Sivu 1/2

Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 17 Kesä 2015, 14:50
Kirjoittaja khalonen
Eli tulipellin jouston poistava iskaritorniin kiinnittettävä tukirauta. Oman auton kanssa vähän viivytyksiä tullut niin jotain piti keksiä ajankuluksi.
http://www.grimmspeed.com/master-cylind ... ster-baja/

Onkos kellään noita laitettuna autoon? kokemuksia? Jampsun kanssa vähän ollut puhetta ja voisihan tuota koittaa muuttuuko poljintuntuma kun teräspunosletkut jo löytyy.
Eli tuollainen proto jo tullut kyhättyä ja sovitettua "tilavaan" konehuoneeseen. Vaati vielä pikku hienosäätöä mutta kyllä tuo jo sylinteriin osuu :D
Voisin tuon vaikka jollekulle nuoremman kuin 08 Imprezan (myös CG8), Legan tai Foren omaavalle lähettää niin saisi koesovittaa, sitten voisi tehdä vaikka pikkukimpan jos kiinnostusta löytyy ja saisi varmuuden että käy paikalleen. RHD ei harmi käy peilikuvana...

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 17 Kesä 2015, 18:52
Kirjoittaja jkb
Tuo joustohan olis helppo testata heittokellolla ja runttaamalla jarrua kunnolla.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 17 Kesä 2015, 19:34
Kirjoittaja Jampsu

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 06:35
Kirjoittaja Qulle
Tämä aihe on mielenkiintoinen. Innolla odottelen kokemuksia.

Re: RE: Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 09:28
Kirjoittaja mechanix
jkb kirjoitti:Tuo joustohan olis helppo testata heittokellolla ja runttaamalla jarrua kunnolla.

Ilman tukea voi jouston mitata vaikka rullamitalla :mrgreen:

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 10:07
Kirjoittaja Qulle
Classiciin jos löytyy jostain halvalla toimiva ratkaisu niin olen kiinnostunut.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 10:40
Kirjoittaja Mauri H
Mä laitoin tuollaisen Foreen joitain viikkoja sitten. Tuo tulipeltihän joustaa aivan älyttömästi, ja tuolla tuella loppui se leikki saman tien. Oli muuten ihmettelyä sen osan kanssa, ei ollut ihan kevyt. Ja on muuten vittumainen asentaa varsinkin SH Foreen, johon sikäli menee sama osa kuin -08 -> imppuun mutta vähän joutuu jarruputkia taivuttelemaan edestä.

Jaa joo, autossa on -12 Brembot ja teräspunosletkut. Muuttui poljintuntuma kyllä selvästi jämymmäksi ja jotenkin luotettavamman oloiseksi. Pelkäsin oikeasti että potkin sen tulipellin irti joskus hätätilanteessa, sen verran rajusti se jousti kun pyysin kaveria katsomaan ja runttasin vähän reilummin jarrua, paikallaan pihalla tietty :D Itsekin näki kabiinista miten jarrunestesäiliön korkki kohoilee.

Kuva

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 11:14
Kirjoittaja Lamar
Toihan olisi mielenkiintoinen kokeilla. Löytyykö my2011 Outback:iin vastaavaa mistään?

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 11:48
Kirjoittaja Qulle
khalonen kirjoitti:Eli tuollainen proto jo tullut kyhättyä ja sovitettua "tilavaan" konehuoneeseen. Vaati vielä pikku hienosäätöä mutta kyllä tuo jo sylinteriin osuu :D
Voisin tuon vaikka jollekulle nuoremman kuin 08 Imprezan (myös CG8), Legan tai Foren omaavalle lähettää niin saisi koesovittaa, sitten voisi tehdä vaikka pikkukimpan jos kiinnostusta löytyy ja saisi varmuuden että käy paikalleen. RHD ei harmi käy peilikuvana...


Mä voisin jossain välissä sovittaa tuota 200 Lekaan jos vaan mahollista.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 11:56
Kirjoittaja khalonen
Jep silmin nähden liikkuu. Pitää ottaa sitten heittokellomitta tuen kanssa ja ilman. Tuo oma tekele painaa puristinpultin kanssa ~400g ja tulee olemaan Ruukin 3mm S650 suurlujuusterästä.

Qulle: Vilkase Legan iskaritornia tai nappaa kuva niin siitä voi arvoida onko tuolla minun mallilla mahdollisuutta käydä sinun autoon.
Grimspeed sanoo näin: "Fits all Subaru 93-07 Impreza models / 05-06 Saab 92-X / 90-99 Legacy / 97-08 Forester
(This includes all engines and trim levels)" ja samojen pulttien alle tuo omavalmiste kiinni tulee (+1 ylim tuossa isk.tornin etupuolella, minun autossa alkup. maadoitusjohdon paikka) Ja/tai pistä osoitetta yv niin lähetän tuon kokeiluun.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 12:01
Kirjoittaja Qulle
Joo koitan tässä jussina muistaa napata kuvan ja laittaa näkyville.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 23:04
Kirjoittaja Lamar
Outbackissä iskaritorni näyttää tältä.

Kuva

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 23:08
Kirjoittaja Qulle
Legacy:
Kuva
KuvaKuva

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 19 Kesä 2015, 12:32
Kirjoittaja Urran
Mm. Osaaks Jampsu sanoo mitkä käy 4gen JDM spec B Legaan? Siis kaupallisista. Mielellään samalla olis sit Yläpoikkituki :)

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 19 Kesä 2015, 15:31
Kirjoittaja khalonen
-11 Outbackiin voisi ehkä käydä tuo sama kuin Maurilla? En osaa sanoa enempää.

Qulle: 200 Legaan aika varmaan käy tuo omavalmiste. Eroa näyttäs -03 sti sylinteriin olevan että jarruputki lähtee sivulle eikä ylös mutta kierrereiät tornissa vois olla hyvinkin samoilla paikoilla ja pa-suodattimen kiinnitys lienee ihan sama: kuva
Pistä osoite niin lähetän testiin niin saat kokeilla miten sopii jarruputkiin nähden.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 19 Kesä 2015, 16:07
Kirjoittaja Lamar
Voisko Mauri otta kuvan asennuksesta, niin vois hieman verrata. Ainakin näin äkkiseltään vois tosiaan sopia sama sarja.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 23:35
Kirjoittaja Mauri H
Voin koittaa huomenna muistaa kuvata. Tässä valmistajan sopivuusinfot:

http://www.grimmspeed.com/master-cylind ... -forester/

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 22 Kesä 2015, 08:54
Kirjoittaja jtuomain
Minulla on tuo GrimmSpeedin tuki, ennestään olleiden teräspunosletkujen jälkeen en huomannut oikeastaan minkäänlaista muutosta poljintuntumaan.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 24 Kesä 2015, 13:28
Kirjoittaja scoobytune
GrimmSpeedin tuote omassa kulkineessa. Eron huomaa selvästi vaikka on teräspunosletkut ja polkimen free play säädetty minimiin. Poljintuntuma pysyy samana ja parantaa luottoa jarruihin. Suosittelen.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 24 Kesä 2015, 19:20
Kirjoittaja Urran
Noniin. Tutustuin aiheeseen ja luin et jenkkilän pojilla pahimmillaan lähteny tulipelti halkeemaan pultin kohilta.

No tää tietenkin johti täysin harkitsemattomaan eBay selaukseen ja spontaaniin ostokseen ja tilaukseen lähti BH5/BP5 RHD Legaan sopiva Cuscon poikkituki pääsylinterin tuella.

Mulla on tuttu TIG velho joka tekee alumiinista, rosterista tai mustasta melkein mitä vaan - jos jotain kiinnostaa niin vois olla mahkut tehdä ton pohjalta tukia tai poikkitukia. Ja jos joku muukin haluu hitsailla niin voin antaa mitattavaks kun saapuu.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 24 Kesä 2015, 23:59
Kirjoittaja Jampsu
Urran kirjoitti:Noniin. Tutustuin aiheeseen ja luin et jenkkilän pojilla pahimmillaan lähteny tulipelti halkeemaan pultin kohilta.

No tää tietenkin johti täysin harkitsemattomaan eBay selaukseen ja spontaaniin ostokseen ja tilaukseen lähti BH5/BP5 RHD Legaan sopiva Cuscon poikkituki pääsylinterin tuella.

Mulla on tuttu TIG velho joka tekee alumiinista, rosterista tai mustasta melkein mitä vaan - jos jotain kiinnostaa niin vois olla mahkut tehdä ton pohjalta tukia tai poikkitukia. Ja jos joku muukin haluu hitsailla niin voin antaa mitattavaks kun saapuu.

Meinasit varmaan bp5/bl5 legaa? Bh5/be5 on eri pulttijako iskarin yläpäässä

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 08:35
Kirjoittaja jtuomain
scoobytune kirjoitti:GrimmSpeedin tuote omassa kulkineessa. Eron huomaa selvästi vaikka on teräspunosletkut ja polkimen free play säädetty minimiin. Poljintuntuma pysyy samana ja parantaa luottoa jarruihin. Suosittelen.


Itse suosittelen (varauksella) vasta kun renkaat ja palat vaihdettu kunnollisiin sekä teräspunosletkut laitettu. Liekö noissa tulipelleissä tai sylintereissä sitten jotain eroja, mutta itse en omassani oikeasti huomannut juuri mitään eroa entiseen.

Re: RE: Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 08:05
Kirjoittaja Urran
Jampsu kirjoitti:[quote="Urran"]Noniin. Tutustuin aiheeseen ja luin et jenkkilän pojilla pahimmillaan lähteny tulipelti halkeemaan pultin kohilta.

No tää tietenkin johti täysin harkitsemattomaan eBay selaukseen ja spontaaniin ostokseen ja tilaukseen lähti BH5/BP5 RHD Legaan sopiva Cuscon poikkituki pääsylinterin tuella.

Mulla on tuttu TIG velho joka tekee alumiinista, rosterista tai mustasta melkein mitä vaan - jos jotain kiinnostaa niin vois olla mahkut tehdä ton pohjalta tukia tai poikkitukia. Ja jos joku muukin haluu hitsailla niin voin antaa mitattavaks kun saapuu.

Meinasit varmaan bp5/bl5 legaa? Bh5/be5 on eri pulttijako iskarin yläpäässä[/quote]
My bad - juuri näin. Mulle avainsana oli BP5 :D

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 17:49
Kirjoittaja Hekse
Tuossa näkyy hyvin miten BRZ:tassa tuo tuki toimii

https://www.youtube.com/watch?v=qLgkWPekRaY

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 21:53
Kirjoittaja Harge
Nyt joku tekee mulle gc8 gt (lhd) imppuun tollasen! Maksan kyllä :)

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 22:19
Kirjoittaja khalonen
Harge kirjoitti:Nyt joku tekee mulle gc8 gt (lhd) imppuun tollasen! Maksan kyllä :)

Grimspeed kirjoitti:"Fits all Subaru 93-07 Impreza models / 05-06 Saab 92-X / 90-99 Legacy / 97-08 Forester (This includes all engines and trim levels)"

Eli tuo minun LHD 03 sti:hin tekemä omavalmiste pitäs käydä noihin yllä mainittuihin autoihin. Vaan kun saksalainen insinöörikään ei kaikkea aina huomioi niin voin lähettää tuon proton koesovitukseen sulle kun pistät osoitetta yv. Qullesta ei ole kuulunut mutta kaipa tuota voi ketjukirjeenä sitten lähettää eteenpäin. Lopullinen versiokin on osat valmiina ja saan ehkä ensi viikolla oman migin huollosta niin nytkähtää taas eteenpäin.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 23:02
Kirjoittaja Qulle
En oo laittanut osoitetta kun en vielä ens viikollakaan kerkee sovittamaan. Sen jälkeen onnistuu

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 26 Kesä 2015, 23:54
Kirjoittaja Jampsu
Ainii mul on yks tuki nurkissa gc8 rhd malliin oli v2 impussa paikallaan jos jotaki kiinnostaa

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 27 Kesä 2015, 12:01
Kirjoittaja TJani
Minäkin voin sitä kakssatkuun sovittaa, jos tarpeen.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 28 Kesä 2015, 00:00
Kirjoittaja khalonen
Maanantaina yv laatikosta ensimmäinen löytyvä osoite niin sinne lähtee testattavaksi. Näyttää tulevan kiire lomalla vaikka ei edes yrittää saada autoa kasaan motoparkin timeattackiin

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 28 Kesä 2015, 01:31
Kirjoittaja Jampsu
khalonen kirjoitti:Maanantaina yv laatikosta ensimmäinen löytyvä osoite niin sinne lähtee testattavaksi. Näyttää tulevan kiire lomalla vaikka ei edes yrittää saada autoa kasaan motoparkin timeattackiin

Mitä mitä? Eikö olekkaan 2 sinistä taistelemassa pytyistä :D

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 28 Kesä 2015, 03:15
Kirjoittaja Reetuhai2
Jos toi khalisen tuki käy kakssatkuun ni mulle kans.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 01:40
Kirjoittaja Harge
Noniin maanantaina pääsee asentelemaan tukea. Vähän jo mallailin, pitää kattoo miten saan ängettyä kun bensalinjat juuri edessä. Eiköhän se sinne mene kun sovittelee. Kohta lisää infoa

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 22:26
Kirjoittaja khalonen
Ei koskaan pitäs sanoa "lopullinen versio". Parit muutokset ja jouston mittailut johtaneet siihen että tuo omavalmistetuki näyttää nyt tälle:




Raivolla poljinta polkemalla tuon vielä 0,8mm saa liikahtamaan ja sitten liikkuu jo pelti tornissakin :D

Hargella on proto koesovituksessa classic Imprezaan, ja 01-07 Imprezaan käy varmasti. Fore (vuosimallit?) ja 200 Legan kun testaa niin aika paljon autoja mihin sitten pitäisi mennä. Kunhan sopivuus varmistuu niin sitten voisi listata halukkaat jotta näkee montako pitää tehdä. 5 tai enemmän ottajia niin hintaa jää ~50€ tuki, hitsattuna ja maalattuna harmaaksi. Jos haluaa itse maalata niin saa 10€ alunnusta ja koesovittajille vaivannäöstä 20€ alennusta.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 22:33
Kirjoittaja Reetuhai2
Mäki voin joku vklp testaa kyllä kakssatkuun, kun oon lomilla armeijasta.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 23:21
Kirjoittaja jarkkoo
Kuten jo olikin puhetta, mä voin testata Foreen ja ainakin yhden olen valmis ostamaan maalattuna.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 29 Heinä 2015, 10:02
Kirjoittaja Tzampy
Täälläkin kiinnostaa. Sovittelulla tai ilman :D

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 11:00
Kirjoittaja Gamma
Täällä nousee myös lapanen pystyyn...

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 11:52
Kirjoittaja Qulle
Ilmeisesti 200:en testaajia on jo löytynyt... jos se siihen sopii niin mulle kans tuollainen tuki. Eli voi laskea mut mukaan ostajien joukkoon.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 14:42
Kirjoittaja khalonen
Qulle kirjoitti:Ilmeisesti 200:en testaajia on jo löytynyt...

nm. Tjanille parasta aikaa matkalla tuki 200 Legaan sovitettavaksi. Jarkkoo:lla kävi Foresteriin kokeiltavana, kiinnitys käy ja pääsylinteri on samalla kohtaa suhteessa iskaritornin reikiin vrt. Impreza -03 eli sen puolesta OK. Mutta bensansuodatin ei mahtunut. Tuo pitää selvitää onko noita suodattimia useampaa kokoa? Koitanpa ottaa kuvaa omasta miten se istuu.

Harge ei ennättänyt kiireiltään classic Imprezaa kokeilemaan joten sellaisen LHD:n omistaja osoitetta minulle YV:llä niin pääsee koelentäjäksi.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 16:17
Kirjoittaja Displaced
Eikai 06 XTssä mitään pa suodatinta siinä ole, vakionahan siinä iskaritolpassa on lisäilmapumppu ja suodatin on pa pumpun jalassa?

Ja vanhemmissa taas pissapojan nestesäiliö?

Vai onko joku malli mistä puuttuu lisäilmapumppu ja oiskin pa suodain siinä ja nestesäiliö lokarissa?

Metsurit vähemmän tuttuja, mutta käsityksen mukaan konehuoneeltaan ihan identtiset MY06-07 WRXn kanssa, poislukien suojamuovia.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 17:02
Kirjoittaja khalonen
Jarkkoo:lla oli Foresteriin laitettu suodatin konehuoneeseen samalla kun ilmeisesti vaihdettu tankkiin pumppu jossa ei suodatinta?
Mutta joo taitaa olla minun vika tuossa että ei mahdu suodatin, monen muuttuja summa mutta samalla kun sivusuuntaa korjasi niin suodattimellekin tulee lisää tilaa. Ja sitä voisi vielä tehdä tuohon lisääkin vielä.
Kuvat kertoo:
Pa-suodin 1
Pa-suodin 2

Kuvissa suodatin ø69mm ja korkeus 90mm

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 17:39
Kirjoittaja Displaced
Jaa, mikäköhän mörkö siellä majailee kun 460nen walbrokin mahtuu OEM suodattimen kaverina olemaan :)

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 19:51
Kirjoittaja jarkkoo
Displaced kirjoitti:Jaa, mikäköhän mörkö siellä majailee kun 460nen walbrokin mahtuu OEM suodattimen kaverina olemaan :)


Ei mitään mörköä, OEM-suodatin lensi mäkeen kun ei osannut pysyä kasassa.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 03 Elo 2015, 22:06
Kirjoittaja SammyG
Minulla on Perrin valmistama tuki joka tulee iskaritolppaan, vm 2008 ylöspäin.

Tuntuma parani ja oli mielestäni rahoille vastinetta. Mutta se iskaritorni elää kanssa siinä alla, joten ihan täysin tiaisen pääluuksi sitä ei saa jos tukee ei löydy muualtakin.

Nyt on jenkeissä yksi valmistaja alkanut valmistamaan ja myymään 08 ja ylöspäin semmoista tukea myös kytkimen pääsylinterille. Hehkuttavat kovina myyntimiehinä tuon billettipalan tarpeellisuutta kovasti.

Jos joku TIG velho haluaa jotain hyvää tehdä niin silloin mennään mielestäni malliin:
Ylämoottorituki <-->kytkimen sylinterin kiinnitykset<-->Jarrun sylinteri<-->iskaritorni

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 11 Elo 2015, 13:59
Kirjoittaja khalonen
Kiitoksia Tjanille 200 Legan mallailusta. Valitettavasti jarruputket on tiellä ja muutenkin sylinteri on lähempänä tornia niin tuota samaa mallia ei siihen saa käymään vaikka iskaritornissa kierrepaikat muuten kävisikin.

Classic Impreza on vielä kokeilematta mutta laitetaan vaikka tämä viikko vielä aikaa kokeilla jos löytyy halukkuutta. Teen vielä lisää tilaa tuohon suodattimen kohdalle ja 34 viikolla eka sarjan valmistus.

Sopivuus:
LHD Impreza 01-05, lisäilmapumppu jos paikallaan niin varauksella 06-07. Pumppu jos poistettu = sopii varmasti.
Forester XT (vuosimallit?)

Ei käy:
Kaikki RHD:t
Lega 200
Leone
SVX

Laittakaa YV:llä viestiä jotka tuollaisen haluaa ottaa niin vahvistan vastaamalla.
Laitetaan takaraja 17.8 maanantaina vielä ennättää mukaan. Hinta 50€, märkämaalaus harmaa, ja koesovittajille 30€.


jarkkoo 2kpl. (testaaja) (Forester XT 2006)
Tzampy 1kpl. (Forester XT 2005)
Gamma 1kpl. (Impreza STI 05)
Harge 1kpl. (Impreza GC8)

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 11 Elo 2015, 14:05
Kirjoittaja Qulle
Eli ei oo suunnitelmissa tehä 200:een sopivaa?

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 11 Elo 2015, 17:46
Kirjoittaja khalonen
Qulle kirjoitti:Eli ei oo suunnitelmissa tehä 200:een sopivaa?


Ei se mahdoton idea olisi kun kysyntää tuntuisi olevan, pitäisi päästä vähän mittailemaan.
Hankala ja aikaa vievää hommaa etänää kuvien perusteella.

Syyskuun ratapäivät Kemorassa voisi olla hyvä paikka tutkia tarkemmin Legaa jos niitä on paikalla.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 11 Elo 2015, 19:17
Kirjoittaja Qulle
Ok, edelleen ostan kyl yhden jos sellaisia joskus saa.
Itsellä taitaa olla tuleva Botniaring kauden viimeinen ratareissu.

Re: Jarrupääsylinterin tuet

Lähetetty: 12 Elo 2015, 11:57
Kirjoittaja TJani
khalonen kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Eli ei oo suunnitelmissa tehä 200:een sopivaa?


Ei se mahdoton idea olisi kun kysyntää tuntuisi olevan, pitäisi päästä vähän mittailemaan.
Hankala ja aikaa vievää hommaa etänää kuvien perusteella.

Syyskuun ratapäivät Kemorassa voisi olla hyvä paikka tutkia tarkemmin Legaa jos niitä on paikalla.


Meillähän on Halosen kanssa alustavasti jo treffit sovittuna tuonne Kemoraan toisen asian tiimoilta, jos sinne pääsen niin samallahan tuota voisi mittailla.