HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Avatar
Winchester
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Syys 2015, 21:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja Winchester » 21 Joulu 2015, 20:21

Kovin on vähäistä edullisten talvirenkaiden ja vanteiden tarjonta 5x100 jaolla ja ø56,1mm reiällä. Jos jako käy, niin pääsääntöisesti on ø57,1 reikä. Olemattoman 0,5mm paksun soviterenkaan laittaminen kuulostaa vähintäänkin kyseenalaiselta; kannattaako sellaisia teettää edes metallista? Yksi mielipide oli että paikalleen vain sellaisenaan, kun hyvin istuu eikä pieni klappi haittaa. Mites tää nyt sitten on? Perus ajelu olisi tavoitteena, eikä mitään rallia tms. revittelyä eli kunhan pääsee liikkeelle ennen kesärengaskautta. Kokemuksia ja mielipiteitä tärinöistä yms?

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja JuPe » 21 Joulu 2015, 21:12

Soviterenkaat saa tuossa koossa valmiinakin.

Jos vanteissa on kartiopultit/mutterit niin tuolla keskireiällä ei ole niin väliä. Keskittyy kyllä, kun malttaa kiristää rauhassa ristiin ja useammassa vaiheessa.

Jos kiinnitys on taasen pallokantaisilla,niin keskireikä on tärkeämpi.

Mulla on kartiomuttereilla kiinni, ilman soviterenkaita, eikä ole mitään tärinää.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja KK9 » 21 Joulu 2015, 21:59

Niin ja kun muistaa mutterit kiristää rengas ilmassa!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 26 Joulu 2015, 13:49

En ota kantaa keskitysrinkuloiden tärkeyteen, itse niitä käytän.
Tuolta olen tilannut:
http://ej-parts.co.uk/spigot-rings-hub- ... mm-56.1mm/

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja TbzZ » 26 Joulu 2015, 15:01

Mersufoorumilla jollakin oli juuri pultit poikenneet takarenkenkaasta kun keskireikä oli aivan liian iso (peräkärry perseessä niin pultit antautui) Periaatteessahan navasta se kantaa ja pultit vain pitävät vanteen paikoillaan.
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
Winchester
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Syys 2015, 21:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja Winchester » 26 Joulu 2015, 19:51

JOVAIN kirjoitti:En ota kantaa keskitysrinkuloiden tärkeyteen, itse niitä käytän.
Tuolta olen tilannut:
http://ej-parts.co.uk/spigot-rings-hub- ... mm-56.1mm/

Suomen nettikaupoista en tuota kokoa ole löytänyt, joten siksi epäilin ettei sitä edes saa, kun on niin ohut seinämä tjsp. Hyvä tietää! :thumbsup:

TbzZ kirjoitti:Mersufoorumilla jollakin oli juuri pultit poikenneet takarenkenkaasta kun keskireikä oli aivan liian iso (peräkärry perseessä niin pultit antautui) Periaatteessahan navasta se kantaa ja pultit vain pitävät vanteen paikoillaan.

Jos pultit on löysällä edes kierroksen, niin kyllä pitää ihan helkutillista kolinaa ja meteliä, vaikka olis kuinka oikea keskireikä. Jos siitä huolimatta vain antaa mennä ja hajota, niin ruuveja on löysällä muuallakin kuin vanteissa. :lol:

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja TbzZ » 26 Joulu 2015, 22:16

Winchester kirjoitti:
JOVAIN kirjoitti:En ota kantaa keskitysrinkuloiden tärkeyteen, itse niitä käytän.
Tuolta olen tilannut:
http://ej-parts.co.uk/spigot-rings-hub- ... mm-56.1mm/

Suomen nettikaupoista en tuota kokoa ole löytänyt, joten siksi epäilin ettei sitä edes saa, kun on niin ohut seinämä tjsp. Hyvä tietää! :thumbsup:

TbzZ kirjoitti:Mersufoorumilla jollakin oli juuri pultit poikenneet takarenkenkaasta kun keskireikä oli aivan liian iso (peräkärry perseessä niin pultit antautui) Periaatteessahan navasta se kantaa ja pultit vain pitävät vanteen paikoillaan.

Jos pultit on löysällä edes kierroksen, niin kyllä pitää ihan helkutillista kolinaa ja meteliä, vaikka olis kuinka oikea keskireikä. Jos siitä huolimatta vain antaa mennä ja hajota, niin ruuveja on löysällä muuallakin kuin vanteissa. :lol:

Ollaan kyllä ajeltu omamassaltaan 2500kg omamassan henkilöautolla missä väärät pultit ja pääsi löystymään.. Kyllähän se kolisee..
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja TbzZ » 26 Joulu 2015, 22:18

TbzZ kirjoitti:
Winchester kirjoitti:
JOVAIN kirjoitti:En ota kantaa keskitysrinkuloiden tärkeyteen, itse niitä käytän.
Tuolta olen tilannut:
http://ej-parts.co.uk/spigot-rings-hub- ... mm-56.1mm/

Suomen nettikaupoista en tuota kokoa ole löytänyt, joten siksi epäilin ettei sitä edes saa, kun on niin ohut seinämä tjsp. Hyvä tietää! :thumbsup:

TbzZ kirjoitti:Mersufoorumilla jollakin oli juuri pultit poikenneet takarenkenkaasta kun keskireikä oli aivan liian iso (peräkärry perseessä niin pultit antautui) Periaatteessahan navasta se kantaa ja pultit vain pitävät vanteen paikoillaan.

Jos pultit on löysällä edes kierroksen, niin kyllä pitää ihan helkutillista kolinaa ja meteliä, vaikka olis kuinka oikea keskireikä. Jos siitä huolimatta vain antaa mennä ja hajota, niin ruuveja on löysällä muuallakin kuin vanteissa. :lol:

Ollaan kyllä ajeltu omamassaltaan 2500kg henkilöautolla missä väärät pultit ja pääsi löystymään.. Kyllähän se kolisee..
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Subaruun vanne keskireiällä ø57,1???

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 27 Joulu 2015, 18:03

Tuosta keskireiän sovitteesta olen kuullut sen verran, että normaalista poikkeavissa tilanteissa eli esim. töyssyyn ajettaessa napaan kohdistuva kuormitus voisi ylittää sen rajan mitä pultit kestää. Eli ikäänkuin vanne leikkaa pultit poikki giljotiinin tavoin.
Keskitysrinkula sallii vain välystensä verran liikettä vanteen ja navan välillä (muovi ei juurikaan litisty) ja kun välys on 0.1-0.2 mm korkeintaan, niin pultit korkeintaan hieman eli ei juuri ollenkaan vääntyvät kyseisessä tilanteessa mutta napakeskitys estää sen suuremman liikkeen.


Oli miten oli, itse jatkan keskitysrenkaiden käyttöä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa