HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Lamar
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 06 Touko 2015, 18:59

Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Lamar » 16 Heinä 2015, 16:42

Miettinyt mitä vaihtoehtoja olisi päivittää jarrut isompiin/tehokkaampiin, kun jossain vaiheessa tulee aika vaihtaa jarrulevyt ja palat. Nykyiset jarrut tuntuu aika tehottomilta, edessä taitaa olla levyt 293, takana 286. Vanteina toimivat kesällä 17", talvella 16" orkkikset. Laittakaapa vinkkejä mistä ja millaiset sarjat kannattaa hankkia, kuitenkin siten ettei heti tarvitsisi noita 16" vanteita päivittää isommiksi. Ainakin jossain oli juttua että eteen saisi 4 mäntäisiä satuloita, jotka menevät orkkispaikoille ja sopivat ainakin osaan 16" vanteisiin.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Heinä 2015, 17:25

No suoraan sanottuna tuollainen päivitys olisi täysin järjetön. Ainoat järkevät vaihtoehdot on orkkisjarruihin hyvät palat, tai sitten päivittää STI:n Brembot jolloin vanteet menee molemmat kierrokset uusiksi. Brembojen jarrutehon jo huomaa käytännössä. Jotkut classicin 4-mäntäiset ei paranna tilannetta noihin vakiojarruihin nähden oikeastaan ollenkaan, levy on about saman kokoinen eikä se lisääntunut mäntämäärä juurikaan vaikuta jarrutehoon, tuntumaan enemminkin.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Lamar
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 06 Touko 2015, 18:59

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Lamar » 16 Heinä 2015, 17:44

Ok. Vaatiiko Brembot isommat kun 17" vanteet, vai onko
orkkikset vain turhan ahtaat.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Heinä 2015, 18:11

Lamar kirjoitti:Ok. Vaatiiko Brembot isommat kun 17" vanteet, vai onko
orkkikset vain turhan ahtaat.


17" riittää mutta Outbackin orkkiksissa ei ole lähellekään tarpeeksi tilaa. Noi Brembot on aika nirsot vanteille kun satulat tulee niin pitkälle ulos.

Edit: puhun kokemuksella koska mulla tässä 2010 XT Foressa oli samat jarrut kuin tuossa sun OB:ssä, ja swäppäsin tähän 2012 STI:n Brembot. Molemmat vannekierrokset uusiksi, jarrukilvet takaa piti leikata ja jarrulevyihin porata 5x100 jako. Muuten bolt-on kylläkin, mutta tulee todella kalliiksi, eli jos autoa ei ole selvästi viritetty en lähtis edes miettimään asiaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Lamar
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 06 Touko 2015, 18:59

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Lamar » 16 Heinä 2015, 18:28

Kiitos tiedoista, eipähän tarvi tuota asiaa sen enempää miettiä. Sen verta kuitenkin kiinnostaa vielä tietää, onko merkitystä laittaa uritettuja levyjä orkkiksien tilalle? Lisäksi olisin kiinnostunut mitä jarrupaloja suosittelet noiden orkkislevyjen kanssa.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Heinä 2015, 18:52

Eipä noista uritetuista levyistä taida paljon iloa olla normiajossa. Palojen suhteen en kyllä osaa neuvoa, tässä langassa on keskusteltu lähinnä ratakäyttöön paloista mutta seasta voi poimia laadukkaita paloja valmistavia puljuja joiden normipaloja voi sitten metsästellä

viewtopic.php?f=17&t=1239
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Lamar
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 06 Touko 2015, 18:59

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Lamar » 16 Heinä 2015, 18:58

Vanhassa kiesissä oli aikanaan Ebc:n uritetut levyt ja ainakin silloin jarruissa huomasi eron myös normiajossa vrt alkuperäisiin levyihin. Paloina käytin Greenstuffeja, sekä ihan normi tarvikepaloja ja ainakin silloin itse pidin tarvikepaloja parempina normikäytössä verrrattuna Greenstuffeihin.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Qulle » 16 Heinä 2015, 21:06

Sen verran pitää kommentoida noista classicin nelimäntäisistä vs. kaksimäntäiset että ne jarrut kestävät kyllä huomattavasti enemmän ratatyylistä ajelua. Eli pinta mikä ottaa levyyn kiinni on reilusti isompi mitä kaksimäntäisissä,eivät häviä niin nopeasti kovissa perättäisissä jarrutuksissa. Se on totta että jarrua saa painaa aika tavalla mutta on niissä eroa kaksimäntäisiin kovassa ajossa..
Eli näihin ahdettuihin vehkeisiin classicin nelimäntäiset ovat ihan huippu budjettipäivitys, jos vakiona kaksimäntäiset.

Itsehän en tuollaiseen autoon mistä tässä kyse lähtisi vaihtamaan kuin levyt ja palat. Tuskin sillä radalla on tarkoitus ajaa?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Heinä 2015, 21:56

Noissa uudemman OB:n jarruissa on niin että satulat on uivat, ja toiselta puolelta puristaa 2 mäntää ja toinen puoli vaan liukuu. Eli pala on about saman kokoinen kuin vanhemmissa 4-mäntäisissä ja myös puristava alue on saman kokoinen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja TJani » 17 Heinä 2015, 11:06

Jos jarrupölyä ei halua katsella niin kannattaa jättää EBC:n vihreät väliin mainospuheista huolimatta. Vanteet on aina aivan mustat.
Punaiset sitten huomattavasti paremmat sen suhteen, mutta tuohon pito asiaan en kommmentoi mitään.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: RE: Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Qulle » 17 Heinä 2015, 13:11

Mauri H kirjoitti:Noissa uudemman OB:n jarruissa on niin että satulat on uivat, ja toiselta puolelta puristaa 2 mäntää ja toinen puoli vaan liukuu. Eli pala on about saman kokoinen kuin vanhemmissa 4-mäntäisissä ja myös puristava alue on saman kokoinen.

Ok, itsepähän en hoksannut omasta OB:sta kattoa jarrupalojen kokoa kuin renkaita vaihdoin. Totesin vain että fiksumman oloinen toteutus kuin classicin kaksimäntäisissä. Eli hyvä täsmennys Maurilta, palat ovat isommat uudemmissa 2-mäntäisissä.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Urran » 06 Loka 2015, 22:02

Lamar kerro miten jarrut on tehottomat? Eikö niillä saa jarrutettua abseille asti?

Lamar
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 06 Touko 2015, 18:59

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Lamar » 06 Loka 2015, 22:15

Urran kirjoitti:Lamar kerro miten jarrut on tehottomat? Eikö niillä saa jarrutettua abseille asti?


Saa kait sitä jarrutettua abseille asti, kun junttaa jalan konehuoneeseen. Itseä häiritsee enemmän tuo jarrutuntuma, kun on tottunut huomattavasti herkempiin ja tuntumaltaan parempiin jarruihin. No, päivitin uudet jarrupalat ja hankin teräspunosletkut ja tuo auttoi jo paljon.

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja ropelius » 17 Loka 2015, 08:51

Pistetään tähän samaan ketjuun kun liippaa läheltä...

Oma 2011 Outback meni leimasta läpi, mutta kohta jarrut ovat loppu. Marmorilta palat n. 110€ /akseli, takalevyt 88€/kpl, etulevyt 120€/kpl, käsijarrukengät 77€.... kovia hintoja, mutta onko vain marmoritiskilisää?

Motonetista katsoin, että levyt 40€/kpl ja jarrupalat n. 30€/akseli. Onko kokemusta tekeekö noilla mitään?

Ulkomailtakin voin tilata jos jollain on joku linkki hyvään varaosamestaan Subarun osalta. Takatukivarren pusla tuntui siltä, että menee vaihtoon kohta...sellainenkin pitäisi löytää.
Viimeksi muokannut ropelius 17 Loka 2015, 10:12, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: RE: Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Urran » 17 Loka 2015, 09:46

Lamar kirjoitti:[quote="Urran"]Lamar kerro miten jarrut on tehottomat? Eikö niillä saa jarrutettua abseille asti?


Saa kait sitä jarrutettua abseille asti, kun junttaa jalan konehuoneeseen. Itseä häiritsee enemmän tuo jarrutuntuma, kun on tottunut huomattavasti herkempiin ja tuntumaltaan parempiin jarruihin. No, päivitin uudet jarrupalat ja hankin teräspunosletkut ja tuo auttoi jo paljon.[/quote]
Lähinnä sitä tarkoitin että jarrut ei voi olla tehokkaammat enää - jos renkaat saa lukkoon.

Tuntuma onkin oma asiansa ja lämmönkesto vielä eri asia.

Mut joo, master cylinder stopper, teräspunokset ja vähän tarraavampaa palaa niin saa tuntumaa :)

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja ropelius » 25 Loka 2015, 08:18

Kävin hakemassa Motonetista jarruosia, mutta käsijarrukenkiin oli kaksi vaihtoehtoa joten otin molemmat ja ajattelin katsoa kummat käy ja palautan väärät. Nyt meni suunnitelmat uusiksi ja en ehdi remppaa lähiaikoina tekemään niin pitäisi palauttaa väärät kengät. (Samalla palautan palat, joissa ei niitä peltiosia mukana ollenkaan..) Täytyy varmaan hakea palat marmorilta...vai löytyykö jostain palat kaikkine oheishimmeleineen?

Leveydeltään molemmat kengät ovat 35mm, mutta onko kenkien halkaisija 170mm vai 190mm?

Nuo tuotteet:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... neuvo=1240
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... neuvo=1240

SrOne
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Loka 2015, 14:22
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja SrOne » 09 Huhti 2016, 19:13

Lainataan tätä. Niin onkos näissä(legacy my10) männät pyöritettäviä vai riittääkö vain et ruuvipuristimella painaa suoraan sisään? Ite tilasin ebc standard levyt ja ultimax palat. Onkos näistä kokemuksia?
Sami Ristiluoma
--
Toyota Avensis 2.0 Diesel -12
Toyota Avensis 2.0 VVT-i -04 1AZ-FSE

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Huhti 2016, 20:36

Ei ole kierrettävät. Puristemella vaan sisään. Sama edessä ja takana.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Mauri H » 09 Huhti 2016, 20:42

ropelius kirjoitti:Leveydeltään molemmat kengät ovat 35mm, mutta onko kenkien halkaisija 170mm vai 190mm?

Nuo tuotteet:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... neuvo=1240
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... neuvo=1240


Noin uudessa pitäis olla 190:set.

Tulipa vastattua vanhaan viestiin mutta tiedoksi muille.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

SrOne
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Loka 2015, 14:22
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja SrOne » 10 Huhti 2016, 16:02

Hyvä homma.
-teme- kirjoitti:Ei ole kierrettävät. Puristemella vaan sisään. Sama edessä ja takana.


Mites tossa luin ohjeita niin puhutaan kalibroinnista. Niin onnistuuko tämä kotipuolessa vai pitääkö alkaa varaileen aikaa korjaamolle. T27 aveissa kun menee säätöyksikkö rikki ilman kalibrointia vaihdon yhteydessä.
Sami Ristiluoma
--
Toyota Avensis 2.0 Diesel -12
Toyota Avensis 2.0 VVT-i -04 1AZ-FSE

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja -teme- » 10 Huhti 2016, 16:32

Enpä osaa tuohon mitään sanoa, yhteen 2010 outbackiin oon tehny jarruremontin kaikki levyt ja palat. Ja selvisin ilman tietokoneita ja hyvin se on pelannu rempan jälkeen. :D Luulin että tarvii piuhalla ajaa käsijarru huoltoasentoon mutta ei tarvinnut.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja an13 » 10 Huhti 2016, 18:19

Takajarrussa on muutenkin aika jännästi tehty modernisointi kun sähköisessä käsijarrussa sähkömoottorilla vedetään vaijeria joka puristaa käsijarrukenkiä jotka ovat jarrulevyn sisällä. Ihan niinkuin perinteisessä jarrukahvallisessakin mallissa aikoinaan. Jarrusatulassa ei ole mitään sähköjä. Helpottaa kyllä jarrupalojen vaihtoa.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja -teme- » 10 Huhti 2016, 19:10

Hyvä vaan että subaru on tuon vielä toteuttanut vanhanmallisesti eikä tarvii olla aina piuhan nokassa. :lol:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Kippo
Jäsen
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 19:07

Re: Jarrupäivitystä 2011 Outbackiin

ViestiKirjoittaja Kippo » 11 Huhti 2016, 09:45

Tuossa toimintamallia jos sähköinen käsijarru ei vapaudu katkaisijasta. Mutta tätä ei kannate tehdä kuin pakosta, takaisin säätö kait koneella jos ei riko mitään??? http://www.cars101.com/subaru/parkingbrakerelease.html
Outback BP -04


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa