HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Tammi 2016, 15:26

Joo varsinkin lumella tuollainen visco taka-akselilla auttaa kummasti luisuttelussa. Tietty jos se lukko on ihan loppu ni sitte ei mutta toimiessaan.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Kennedy » 04 Tammi 2016, 16:42

Jos haluaa alkaa hifistelemään niin onko se etu+keski+takalukot mitkä pitää ostaa? Tonnin kappaleelta?
Levylukkoja tuskin ihan peruspeliin kannattaa, mutta quaife tms.?
Forester S Turbo '99 - RIP

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Tammi 2016, 18:03

Taka-akselille ehdottomasti. Keskivisco nyt yleensä riittävä... en ees tiedä saakos keskelle mittään järkevää.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: RE: Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja mechanix » 04 Tammi 2016, 18:06

Qulle kirjoitti:Taka-akselille ehdottomasti. Keskivisco nyt yleensä riittävä... en ees tiedä saakos keskelle mittään järkevää.

DCCD :roll:
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Tammi 2016, 18:07

No niin tietty mutta luokkaa joku kireämpi visco tms
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 04 Tammi 2016, 22:35

Qulle kirjoitti:Taka-akselille ehdottomasti. Keskivisco nyt yleensä riittävä... en ees tiedä saakos keskelle mittään järkevää.


Tuossa Henukan Classicissa taitaa olla 6-Speed etulukko 5-speed kuorissa, takana levylukko ja keskellä sellainen "N-Ryhmän" jytkympi keskivisko. Renkaita peli syö aikalailla, johtuiskohan ajotavasta :lol: :lol: :lol:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Urran » 05 Tammi 2016, 19:59

Kaks lukotonta nelikkoa kitkarenkailla kun myös omistan niin en kyllä pysty allekirjoittamaan mitään tuosta "tunteesta". Molemmat on ns. Ajofiilikseltään todella luotettavia (täysin ennakoitavia ja loogisia). Molemmat irrottaa neljä tassuaan vain pyydettäessä ja jäällä ollessakaan en nastoja kaipaa. Galantissa on 45:55 jakosuhde joten se menee poikittain ihan sinne mihin haluaa viedä ja niin pitkään poikittain kun haluu ja uskaltaa viedä talvikelissä - hauskin auto mitä oon ajanu. Lega on paljon epävarmempi poikittain viedessä + vetosuhteen takia joutuu melkeen kokoajan sitomaan keulaa vasemmalla jalalla eli ns. " tekee töitä" paljon enemmän.

Teknisesti auto kuntoon ja kovaa ajoa.

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Shakal » 05 Tammi 2016, 20:15

Ei lukottomuus todellakaan tee tuollaista epävarmuutta.

Edellinen Audi oli torsen + nappula"juntti"lukko taka-akselille, muuten avoin edestä ja takaa. Ei tuollaisia epävarmuuksia ym ikinä ollut, sinne meni minne pitikin.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 05 Tammi 2016, 23:09

Esim viskoperäiset lähtee assulla välillä luisuun, välillä perä ei lähe mihkään kun sisempi huutaa hoosiannaa, välillä sladit on ihan tajuttomia eli auto ei todellakaan käyttäydy loogisesti, tuohon kun lisätään mutka missä jääläikkiä, sulanutta loskaa, assua ym, niin v***u se on ihan varma että ulos kiihdyttäessä tasasesta menosta ei oo tietookaan. Foresteri tekee tuon vielä selkeemmin painopisteen siirron myötä.Tuollaisella kun tulee mutkaan niin koskaan et voi tietää minkälaista menoa on odotettavissa.
Tuo on ihan paskapuhetta että lukoilla ei olis mitään merkitystä asian kanssa. Ei kait ne kilpuerissakaan huvikseen niitä lukkoja käytä
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja mechanix » 05 Tammi 2016, 23:39

Täysin samaa mieltä tomcatin kanssa. Kyllä se on tullu huomattua että tollanen akselilukoton on vaan aika levoton viedä vaihtelevalla alustalla kun koskaan ei tiedä mihin kimpoo. Ja pitävällä alustalla vähän herran hallussa lähteekä perä luisuun vai ei.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Urran » 06 Tammi 2016, 10:10

Tomcat otti ehkä hieman fundamentaalisen esimerkin ns. Ääripään keliolosuhteesta/Rallimaailmasta. Kyllä lukottomuuden huomaa tosiaan pinnan vaihdellessa ja tottakai ns. Hakee kun viedään kahva edellä. Mutta ei se tuollaista ajonaikaista epävarmuutta tee kokoajan. Normaalissa ajosssa ei ole sellaista että samassa mutkassa valitulla ajolinjalla olisi miljoonaa eri pintaa/liukkautta yleensä. Peilijäässä oleva mutka on yleensä peilijäässä. Jos siinä on sulat ja kuivat assut ns. Ajoradalla niin niitä ajellessa se pito on kuin sulalla ja kuivalla assulla jne.

Galant ei tee sladissa tota hakemista yhtään niin paljoa kun Legacy. En tiedä johtuuko siitä että toinen on ns. Tehty hiekalle ja toinen asfaltille. Mut kumpikaan niistä ei ole normiajossa epävarma - ihan sama vaikka pinnatkin alla vaihtuisi kokoajan. Eri asia kun yritetään viedä kahva edellä.

Turha ehkä ottaa ns. Ralliesimerkkiä esiin - tokkopa kukaan pommittaa kaikkia ajojaan sillein. Jutun alkup. Murhe oli että ajo tuntuu suoralla tielläkin epävarmalta - ja se ei tasan johdu lukoista.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 06 Tammi 2016, 11:01

Joo, tosiaan suoralla jäisellä ja uraisella tiellä todella hermostunut auto. Kulmat näkee perjantaina ja varmaan samalla sen onko alustasta jotain rikki. Jos kaikki on OK, niin vaihtoehdoiksi jäävät renkaat (liian leveät ja matalat) tai hyvinkin mahdollinen tekijä X eli hermostunut kuljettaja. Kun ei ole luottoa yhtään perään.

Olen koittanut hiljaisemmalla nopeudella jäisellä tiellä vähän ohjauksella provosoida, eikä tuo ole sladiin siten lähtenyt. Pitäisi päästä ajamaan jääradalle sitä noin 100km/h ja kokeilemaan mitä tapahtuu. Sen vähän mitä olen koittanut sladitella tms. niin tää vaikuttaa toimivan kuten ketjussa on puhuttu. Välillä lähtee nättiin sladiin, välillä puskee ja välillä ei lähde lainkaan.

Painotan vielä tätä kuskin osuutta asiaan. Takavetoisia on ollut paljonkin, mutta tämä on eka nelivetoinen ja esim. tuo eturenkaiden vetäminen sladissa on siis ihan uutta mukavaa. Eli vaikka ajokokemusta on 25 vuotta, niin voidaan silti puhua tässä yhteydessä kokemattomasta kuskista.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 06 Tammi 2016, 13:54

Joo vakaasti nää nelikot menee kunnossa olleessan ihan avoimillakin perillä... siis kun puhutaan normiajosta. Eri asia kun aletaan kunnolla rankomaan.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 08 Tammi 2016, 13:00

Noniin vain 55e köyhempi, mutta paljon tyytyväisempi. Uskoisin, että syy hermostuneeseen käytökseen löytyi. Sekä edessä, että takana auraus pielessä ja kaikkein eniten takana vasemmalla. En tiedä oliko noi nyt asteita, mutta tuo aluksi 45 ja säädön jälkeen 4. Veikkaan, että tuo aiheutti sen tunteen, että perä lähtee oikealle sladiin. Samaa epäili mekaanikko.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 08 Tammi 2016, 13:21

Nonni, hyvä juttu. Ja oli muuten aika edukas suuntaus, missä tuon teetätit?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 08 Tammi 2016, 14:35

Auto Vikkula Pori. :thumbsup: Pelkästään positiivisia kokemuksia eri autojen huollattamisesta vuosien ajalta. 55e oli siis tsekkaus ja aurauksen säätö, jos olisi pitänyt säätää muuta, niin olisi maksanut pikkaisen enemmän työmäärästä riippuen.

Edit: Ajelin tänään sellaisen 50km VT2:ta ja se oli mielestäni aika liukkaan näköinen, oletan että oli jäässä ainakin paikoin. Auto meni kuin juna nyt. Ei mitään ongelmia. Todella toivon, että oli kanssa jäässä. :) Tietäisi sitä, että noilla kitkoilla voisi ajella ainakin ensi, ehkä seuraavankin talven vielä ja että kuski ei olekaan ihan niin huono kuin jo luuli olevansa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja SixStars » 08 Tammi 2016, 20:59

Kyllä kitkoillakin pärjää, ei siinä.. mut itsekin luulin olevani hyvä kuski tos kerran ( nastarenkailla ) ja 2000€ oli korjauslasku.. onneksi vakuutuksiin ( bonusmenetyksillä toki ) :P

Vanhalla foorumilla allekirjoitukseni olikin:
"Vajaavetoisten sivuluisu korjataan painamalla kytkin pohjaan ja ohjaamalla luisun suuntaan, nelivetoisten sivuluisu korjataan peltikorjaamolla"
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 08 Tammi 2016, 21:27

Kaasulla vissiin pitäis korjailla? Vähän veikkaan itellekin tuota korjaamoa. :lol:
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Samu » 09 Tammi 2016, 11:12

13-14v vanhat alustan puslat, muutaman edellisen omistajan "aktiivisen" ajotyylin jäljiltä elämänsä ehtoopuolella (eli paskana)?

EDIT: Jassoo, 2. sivulla ongelmaan olikin löytynyt ratkaisu :thumbsup:
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Tammi 2016, 12:35

Noi pois kyteytymättömät luistonestot pilaa kyllä auton kuin auton mitä ajofiiliksiin tulee...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Mauri H » 09 Tammi 2016, 16:25

Tomcat kirjoitti:Noi pois kyteytymättömät luistonestot pilaa kyllä auton kuin auton mitä ajofiiliksiin tulee...


Hyvin kytkeytyy pois kun ottaa ratin asentotunnistimen liittimen irti :twisted:
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Urran » 09 Tammi 2016, 17:52

Tosin ihan uusissa autoissa tuppaa olemaan niin että alustaa ei ns. Hiota loppuun eli testillä, testillä ja testillä hiota loogiseksi ja turvalliseksi ajaa rajalla vaan se korjataan ajonvakautuksella. Ne autot ei parane luistoneston poistolla. Onneks en ole vielä omistanut yhtään luistonestollista autoa :D

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Shakal » 09 Tammi 2016, 21:09

Pitää hekumoida että arvaukseni oli oikein :lol:

Eivaan, hyvä että tuli kuntoon. :thumbsup:
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 09 Tammi 2016, 22:22

Joo, edelleenkään ei mitään ongelmia liukkaallakaan. Nätisti menee nyt.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Mauri H » 09 Tammi 2016, 23:20

Urran kirjoitti:Tosin ihan uusissa autoissa tuppaa olemaan niin että alustaa ei ns. Hiota loppuun eli testillä, testillä ja testillä hiota loogiseksi ja turvalliseksi ajaa rajalla vaan se korjataan ajonvakautuksella. Ne autot ei parane luistoneston poistolla. Onneks en ole vielä omistanut yhtään luistonestollista autoa :D


Onneksi sekä MY10 OB ja MY10 Fore ovat erinomaisia ajaa ilman apujakin. Monet muut voivat olla aika veikeitä ajettavia ilmeisesti jos avut ovat poissa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
KaiKU
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 23:38

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja KaiKU » 10 Tammi 2016, 11:34

Mauri H kirjoitti:Onneksi sekä MY10 OB ja MY10 Fore ovat erinomaisia ajaa ilman apujakin.

Ai saako XT:stä pois ajonvakautuksen? Ainakaan vanhassa omassa diesel Foressa (MY10) sitä ei saanut pois ilman sulakkeen irroitusta ja sama oli myös samanikäisessä perusbensamallissakin.
JCW

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Mauri H » 10 Tammi 2016, 12:05

KaiKU kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Onneksi sekä MY10 OB ja MY10 Fore ovat erinomaisia ajaa ilman apujakin.

Ai saako XT:stä pois ajonvakautuksen? Ainakaan vanhassa omassa diesel Foressa (MY10) sitä ei saanut pois ilman sulakkeen irroitusta ja sama oli myös samanikäisessä perusbensamallissakin.


Saa :D

Kuten pari viestiä takaisinpäin mainitsin niin mulla on rattiakselin asentotunnistimen liitin irti niin ajonvakautus ja luistonesto eivät toimi. Muuten kaikki muu, absit ja vakkari toimii normaalisti. Saattaa tarvita testeristä vikakoodien nollauksen sitten kun avut haluaa takas päälle.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: RE: Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja tuRboman » 10 Tammi 2016, 12:48

Urran kirjoitti:Tosin ihan uusissa autoissa tuppaa olemaan niin että alustaa ei ns. Hiota loppuun eli testillä, testillä ja testillä hiota loogiseksi ja turvalliseksi ajaa rajalla vaan se korjataan ajonvakautuksella.



Voi olla. Subaru ei varmaan kuulu näihin. 2008 OB oli alustaltaan aikamoinen vempula liukkaalla. Epäjohdonmukainen ajoittain sekä arvaamaton.
2010 on huima parannus siihen verrattuna. Ja yllätys yllätys 2015 ottaa kyllä lähes yhtä ison harppauksen eteenpäin.
Kun alusta on kunnossa ei apujen tarvitse toimia ellei kuski ihan vartavasten sitä halua hölmöilemällä.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Urran » 10 Tammi 2016, 12:54

Joo näin sano tuttu kans kun teki väistökokeita Levorgilla.

Oon ehdottoman samaa mieltä - alustan pitää toimia vaikkei avut ole päällä. Autoteollisuus menee tässä metsään.

p128194
Jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja p128194 » 21 Maalis 2016, 23:45

Vanhempien MY14 XV käyttäytyy liukkaalla myös levottomasti, nimenomaan takapää luistelee. Isän mielestä tunne on kuin ajaisi vanhalla Mossella jossa on kesärenkaat alla. Kulmat on katsottu kuntoon, renkaat on vasta toista talvea alla (Nokian Hkpl R), vakiokokoa. Huollossa todettiin vaan, että kaikki on kunnossa ja syy on Suomen uraiset tiet ja varmaan kesärenkailla toimii paremmin. Mutta kiva olisi jos voisi talvellakin ajaa turvallisesti. Sillä kun ei uskalla nyt aina ajaa edes kahdeksaakymppiä suoralla hyvällä tiellä.
Kävin huollon aikana koejamassa Outbackia, kitkat oli alla siinäkin ja osittain jäisellä sivutiellä multa kyllä loppui rohkeus n. 120 km/h vauhdissa yrittää saada sitä luistamaan jonnekin. Vasta jarruttaessa toinen puoli paljaalla asfaltilla, toinen jäällä sai aikaan hiukan levotonta käytöstä mutta muutenhan se kulki kuin kiskoilla.
XV:n apukuskin puoleinen takarengas on millin verrran kuluneempi kuin muut renkaat mutta ei kai noin pieni ero kulutuspinnassa voi selittää asiaa? Älyttömän nopeasti nuo renkaat on kyllä kuluneet, mittarissa on vasta 14 tkm ja huonoimmassa on pintaa enää 6-7 mm. Millään ne ei enää ensi talvea kestä kokonaan.
Legacy 2.0R AT STW MY06

japa
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja japa » 22 Maalis 2016, 08:09

Hei. Mulla on lintassa ollut Hankookin icebear kitkat toimii ainakin hyvin. :thumbup:
Impreza GC8-99 (370/500)
Outback 2.5-07 man (käyttis)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)
Kadett GSI-87 cabrio

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja jtuomain » 22 Maalis 2016, 08:14

p128194 kirjoitti:Mutta kiva olisi jos voisi talvellakin ajaa turvallisesti. Sillä kun ei uskalla nyt aina ajaa edes kahdeksaakymppiä suoralla hyvällä tiellä.


Jotainhan autossa pakko olla vialla, jos tuo oikeasti pitää paikkansa.

p128194 kirjoitti:Kävin huollon aikana koejamassa Outbackia, kitkat oli alla siinäkin ja osittain jäisellä sivutiellä multa kyllä loppui rohkeus n. 120 km/h vauhdissa yrittää saada sitä luistamaan jonnekin.


Tosin tämä laittaa epäilemään, että meillä aikalailla erilaiset käsitykset turvallisesti ajamisesta.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 22 Maalis 2016, 09:02

Taidan olla vähän yksinkertainen kuljettaja, mutta mulle ei ole avautunut näiden avustajien maailma koko niiden historian aikana sitten jostain vuodesta 1996 eteenpäin... ABS:t on ihan yes, mutta kertaakaan ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan että olisin joutunut tekemään hätäjarrutus väistön niin että olisin pitänyt jarrua runtattuna pohjaan koko suorituksen aikana, kyllä se pedaalin annostelu tulee väistämättä esiin kun tulee noita "hätäjarrutus väistöjä" lähinnä talvella.

Ajan mielummin kalustolla missä noita ei ole ollenkaan tai ne saa tarvittaessa pois kokonaan. Oma mielipiteeni on että vievät ajonautinnon autosta kuin autosta täysin. Esim meidän vanha 1996 2.9L pitkä MB Sprintter olis todella hauska auto koostaan huolimatta, talvella sillä pystyi vetämään aivan sairaita pitkiä luisuja puolelta toiselle loputtomasti, mutta nää uudet... voi luoja mitä p***aa. en viitsi alkaa edes kertomaan mielipidettäni näistä uusista.

Pari kertaa vuodessa kun käy vetämässä peltoautolla 3-5h kestävyys ajot, niin saa liukkaan kelin harjoitusta enemmän kuin missään autokoulussa yhteensä!
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Ranukka
Viestit: 135
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 23:04

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Ranukka » 22 Maalis 2016, 12:10

Huonot kitkat tekee just tollasta. Itsellä oli -05 wrx kuluneet kitkat yhden talven ja sai kyllä pelätä välillä ihan tosissaan, ainakin jonkun muun ajaessa... pito saattoi hävitä takarenkailta jäisellä tiellä matkavauhdissa mutkassa aivan yllättäen. Nastoihin siirtymisen jälkeen aivan eri meininki. "Uudet" (pari-kolme) vuotta vanhat renkaat eivät ole mikään tae pidosta jos ovat kulahtaneet tai kovettuneet...
Nissan Murano SL MY07

Forester XT JDM MY08
Impreza STI JDM MY08
Forester STI MY04
Impreza WRX MY05
Targa Pickup MY89

p128194
Jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja p128194 » 22 Maalis 2016, 16:10

jtuomain kirjoitti:
p128194 kirjoitti:Mutta kiva olisi jos voisi talvellakin ajaa turvallisesti. Sillä kun ei uskalla nyt aina ajaa edes kahdeksaakymppiä suoralla hyvällä tiellä.


Jotainhan autossa pakko olla vialla, jos tuo oikeasti pitää paikkansa.


Tarkennuksena, että jäisellä tiellä. Mitään muuta vikaa tiessä ei tarvitse olla. Jostain syystä tänä talvena noita ongelmallisia kelejä on ollut (eteläpohjanmaalla) tosi usein. Siihen riittää jopa tien reunassa jäätynyt lätäkkö jonka yli menee vain toisen puolen pyörät. Kokeilin ajaa myöhemmin sellaisesta paikasta missä XV huojahti myös omalla autolla (jossa nastarenkat) ja se meni siitä yli täysin eleettömästi.

XV:ssähän on varsin herkälle säädetty luistonesto ja jossain välissä on käynyt mielessä sekin, että jospa se alkaakin jarruttaa havaitessaan pienenkin luiston ja sen aistii kabiinissa asti ikävänä sivuttaisliikkeenä. Vanhemmillani on kyllä kokemusta huonoillakin (nasta)renkailla ajamisesta ja niin on itselläkin mutta mikään muu auto ei ole käyttäytynyt samalla tavalla levottomasti suoraan ajaessa vaikka olisi kuinka liukasta. Kerran tuli ajettua omalla autolla kesärenkailla tietä jossa varjopaikat oli jäässä ja piti ihan jarruttamalla kokeilla, että onhan se niin liukasta kuin miltä se näyttää sillä oma auto ei käyttäynyt silloinkaan mitenkään erikoisesti. Jarrutusmatkat vain oli ihan hervottomia.
Legacy 2.0R AT STW MY06

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 22 Maalis 2016, 22:45

Pakko kysyä, että onko ihan varmasti XV:ssä taka-auraus OK. Mulla tosiaan jäi ongelmat säätöpaikalle. Millaisia asteita on lapussa?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

p128194
Jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja p128194 » 24 Maalis 2016, 15:14

20160324_1453_1.jpg
(321.24 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa

20160324_1453_2.jpg
(323.63 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa


Ensimmäinen säätö on tehty tammikuussa, jolloin jotain säädettävää löytyi. Kun heti säädön jälkeen tuntui hetken siltä, että ongelma olisi saattanut hetkeksi kadota, katsottiin kulmat vielä nyt maaliskuussa huollon yhteydessä uudestaan mutta käsittääkseni mitään säätämistä ei edes yritetty tällä kertaa tehdä sillä "säädöt on niin kohdillaan kuin olla voi". Tähän viittaa myös se, että tuosta raportista ei erikseen peritty mitään maksua.
Legacy 2.0R AT STW MY06

Kingpin
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Syys 2015, 22:10

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Kingpin » 26 Maalis 2016, 21:21

Just käyty Forella Helsinki-Ylläs-Helsinki ja alla Goodyear Ultra Grip Ice 2 -kitkat. Hyvin kulki eikä joutunut ongelmiin. Kerran otti paanteisella tiellä kimmokkeen ja auto lähti menemään penkkaa kohti, mutta käänsin renkaat menosuuntaan ja painoin kaasua niin hyvin sekin oikeni. Kuivalla tai märällä asfaltilla ei myöskään ongelmaa. Oli hyvät testikelit syrjäteillä :thumbsup:
Forester 2.5XT AT MY11

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Shakal » 27 Maalis 2016, 09:12

Kingpin kirjoitti:Kerran otti paanteisella tiellä kimmokkeen ja auto lähti menemään penkkaa kohti, mutta käänsin renkaat menosuuntaan ja painoin kaasua niin hyvin sekin oikeni.


Ja lonkalta sanoisin että nastarenkailla olisi tehnyt ihan samoin. Kävi itselleni myös pariin otteeseen viime talvena, toki samalla tavalla korjattuna :thumbsup: :mrgreen:
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

p128194
Jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja p128194 » 08 Tammi 2018, 22:45

Päivitysraportti tuon XV:n kitkarengasongelmiin... Siihen hommattiin täksi talveksi uudet nastarenkaat ja hyvä niin sillä kelit on olleet melkoisia. Sain itsekin välipäivinä sitä testata oikein liukkaalla ja mutkaisella kylätiellä. Kyllä menee kuin juna. Renkaissa oli vika, liekö sitten liian kovettuneet jo. Syksyllä 2014 siis laitettu alle, 2017 kesän lisäksi ajettu kolme talvea. Pintaa jäljellä 5 mm mutta jääpitoa ei sitten yhtään.
Legacy 2.0R AT STW MY06

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Matway » 09 Tammi 2018, 08:15

JuPe kirjoitti:
Tenox kirjoitti:Mä oon luullut, että tässä on lukot edessä ja takana. :? Aina sitä oppii uutta. Vaihteisto ja perähän tässä ei ole vakioita, jos sillä jotain merkitystä on. On siis TY754VBBAA JDM Impreza WRX NB, NBR, 20K MY01-02 mallia laatikko ja siihen kuuluva perä.


Ei siinä ikävä kyllä taida olla. Avoin etuperä ja R160 visco-lukko perässä.

Linkin taulukko on varsin totuutta vastaava:

http://rallispec.com/downloads/Transmis ... Public.pdf
Mikähän voimansiirtocombo mahtaa olla näissä diesel Impuissa, onko pelkkä keskivisco ja avoimet etu- ja taka-akselit??

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja SixStars » 09 Tammi 2018, 08:29

Matway kirjoitti:Mikähän voimansiirtocombo mahtaa olla näissä diesel Impuissa, onko pelkkä keskivisco ja avoimet etu- ja taka-akselit??


Väittäisin ja muistelisin että juurikin noin - eli sama 50:50 ku about kaikissa manuaaleissa (pl. Outbackit ja Foret, joissa se viskolukko myös taka-akselilla) - ja puhutaan nyt max. tuon sun auton ikäisistä + vanhemmat, 2010-luvun autoista oon jo pudonnut kehityksen kelkasta :lol:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Matway » 09 Tammi 2018, 09:10

SixStars kirjoitti:
Matway kirjoitti:Mikähän voimansiirtocombo mahtaa olla näissä diesel Impuissa, onko pelkkä keskivisco ja avoimet etu- ja taka-akselit??


Väittäisin ja muistelisin että juurikin noin - eli sama 50:50 ku about kaikissa manuaaleissa (pl. Outbackit ja Foret, joissa se viskolukko myös taka-akselilla) - ja puhutaan nyt max. tuon sun auton ikäisistä + vanhemmat, 2010-luvun autoista oon jo pudonnut kehityksen kelkasta [emoji38]
Paljonkohan ajettavuus muuttuis jos laittais torsen lukon taakse...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja SixStars » 09 Tammi 2018, 09:31

No ei varmaankaan huonoon suuntaan :think:
( vs. omat gen 3 Legat, joista vaparissa ei toki mittään lukkoja ja turbossa viskolukko takana.. toki muutenkin himpun takapainotteinen tuo twinin VTD-loota.. mut kyllähän tuo turbo on paaaljon hauskempi ja varmempi viedä kylki edellä :driving: )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Matway » 09 Tammi 2018, 11:45

SixStars kirjoitti:No ei varmaankaan huonoon suuntaan :think:
( vs. omat gen 3 Legat, joista vaparissa ei toki mittään lukkoja ja turbossa viskolukko takana.. toki muutenkin himpun takapainotteinen tuo twinin VTD-loota.. mut kyllähän tuo turbo on paaaljon hauskempi ja varmempi viedä kylki edellä :driving: )
Pitää varmaan alkaa seuraamaan tarjouksia niistä. Käytös on tällä hetkellä just niin arvaamatonta kuin kelikin...
Toissa talvena jääradalla meno oli kuin saippuapalalla.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa