Sivu 1/1

Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 09 Syys 2015, 15:33
Kirjoittaja andrei
Niinhän siinä kävi, että elämäni ensimmäinen hylsy tuli konttorilta.
Toinen takaiskari oksentanut mehut pihalle... :crybaby:

Sopiikohan tuohon jotkut normaalit iskarit + jouset noiden tasonsäätöjen tilalle? Vai laitetaanko samanlaiset, kestänee seuraavat 100tkm.

Auto siis My06 2.0 vapaasti hengittävä foresteri.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 09 Syys 2015, 19:04
Kirjoittaja ODE
Kaverille vaihdettiin alle pedders setti ja se on ainakin toiminut hyvin http://www.pedders.co.uk/subaru-foreste ... 538557.htm

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 09 Syys 2015, 20:21
Kirjoittaja HaatainenK
Joskus vuosia sitten kyselin, niin Vallilan takomolla oli ainakii sillo valmiit mitat jäykempiin foren jousiin, ja sen jäläkeen saapi laittaa mitkä iskarit haluaa.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 09 Syys 2015, 20:27
Kirjoittaja andrei
Miksei tuohon voisi laittaa "normaalit" vaimentimet, vaikkapa motonetistä?
Jos tuota foresteria on tehty kummallakin jousituksella?

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 10 Syys 2015, 11:58
Kirjoittaja TJani
Jos laitat normi vaimentimet niin muista vaihtaa myös jouset, muuten perä hipoo maata.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 10 Syys 2015, 13:40
Kirjoittaja Miki
Minulta löytyisi vain 35tkm ajettu virheetön orkkis MY07 Fore XT alusta ylimääärisenä.
Ylälautaset puuttuu joten ne pitäisi ottaa vanhasta setistä.
Koko setin saa lunastaa tuon peddersin pelkän takapään setin hinnalla..

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 10 Syys 2015, 15:54
Kirjoittaja HaatainenK
Tasonsäätövaimentimellisissa on löysemmät jouset kuin tavallisilla iskareilla varustetuissa, sen takia menee jouset vaihtoon jos vaihtaa normaalit vaimentimet noiden tilalle.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 10 Syys 2015, 17:28
Kirjoittaja andrei
Paikallisesta varaosaliikkeestä saisi normi vaimentimet+jouset taakse 380€.
Jäi vain vähän epäselväksi onko nuo jouset ne tasonsäätö vaimentimien jouset vai jotkin jäykemmät.

Kaverilla meni viime syksynä XT Foresterista taka vaimentimet ja silloin ei ollut tarjolla jäykempiä jousia, vaan vallilan takomosta sai tilaamalla jouset.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 11 Syys 2015, 15:23
Kirjoittaja andrei
Tilasin vallilan takomosta vahvistetut jouset taakse.127€/kpl
Näille sitten kybit kaveriksi 215€.
Eli semmonen 470€ kaiken kaikkineen.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 19 Syys 2015, 19:47
Kirjoittaja andrei
Melkoinen nostoperä tuli noilla vallilan takomon jousilla :eh:

Kuva

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 26 Syys 2015, 19:38
Kirjoittaja temezz
Saa näihin ihan tarvikeliikkeestä nykyään jousia tavallisille iskareille. Näitähän on joihinki muihin maihin tehty ilman tasonsäätöäkin ja taitaa olla samat jouset myös vähän vanhemmissa. Kysyin paikallisesta, niin 100€/kpl jouset ja iskarit eli 400€ kustantais.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 06 Loka 2015, 21:00
Kirjoittaja MaPeKu
Sama sarka olisi ajankohtainen minullakin...

Onko olemassa muita kustannustehokkaita vaihtoehtoja kuin KYB 334344/334345 & RA6028?

Ymmärtääkseni SG9 koppaa on saanut myös ilman tasonsäätöä olevalla takajousituksella, mutta en tiedä minkä valmistajan tolpilla ja jousilla se on totetutettu. Onko arvon raadilla asiasta tietoa?

Vallilan takomo tekee ainakin jousia, mutta mitkä tolpat toimivat niiden kanssa parhaiten?

Autolla ei vedetä vaunua eikä sitä kuormata raskaasti kuin satunnaisesti.

Kiitos ja kumarrus!

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 06 Loka 2015, 22:03
Kirjoittaja Tomcat
Ostakaa nyt hemmetti noi Mikin iskarit... hinta kohdallaan ja melkein uudet!!!

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 06 Loka 2015, 22:09
Kirjoittaja andrei
Tomcat kirjoitti:Ostakaa nyt hemmetti noi Mikin iskarit... hinta kohdallaan ja melkein uudet!!!

Kyllä, hyvä vaihtoehto nekin. Itsekkin niitä harkitsin, mutta jostain syystä se jäikin harkinta asteelle...

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 07 Loka 2015, 21:27
Kirjoittaja Naddis
Laitoinpa tuossa nuo pedderssit ja tyytyväinen olen.
Oli vain vasen puoli hajonnut mutta vaihoin samalla molemmat.
Eli olis alkuperäinen oikeanpuoleinen takajousi-iskari paketti ylimääräisenä toimiva kaupan.
Vaikutti kyllä vähän jäykältä kun 120 kg ukko ei saanut inahtamaankaan irtaallaan. Tiiä sitten pitääkö ollakkin tuommonen?
Vasen joka oli siis rikki liikkui lattiaa vasten ihan helposti.


Hinta vois olla vaikka 50eur +rahti.
Noutaakkin voi Kajaanista.
Niin ja 2006 foresterista on kyse.

Soittaa voi nollaneljäsataa-745424

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 08 Loka 2015, 23:10
Kirjoittaja temezz
Tomcat kirjoitti:Ostakaa nyt hemmetti noi Mikin iskarit... hinta kohdallaan ja melkein uudet!!!


Minäkin jo hetken harkitsin, mutta kun on etuiskareita jo ennestään varapari varastossa, niin ehkä ei sentään enää enempää niitä tarvis.
Nyt ensiapuna 10mm korotuspalat takana, kun iskarit on ihan hyvät muuten (katsastuksen iskaritestin perusteella).

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 08 Loka 2015, 23:14
Kirjoittaja MaPeKu
Tomcat kirjoitti:Ostakaa nyt hemmetti noi Mikin iskarit... hinta kohdallaan ja melkein uudet!!!


Heitin Mikille yv:n asiasta toissapäivänä...

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 08 Loka 2015, 23:21
Kirjoittaja Tomcat
MaPeKu kirjoitti:Heitin Mikille yv:n asiasta toissapäivänä...


Herra on jossain kaukoidässä työmatkalla joten voi kestää vastaus... malttia.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 08 Loka 2015, 23:23
Kirjoittaja MaPeKu
Tomcat kirjoitti:
MaPeKu kirjoitti:Heitin Mikille yv:n asiasta toissapäivänä...


Herra on jossain kaukoidässä työmatkalla joten voi kestää vastaus... malttia.


Kiitos tiedosta. En vielä ostanut tolppia ja vietereitä...

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 11 Loka 2015, 19:17
Kirjoittaja MaPeKu
MaPeKu kirjoitti:
Tomcat kirjoitti:
MaPeKu kirjoitti:Heitin Mikille yv:n asiasta toissapäivänä...


Herra on jossain kaukoidässä työmatkalla joten voi kestää vastaus... malttia.


Kiitos tiedosta. En vielä ostanut tolppia ja vietereitä...


Kiitos vielä Tomcatille hyvästä vinkistä!

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 22 Loka 2015, 21:16
Kirjoittaja MaPeKu
Viikoloppuna on tarkoituksena vaihtaa jarrut ja alusta. Kaikki tuntuisi olevan muuten valmiina, mutta iskunvaimentimen yläpään 17mm mutterin avaaminen ja kiristäminen arveluttaa. Millainen 17mm avain olisi viisain valinta? Avaimen lenkin lävitse kulkevalla kuusiokoloavaimella pitäisi päästä estämään yläpäätä pyörimästä.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 22 Loka 2015, 21:28
Kirjoittaja andrei
Joskus on tullut väännettyä hylsyä isoilla pihdeillä ja joskus (useimmiten) pulttipyssyllä kiinni.
Meinasin tehdä ihan avaimenkin tuota varten, mutta laiskuus iski. :D Eli hylsyn kylkeen hitsata jonkinlainen varsi kiinni.

Puristaa vaan jouset reilusti läjään, jotta yläpää menee suoraan perille saakka iskarin varteen, eikä jää kantamaan jousia vasten.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 23 Loka 2015, 11:33
Kirjoittaja TJani
Löysäät sen mutterin ennen kuin otat tolpan autosta niin lähtee sitten vaivatta irrallaankin kun olet jousen puristanut.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 23 Loka 2015, 11:37
Kirjoittaja MaPeKu
Kiitos andrei ja TJani. Tänään illalla jarrut ja huomenna alusta. Kävin äsken katsomassa, pajalla on kaikki tarvittava valmiina...

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 24 Loka 2015, 10:19
Kirjoittaja MaPeKu
Hep!

Kuinka irroitetaan jarruletkun kiinnike itsetasaavan iskunvainentimen korvakkeesta? Lähteekö alla olevaan pieneen pokkaukseen koputtelemalla?
Tolpan alapultit aukeaa helposti, eilen ilallla laitoin ärmättiä väliin ja tänään aamulla pyöräytin mutterit auki paineilmalla. Jarruletkun kiinnikettä en vielä onnistunut irroittamaan...

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 24 Loka 2015, 10:26
Kirjoittaja andrei
MaPeKu kirjoitti:Hep!

Kuinka irroitetaan jarruletkun kiinnike itsetasaavan iskunvainentimen korvakkeesta? Lähteekö alla olevaan pieneen pokkaukseen koputtelemalla?
Tolpan alapultit aukeaa helposti, eilen ilallla laitoin ärmättiä väliin ja tänään aamulla pyöräytin mutterit auki paineilmalla. Jarruletkun kiinnikettä en vielä onnistunut irroittamaan...

Lyömällä lukituslipare irti.
Alhaalta ylöspäin. Pitkähkö meisseli ja vasara.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 24 Loka 2015, 10:28
Kirjoittaja MaPeKu
Kiitos jälleen nopeasta vastuksesta! Juuri näin itsekin sen ajattelin...

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 25 Loka 2015, 18:20
Kirjoittaja MaPeKu
Kesken jäi tolppien vaihto.

Alapultit ja mutterit aukesivat kyllä ihan nätisti paineilmalaitteilla, mutta ekaa jarruletkun kiinnikettä takatolpan korvakkeesta irti lyödessäni osuin meisselin pään sijasta aika huolella omille sormille. :angry4: :banghead:

Viikolla ei ole aikaa mutta ehkä ensi viikoloppuna onnistuu...

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 25 Loka 2015, 21:59
Kirjoittaja mikkopik
Onko muillaa Pedders setti kestänyt? Vähän kolmatta vuotta kesti ja nyt kolise montuissa. Renkaita vaihtaessa kokeiliin, niin rengas liikku n. 1cm ylös alas.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 26 Loka 2015, 12:19
Kirjoittaja TJani
Täällä meni molemmat iskarit takuuna vaihtoon kun takuu oli vielä voimassa. Uudet on kai vielä ainakin iskussa.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 02 Marras 2015, 21:04
Kirjoittaja mikkopik
Uudet iskarit vaihdettu. Sachs 313 706 & 313 707 (105€ / Kpl). Meni muuten kivutta Peddersien tilalle, mutta yläpään mutteri peddessissä 19mm ja sachs 21mm. piti mirkelöidä hylsyä, että sai mahtumaan sinne koloon.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 07 Marras 2015, 17:32
Kirjoittaja MaPeKu
MaPeKu kirjoitti:Kesken jäi tolppien vaihto.

Alapultit ja mutterit aukesivat kyllä ihan nätisti paineilmalaitteilla, mutta ekaa jarruletkun kiinnikettä takatolpan korvakkeesta irti lyödessäni osuin meisselin pään sijasta aika huolella omille sormille. :angry4: :banghead:

Viikolla ei ole aikaa mutta ehkä ensi viikoloppuna onnistuu...


Tänään vaihdoin oem tolpat ja jouset ilman isompia murheita. Hyvin meni, kaikessa rauhassa reilu kolme tuntia.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 10 Marras 2015, 17:03
Kirjoittaja Miki
MaPeKu kirjoitti:
MaPeKu kirjoitti:Kesken jäi tolppien vaihto.

Alapultit ja mutterit aukesivat kyllä ihan nätisti paineilmalaitteilla, mutta ekaa jarruletkun kiinnikettä takatolpan korvakkeesta irti lyödessäni osuin meisselin pään sijasta aika huolella omille sormille. :angry4: :banghead:

Viikolla ei ole aikaa mutta ehkä ensi viikoloppuna onnistuu...


Tänään vaihdoin oem tolpat ja jouset ilman isompia murheita. Hyvin meni, kaikessa rauhassa reilu kolme tuntia.


Nousiko takapää yhtään? :mrgreen:

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 10 Marras 2015, 19:00
Kirjoittaja MaPeKu
Miki kirjoitti:
MaPeKu kirjoitti:
MaPeKu kirjoitti:Kesken jäi tolppien vaihto.

Alapultit ja mutterit aukesivat kyllä ihan nätisti paineilmalaitteilla, mutta ekaa jarruletkun kiinnikettä takatolpan korvakkeesta irti lyödessäni osuin meisselin pään sijasta aika huolella omille sormille. :angry4: :banghead:

Viikolla ei ole aikaa mutta ehkä ensi viikoloppuna onnistuu...


Tänään vaihdoin oem tolpat ja jouset ilman isompia murheita. Hyvin meni, kaikessa rauhassa reilu kolme tuntia.


Nousiko takapää yhtään? :mrgreen:


No joo! Kiitos vielä kertaalleen! Nyt on terhakasti hanuri pystyssä ja muutekin tuntuu paremmalta!
:lol:

Kuva

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 14 Marras 2015, 14:10
Kirjoittaja MaPeKu
Lisäsin kuvan edelliseen postiini.

Re: Foresterin tasonsäätö vaimentimet

Lähetetty: 24 Marras 2015, 14:25
Kirjoittaja hannuk
Ymmärsinkö oikein että takajouset jäykempiin vaihtamalla pääsisi eroon noista subarun tasonsäätö takaiskareista? 2010 OB:n kanssa katsastuksessa ne takaiskarit vaikutti lähestyneen hylkyrajaa, mutta kelpasivat kuitenkin. Ei haittaisi jos saisi alle jonkin vakioo jämäkämmän setin, mutta vaihtoehtoja näyttää olevan rajallisesti näihin uudempiin. Sopivasti kärry perässä ja takakontti tavaraa täys, niin tuntuu että se perä ui tosi syvällä.

Jos löytyis legacyyn tarkoitettu setti, niin tunkkaisi sen sitten vaikka korotuspaloilla takas OB:n tasolle. Tai sitten madaltaisi. Pakko se olisi saada ylös, kun tuo traktori on niin kiva, kun ei tarvi koko aikaa kytätä monttuja ja patteja :thumbsup: