HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Alustan osien ristiin sopivuudet

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 10 Joulu 2015, 16:31

Miten hyvin menee imprezan ja foresterin osat keskenään yhteen?

Etukelkassa on foressa korotuspalat ja imprezzassa ei.
Onko itse kelkka identtinen eli jos ottaa GC8 osan SF foreen ja lisää korotuspalat niin tartteeko murehtia mistään?

Sama homma takana. Kelkassa on ilmeisesti puslien kohdalla korotusta foressa mitä impussa ei ole.

Pystyykö uudemman imprezan osia käyttämään vai pitääkö pysyä GC8:sissa? Pystyykö uudempien forestereiden osia käyttää vanhemmissa?

GC8:siin löytyy myös kaikennäköistä jäykisterautaa alustaan. Pystyykö tätä hyödyntämään foressa ilman koko alustan päivitystä imprezaan?
Viimeksi muokannut Kennedy 13 Joulu 2015, 08:09, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Forester S Turbo '99 - RIP

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 13 Joulu 2015, 08:08

Älkää kaikki samaan aikaan kertoko :lol:

Mitenkäs noi takavakaajat? GC8 suoraan SF foreen? Varmaan rungon kiinnityspisteet piti vaihtaa kestävempiin?

GC8 etualatukivarret pitäisi mennä SF foreen suoraan kun puslat ostaa foren mukaan.

edit: Jenkeistä löysin viestejä
GC8 impun takavakaaja käy SF foreen
'02-'03 WRX kävisi suoraan myös.
Puslat nyt pitää vaihtaa, mutta ilmeisesti kiinityskannakkeet eivät ole vielä pakolliset.

SG Fore vaatii uudemman impun vakaajan. oliko sitten WRX '04-'08
Forester S Turbo '99 - RIP

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja JuPe » 14 Joulu 2015, 22:30

Pääsääntöisesti kaikki saman ikäluokan Imprezan osat käy foresteriin.

GC --> SF
GD --> SG
GR --> SH

En ole noiden alkupään autojen kanssa pelannut, mutta:

New agen apurunko on edessä ja takana täysin sama kuin SG foressa.
Etupäässä alatukivarsi on samalla geometrialla impussa ja foressa. Ero on takapuslan kannakkeessa, joka on suunnilleen samoilla mitoilla kuin aftermarket anti-lift kitit. Eli foresterissa on (johtuen siitä apurungon spacerista) alatukivarren takakiinnikkeen nivelpiste hieman alempana koriin nähden. JA ei siitä EI saa antilift kittiä halvalla imppuun, sillä puslan reikä osoittaa väärään suuntaan.

Impun takavakaajassa on keskiosassa enemmän muotoja kuin foren vakaajassa, jotta se väistää kontin pohjan. Foressa on korkeammat takavakaajan korikiinnikkeet, mistä johtuen vakaajakin voi olla suorempi. Foreen ei voi laittaa impun korikiinnikkeitä suoraan käyttäen foren vakaajaa, sillä se ottaa kontin pohjaan kiinni. ILMEISESTI impun vakaajan voisi laittaa noilla lyhemmillä pukeilla, mutta en ole kokeillut. Pidemmillä pukkeillä ei pitäisi loogisesti ajatellen olla ongelmaa.

Jäykän vakaajan asentaminen vakioilla peltisillä takatukivarsilla on riskivalinta. Tukivarsien korvakkeet voi lähteä irti, mistä johtuen aftermarket vakaajien mukana tulee ylimääräiset vahvikkeet takatukivarsiin. Jos pysytellään tehtaalta tulleissa vakaajissa (riippumatta luovuttaja mallista), luulisi vakiokiinnikkeiden kestävän.

Ja viimeiseksi: impun alustatukia voi hyödyntää harkintaa käyttäen myös foressa. Yleensä nuo raudat tukevat alustan nivelpisteitä toisiinsa ja nämä ovat samalla tasolla toisiinsa nähden riippumatta automallista. Korin jäykkyyttä lisäävien tukien suhteen asia ei ole ihan niin selvä, mutta hyvin usein forestereista löytyy samat pultin reiät ja muut kuin impuistakin. Voi olla että sopiva tuote löytyy wrx:n valikoimasta tai STI:n valikoimasta, riippuen eri vuosimalleista ja konevaihtoehdoista.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 14 Joulu 2015, 22:50

Kiitos hyvästä tietopaketista.

subaruforester.orgissa haeskelin noita vakaaja juttuja ja siellä pari kirjoittanut, että menee paikoilleen ongelmitta GC8 20mm -> SF:ään.
kiinnikkeetkin on kestäneet. tosin tuskin menee jos kaupunkiajoa vetää. radalla käydessä varmasti voi tulla ongelmia.
korvakkeen muoto ei sinänsä ole monimutkainen joten hyvällä tuurilla sellaisen voisi saada kyhättyä tallissakin.
Forester S Turbo '99 - RIP

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja JuPe » 14 Joulu 2015, 22:55

Sen korvakkeen voi vahvistehitsata aika helposti. Tai siis ainakin SG:ssä saa.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 26 Joulu 2015, 11:04

Mites kun olis harkinnassa gc8 impun korotus tai ykköskoppasen leka. Onnistuuko foresterin jousilla ja iskareilla? Käykö iskarit ja jouset suoraan jos laittaa impun omilla iskarinyläpäillä?

Edit: imppu on sit sedan jos on vaikutusta ja lekasy farkku.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Qulle » 26 Joulu 2015, 12:54

-91 farkkulekaan laitoin ulkomuistista -05 foresterin iskarit saman ikäluokan STi:n jousilla. Yläpäät luonnollisesti auton omat. Eli tolla otannalla uskaltaisin sanoa että eiköhän niitä voi paiskoa ristiin miten huvittaa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 26 Joulu 2015, 16:29

Puskapeke kirjoitti:Mites kun olis harkinnassa gc8 impun korotus tai ykköskoppasen leka. Onnistuuko foresterin jousilla ja iskareilla? Käykö iskarit ja jouset suoraan jos laittaa impun omilla iskarinyläpäillä?

Edit: imppu on sit sedan jos on vaikutusta ja lekasy farkku.


Kuva
Auttaako tuo. Vaikka onkin Imppu -> fore niin voihan tuota lukea toisinkin päin.
Forester S Turbo '99 - RIP

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 26 Joulu 2015, 16:51

Jeps hyvä tietää, elikkäs ristiin laitto onnistuu kun käyttää auton omia yläpäitä.

Onko kellään mitään mittoja noista foren iskari\jousista? Montakohan senttiä niillä nousee?

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Qulle » 26 Joulu 2015, 17:44

Oliskos iskari ollu 2-3cm pitempi mitä vanhan lekan vakio
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 28 Joulu 2015, 16:50

Kovasti ulkomailla lukee, että 13mm olisi olisi vakio takavakaaja. Tuossa kävin pikasesti mittaamassa tönärilla niin sain yli 15mm paksuudeksi.
Ei siinä nyt niin paljoa p***aa ole päällä joten olisiko tuohon joko vaihdettu järeämpi vakaaja aikaisemmin tai sitten tuo orkkis koko ei pidä täällä paikkaansa.
Forester S Turbo '99 - RIP

konootti
Viestit: 52
Liittynyt: 26 Kesä 2015, 16:08

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja konootti » 29 Tammi 2016, 16:44

JuPe kirjoitti:New agen apurunko on edessä ja takana täysin sama kuin SG foressa.
Etupäässä alatukivarsi on samalla geometrialla impussa ja foressa. Ero on takapuslan kannakkeessa, joka on suunnilleen samoilla mitoilla kuin aftermarket anti-lift kitit. Eli foresterissa on (johtuen siitä apurungon spacerista) alatukivarren takakiinnikkeen nivelpiste hieman alempana koriin nähden. JA ei siitä EI saa antilift kittiä halvalla imppuun, sillä puslan reikä osoittaa väärään suuntaan.


Eli ymmärränkö oikein: wrx sti alumiiniset alatukivarret ei mene sg koppaseen foreen suoraan takakiinnikkeen puslan reiän takia?

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 02 Helmi 2016, 06:36

Oiskohan kellään mittoja ykkös koppasen farkku lekan iskarin yläpäistä?
Pitäs suunnitella koropalat tommoseen kippoon. Tai jos on ylimääräiset koropalat niin kiinnostusta olis.

Mites noi yläpäät menee ristiin? Etupää taitaa käydä impusta (gc8) lekaan?

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Qulle » 02 Helmi 2016, 10:17

Impusta käy lekaan etupäässä.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja TbzZ » 02 Helmi 2016, 10:36

Puskapeke kirjoitti:Jeps hyvä tietää, elikkäs ristiin laitto onnistuu kun käyttää auton omia yläpäitä.

Onko kellään mitään mittoja noista foren iskari\jousista? Montakohan senttiä niillä nousee?

Onnistuu ristiin, -97 classic farkku nousi 5-6 cm vakioon nähden. Yläpäät vaativat uudet mutterit, lisäksi taakse vaatii spaceriholkin yläpäähän. Toinen vaihtoehto on mennä niillä foren yläpäillä, tällöin taakse pitää vähän sorvata yläpään kiinnityksen reikiä.

-99 foren takakelkka oli identtinen vs -98 farkku classicci.
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Mauri H » 02 Helmi 2016, 11:26

Kennedy kirjoitti:Kovasti ulkomailla lukee, että 13mm olisi olisi vakio takavakaaja. Tuossa kävin pikasesti mittaamassa tönärilla niin sain yli 15mm paksuudeksi.
Ei siinä nyt niin paljoa p***aa ole päällä joten olisiko tuohon joko vaihdettu järeämpi vakaaja aikaisemmin tai sitten tuo orkkis koko ei pidä täällä paikkaansa.


Vähän vanhaa viestiä lainailen mutta usein noihin on päivitetty Classic Imprezan takavakaaja, sellainen mullakin oli omassa S-Turbossa aikoinaan. Varmaan sullakin on sellainen siellä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 02 Helmi 2016, 13:16

Mauri H kirjoitti:
Kennedy kirjoitti:Kovasti ulkomailla lukee, että 13mm olisi olisi vakio takavakaaja. Tuossa kävin pikasesti mittaamassa tönärilla niin sain yli 15mm paksuudeksi.
Ei siinä nyt niin paljoa p***aa ole päällä joten olisiko tuohon joko vaihdettu järeämpi vakaaja aikaisemmin tai sitten tuo orkkis koko ei pidä täällä paikkaansa.


Vähän vanhaa viestiä lainailen mutta usein noihin on päivitetty Classic Imprezan takavakaaja, sellainen mullakin oli omassa S-Turbossa aikoinaan. Varmaan sullakin on sellainen siellä.


Mä ostin just classic sti:n vakaajan ja se oli 20mm. Onko sitten suomi gt:ssä ollut 15mm vakiona?
Forester S Turbo '99 - RIP

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 03 Helmi 2016, 06:56

TbzZ kirjoitti:
Puskapeke kirjoitti:Jeps hyvä tietää, elikkäs ristiin laitto onnistuu kun käyttää auton omia yläpäitä.

Onko kellään mitään mittoja noista foren iskari\jousista? Montakohan senttiä niillä nousee?

Onnistuu ristiin, -97 classic farkku nousi 5-6 cm vakioon nähden. Yläpäät vaativat uudet mutterit, lisäksi taakse vaatii spaceriholkin yläpäähän. Toinen vaihtoehto on mennä niillä foren yläpäillä, tällöin taakse pitää vähän sorvata yläpään kiinnityksen reikiä.

-99 foren takakelkka oli identtinen vs -98 farkku classicci.


Jeps minkälaista spacerholkkia meinaat? Ei ole kuvaa sattunut jäämään?
Jos mennään auton omalla yläpäällä niin mihin se holkin vaatii, nyt ei vaan ihan ymmärrä?

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja TbzZ » 03 Helmi 2016, 08:55

Puskapeke kirjoitti:
TbzZ kirjoitti:
Puskapeke kirjoitti:Jeps hyvä tietää, elikkäs ristiin laitto onnistuu kun käyttää auton omia yläpäitä.

Onko kellään mitään mittoja noista foren iskari\jousista? Montakohan senttiä niillä nousee?

Onnistuu ristiin, -97 classic farkku nousi 5-6 cm vakioon nähden. Yläpäät vaativat uudet mutterit, lisäksi taakse vaatii spaceriholkin yläpäähän. Toinen vaihtoehto on mennä niillä foren yläpäillä, tällöin taakse pitää vähän sorvata yläpään kiinnityksen reikiä.

-99 foren takakelkka oli identtinen vs -98 farkku classicci.


Jeps minkälaista spacerholkkia meinaat? Ei ole kuvaa sattunut jäämään?
Jos mennään auton omalla yläpäällä niin mihin se holkin vaatii, nyt ei vaan ihan ymmärrä?

Foren tolpissa on yläpään pultti millä lautanen kiinnittyy iskariin pienempi kuin imprezassa, takapää jää klopajamaan imprezan yläpäillä ja vaatii jonkinmoista täytteen ylälautasen ja iskarin pultin väliin, pääsee muuten iskarin keskipultti "heilumaan" ylälautasen sisällä aiheuttaen kolinaa. Itsellä kolisee kun välissä ei ole mitään täytettä.
http://www.subaruforester.org/vbulletin ... 618?page=1
Tuossa kuvaa "strut spacer"
Näin minä olen asian ymmärtänyt, mutta en ole sen enempää kerennyt perehtymään.
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

dany
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 12:36

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja dany » 06 Helmi 2016, 12:40

En kehdannut tehdä uutta topicia kysyn täältä. Käykö vakio jouset öhlins iskunvaimentajiin. En tiedä mitkä öhlinsit on. Subaru impreza wrx sti 2006 jdm
JDM Subaru Impreza WRX STI 2005 Hawkeye

Jacob Lumley
Viestit: 83
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 20:01

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Jacob Lumley » 06 Helmi 2016, 20:04

Jousen lautasen yläpään iskunvaimentajan reikä. ISO, kun asentaa tarvike iskunvaimentajaa yläpäähän jää n1mm välys.
0,4mm kupari mellapellistä 1,5 kierrosta ja mutterilla kiini.

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja JuPe » 08 Helmi 2016, 17:48

konootti kirjoitti:
JuPe kirjoitti:New agen apurunko on edessä ja takana täysin sama kuin SG foressa.
Etupäässä alatukivarsi on samalla geometrialla impussa ja foressa. Ero on takapuslan kannakkeessa, joka on suunnilleen samoilla mitoilla kuin aftermarket anti-lift kitit. Eli foresterissa on (johtuen siitä apurungon spacerista) alatukivarren takakiinnikkeen nivelpiste hieman alempana koriin nähden. JA ei siitä EI saa antilift kittiä halvalla imppuun, sillä puslan reikä osoittaa väärään suuntaan.


Eli ymmärränkö oikein: wrx sti alumiiniset alatukivarret ei mene sg koppaseen foreen suoraan takakiinnikkeen puslan reiän takia?


Et. Jos laitat sen alumiinisen alatukivarren siihen foresterin alkuperäiseen takakiinnikkeeseen, niin menee. Puslien reiät on samat, mutta se reiän sijainti suhteessa takakiinnikkeen kiinnityspintoihin on eri. Toki se "menee" muutenkin, mutta vääntää tukivartta väkevästi
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

konootti
Viestit: 52
Liittynyt: 26 Kesä 2015, 16:08

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja konootti » 08 Helmi 2016, 18:46

No niin. Kiitos!

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 13 Helmi 2016, 18:18

Tuli tuossa vastaan juttua jenkeissä, että SF foreen pystyy vaihtamaan GD impun takakelkan, mutta samalla pitää vaihtaa perän toinen tukipalakin (crossmember + subframe).
Tuon perusteella perämurikkakin on sama kiinnityspisteiltään. GD:ssä vissiin muuttui vaan tuo murikan kiinnitystapa tukirunkoon kun vertaa vanhempaan.

Tosin toisessa viestissä lukee, että subframe GD:stä käy ja voi käyttää vakio crossmemberiä. Samalla sanotaan, että pitää olla GD:n tukivarret käytössä tai raideleveys levenee. Määrästä ei ole tietoa, mutta takana voi helposti olla 1-2cm varaa per puoli tuoda napaa ulospäin SF:sä.
Vaihtoehtoisesti kalliit säädettävät tukivarret ottaa käyttöön.
Forester S Turbo '99 - RIP

Avatar
ElektrikMekanik
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Kesä 2015, 08:36

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 13 Touko 2016, 04:52

Käykö BE5 Legacyn etupäähän minkään muun mallin iskarit? Tai taakse?
Jos joskus jostain jotain mutta kun ei koskaan mistään mitään.

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja Kennedy » 27 Kesä 2017, 09:55

Onko hajua mitä eroa GC8 ja SF foren perämurikan tukikehyksellä on fyysistä eroa?

Kumpikin näyttää identtiselle ja käyttävät samoja pultteja sekä puslia. Etupäässähän oli pusla ero, mutta missä se on tuossa raudassa.

SF
http://opposedforces.com/parts/forester ... _mounting/

GC
http://opposedforces.com/parts/impreza/ ... _mounting/

crossmember.jpg
crossmember.jpg (467.02 KiB) Katsottu 17801 kertaa
Forester S Turbo '99 - RIP

MikiSixx
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Marras 2019, 10:14

Re: Alustan osien ristiin sopivuudet

ViestiKirjoittaja MikiSixx » 16 Marras 2019, 13:41

Mulla on sg fore johon vaihdettu cross sports mallin lyhyemmät tolpat orkkisten tilalle, sopiiko esim. gd imprezan jouset suoraan tuohon paikoilleen? :think:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa