaisuuksien joukossa oli myös paha sisämelu. En suuria odottanut tässä suhteessa Michelineiltäkään, mutta yllätys oli mieluinen, kun melu putosi huomattavasti.
Legacy stw 2.0TD -08

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 17 Heinä 2021, 10:45

Tuli katseltua Rallin MM, Viro, EK 11 ja siinä oli juttua ralliautojen rengaspaineiden säätelystä kohdassa 12-15 min. Mainittiin rengaspaineiden nostaminen kaasupatruunoilla. Äkkiseltään kuukkeloimalla löysin juttua vain fillarirenkaiden täyttämiseen tarkoitetuista patruunoista (CO2?). Voihan tuo olla autojen renkaiden osalta sen hintaista hommaa, ettei ole vaihtoehto ilman sponsorirahoitusta.

https://areena.yle.fi/1-50889974

Nollabudjetilla maastoautoilevalle ainakin teoriassa yhtenä vaihtoehtona kompuralle voisi olla kuskata mukana toista rengaskertaa 3 barin paineilla ja niillä saisi (?) nostettua 1:een bariin laskettujen renkaiden paineet 2:een bariin laittamalla letkun 1 ja 3 bar renkaiden venttiilien väliin. :)
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 17 Heinä 2021, 18:05

Onkos kellään kokemusta, tietoa tai mutua tuollaisesta rengaspaineiden "tasausletkusta"? Siis jos laittaa paineilmaletkun molempiin päihin esim. tuollaiset liittimet

https://www.motonet.fi/fi/tuote/751102/MTX-Automotive-renkaantayttosuulake-tubeless-6-mm-letkulle

ja laittaa ensin toisen pään kiinni renkaan venttiiliin, niin vuotaakohan renkaasta jo heti silloin painetta pihalle kunnes ehtii laittaa letkun toisen pään liittimen kiinni toisen renkaan venttiiliin? Eli pitääköhän letkuun laittaa tuon vuoksi "sulkuventtiili", joka avataan vasta letkun molempien päiden ollessa kiinni renkaiden venttiileissä. Tai jos tuo ei toimi jostain muusta syystä, niin sekin toki kiinnostaa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

jaalto65
Viestit: 207
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 17 Heinä 2021, 23:07

Juu, toki vuotaa heti. Mutta ei ole temppu eikä mikään panna siihen sulkuventtiiliä. Valitsee vain semmoisen venttiilin, joka ei päästä toisiopuolen painetta tyhjäksi sulki-asennossakin... Tai miksei se mene semmoisellakin, mutta ei tule ihan idioottivarma systeemi.

Toisen rengaskerran sijaan kyytiin kannattaa nostaa vaikka paineastia, sikäli kun sielu sietää semmoinen kyydissä ajella. Typpi voisi varmaan olla fiksuin valinta kaasuksi. Mutta tämä siis teoriassa, koska en suosittele korkeapaineisen pullon kanssa ajelulle lähtöä kenellekään.

Voisi kompura nyt kuitenkin olla kaikkein luontevin valinta.
Legacy stw 2.0TD -08

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 18 Heinä 2021, 08:58

Ok, kävisihän sellainen toiseen suuntaan vuotavakin sulkuventtiili (EDIT: eli takaiskuventtiilikin), jos/kun merkkaisi letkun päät ja kiinnittäisi / irrottaisi ne tietyssä järjestyksessä kuten akkukaapelitkin.

Koko kakkosrengaskertaa ei sentään tarvitsisi roudata, vaan 2 rengasta voisi olla passeli sopivasti ylipaineistettuna (yksi kun roikkuu auton ulkopuolella jo tehtaan jäljiltä). 3,6 ja 2,4 bar kahdesta renkaasta riittäisi nostamaan neljän allaolevan renkaan 1,2 bar paineet 1,8:aan, eikä tarttis paineita nostaessa välttämättä edes mittailla niitä (TPMS valittaa tarvittaessa). Tikulla kaivamalla siis jotain helpompaa verrattuna kompuraan. Toisena etuna meluttomuus. Muut sitten niitä huonoja puolia. Helteen pehmittämänä laskettuna:

3,6 bar ja 1,2 bar renkaat yhteen tasaa paineet 2,4 bariin, tuloksena 2 rengasta 2,4 bar ja 3 1,2 bar ja 1 2,4 bar.
2,4 bar ja 1,2 bar renkaat yhteen tasaa paineet 1,8 bariin, tuloksena 4 rengasta 1,8 bar ja 1 1,2 bar ja 1 2,4 bar.
2,4 bar ja 1,2 bar renkaat yhteen tasaa paineet 1,8 bariin, tuloksena 6 rengasta 1,8 bar.

Toki yksikin 3,6 bar ylipainerengas riittäisi, mutta lopuksi pitäisi vaihtaa se alle viimeisen alipaineisen tilalle.

Typpi olisi kaasuna jopa parempikin vaihtoehto, jos sen saatavuus unohdetaan. Muistaakseni Nissan GT-R:n renkaissa sitä käytetäänkin ainakin tehtaan jäljiltä. Painesäiliönhän saisi valmiinakin autoon sisäasennustakin varten jostain ilmajousituksesta soveltaen (en _suosittele_ minäkään, vaikka taitaahan jotkut fillaristitkin ajella CO2-kaasusäiliöt "p*rstaskuissaan").

EDIT2: 44 psi eli noin 3 baria näyttää lukevan renkaassa maks. paineeksi, joten ihan noihin laskemiini ei sen rajoissa pääsisi.
EDIT3: Mutuna takaiskuventtiili ei ehkä tuossa toimisikaan kunnolla siinä vaiheessa, kun paine-ero pienenee renkaiden paineiden tasoittuessa (paineita ei saisi samoiksi, vaan eroksi jäisi takaiskun "rajapaine").
EDIT4: Paitsi sellainen polttoaineletkun pikaliittimeen sisäänrakennettu "takaiskuventtiili" saattaisi tuossa toimiakin paine-eron suuruudesta riippumatta, jos/kun sen toiminta perustuu vain pikaliittimen yhdistämiseen / irroittamiseen.
Viimeksi muokannut nemola 21 Heinä 2021, 12:34, yhteensä muokattu 3 kertaa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

jaalto65
Viestit: 207
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 18 Heinä 2021, 12:40

No jos ollaan tarkkoja niin ei se kuvailemani ole takaiskuventtiili vaan vähän sinnepäin... Pneumatiikassa semmoinen toisiopuolen paineen suljettaessa päästävä venttiili on kai melko yleinen. Mutta tällä nyt ei ole tekemistä paljon minkään kanssa.

Typen saatavuus on muuten erinomainen: tilaus Agalle tai Woikoskelle, ja pullo tuodaan pihaan.
Legacy stw 2.0TD -08

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 20 Heinä 2021, 17:23

Ai typen toimittaminen on noin kuluttajaystävällistä. Tuo saatavuus typen kohdalla oli ehkä vähän huono ilmaisu, vaikka sitä ei saa "hanasta" huoltoasemalta paineilman tapaan, mutta typpipullon säilyttäminen vaatii kuitenkin jotain muuta kuin taloyhtiön porraskäytävän tuulikaapin.

Löytyi tuollainen pikkunäppärä laskin eri ilmanpaineita ja rengaskokoja vastaavista tilavuuksista. EI mitään tietoa tuon laskeman litramäärän oikeellisuudesta, mutta luulisi tuolla onnistuvan ainakin rengaskokojen vertailu paineilla x ja y tilavuuden z saavuttamiseksi. Siis mitä sellaisella rengaspaineen "tasausletkulla" voisi odottaa saavansa eri koon renkaat yhdistämällä.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jv2rOleEapBd4snsDnSzgQk3HMsatsG69kWXXZ7Aj_E/edit?usp=sharing

bongattu tuolta tuoreimmasta kommentista

https://physics.stackexchange.com/questions/33259/calculate-mass-of-air-in-a-tyre-from-pressure

EDIT: Tuollakin juttua tuohon docs.google.com/spreadsheetsiin liittyen:

https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/333989-Approximate-tyre-volume?p=4467235#post4467235
Viimeksi muokannut nemola 27 Heinä 2021, 21:54, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

jaalto65
Viestit: 207
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 21 Heinä 2021, 22:53

Jos aikoo käyttää rengasta painesäiliönä, niin eikö olisi samalla parempi pistää ihan erillinen painesäiliö? Pulttailee kontin perille jonkin 40 litran painesäiliön, siihen painetta se 10-12 bar mitä voi laittaa. Ja pitkällä letkulla laskee siitä ilmaa renkaisiin... Koko kitti pitäisi irrota parilla sadalla eurolla.
Legacy stw 2.0TD -08

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 22 Heinä 2021, 08:37

Varmaankin erillinen painesäiliö olisi parempi (ja/tai kompura) ainakin jos on toistuvaa ja jatkuvampaa tarvetta. Paineilmaletkutkin näyttävät olevan enemmän auton rengaspaineita korkeammille paineille ja siis turhankin järeitä, jos käyttää rengasta painesäiliönä (yhdellä huotoasemalla oli rengaspainepistoolissa ristikudosletkua ja sellainenkin varmaan riittäisi).

Itsellä rengaspaineiden laskutarve liittyy ainakin toistaiseksi vain pehmeällä hiekalla ajamiseen ja siihenkään ei ole mitään pakottavaa tarvetta. Ja kun en ole koskaan kokenut alempien rengaspaineiden etenemistä parantavaa vaikutusta, niin ekat kokemukset voisi hankkia minimoimalla investoinnit. Kunhan vaan pääsisi takaisin ihmisten ilmoille katuajoon sopivilla rengaspaineilla. Ja eikös hölmöläisetkin kantaneet säkeillä valoa tupaan, siis nykyversiona renkaissa ylipainetta autoreissulle. :lol:
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 24 Heinä 2021, 10:24

JuuS0 kirjoitti:Sanomattakin selvää että millään alle barin paineilla ei kannata ajaa ylipäätään missään.


nemola kirjoitti:Eikä tosiaan ole tarkoitus laskea painetta yli kiloa / alle kiloon edes pohdiskelussa.


Jos joku kuitenkin vielä aikoo kokeilla alle 1 bar rengaspaineita ilman erikoistemppuja renkaan ja vanteen suhteen, niin kannattaa muistaa renkaan ulkopuolella vaikuttava ilmanpaine ja että rengasta pitää vanteella ulko- ja sisäpuolen paine-ero.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanpaine#Ilmanpaine_merenpinnan_tasolla

Jos vieläkin uteliaisuus ja kokeilunhalu voittavat, niin ehkä parhaat mahdollisuudet onnistua olisi matalan ilmanpaineen vallitessa trooppisessa hirmumyrskyssä korkealla vuoristossa, jolloin tosin renkaan pysyminen vanteella ei ehkä olisi se suurin huoli muutenkaan. :)
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

yason
Viestit: 304
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja yason » 24 Heinä 2021, 11:37

Tulipa mieleen tyhmä kysymys, jota olen joskus ohimennen miettinyt. Näyttävätkö rengaspainemittarit absoluuttisen vai suhteellisen paineen? Eli onko 1 barin rengaspaine 1 baria yli ilmakehän paineen vai sama kuin ilmanpaine maan tasossa eli 1 bar?

Jos asteikko kertoo absoluuttisen paineen, niin 1 barin paineilla rengasta pitää kasassa enää sen runko ja alle 1 barin paine olisi jo suhteellinen alipaine, jossa ilmakehän paine puristaa rengasta vanteeseen kiinni. Rengaspainemittareissa kuitenkin asteikko menee nollaan asti.
Outback MY10 diesel/mt

faillite
Viestit: 187
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja faillite » 24 Heinä 2021, 15:23

Renkaissa mitataan suhteellinen paine eli 0 bar on hengittämämme ilman paine. Paineanturit esim imusarjan paine näyttävät absoluuttista painetta,
esim 240 kPa ( =2,4 bar) absoluuttista obd näytöllä vastaa kai autoilijoiden puhekielessä "1,4 bar ahtoja". On Subaru dieselin maksimi ainakin omassa kotterossani.
Legacy 2010 stw diesel

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 24 Heinä 2021, 17:37

Kiitoksia tarkennuksesta. Tarkennan vielä itsekin, että tuossa itse itseäni lainaamassani tekstissä oli tarkoitus "kilon" sijasta kirjoittaa bar.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 29 Heinä 2021, 11:09

nemola kirjoitti:Itse jätän tämän hautumaan talven yli, mutta joku suoraan akkuun tarvittaessa kytkettävä vähän järeämpi 12V kompura voisi tulla kyseeseen, kun nyt on 70Ah AGM-akkukin jouten.


Kompuran virtalähteenä käytettävästä akusta löytyi tuollainen kommentti (Viair):

"The compressor may only be operated with a functioning and fully charged vehicle battery, otherwise the coil of the compressor may be damaged by the high starting current (if the voltage is too low)."

Ehkä itsestään selvää kokeneemmille / tietävämmille, että tuota erillistä akkua huolettomampaa voisi siis olla käyttää autossa olevaa akkua auton ollessa tyhjäkäynnillä.

https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/344492-Compressor-use

Poikkeuksena ehkä autot, joille ei suositella apuvirran antamista esim. käynnistettävään autoon. :dontknow:

EDIT: On kokemusta takuuaikana vaihtoon menneestä akusta (ei ottanut latausta vastaan, käyttö vain sähköperämoottorin kanssa), mutta akun takuuhan ei korvaisi muita siitä aiheutuneita esim. kompuran rikkoutumista.
Viimeksi muokannut nemola 30 Heinä 2021, 08:26, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 986
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 29 Heinä 2021, 19:03

Eiköhän sen takia aina kompurat oo aina kytketty niin, että lähtee toimimaan vasta kun auto on käynnistetty.

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 05 Elo 2021, 20:19

Tuli kokeiltua tuossa aiemmin kirjoittelemaani rengaspaineiden tasausletkua kahdella renkaalla. Rengaskoko ilmatilavuudeltaan pienehkö 225/45R17. Tasausletkun sisähalkaisija 6 mm, pituus 5 m ja päissä paikalleen lukkiutuvat renkaantäyttösuulakkeet. Renkaiden lähtöpaineet 3 ja 1,2 bar tasoittuivat parissa minuutissa. Neljän renkaan paineet voisi saada tasattua (siis nostettua allaolevien renkaiden) yhdellä letkulla noin 10 minuutissa tai vähän isommankin ilmatilan renkaat ehkä vartissa. Tasoittumisen aikana kuului se normaali rengaspaineen nosto-/laskuääni ja sen loputtua tiesi paineiden olevan jokseenkin tasan ilman mittariakin (jolla tuon varmistin). Ihan ok satunnaiseksi budjettiratkaisuksi (kulut parikymmentä euroa).

Melkeinpä enemmän kärsivällisyyttä vaatisi ennen tuota rengaspaineiden alentaminen kenttäoloissa. Siihen näyttää olevan hifistelyratkaisujakin, esim. tavoitepaineelle etukäteen kalibroitavia "deflatoreita". Eivät tosin mitään halpoja, mutta olisi paineen muuttelut jo herrasmieshommaa ilman paineiden mittailuja ja odotellessa voisi vaikka kuunnella linnunlaulua. :)

https://www.treadmagazine.com/how-tos/airing-down-and-back/
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

jaalto65
Viestit: 207
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 14 Elo 2021, 23:08

Tässä kun ollut kyselyä halvasta ja verraten kätevästä tavasta nostaa rengaspainetta, niin tarinaa tältä päivältä.

Puhkesi rengas pitemmällä lenkillä. Parkkipaikalla panin merkille, että aika tavalla tyhjältä näyttää. Siispä takakontista neljänkympin kompura pyörimään... Pitkällisen pörinän säestyksellä rengas täyttyikin, jo vajaassa 10 minuutissa. Vuodon saattoi sitten havaita kulutuspinnassa, aika helpostikin.

Siirryttiin toiseen paikkaan, jonne oli noin 10 min ajo. Sen aikaa renkaassa säilyi välttävä ajopaine, mutta eipä oikeastaan pitempään. Rengas alta ja tyhjäksi, lokinpaskapaikka reikään. Toinen autokunta tarjosi kokeeksi semmoista pitkää käsipumppua, jonka alapää tuetaan maahan. Vähän sitä ylenkatsoin, mutta annoin kokeilla kuitenkin. Sillähän täytti renkaan parissa minuutissa! Toki nyt sai täyttää ehjättyä rengasta, kun kompuralla täytettiin reikäistä, mutta silti, ero on huomattava.

Eli jutun bottomline on se, että laadukas, jykevä käsi- tai miksei jalkapumppu voisi olla aika asiallinen kapine renkaan täyttöön, jos ei pientä hikoilua pelästy.
Legacy stw 2.0TD -08

yason
Viestit: 304
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja yason » 15 Elo 2021, 09:46

Mulla on ollu jalkapumppu pitkään takakontissa, kun en jaksanu rengaspaineita täytellä vararenkaaseen säännöllisesti. Ajattelin, että jos tarviin vararengasta, niin pumppaan siihen ilmat sitten silloin. En oo vielä tarvinnut, mutta kokeilin aluksi, että pienellä hiellä nousee kyllä paineet ihan täysin tyhjennettyyn renkaaseen kohtuullisessa ajassa.
Outback MY10 diesel/mt

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 16 Elo 2021, 08:45

Hyvähän tuollainen jalkapumppu olisi olla vähintään varalla käytettävissä vaihtoehtona kompuralle, kun paineen tasausletkulle ehkä riittää ylipainetta vain kertatäyttöön. Sen käyttö edistäisi kansanterveyttäkin ja henkisesti voisi varautua sillä pumppaamiseen, jos on aiemmin itse alemtanut rengaspaineita. Jalkapumpun käyttö tosin vaatinee kovahkon alustan. Ainakin fillarikäyttöön näyttää olevan myynnissä jalkapumppuja Schrader-autonventtiilin sovittimella. Joitakin jalkapumppuja myös autotarvikkeina.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

hannu_s
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 19:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja hannu_s » 21 Elo 2021, 06:39

Nyt on ollut tovin alla Pilot Sport 4 225/60r18 kokoisena. Musta ja pyöreä se on, hivenen pehmentyi kyyti verrattuna orginaaliin 225/65r17 ja sen mitä nyt kerennyt aistimaan niin maailman hiljaisin ei ole, totesinkin Michelinin edustajalle että sitten tässä renkaassa ei olisi sitä sporttia jos se olisi hiljainen :biggrin:

Viimeistään ensikesänä pitää tuohon XV uusia kesärenkaat, nyt jo hirveä googlll että menisikö all terraineilla vai normi kesäsillä vai nyky "cross climate" (keväällä kun asfaltti näkyy ja sinne asti kun alkaa tiet jäätymään taas) teknologialla... Niin ja se että vaihtaako rengaskokoa jne.
Subaru Outback 2.5 -19
Subaru XV 2.0 S -12

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 11 Syys 2021, 21:53

Rengaspaineiden tasausletkun testailua vielä tänään. Lisäsin letkuun sulkuventtiiliksi yleismallisen muovisen polttoainehanan, jonka siis käänsin kiinni ennen letkun päiden liittämistä renkaiden venttiileihin ja avasin sen jälkeen ja lopuksi taas kiinni ennen letkun irroittamista. Toimii ja ajaa asiansa. Aluksi laskin paineita 25% normipaineista ja kahdesta ylipainerenkaasta ne taas palautin tuolla letkulla. Se _paineantureita_ _käyttävä_ TPMS vaan (ei Subaru)... Se kun sekosi viimeisen renkaan paineita nostettaessa näyttäen pelkkää viivaa painelukemien sijaan. Tarkistelin sitten paineet erikseen mittarilla ja olivat ok (0,1 bar alle suosituksen). Ajolenkillä TPMS alkoi taas näyttämään paineita, mutta väitti vielä niitä liian alhaisiksi. Lisää ajoa niin jo paineet kelpasivatkin. Hiukan paineet toki nousivat ajaessa, mutta ei merkittävästi, paitsi ehkä TPMS:n mielestä.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja nemola » 22 Syys 2021, 11:45

Vaikka tuota rengaspaineiden tasausletkua on helpoin käyttää, kun kaikkiin renkaisiin halutaan sama paine, niin laittamalla esim. kahteen ylipainerenkaaseen sopivat lähtöpaineet saa eri paineet etu- ja takarenkaisiin vaikka ne olisikin alennettu samaan paineeseen. Näissä kokeiluissa ehti jo tottumaan ajelemaan TPMS-varoitusvalot mittaristossa, joten tänään säästin tilaamalla uudet talvirenkaat ilman TPMS-antureita. :)
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa