HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Jarrusatuloiden kolina

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 387
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja chinaski » 01 Helmi 2015, 12:29

Muistelen, että "vanhalla foorumilla" oli puhetta MY10-> Legacyn ja Outbackin jarrusatuloiden kolinasta. Mulla alkoi omassa viime kesän jarrulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen kuulumaan pieni kolina. Nyt talven edetessä ääni on ja melkoista kolkotusta. Kolina kuuluu vain kääntäessä ja varsinkin nyt kun risteysalueet ovat nimismiehenkiharalla, suoraan ajaessa ei ääntä kuulu. Piipahdin luottopajalla perjantaina, eikä alustasta löytynyt mitään löysää tai irtonaista, muuta kuin se että jarrusatulat liukuu tapeissa notkeasti ja kolahtelevat kivasti.

Liekö ongelmani tuota jarrusatulakolinaa? Jos on niin oliko siihen jotain lääkettä? Jos ei niin mikä siellä voi kolista, kun läpi on käyty kaikki nivelet, iskarit, jouset, raidetangon päät ja kallistuksen vakaajat? Voiko vika olla ohjausvaihteessa vai miksi sitä kutsutaankin?
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja SixStars » 01 Helmi 2015, 14:16

En tiiä tästä mallista, mutta hyvin samanlaiselta kuulostaa kun oli joskus itellä wanha 626 Mazza, jossa kanssa merkkihuolto kävi kaiken mahdollisen alustassa läpi, ja koeajolla myös tuon kolinan kuulivat ja aivan pää pyörällä että mikä helewetti sitä ääntä pitää :crazy:

Itse sitten jossain vaiheessa vahingossa huomasin että takasatulaan uusittu (tarvike)pala heilu ku hullunmulukku siellä pesässään.. vedin hätäkorjauksena pienen ruuvin palan ja satulan väliin ja koeajolle - ääni hävisi täysin, ja tuntuikin uskomattomalta että miten älyttömän kovan äänen se piti.. no se korjaus jäi sitten pysyväksi, kun toimi niin hyvin - en nyt ehkä tuota suosittele näihin kunnon autoihin, tuo 626 oli semmonen alle tonnin peli silloin, että ihan sama :laughing7:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja baburusa » 01 Helmi 2015, 14:30

Sama omassa outbackissä. Montuissa kuuluu symmetrisesti kummaltakin puolelta ja oma veikkaukseni menee ohjausvaihteen puolelle. Jos kysessä ois jarrusatulat ne yleensä kuuluvat ulospäin ikkuna auki ajaessa ja vain toiselta puolelta. Plus kaikki muut alustasta käyty läpi. Diagnoosi tehhään ens viikolla jakopäärempan yhteydessä eli silloin lisää tietoa. Toisaalta ohjausvaihteen väljyksen saa selville ihan parkkipaikalla, kaveri rattiin ja itse auton alle. Napakasti käännellessä pitäis kuulua väljys ohjausvaihteessa. Nyt on vaan liikaa lunta että jaksais lähtä selvittää. Ja kylmäkin kaikenlisäksi... :D
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja TJani » 01 Helmi 2015, 15:00

Eikö jarruista lähtevät kolinat ole helppo todentaa tai sulkea pois kun painaa aavistuksen jarrua silloin kun kolina kuuluu.
Itsellä kans kokemusta noista väljistä jarrupaloista, pitävät mahtavaa ääntä. Eivät ainakaan jämähdä satulaan. :)
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 01 Helmi 2015, 15:32

Omassa iNprezassa kolina alkoi juurikin jarrurempan jälkeen, kun tarvikepalat olivat mallia 'melkein oikean koko'. Palat menivät pirttiin ihan kivasti kun jätti ne rosteriset liukupinnat pois, tällöinkin olivat aika naftit. Liukupintojen kanssa ei mahtunut. Aikani kolinaa kuunnelleena otin taas jarrut auki ja viilasin paloja sillai, että liukupinnat mahtuivat väliin. Tällöin kolinakin lakkasi. Tämä kaikki siis imprezan vakio 2-pannusissa etujarruissa ja 1-pannusissa takajarruissa. 4-pannusissa STI-jarruissa vastaava kolina aiheutui kun sieltä jätti jousilevyn pois, joka ahistaa jarrupalojen liikettä sen verran ettei ne pääse kolisemaan. Luulis että ammattilaiset on tälläsen huomioneet, mutta kannattaahan se varmistaa.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 01 Helmi 2015, 15:48

Viila kouraan, pala oikeeseen lestiin ja liukupinnat paikalleen. Niis liu'uissa on jousi samassa mikä estää palojen heilumisen ja kolinan.
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja -teme- » 01 Helmi 2015, 17:00

Entisessä legacyssä kolis myös oikeenpuolen etusatula, kaikkee pikku kikkoja kokeilin mutta ainut mikä toimi oli palojen ja mäntien vaihto. Sitten loppu kolinat.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja baburusa » 28 Helmi 2015, 18:47

Onko täm selvinnyt? Omasta löyty onneksi "vain" alatukivarren taemmat puslat tummuneina kummaltakin puolelta. Ilmeisesti menee pelkillä puslien vaihdolla niin ei tarvi koko vartta uusia..
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 387
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja chinaski » 01 Maalis 2015, 08:31

Ei mitään uutta omien kolinoiden kohdalla. Tai no lämmin ilma on sulattanut tiet ja nimismiehenkiharat ovat poissa ja kolinakin vähentynyt. Halpa korjaus :) . Totta puhuen, olen jarruja yrittänyt polkea kääntäessä ja kevyt painallus ei ole poistanut kolinaa, joten kyllä siihen on joku muu syy.
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

Suti
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:47

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja Suti » 03 Maalis 2015, 21:52

Jarrut rupes OB:ssä kolahtelemaan syksyllä, ja toiminnasta tuli välillä haukkaavaa. Alta kurkistellessa toinen satula (oik) liikkui likutapeissa jotenkin sivuttain joka mahdollisesti aiheuttaa kolahtelua. Paloissa oli vielä pintaa joten ajattelin jättää homman kevväämmälle.

No kuitenkin tänään näppäsin motonetistä uudet palat 33€ ja eiku vaihtohommiin. Entisistä paloista EBC green stuff oli ulommista paloista kitkapinta irti ja oik puolella kitka pinta oli myös kolmessa osassa.

Kasatessa oikea puoli alkoi ahistaa, männät oli painettu aivan sisään ei satula kumminkaan halunnut asettua liukutappeihin. Kun sen sai jotenkin pakotettua paikoilleen se kumminkin liikkui silleen että kolahtelua voisi kuulua. ja kun vasen ei ahistanut paikoilleen laitettaessa, eikä kolahdellut piti asiaa hiukan tutkailla.

Liukutappien satulaa vastaan tuleva pinta ei ollut pyöreä vaan ovaali, ja kun se oli huonossa asennossa, oli satulan paikoilleen saanti hankalaa ja kolahtelua kuului satulaa käsin repiessä. Kun tappeja pyöräytti meni satula kivuttomasti paikoilleen eikä käsin saanut kolahtelua kuulumaan, eikä kolahtelua kuulunut lyhyellä koeajollakaan.

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja legro » 04 Maalis 2015, 08:33

Iskarit, iskareiden yläpäät, koiran luut, pallonivelet, raidetangon päät jne. Siellä on monta jotka voivat kolista.
Omasta vaihdettiin melkein nuo kaikki viime kesänä. Hävisi paljon ääniä. :D
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Rauno
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 13:06

Re: Jarrusatuloiden kolina

ViestiKirjoittaja Rauno » 04 Maalis 2015, 11:15

Suti kirjoitti:Jarrut rupes OB:ssä kolahtelemaan syksyllä, ja toiminnasta tuli välillä haukkaavaa. Alta kurkistellessa toinen satula (oik) liikkui likutapeissa jotenkin sivuttain joka mahdollisesti aiheuttaa kolahtelua. Paloissa oli vielä pintaa joten ajattelin jättää homman kevväämmälle.

No kuitenkin tänään näppäsin motonetistä uudet palat 33€ ja eiku vaihtohommiin. Entisistä paloista EBC green stuff oli ulommista paloista kitkapinta irti ja oik puolella kitka pinta oli myös kolmessa osassa.

Kasatessa oikea puoli alkoi ahistaa, männät oli painettu aivan sisään ei satula kumminkaan halunnut asettua liukutappeihin. Kun sen sai jotenkin pakotettua paikoilleen se kumminkin liikkui silleen että kolahtelua voisi kuulua. ja kun vasen ei ahistanut paikoilleen laitettaessa, eikä kolahdellut piti asiaa hiukan tutkailla.

Liukutappien satulaa vastaan tuleva pinta ei ollut pyöreä vaan ovaali, ja kun se oli huonossa asennossa, oli satulan paikoilleen saanti hankalaa ja kolahtelua kuului satulaa käsin repiessä. Kun tappeja pyöräytti meni satula kivuttomasti paikoilleen eikä käsin saanut kolahtelua kuulumaan, eikä kolahtelua kuulunut lyhyellä koeajollakaan.

Itseasiassa tappien pyöreään reunaan on työstetty yhdensuuntaiset suorat pinnat. Toinen niistä nojaa nesteosan suoraan pintaan eikä tappia tarvitse pitää purkaessa ja kasatessa erikseen, kun vääntää pikkupulttia. Kasatessa on aina katsottava tappien asento.
Kuvan molempia tappeja on käännettävä noin 90°. Kuva on leikattu sivulta http://st200-projekti.blogspot.fi/2011_ ... chive.html
Kuva
Xv 2.0 CVT 2015


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa