HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Caster kulman säätö

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Kennedy » 08 Loka 2015, 15:51

Vasemman puolen caster on vanhan paperin mukaan asteen pielessä. Säätöä ei vissiin ole tuohon vakio osissa?
Mistä lähteä etsimään korjausta asiaan. Onko tukivarsi jotenkin taipunut tai pusla lopussa?
Onko tuo suurempi camber kulma liittyväinen tähän samaan asiaan?

Kuva
Forester S Turbo '99 - RIP

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Hakala » 08 Loka 2015, 16:05

Kysymykseen en osaa vastata mutta mitä tuolle etupäälle on säädössä tehty, kun alkulukema näyttää paremmalta kuin lopullinen?

Tuossa on varmaan peltiset tukivarret? Sen on voinut saada mutkalle pattin ajaessa, koska caster on nyt pystymmässä. En usko että puslat vaikuttavat noin paljoa mittaushetkellä niin etteikö sitä ajossa huomaisi

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Kennedy » 08 Loka 2015, 16:34

Peltiset on. Ei ainakaan suoraa ajossa tunnu normaali asfaltilla erikoiselle auto.

Ohimennen voisi kysästä mistä saa ostettua n-ryhmän kumipuslia? ( edit: löyty. näköjään hardrace valmista myös imprezoihin puslia jotka ilmeisesti käy aika pitkälle myös foreen? )
Moottorin ja vaihdelaatikon puslat löytänyt
http://www.importcarparts.co.uk/parts-i ... searchPart
http://www.importcarparts.co.uk/parts-i ... searchPart

Tuon lisäksi tukivarsien sekä perämurikan puslat varmaan kaipaisi vaihtoa. Perämurikan kiinnitys mutteritkin näyttää pirun ruosteisille kun takaa katsoo.
Viimeksi muokannut Kennedy 09 Loka 2015, 05:12, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Forester S Turbo '99 - RIP

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Kennedy » 09 Loka 2015, 02:46

Hakala kirjoitti:Tuossa on varmaan peltiset tukivarret? Sen on voinut saada mutkalle pattin ajaessa


1993-2001 GC8 GF WRX STI alumiiniset tukivarret japskimallista.
Käykö nämä suoraan foreen? Ikänsä puolesta vissiin sama alusta.
Forester S Turbo '99 - RIP

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja faillite » 09 Loka 2015, 11:27

Olisin enemmän huolestunut pielessä olevasta camberista, saattavat toki liittyä toisiinsa. Onko renkaan sisäreunat kuluneemmat kuin ulkoreunat? . Oletko väännellyt tukivarsien puslat oikein kunnolla ja katsonut, ettei vulkanointi ole halki mistään kohdasta ja keskiholkki pikkuisen väärässä asennossa. Ei tarvitse olla paljon kulumaa kun näkyy renkaalla jo selvänä asentovirheenä.
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja e0000333 » 09 Loka 2015, 12:28

Jonkun koulukunnan mukaan tuo on just niinkuin pitää. Tienkallistuskulmaa on neutralisoitu ojanpuolen suuremmalla positiivisella casterilla.
Räikkösen formulan fillarien on hyvä olla symmetrisesti, mutta perus tielullan ei välttämättä.
Jos auto kulkee hienosti ja suoraan eikä ole uraherkkä niin missä on vika?...:D
Subaru Legacy GT JDM 2004

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Hakala » 09 Loka 2015, 16:04

e0000333 kirjoitti:Jonkun koulukunnan mukaan tuo on just niinkuin pitää. Tienkallistuskulmaa on neutralisoitu ojanpuolen suuremmalla positiivisella casterilla.
Räikkösen formulan fillarien on hyvä olla symmetrisesti, mutta perus tielullan ei välttämättä.
Jos auto kulkee hienosti ja suoraan eikä ole uraherkkä niin missä on vika?...:D

Joo voi olla että on hyvä noin, mutta miten se on noin mennyt? Tehtaalta ei ole noilla caster-arvoilla lähtenyt, eikä autossa ole säätöä sille (tai on sitä ilmeisesti mahdollista takapuslaa siirtämällä saada). Silloin on mahdollista että joku on ottanut kipeetä tai puslat huonoina?

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Kennedy » 10 Touko 2016, 20:23

Tuli käytyä nosturilla vähän aikaa sitten ja otin parit kuvat.

Huomaako joku eroa?

Apparin puoli
Kuva

Kuskin puoli
Kuva

Takapuslan alumiinirunko on eri kohdassa ja ilmeisesti ovaalit reijät, että saatu puslaa taakseppäin.
Itsellä on uretaanipalat odottamassa, että laitan Al. tukivarsien kanssa käyttöön. Pitääkö tässä nyt kuitenkin ostaa uudet ehjät puslankuoret itselle vaiko alkaa miettimään myös kuskinpuolelle viilausta, että tulee lisää positiivista casteria?
Forester S Turbo '99 - RIP

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Hakala » 10 Touko 2016, 22:04

Mun mielestä ei vaikuta casteriin pituussuuntainen sijainti. Vain puslan asettumiseen alatukivarteen nähden. Reiät ovat ovaalit juuri pituussuunnassa

Alatukivarren takapään ulospäin (sivulle) siirtäminen lisää casteria

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Kennedy » 11 Touko 2016, 19:47

Casterhan on pysty kallistus. Eli eteen taakse liikkeellä muutettävissä.

Kuva

Jos otan takapuslaa sivuttain niin sehän säätää aurausta koska etupusla pysyy paikoillaan.
Forester S Turbo '99 - RIP

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 11 Touko 2016, 20:59

Ei ole ihan noin suoraviivaista. McPherson jousitus kun on tavallaan kolmipisteinen, niin kaikki muutokset vaikuttaa kaikkialle. Se vaikuttaa auraukseen, mutta ei niin paljon kuin raidetankojen säätö. Enemmän se oikeastaan vaikuttaa camber ja caster kulmaan.

Suurimmat säätövarat saa säädettävällä iskarin yläpäällä camber ja caster kulmille. Alatukivarren säätö kun on aika rajallinen.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Hakala » 11 Touko 2016, 23:07

Kennedy kirjoitti:Casterhan on pysty kallistus. Eli eteen taakse liikkeellä muutettävissä.

Jos otan takapuslaa sivuttain niin sehän säätää aurausta koska etupusla pysyy paikoillaan.

Tuon taaemman puslan "ulkokehää" noin pienen matkan siirrolla vaikutus alapalloniveleen on olematon

Katso alatukivartta ylhäältä tai alhaalta päin. Etupusla on kiintopiste ja takapuslan sivuttaisliike kääntää alapalloniveltä pituussuunnassa

Jokatapauksessa oikeastaan mitä vaan mihinkään säätämällä muuttuu aina joku toinenkin arvo

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Hakala » 11 Touko 2016, 23:12

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1900666

Tuolta lisää casteria. On siellä näköjään huomattu että on vaikutusta tulla pienellä siirrollakin

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja matsuda » 11 Touko 2016, 23:24

Noinkohan ihan astetta casteria tulisi tuosta ovaalista reiästä. Kokeilemalla selvinnee. Tukivarsi voi tosiaan olla rupelilla myös. Aiemmassa subarussa, classic STi:ssä oli alsavarsi solmussa. Näki ihan selvästi kun oli suoran varren kanssa vierekäin. Siinä oli myös pienet heitot noissa taemman puslan kiinnikkeissä, mutta ei millään siirtynyt rengas tarpeeksi sieltä käsin.

Eikös camber säädy kun löysää iskarin alapäät? Mutta toki tuo 20minuutin ero voisi tulla myös tuosta alatukivarresta.

Ja Casterilla on todellakin iso vaikutus. Subaruissa tuntuu olevan hyvin maltillisissa arvoissa tehtaalta muutenkin.

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Caster kulman säätö

ViestiKirjoittaja Hakala » 11 Touko 2016, 23:35

En jaksa uskoa että se hirveästi lisää casteria. Tuntuu että enemmän jäkittää tukivartta/puslia vaan ihan turhaan

Kuva


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron