HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Foresterin korotus

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Seanjo00
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Heinä 2015, 10:39

Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Seanjo00 » 01 Heinä 2015, 14:07

Tervehdys,
Onko kukaan foorumilaisista korottanut foresteria ja miten onnistui/kokemuksia? Olis tarkoitus laittaa 1" korotukset nurkkiin...vaatiiko muuta kuin kiekot iskarien päähän vai pitääkö sinne tukivarsien ja pohjan väliinkin ( takana) laittaa palikat? :?

Seanjo00
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Heinä 2015, 10:39

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Seanjo00 » 01 Heinä 2015, 14:08

ja auto on 2005 vm 2,0X fore

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 03 Heinä 2015, 10:51

Noin tuoretta ei kai ihan helposti saa laillisesti korotettua korotuspaloilla.
Mutta ihan oikeassa elämässä tuohan selviää kohtuullisen helposti kun nostat auton takapään ylös perämurikasta ja katsot näyttääkö siltä että mikään täydessä ulosjoustossa tukivarsiston osalta kinnaa. Ainakana vanhemmassa ei, mutta pyörän kulmien säätöä ei takana ole muuta kun erillisellä aftermarket Camber pultilla.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja TJani » 03 Heinä 2015, 11:05

Jokuhan näihin teki niitä korotuspaloja täällä foorumilla mutta kuka, minä en muista.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja JuPe » 03 Heinä 2015, 11:45

INER niitä paloja tekee. Saggy butt spacer näin ulkomaalaiselta nimeltään. Käyttötarkoitus ei niinkään auton korottaminen, vaan roikkuvan perän korjaus. Toki kyllä hän se auto noilla nousee, jos on muuten alusta priimassa kunnossa.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Tapiok » 03 Heinä 2015, 21:28

Tuolta löytyy kaikki tarvittava.

http://www.subtle-solutions.com/index.p ... 188b1ecee4

Korotuspalikat ja camber-kulman korjaukseen hilut.
Subaru XV 2.0d MY12

al_
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 11:02

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja al_ » 11 Heinä 2015, 17:13

Itselläni sama homma mietinnässä. Jos edes pienen korotuksen saisi ja sitten mahdollisesti mahtuisi vähän korkeamman profiilin rengas alle. Mitään täyttä off-roaderia ei ole tarkoitus tehdä, mutta vähän parantaa maasto-ominaisuuksia.

D_Bar
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 16:22
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja D_Bar » 12 Elo 2015, 22:14

ReeL12 kirjoitti:Noin tuoretta ei kai ihan helposti saa laillisesti korotettua korotuspaloilla.


Muuten mulla Subaruista ei hirveästi oo tietoa, niin tullut oltua enemmän lukuoppilaana täällä, mutta pari offroad autoa omistaneena korotuksista jäänyt jotakin mieleen. :)

Korotuspalat ovat ihan lailliset ja ne saa itse tehdä, eivätkä vaadi mitään hyväksyntöjä. Maksimissaan palikka saa korottaa 51mm vai onko fore m1g -luokan auto, silloin saisi korottaa 77mm ;)
Forester XS 2.0D -10

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja iner » 13 Elo 2015, 08:08

Fore ei ole m1g, mutta ainakin xt-mallissa täyttyy kriteerit muutoskatsastusta varten.

(Teoriatasolla) xt foren saa muutoskatsastettua 77mm korotukselle (ja madallukselle) :thumbup:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Hakala » 13 Elo 2015, 10:15

iner kirjoitti:Fore ei ole m1g, mutta ainakin xt-mallissa täyttyy kriteerit muutoskatsastusta varten.

(Teoriatasolla) xt foren saa muutoskatsastettua 77mm korotukselle (ja madallukselle) :thumbup:

Eikö kaikki foret ole M1G?

http://www.ajoneuvotiedot.fi/subaru/5d- ... g9-4x4-253

Olen ollut käsityksessä että ne on M1G

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja iner » 13 Elo 2015, 10:36

Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Hakala » 13 Elo 2015, 23:07

Mikähän senkin on rekisteröitäessä määrännyt

Sun laittama linkki on automaattivaihteisille. Mahtaakohan se sulkea pois jonkun alla olevista M1G-vaatimuksista:
- sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä
- vähintään yksi sen akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä (kitkalukko kelpaa)
- sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja iner » 14 Elo 2015, 06:40

Sg foreista on joitain kymmeniä m1g luokassa. Ei ole väliä mallilla tai laatikolla.
Joskus oli puhe maahantuojan teknisen puolen kanssa noista, niin ei niissä logiikkaa ole. Jotkut tuontierät vaan on rekisteröity m1g luokkaan ja jotkut m1 luokkaan :D
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Kippo
Jäsen
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 19:07

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Kippo » 14 Elo 2015, 08:02

Rekisteriotteesta näkee mikä luokka on arpajaisissa sattunut omalle autolle. Sen mukaan katsastaja toimii.
Outback BP -04

axuja
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Elo 2015, 08:13

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja axuja » 02 Syys 2015, 12:09

Laittelin alle dobinsonin jousisarjan + normaalit kaasujouset. Korotusta n. 4-5 cm lisää ja pääsin eroon noista itsestään säätymättömistä takaiskareista. Auton perä on ryhdissään ja jousitus on nyt jämäkkä.
satsia voi kysellä:
http://www.offroadtarvike.fi/

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja andrei » 10 Syys 2015, 09:15

axuja kirjoitti:Laittelin alle dobinsonin jousisarjan + normaalit kaasujouset. Korotusta n. 4-5 cm lisää ja pääsin eroon noista itsestään säätymättömistä takaiskareista. Auton perä on ryhdissään ja jousitus on nyt jämäkkä.
satsia voi kysellä:
http://www.offroadtarvike.fi/


Olisiko kuvaa laittaa millainen autosta tulee tuolla sarjalla?
Itellä toinen takavaimennin pukannut nesteet pihalle ja hylsy tuli konttorilta.
Forester MY06

axuja
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Elo 2015, 08:13

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja axuja » 12 Syys 2015, 10:42

eipä ole tullut kuvattua autoa, pitää ottaa muutama kuva ja koettaa liittää se tänne sivulle

axuja
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Elo 2015, 08:13

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja axuja » 15 Syys 2015, 12:02

Vakiorenkaat näyttävät melko nöpöiltä, seuraavat nakit on suuremmat
Liitteet
subaru.jpg
subaru.jpg (303.21 KiB) Katsottu 21919 kertaa

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja andrei » 15 Syys 2015, 17:54

Katohan vain :)
Onko nuo nyt vahvistetut jouset, että peräpää käy normi iskareiden kanssa?
Forester MY06

axuja
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Elo 2015, 08:13

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja axuja » 15 Syys 2015, 20:29

jouset on varmasti tuplasti paksumpaa tavaraa vakioihin verrattuna ja jäykkyyttä löytyy. Iskarit on ihan normaalit varaosatiskin kaasuiskarit (olikohan Kybit).
Asuntovaunun kanssa ei perä paljoa painunut...
Alkuperäiseen kuoleentuneisiin jousiin verrattuna muutos oli kyllä huomattava. Ite tykkään, että auton alusta on kova, ajotuntumakin on mielestäni parempi. Seuraavat renkaat on profiililtaan korkeammat ja mahdollisesti leveämmätkin. Pitää tutkia mikä koko sopii vielä pyörimään...

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja andrei » 15 Syys 2015, 21:21

Oliko arvokkaat?
Ehdin jo tilata itselle vahvistetut jouset taakse,mutta eihän sitä tiedä koska innostuu...
Näyttää että tuo takarenkaan ja helman väli menee ahtaaksi?
Forester MY06

axuja
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Elo 2015, 08:13

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja axuja » 16 Syys 2015, 10:16

Jouset oli joku 130 €/kpl, tilaustavaraa oli, joten kannattaa varata hiukan aikaa. Iskareiden hintaa en muista, joka tapauksessa vakiotavaraa (Dobinsoniltakin löytyy). Hintaa tulee kuitenkin toista tonnia asennuksineen...

Subarussa on kieltämättä ahtaat kaaret, ei varmaan saa hirveästi tuota rengaskokoa muutettua: pykälää korkeampi + leveämpi saanee riittää.
Michelin Cross on ajatuksena laittaa, saa vähän karkeuttakin mukaan.

http://www.tyrereviews.co.uk/images/tyr ... _Cross.jpg

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Hakala » 16 Syys 2015, 16:37

Takarenkaan ja helman väliä pystyy korjaamaan laittamalla pitkittäisen tukivarren kiinnityspalan ja korin väliin spacerin tai vaihtamalla tukivarsi pituus-säädettävään.

Korottaessa tukivarsi kääntyy pystympään ja jää pituussuunnassa lyhyemmäksi

esim

http://www.subtle-solutions.com/product ... cts_id=394

http://www.gorillaoffroadcompany.com/pr ... prd_key/34

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja andrei » 20 Syys 2015, 20:51

Tuli tosiaan omasta kunnon nostoperä vahvemmilla jousilla.
Häätynee alkaa hommaileen eteenkin jousia, että saisi auton jonkunlaiseen balanssiin.
Tuolta subtle-solutions sivuilta löytyisi korottavia jousia ja melkein samalla sitten adapterit, että saa takarenkaan keskelle koteloa.
Ärsyttävää värkkäämistä ja rahan menoa. Voisihan noista jousista reklamoidakkin tuonne vallilan takomoon....

Kuva
Forester MY06

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Qulle » 20 Syys 2015, 22:07

Eikös jousilla mene hetki että asettuvat?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja andrei » 20 Syys 2015, 22:17

Qulle kirjoitti:Eikös jousilla mene hetki että asettuvat?

Sitä tässä odotellaan, mutta aika paljon saavat kyllä asettua.
Katsellaan miltä se alkaa vaikuttamaan. Eipä tuolla paniikkia ole, ainoa vain että ajovalot näyttää aika lähelle. :D
Forester MY06

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Tapiok » 21 Syys 2015, 18:34

axuja kirjoitti:
Subarussa on kieltämättä ahtaat kaaret, ei varmaan saa hirveästi tuota rengaskokoa muutettua: pykälää korkeampi + leveämpi saanee riittää.
Michelin Cross on ajatuksena laittaa, saa vähän karkeuttakin mukaan.

http://www.tyrereviews.co.uk/images/tyr ... _Cross.jpg


Laittelin viime viikolla XV:n alle nuo Latitude Crossit, melu kuin vakiorenkailla, pito paljon parempi maastossa. Tosin eihän nuo nyt mitään mutiaista vastaa, mutta normiolosuhteissa aika hyvät. Maantielläkin aika sivistyneet kumit ja kestää vauhtiakin.
Subaru XV 2.0d MY12

Seanjo00
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Heinä 2015, 10:39

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Seanjo00 » 28 Syys 2015, 17:31

Nyt olis korokepalat valmiina.tarviiko pyöränkulmia säätää ja onko muutos kuinka suuri? Katoin että olis jostain trailingarm spacereitäkin olemassa...tarviiko semmosetkin?

Seanjo00
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Heinä 2015, 10:39

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Seanjo00 » 28 Syys 2015, 17:32

Autoni muuten on m1g rekattu

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 30 Syys 2015, 06:02

Korkeus vaikuttaa kulmiin joten pyöräkulmien tarkastus\säätö ois hyvä tehdä.

Seanjo00
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Heinä 2015, 10:39

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Seanjo00 » 07 Loka 2015, 13:10

Palikat paikoillaan ja nousi ihan kivasti. Olis kuvat ennen ja jälkeen kun osais laittaa...

Härski
Viestit: 68
Liittynyt: 09 Syys 2015, 01:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja Härski » 17 Helmi 2017, 01:46

Laittakaahan tietoa foren korotuksista. Pitäs oma sg korottaa, mutta mikähän olisi toimivin tapa? Perää ehkä vähän enemmän kuin edestä. Entäs katsastus, mitä vaaditaan?

rontti
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:07

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja rontti » 08 Maalis 2017, 10:45

Täällä olis uusi foresterin omistaja, -04, 2,0 X M1G:ksi rekisteröity, jota myös kiinnostaisi alustan korotus. Hakusessa max 50 mm korotus, jonka katsastaja hyväksyy ilman suurempaa vääntämistä. Kestävätkö vetonivelet korotuksen vai onko niiden vaihto pikapuoliin edessä?

nkos
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Loka 2017, 22:18

Re: Foresterin korotus

ViestiKirjoittaja nkos » 24 Tammi 2018, 23:06

Olen nyt tutkinut käytännössä kaiken helposti saatavilla olevan tiedon mitä lähinnä SG foren korotukseen tulee. 2" korotuksen pitäisi murroksien kestää.
Valmiita sarjoja tosiaan on myynnissä mutta melko helposti osat valmistaa tai valmistuttaa myös itse.
Korotuspalat voi tehdä niin että ylemmän ja alemman levyn kohdistaa epäkeskosti jolloin ei välttämättä tarvitse camber pultteja. Foorumeilla puhutaan 7mm offsetistä levyjen välillä. Trailing arm spacerit teen itse heti kun löydän jostain mitat sekä pulttijaon. Pelkkä pulttijakokin riittää.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron