HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Joulu 2015, 13:49

Länsirannikon kelit on suoraan sanoen olleet ankeita Subarukuskille, etenkin kun autossa on kitkarenkaat alla. On ollut joko märkää ja plussan puolella, tai kuivaa ja pakkasta, tai sitten pakkasta ja tiet jäässä. Ongelma, minkä takia tätä kirjoitan on siinä, että auto ei herätä sitten yhtään hiukkaa luottamusta jäisellä tien pinnalla. Tuntuu että suoralla tielläkin - ilmeisesti urista johtuen - auto käyttäytyy erittäin hermostuneesti jos on jäätä. Tuntuu siltä, kuin perä lähtisi alta oikealle puolelle. Auto on ollut niin vähän aikaa minulla (n. 7tkm), että en tiedä missä kunnossa on puslat yms. alustassa. Katsastuksessa on hyväksytty viimeksi noin 8tkm sitten elokuussa. Onko syynä yksinkertaisesti noiden kitkojen huonous vai onko autossa vikaa, vai onko kuski vielä huonompi mitä itse kuvittelee? Alla on 2012 paistetut erittäin hyvällä kulutuspinnalla olevat Nokian kitkarenkaat muistaakseni nopeusmerkinnällä R eli 170km/h. Koko on uriin varmasti huonosti sopiva 225/40/18.

Kuivalla asvaltilla mitään takapäähän tai muuhunkaan vikaan viittaavaa hermostuneisuutta ei tunnu mistäänpäin autoa. Jäällä esim. liikenneympyrässä 20-30km/h vauhdeissa jo mennään nelipyöräsladissa kuin hidastetussa elokuvassa. Mietin tässä vain, että jos nuo renkaat on tosiaan noin huonot, niin en kyllä aja niillä toista talvea. Varmaan jätän sitten kesäksi alle ja ajan loppuun. Toiset vanteet on (17") jo hankittuna, joten ehkä niihin sitten nastarenkaat ensi talveksi.

Mielipiteitä? Onko kelit vaan niin huonot nyt, ettei nastatkaan pitäisi? Auto siis MY01 WRX Impreza. Etenkin Porin seuduilla ajavat kommentteja!
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Shakal » 29 Joulu 2015, 13:51

Hmm ei minulla ainakaan nastarenkailla ole hermostuneisuutta. Vaikea kuvitella että olisi kitkoillakaan. Autona myöskin wrx my02

Milloin aurauskulmat on viimeksi säädetty?

Onko takana vakio takavakaaja? Onko muita alustamuutoksia tehty vakiosta?
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Joulu 2015, 14:00

Shakal kirjoitti:Milloin aurauskulmat on viimeksi säädetty?

Onko takana vakio takavakaaja? Onko muita alustamuutoksia tehty vakiosta?


Kaikkiin vastauksena en tiedä, mutta tarkoitus on kulmat tsekata talven aikana. Sulalla menee tosiaan todella vakaasti esim. mutkateillä noillakin renkailla.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja mechanix » 29 Joulu 2015, 14:24

Kitkat syynä. Jos tuollainen on ajaa nyt niin vaihtaisin suosiolla nastat alle jo ihan oman turvallisuuden takia.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Joulu 2015, 15:36

Mieli tekisi, mutta kyllä taitaa olla pakko pärjätä noilla tämä talvi. Parempi ajaa vaan noita pienempiä teitä jos vähänkään näyttää, että isommat on jäässä. Ihmeen vähän täällä nykyään suolataan kakkostietä. Ennen on tuntunut, että suolaa on ollut välillä enemmän kuin tarpeen tiellä, mutta tänä talvena ei juuri lainkaan.

Noista renkaista vielä, tänään töihin ajellessa tein vähän testausta ja vetopitoa on kohtuullisen hyvin, jarrutuspitoakin aika hyvin ainakin siihen saakka kunnes ABS astuu kuvaan, sen jälkeen jonkin verran. Sen sijaan se ongelma on sivuttaispito, jota ei ole jäällä oikein lainkaan. Lisäksi oletan, että tuohon suorantien levottomuuteen vaikuttaa paljon tuo renkaan (225) leveys ja sopimattomuus uriin. Eli uran kohdalla heilauttaa jäisellä tiellä autoa, kun kitkaa ei ole ja se välittyy kuskille tuona hermostuneisuutena.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JayL » 29 Joulu 2015, 16:41

Mulla ei ainakaan ole valittamista kitkojen kanssa. Pitoa ei tietenkään ole yhtä paljon jäällä kuin nastoilla, mutta muuten käytös on erittäin loogista ja tasapainoista. Alla vakiokoko 215/45/17. Kulmien säädöstä mä lähtisin liikkeelle.

Keväällä mulla auto käyttäytyi kuin ajokoira, mutta tuolloin syynä oli paskat ja kovettuneet kiinan kesärenkaat. Kulmien säädöllä käytös saatiin siedettäväksi ja ratareissulla renkaiden reilu rankaiseminen palautti ajo-ominaisuudet normaaleiksi. Pitkä teksti ja loppuun pääasia: ovatko kumit kovettuneet pahastikin?
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Sti330 » 29 Joulu 2015, 16:43

Mikä on vanteen ET?
Mulla teki samaa oiretta vanhoilla nastarenkailla, koska taka-akselilla oli haritusta kolminkertaisesti sallittuun nähden.
Nokian 7:t kuluneet 215/45R17 vaihdettiin 225/45R17 (Kiina)nastarenkaisiin alkuperäisillä STi:n vanteilla.
Kyllä luulen suurimman vaikutuksen olevan kuitenkin omassa tapauksessa ohjauskulmissa.
Entiset nastarenkaat olivat kuluneet sisälaidalta, kuten oli kesärenkaatkin.
Nyt menee vakaasti vaikka on uriakin.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Joulu 2015, 16:57

ET muistaakseni 48 vanteissa ja kumit ei ole kovettuneet. Pitänee varata se kulmien tsekkaus tässä vuodenvaihteen jälkeen.

EDIT: Millaisilla rengaspaineilla olette talven menneet? Itsellä 2,8bar edessä ja takana. Mietin josko laskisi 2,4bar jos se auttaisi, mutta taidan tosiaan katsoa ensin tuon alustan.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JuPe » 29 Joulu 2015, 19:52

Äkkiseltään tuntuu talvirenkaisiin turhan suurilta paineilta tuo 2,8bar.

Mulla taitaa olla joku 2,2-2,4bar ja renkaana 225/45/18 kitka. Ei se kitka vain pidä jäisellä asfaltilla, kun on niin vähän pintaa mistä hakea sitä kitkaa. Tämä korostuu varsinkin uudella asfaltilla, kun se on vielä sileää.

Jos se perän pito pyrkii katomaan ns. normaaliajossa ilman provosointia, niin se ei ole normalia.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Joulu 2015, 20:00

Mä olen tässä miettinyt, että liittyyköhän tuohon pidon menetyksen tunteeseen / hermostuneisuuteen se, että olen siinä kohtaa todennut tien jäiseksi ja nostanut jalkaa kaasulta => moottorijarrutus jne. Yhtä kaikki aika ikävä tuo on nyt ajaa jäisillä teillä yli kuuttakymppiä. Eli kulmien tsekkaukseen mars.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja KK9 » 29 Joulu 2015, 20:38

Itsellä OB:n alla Pirellin kitkat 215/60/16 2,5 barin paineella eikä tunnu ollenkaan levottomalta! Tosin auto on isompi ku Imppu! Joulun aikaan tuli ajettua märällä, jäisellä, lumisella ja kuivalla kelillä, kun tuli tehtyä sellanen 2000 kilsan reissu, eikä juuri eroa ollu! Tosin ajotyyli oli myöskin hyvin maltillinen!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 29 Joulu 2015, 22:02

Viime talvena, ja tän talven alussa vetelin loppukilsoja Nokian WR kitkoilla (pintaa ei siis marraskuussa ekoilla lumilla ollu kun 2mm jos sitäkään), ja meni kyllä kun juna. Niin menee noilla 12v vanhoilla kleberin nastoilla (joista on tän talven ja oman jalan takia kohta nastat hävinny) todella kiltisti, eikä liukastele suoralla tiellä ollenkaa. Lukuunottamatta tilanteita kun on kääntynyt risteyksestä isolle tielle ja unohdat kaasu pohjaan :roll: :laughing7: Eturenkaat myös harittaa reilusti. Alusta vakio, Nokiat oli kokoa 215/45R17 ja kleberin 205/55R16.

Todettakoon vielä etten suosittele noita WR kitkoja kellekkään, paitsi kesärenkaiks. Kesällä ne on paremmat ku jotku kiinanpaskat, mutta talvella ne on aika paskat. Varsinkin kun alkaa olla kuluneet ni ei tee enää mitää. PS. Melkeen unohtu, molemmissa kumeissa on/oli painetta 2.5bar.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Joulu 2015, 22:30

Tässä tulee vainoharhaiseksi. Ajelin kotiin töistä ja en minä enää tiedä onko toi lähtemässä lapasesta koko ajan, vain onko mulla vain jostain syystä sellainen olo. Yhtä kaikki luottoa autoon ei ole, lumikelillä olen ajanut kerran tänä talvena pidemmän siivun ja lumessa ongelmia ei juurikaan ollut. Se on tuo jää vain, mikä poistaa kaiken luoton autoon suorallakin tiellä. En tiedä sitten onko kuski vai auto hermostunut, mutta suuntaukseen menee ASAP. Jos sen jälkeen (tai jos todetaan, että on ok) on samanlainen, niin sitten ajan noi kitkat pois kesärenkaina ja ostan ensi talveksi nastat.

Paineiden laskua pitää kyllä kokeilla kanssa jos alusta on muuten ok. Toisella (eri merkin foorumilla) on kyllä sellainen yleinen mielipide, että tämän koon renkaissa pitäisi olla vähintään 3bar tai ei runko kestä... Itse en ole vakuuttunut tästä ja toisaalta ilmeisesti ongelma johtuu enemmän merkistä.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Mauri H » 29 Joulu 2015, 22:33

Paineissa ei kyllä oo vikaa. Mulla on Foressa 225/55 17 - koon renkaat ja n. 10-15 asteisessa hallissa laitoin paineet muistaakseni 2,9 eteen ja 3,1 taakse. Ja auto on ehdottomasti paras ajaa just noilla reilummilla paineilla. Ja rengas kuluu tosi tasaisesti.

Sellainen kannattaa pitää mielessä että rengaspaineet laskevat reilusti lämpötilan laskiessa. Muistaakseni luokkaa 10 asteen pudotus on 10% pois rengaspaineista. Eli jos hallilämmössä jo laitetaan paineet alakanttiin niin kovilla pakkasilla ajellaan sit tosi löysillä kumeilla.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 29 Joulu 2015, 22:34

Kaasulla se taittuu ja loput pajalla... jos nyt kohta sitä lunta tulis ni pääset kokeilemaan miten sitä oikein kuuluu viedä :)
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Joulu 2015, 08:39

Vauhti korjaa virheet. :mrgreen:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 30 Joulu 2015, 09:20

Pitäiskö sittenkin ottaa se täyskasko... :shock: :D
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
STi06
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:53
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja STi06 » 30 Joulu 2015, 10:05

Laitoin projektiin samat renkaat mitkä viime talvella oli käyttiksessä ja onhan tossa aika reilu autokohtanen ero. Siinä missä lega meni nätisti suoraan mitään miettimättä, ni imppu lyö hanuria sivulle. On tietty vähän kevyempi auto ja tehoa enemmän.
Aika varovaisesti on tullu nyt ajettua, juurikin ton perän keveyden takia, mutta kaikki tilanteet jossa pito on loppunut, on korjaantunut kevyellä kaasulla.

Alkutalvi (ei lunta etelessä, eikä kyllä jäätäkään) kuittailtiin nastarenkailla ajaville ja nyt tulee kuittia takasin. Näin se on joka vuosi.
Forester XT 2.5 turbo 2006 -kutiteltu käyttis
Legacy 3.0 H6 AT stw 2007 -Käyttis
Impreza GT 25stars edit. 1999 -EX
Impreza WRX STi 2006 -EX
Impreza 2.0 gl stw 1998 -Avokin EX

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja STI » 30 Joulu 2015, 13:03

Tenox kirjoitti:Koko on uriin varmasti huonosti sopiva 225/40/18.


Jos tuota lunta tai jäätä tms. jossain vaiheessa tulis tänne pk seudulle niin voin kirjoitella omia kokemuksia. Mulla on -04 impussa 225/40/18 kitkat 9,5" leveellä vanteella paineiden ollessa siellä 3bar kulmilla. Kovin vakuuttavat ne ei ainakaan kuivalla asfaltilla ole moottoritie nopeuksilla vaan tuntuu lähinnä hyytelöltä. Samankokoiset keskieuroopan kitkat jotka autossa viimeksi oli tuntu ihan oikeilta renkailta eikä hyytelöltä.
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 30 Joulu 2015, 13:10

Mulla muistaakseni 8x18 vanteet ja kuivalla asvaltilla noi Nokian kitkat on jopa yllättävän jämäkät ja hyvät. En tiedä onko sitten sen takia jäällä niin paskat?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 712
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Matway » 30 Joulu 2015, 14:32

Tenox kirjoitti:Mä olen tässä miettinyt, että liittyyköhän tuohon pidon menetyksen tunteeseen / hermostuneisuuteen se, että olen siinä kohtaa todennut tien jäiseksi ja nostanut jalkaa kaasulta => moottorijarrutus jne. Yhtä kaikki aika ikävä tuo on nyt ajaa jäisillä teillä yli kuuttakymppiä. Eli kulmien tsekkaukseen mars.

Varmasti saa tilanteita aikaiseksi jos riittävän jäisellä tiellä nostaa jalan kaasulta eli jarruttaa moottorilla.
Sulla ei varmaankaan ole luistonestoa? Kerran liukkaalla kokeilin niin se piru vaikuttaa moottorijarrutuksiinkin, luistonesto päällä moottorijarrutus oli paljon pehmeämpi ja varovaisempi, pois kun otti niin heti meni pito pyöriltä.
Pitäis päästä vähän kokeilemaan miten toi pulkka taittuu... :lol:
Jääratapäivää odotellessa...
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 30 Joulu 2015, 15:30

Alkaa toi 3-vuotta olla kitkalle aika pitkä ikä... Tuppaa se vähäinenkin kovettuminen vaikuttamaan vaikka pintaa olisikin vaikka kuinka paljon. Uudet fillarit alle ja eiku kovaa ajoa. :driving: Renkaat on väärä paikka säästää...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

JMTN
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 22:48
Paikkakunta: oulu

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JMTN » 30 Joulu 2015, 19:51

mechanix kirjoitti:Kitkat syynä. Jos tuollainen on ajaa nyt niin vaihtaisin suosiolla nastat alle jo ihan oman turvallisuuden takia.

Nastarengasko sen kesän sit tekee ?

Misukan uusilla kitkoilla ei ole ollut mitään ongelmaa, vaikka tiet ovat olleet välillä vesipeilillä. Samanlailla vetelee nastoillakin urissa, jos pyöräkulmat ovat perseellään ;)

Tosin itse olen kiertänyt nokia renkaat kaukaa, koska ovat tunnettu löysistä rungoista.
Ex. Subaru wrx STI -04

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 30 Joulu 2015, 20:39

Turha sitä on jossitella ennen kuin ne kulmat on tarkistettu.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 30 Joulu 2015, 20:54

Qulle kirjoitti:Turha sitä on jossitella ennen kuin ne kulmat on tarkistettu.


Ens viikolle yritän saada aikaa, pitäis onnistua. Katotaan sitten mikä on tuomio siellä.

Edit: Ja paljon vanhemmilla ja kuluneemmillakin kitkoilla olen ennen pärjännyt, mutta on olleet korkeammalla profiililla ja kapeampia. En usko, että 3 vuotta vanha kitkarengas voisi olla ikänsä puolesta loppu, kun viisi vuotta vanhaa saa vielä myydä uutena.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 30 Joulu 2015, 22:26

Aika pienillä paineilla tuntuu subaruporukkakin ajelevan, no, keinot on monet sano mummo kun kissalla pöytää pyyhki. Karkeasti menee sillai että jokaista alentunutta kymmentä celciusastetta kohden paineet laskevat 0,1 baria. 20 asteisessa hallissa laitettu 3 baria, ajat auton ulos jossa -10 astetta, on paineet jo 2,7bar. Typpeä renkaisiin niin ei tarvitse murehtia.

Renkaan uraherkkyyteen vaikuttaa koon lisäksi myös kyljen muoto, ja se miten leveä rengas on suhteessa vanteeseen. Stance ja venykumimiehet tuskin valittavat auton vetelevän urissa jos rengastus on tyyliin 205/45-17 vanteen leveyden ollessa 9".
Tulipahan vaan mieleen että onhan pyörimissuunnat oikein?


JMTN kirjoitti:Misukan uusilla kitkoilla ei ole ollut mitään ongelmaa...
Tosin itse olen kiertänyt nokia renkaat kaukaa, koska ovat tunnettu löysistä rungoista.


En tiedä mitä tuolla tarkalleen tarkoitat, mutta michelin on ainakin kyljestään huomattavasti pehmeämpi kuin esimerkiksi nokian nordman tai aikaisemmat hakkapeliitat, hakka8 alkaa olemaan jo aika pehmoista kuten michelinkin.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 31 Joulu 2015, 08:18

JuuS0 kirjoitti:Tulipahan vaan mieleen että onhan pyörimissuunnat oikein?


Juu on oikein.

Pitäisi päästä jonnekin jääradalle - jossa ei ole penkkoja likimaillakaan - kokeilemaan, että onko tuo hermostuneisuus vain tunne, vai oikeasti merkki siitä, että kohta lähtee perä irti. Tänään taas köröttelin 100km/h alueella 80km/h töihin, kun ei vain pystynyt kahden kaiteen välissä kokeilemaan, että miten on.

Kohta 25 vuotta olen autoillut ja pääasiassa takavetoisilla. Renkaat ei lähes koskaan ole olleet etenkään talvella erityisen uusia tai hyviä, yksi talvi meni e235 ja t255 levyisillä keskieurooppakitkoilla ~300hv takavetoisella ihan mukavasti (tosin siinä oli luistonesto), yksi talvi vapari MR2 Toyotalla, joka on tunnettu pyörähtämisen helppoudesta (tosin siinä alla oli uudet hyvät nastarenkaat) jne. Myös etuvetoisilla on talvia ajeltu. Nyt alla on kyllä ensimmäinen neliveto, joten ehkä kyse on vain tottumattomuudesta siihen tai jotain, mutta selvästi eniten ongelmia suoralla tiellä on ollut tämän Subarun kanssa.

Edelleen myönnän, että vika voi olla kokonaan kuskissa. Sen vähän mitä olen päässyt kikkailemaan tuon kanssa lumessa, niin vaikuttaa hauskalta laitteelta ja johdonmukaisesti (pääosin) käyttäytyvältä, samoin - kuten olen ennenkin sanonut - kuivalla asvaltilla menee kuin juna ja mutkissa kitkoillakin luottamusta herättävästi.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Mauri H » 31 Joulu 2015, 09:51

JuuS0 kirjoitti:En tiedä mitä tuolla tarkalleen tarkoitat, mutta michelin on ainakin kyljestään huomattavasti pehmeämpi kuin esimerkiksi nokian nordman tai aikaisemmat hakkapeliitat, hakka8 alkaa olemaan jo aika pehmoista kuten michelinkin.


Viime vuonna ostin Foreen Michelin X-icet juuri sen takia että ne olivat ainoat kunnolliset H-nopeusluokan kitkat saatavilla. Ajatuksena oli että ne olisivat jämäkät ajaa eikä ole tarvinnut pettyä. Ekaa kertaa ei kitkoille vaihtaessa juuri edes huomannut että talvirenkaat on alla, vaikka profiili on korkea (225/55 17). Aivan hemmetin toimivat renkaat Subarun alla jokaisessa olosuhteessa, rungossa ei ole löysyydestä tietoakaan.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja ropelius » 31 Joulu 2015, 11:48

Itse nostin Outbackin rengaspaineet 2,8 kun meni 2,5 paineilla todella levottomasti. Ei vieläkään rauhallinen, mutta parempi. Renkaina Nokian R kitkat.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 31 Joulu 2015, 15:03

Lukolliset STi mallit käyttäytyy kuitenkin suht eleettömästi versus muut "lukottomat" Subarut, näiden wannabe nelikoiden luisut ym mutkaajot varsinkin vaihtelevalla pidolla on oikeastaan kauheen näköistä katsottavaa, kun se pyörä mikä on liukkaalla huutaa hoosiannaa ja taas pidolla oleva pysähtyy kun seinään = auto menee minne sattuu! Jos ei muuta niin ainakin fiilis on vähintäänkin luokkaa :thumbdown:

Pullukkaan kun tottui 5-vuoden aikana, niin vaikka auto olikin kookas/painava esim Classicciin nähden, niin luisut oli kesät talvet yhdenmukaisia ilman yllätyksiä ja oli nelikoks kyllä todella helppo viedä isoa kovaa oli kitkat sitten uudet tai vanhat. Eikä sinkoillu mihinkään oli pito miten vaihtelevaa tahansa...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Forester XT
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 16:14

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Forester XT » 01 Tammi 2016, 13:07

Meikällä on foressa Nokian R2? kitkat alla voi ju*****ta millaiset paskat noi on, rungon löysyys on jotain ihan käsittämätöntä.
Paineen lisäys 3bar auttoi jonkun verran kyseiseen vaivaan. Tiedä sitten miten tuo vaikuttaa renkaan muuhun toimintaan?
Viimeksi muokannut Forester XT 02 Tammi 2016, 08:57, yhteensä muokattu 1 kertaa.

JMTN
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 22:48
Paikkakunta: oulu

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JMTN » 01 Tammi 2016, 20:30

JuPe kirjoitti:Äkkiseltään tuntuu talvirenkaisiin turhan suurilta paineilta tuo 2,8bar.

Mulla taitaa olla joku 2,2-2,4bar ja renkaana 225/45/18 kitka. Ei se kitka vain pidä jäisellä asfaltilla, kun on niin vähän pintaa mistä hakea sitä kitkaa. Tämä korostuu varsinkin uudella asfaltilla, kun se on vielä sileää.

Jos se perän pito pyrkii katomaan ns. normaaliajossa ilman provosointia, niin se ei ole normalia.

Noilla paineilla rengasliike kiittää. Ei tartte ihmetellä miksei rengas pidä mitään ja rungot halkeilee. 2,7- 3,0Bar ilmaa, niin pitoakin on paremmin ja ei vetele minne sattuu. 18" vannekkaan ei ole niin helposti rupelilla, kun renkaissa on paineet kohdillaan.
Ex. Subaru wrx STI -04

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JuPe » 01 Tammi 2016, 22:20

Renkaan pidossa ei ole ongelmaa, ei vetele, eikä renkaan rungotkaan ole halkeillu. Enkä yhtään vannetta ole koskaan saanut mutkalle.

Teen varmaan jotain väärin.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Qulle » 01 Tammi 2016, 23:09

Rengashan toimii oikein kun se on ns oikeassa muodossaan. Eli harhakuva paremmasta pidosta kun painetta laskee tuntuu olevan aika yleinen. Poislukien tietty jotkut offirenkaat kallioilla mönkiessä
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JuPe » 02 Tammi 2016, 10:25

Qulle kirjoitti:Rengashan toimii oikein kun se on ns oikeassa muodossaan. Eli harhakuva paremmasta pidosta kun painetta laskee tuntuu olevan aika yleinen. Poislukien tietty jotkut offirenkaat kallioilla mönkiessä


Tämä on kyllä totta. Jos olen oikein ymmärtänyt: offi-renkaiden paineet on siellä 0.5barin tienoilla juuri tuon kalliokiipeilyn vuoksi. Rengas pääsee täten taipumaan ja pitämään mahdollisimman suuren kosketuspinnan siihen liukkaasen alustaan. Ja tietty niissä renkaissa on sitä ilmatilaa ihan reilummin. Klubilla lienee näitä offi-tyyppejäkin lukemassa tarinointia, niin kommentoikaapas.

Mitä tulee kuitenkin näihin katurenkaiden paineisiin, olen ymmärtänyt niin, että valmistajan ilmoittama rengaspaineistus on käsiteltävä alhaisimpana suositeltavana paineena. Korjatkaa jos olen väärässä? Minun Foresterin tapauksessa valmistaja ilmoittaa 2,1 -2,2bar suosituspaineiksi. Muistattehan että tämä 225/45/18 on STI foren vakio rengaskoko.

Toisaalla mainitaan että ns. hyvä nyrkkisääntö olisi asettaa paineiksi renkaan maksimipaine -10% ja etsiä siitä vaiheittain soveltuvin rengaspaine. Tämä tuntuu äkkiseltään valtaisan kovalta paineelta, mutta ehkei ongelmaa ole talvirenkaissa. Kesällä tuosta voi koitua harmia johtuen renkaan lämpiämisestä etenkin jos käy radalla.

Näiden tietojen valossa en ymmärrä miten mainitsemani 2,2-2,4bar paine aiheuttaisi pidon puutetta tai rungon halkeilua. Enhän maininnut että aiheen kirjoittajan tulisi laittaa samat paineet. Mainitsin että itselläni taitaa olla tuossa luokassa olevat paineet.

Asiaa hankaloittaa tietenkin tuttu täyttöpistoolien mittarien epätarkkuus, mistä johtuen käynkin ostamassa oman mittarin testejä varten. Katsotaan siis millaista eroa eri paineilla saadaan aikaan. Vaihteleva keli toki tekee testeistä subjektiivisia, mutta sitäpä se testaus usein on.

Laitoin tänään aamulla -8 asteessa 2,5bar lähi-huoltoaseman mittarilla - epäilen että todellinen paine on korkeampi. Tämän ketjun tietojen valossa tämä tarkoittaa vaihteluväliksi suomen talvessa noin 2,3-2,6bar lämpötilavaihtelun huomioiden. Ensituntumalta: etupään pito on nyt hieman heikompi ja taipumus on hienoiseen aliohjautumiseen jäisellä asfaltilla jouhevissa nopeissa mutkissa. Tai ehkä se ei varsinaisesti ole heikompi se pito, vaan siirtymä pidon ja luiston välillä on jyrkempi. Tietenkin rengas on myös tarkempi, mutta ei siinä tarkkuudessa ollut aikaisemminkaan ongelmaa. Ne jotka tuon minun Foresterin on tavannut, tietää ettei se varsinaisesti vello tai kallistele muutenkaan.

Ja että asiasta tulisi vielä hankalampaa, niin eri renkaat toimii erilailla eri paineilla. Eikö? Minulla alla Continental VikingContact 5.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

subaru
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 10:36

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja subaru » 02 Tammi 2016, 10:34

Mulla kitkoissa laitettu lämpöisessä tilassa 2.7. Tuolla pakkasessa laskee helposti jopa 0.5 nuo paineeet eikä tommosella 30km työmatkalla kerkeä edes lämpemään renkaat niin paljon, että nousisi takaisin alkuperäiseen paineeseen. Töissä parkkihallissa auto ja kun lähtee niin paineet on taas tuon 2.7.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 02 Tammi 2016, 16:18

Itselläni oli alkutalvesta 2,5bar (tehdaspaineet 2,2/2,3) ja kysyin sitten Nokian renkaiden asiakapalvelusta 225/40/18 R kitkarenkaille oikeaa painetta, niin sieltä vastattiin, että renkaan toiminnan kannalta 2,7bar alle ei kannattaisi mennä. Laitoikin sitten 2,8bar eteen ja taakse. Kuivalla asvaltilla en eroa havainnut em. paineiden välillä ajossa. Mittari jota käytän on oma ja "kalibroitu" käyttämäni rengasliikkeen mittariin nähden (näyttää 0,2bar enemmän kuin liikkeen mittari). Minulla on toinenkin mittari, joka näyttää 0,5bar väärin... En ulkoa muista kumpaan suuntaan. Noissa omissa 40 sarjan R kitkoissa ei kyllä runko ole löysä millään tavalla.

Pari lainausta viesteistä Nokialta:

"Nyrkkisääntönä voisi sanoa että 45-sarjalaiset ja tätä matalammat, minimipaine olisi hyvä olla vähintään 2,7bar ja 50-sarjalaiset ja tätä isommat vähintään 2,5bar."

"Kyseisen renkaan runko kyllä kestää tuon 2,2 bar paineen, mutta kyseessä on kuitenkin autonvalmistajan ns. mukavuuspaine. Suosittelen kuitenkin laittamaan vähintään 2,7 bar paineen jotta auton ajo-ominaisuudet olisivat parhaanlaiset."
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JuPe » 02 Tammi 2016, 19:02

Osithan voinut kirjoittaa nuo Nokian renkaiden näkemykset jo hieman aikaisemminkin, niin olisi ollut hieman erilainen lähtökohta keskusteluun. :thumbsup:

Aamun liukkaus on muisto vain, joten pitää lykätä testauksia. Selvästi terävämpi tuo rengas on nyt korkeammalla paineella, mutta ei se edeleenkään oireile lainkaan kuten Tenoxin tapauksessa. Kun perä lähtee sivulle, ei se tule mitenkään yllättäen tai epämääräisesti vaan tarkoituksella.

Tomcat kirjoitti:Lukolliset STi mallit käyttäytyy kuitenkin suht eleettömästi versus muut "lukottomat" Subarut, näiden wannabe nelikoiden luisut ym mutkaajot varsinkin vaihtelevalla pidolla on oikeastaan kauheen näköistä katsottavaa, kun se pyörä mikä on liukkaalla huutaa hoosiannaa ja taas pidolla oleva pysähtyy kun seinään = auto menee minne sattuu! Jos ei muuta niin ainakin fiilis on vähintäänkin luokkaa :thumbdown:

Pullukkaan kun tottui 5-vuoden aikana, niin vaikka auto olikin kookas/painava esim Classicciin nähden, niin luisut oli kesät talvet yhdenmukaisia ilman yllätyksiä ja oli nelikoks kyllä todella helppo viedä isoa kovaa oli kitkat sitten uudet tai vanhat. Eikä sinkoillu mihinkään oli pito miten vaihtelevaa tahansa...


Aiheen aloittajan tapauksessa autossa on visco-lukko takana ja avoin etuperä. En tosin itse muista että aikaisemmat ns. lukottomat tai vajaalukolliset subarut olisivat olleet mitenkään levottomia liukkaalla. Toki se luisun pitäminen on ollut työläämpää.

Mielenkiinnolla odotan sitä ohjauskulmien säätöä ja sen tuloksia, sillä oma kokemus Subarusta liukkaalla on varsin päinvastainen. Tuo käyttöpeli Skoda häilyvällä nelivedolla on ihan eri luikertelija, kuin yksikään mulla ollu Subaru.

Sen verran pitää korjata vielä, että Subarun suositukset tuohon Foresteriin on 2,3bar/2,2bar.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Jampsu » 02 Tammi 2016, 20:17

JuPe kirjoitti:Osithan voinut kirjoittaa nuo Nokian renkaiden näkemykset jo hieman aikaisemminkin, niin olisi ollut hieman erilainen lähtökohta keskusteluun. :thumbsup:

Aamun liukkaus on muisto vain, joten pitää lykätä testauksia. Selvästi terävämpi tuo rengas on nyt korkeammalla paineella, mutta ei se edeleenkään oireile lainkaan kuten Tenoxin tapauksessa. Kun perä lähtee sivulle, ei se tule mitenkään yllättäen tai epämääräisesti vaan tarkoituksella.

Tomcat kirjoitti:Lukolliset STi mallit käyttäytyy kuitenkin suht eleettömästi versus muut "lukottomat" Subarut, näiden wannabe nelikoiden luisut ym mutkaajot varsinkin vaihtelevalla pidolla on oikeastaan kauheen näköistä katsottavaa, kun se pyörä mikä on liukkaalla huutaa hoosiannaa ja taas pidolla oleva pysähtyy kun seinään = auto menee minne sattuu! Jos ei muuta niin ainakin fiilis on vähintäänkin luokkaa :thumbdown:

Pullukkaan kun tottui 5-vuoden aikana, niin vaikka auto olikin kookas/painava esim Classicciin nähden, niin luisut oli kesät talvet yhdenmukaisia ilman yllätyksiä ja oli nelikoks kyllä todella helppo viedä isoa kovaa oli kitkat sitten uudet tai vanhat. Eikä sinkoillu mihinkään oli pito miten vaihtelevaa tahansa...


Aiheen aloittajan tapauksessa autossa on visco-lukko takana ja avoin etuperä. En tosin itse muista että aikaisemmat ns. lukottomat tai vajaalukolliset subarut olisivat olleet mitenkään levottomia liukkaalla. Toki se luisun pitäminen on ollut työläämpää.

Mielenkiinnolla odotan sitä ohjauskulmien säätöä ja sen tuloksia, sillä oma kokemus Subarusta liukkaalla on varsin päinvastainen. Tuo käyttöpeli Skoda häilyvällä nelivedolla on ihan eri luikertelija, kuin yksikään mulla ollu Subaru.

Sen verran pitää korjata vielä, että Subarun suositukset tuohon Foresteriin on 2,3bar/2,2bar.

Kun vertaa noita kahta edellistä legacyä nykyiseen imppuun niin olihan se ihan hirveetä ajaa ku ei ollu kunnon lukkoja.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 02 Tammi 2016, 21:37

JuPe kirjoitti:Osithan voinut kirjoittaa nuo Nokian renkaiden näkemykset jo hieman aikaisemminkin, niin olisi ollut hieman erilainen lähtökohta keskusteluun. :thumbsup:


Sori, en ajatellut että olisi oleellista, kun mietin lähinnä sitä että onko noi "mukavuuspaineet" myös pitävämmät liukkaalla. Mainittakoon myös, että perä ei ole varsinaisesti lähtenyt suoralla tiellä jäällä sivulle kunnolla minullakaan. Sellainen tunne vain tulee, että ei ole yhtään pitoa takana ja auton perä mielestäni hiukan hakee / on levoton. Vaikea selittää, mutta aiheuttaa kuskissa erittäin negatiivisia tunteita. Aina tunne on siitä, että on lähdössä sladiin perä oikealle. Et voihan sieltä olla jotain alustassa rikkikin oikealla puolella. Silmämääräisesti ei ole mitään erikoista nähtävissä.

Mä oon luullut, että tässä on lukot edessä ja takana. :? Aina sitä oppii uutta. Vaihteisto ja perähän tässä ei ole vakioita, jos sillä jotain merkitystä on. On siis TY754VBBAA JDM Impreza WRX NB, NBR, 20K MY01-02 mallia laatikko ja siihen kuuluva perä.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JayL » 02 Tammi 2016, 21:47

Tenox kirjoitti:Sori, en ajatellut että olisi oleellista, kun mietin lähinnä sitä että onko noi "mukavuuspaineet" myös pitävämmät liukkaalla. Mainittakoon myös, että perä ei ole varsinaisesti lähtenyt suoralla tiellä jäällä sivulle kunnolla minullakaan. Sellainen tunne vain tulee, että ei ole yhtään pitoa takana ja auton perä mielestäni hiukan hakee / on levoton. Vaikea selittää, mutta aiheuttaa kuskissa erittäin negatiivisia tunteita. Aina tunne on siitä, että on lähdössä sladiin perä oikealle. Et voihan sieltä olla jotain alustassa rikkikin oikealla puolella. Silmämääräisesti ei ole mitään erikoista nähtävissä


Ootko tsekannut, etteivät jarrut laahaa takana? Jarrumännän jumittelukin voi aiheuttaa perän hakemista.
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja JuPe » 02 Tammi 2016, 22:13

Tenox kirjoitti:Mä oon luullut, että tässä on lukot edessä ja takana. :? Aina sitä oppii uutta. Vaihteisto ja perähän tässä ei ole vakioita, jos sillä jotain merkitystä on. On siis TY754VBBAA JDM Impreza WRX NB, NBR, 20K MY01-02 mallia laatikko ja siihen kuuluva perä.


Ei siinä ikävä kyllä taida olla. Avoin etuperä ja R160 visco-lukko perässä.

Linkin taulukko on varsin totuutta vastaava:

http://rallispec.com/downloads/Transmis ... Public.pdf
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 02 Tammi 2016, 23:02

JayL kirjoitti:Ootko tsekannut, etteivät jarrut laahaa takana? Jarrumännän jumittelukin voi aiheuttaa perän hakemista.


En usko, että laahaa, autoa pystyy ainakin työntämään ihan kevyesti (pesuhallissa kokeiltuna).

Ja joo, luulo ei ollut taaskaan tiedon väärtti.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 02 Tammi 2016, 23:12

JuPe kirjoitti:En tosin itse muista että aikaisemmat ns. lukottomat tai vajaalukolliset subarut olisivat olleet mitenkään levottomia liukkaalla. Toki se luisun pitäminen on ollut työläämpää.


Tomcat kirjoitti:mutkaajot varsinkin vaihtelevalla pidolla on oikeastaan kauheen näköistä katsottavaa,


Juu kyllä ne kaikki Subarut menee ihan hienossa liipissä kun on tasainen pito, mutta sitten kun pito on mutkassa vaihtelevaa, jäätä, lunta, kuivaa/märkää assua on meno aika epäpalkitsevaa
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Jampsu » 03 Tammi 2016, 22:31

JuPe kirjoitti:
Tenox kirjoitti:Mä oon luullut, että tässä on lukot edessä ja takana. :? Aina sitä oppii uutta. Vaihteisto ja perähän tässä ei ole vakioita, jos sillä jotain merkitystä on. On siis TY754VBBAA JDM Impreza WRX NB, NBR, 20K MY01-02 mallia laatikko ja siihen kuuluva perä.


Ei siinä ikävä kyllä taida olla. Avoin etuperä ja R160 visco-lukko perässä.

Linkin taulukko on varsin totuutta vastaava:

http://rallispec.com/downloads/Transmis ... Public.pdf

Ainoastaan tehtaalta lähtiessään dccd kanssa on AINA etulukko 6v askeissa. 5v askeissa ei taida olla ku joissain harvoissa olla keulalukkoa, mut jos on keulassa lukko niin sillon perässä on taas järeempi lukko eikä mitään visco lelua.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Hakala » 03 Tammi 2016, 23:52

Jampsu kirjoitti:
JuPe kirjoitti:
Tenox kirjoitti:Mä oon luullut, että tässä on lukot edessä ja takana. :? Aina sitä oppii uutta. Vaihteisto ja perähän tässä ei ole vakioita, jos sillä jotain merkitystä on. On siis TY754VBBAA JDM Impreza WRX NB, NBR, 20K MY01-02 mallia laatikko ja siihen kuuluva perä.


Ei siinä ikävä kyllä taida olla. Avoin etuperä ja R160 visco-lukko perässä.

Linkin taulukko on varsin totuutta vastaava:

http://rallispec.com/downloads/Transmis ... Public.pdf

Ainoastaan tehtaalta lähtiessään dccd kanssa on AINA etulukko 6v askeissa. 5v askeissa ei taida olla ku joissain harvoissa olla keulalukkoa, mut jos on keulassa lukko niin sillon perässä on taas järeempi lukko eikä mitään visco lelua.

En ole varma tulkitsinko oikein, mutta on etulukkoja ilman dccd:täkin

Vai tarkoititko että 6-vaihteisissa dccd-askeissa on aina etulukko?

Hämää tuo "ainoastaan"

Ja sitten on myös edessä ja takana väännöntunnistavia "torsen" lukkoja, järeä vai lelu?

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Jampsu » 04 Tammi 2016, 02:05

6v dccd:ssä on aina etulukko mutta 5v dccd ei välttämättä tai pikemminkin todella harvoissa. Vähä epäselvästi kirjotettu toi eka. On etulukkoja ilman dccd:tä mut 5v askeissa todella harvoin, 6v:ssa useammin.
Onhan torsen kunnon lukko verrattuna noihin viskoihin joka on ihan yhtälailla arpapeliä kuin avoin perä et lähteekö sutimaan molemmilla vai toisella.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 04 Tammi 2016, 09:44

Sorry TO,...Naapurin pojan Classikissa on kunnon lukot joka akselilla ja vaikka tehoa on 300hp niin auto menee kyllä niin helvetin hienosti luisussa oli pinta mikä tahansa. Vastaavalla GT:llä vaikka olis 500hp niin turha yrittää mitään hallittuja loistosladeja vakiovoimansiirrolla, voima kun sinkoilee ties mille pyörälle... Menee vähän tähän tyyliin ja hienosti osaa junnu ajaa :thumbsup:

https://www.youtube.com/watch?v=WgISlH_qOkU

Tosta näkee hyvin miten ilman "voimaa" mennään suht hienosti, ja sama pätee myös tähän aiheeseen "kitkarengas ja tää talvi", pito kun on vaihtelevaa niin luisuista tulee lukottomalla lähinnä hirveitä versus lukollinen.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Tammi 2016, 14:31

Perjantaina on varattuna ohjauskulmien säätö, olettaen ettei löydy mitään selvästi rikkinäistä mikä estäisi säätämisen. Voiko luottaa siihen, mitä kone siellä automallille näyttää arvoiksi, vai täytyykö itse tietää jotain kulmiin liittyen? Kerron sitten miltä tuntuu, joskin kelit on nyt täälläkin paremminkin lumiset ja lumen kanssa ongelmia ei ole, pitoa on oikeastaan yllättävän hyvinkin.

OT: Tekeekö tuolla nelivedolla sitten yhtään mitään jos on lukoton etupää ja visko takana? Turhaa bensankulutustako vain? Mitä noi muuten teillä vie? Oma tuntuu olevan aika janoinen. Ei pysty mittaamaan, kun ei voi tankata täyteen, mutta arvioisin ettei 11l / 100km riitä.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Kitkarenkaat ja tämän talven kelit

ViestiKirjoittaja mechanix » 04 Tammi 2016, 14:48

Akselilukottomallakin pääsee jo ihan eri malliin hangessa etenemään kun vajaavetosella. Mitään järin jäykkiä noi takaviskot ei yleensä oo mutta kyllä ne lukottoman voittaa.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa