Tiistaina kävin sovitusti Laakkosella ajamassa koelenkin huoltopäällikön kanssa , jotta saataisiin käsitys meikäläisen kuulokuvista.
Ensin ajettiin naapuriautoliikkeen testirypytys läpi, joka on lähinnä sellaista harvaa nimismiehenkiharaa. Ei kuulostanut pahalta.
Sitten piti mennä meikälisen ”omalle” testiradalle, jota päivittäin ajan.
Siinä on 3-4 kohtaa, joissa ääni on mielestäni häiritsevää. Kaveri ymmärsi huoleni ja selitti sitten sitä sun tätä erilaisista alustoista ja pakkasen vaikutuksesta kumeihin yms.
Kerroin omat kokemukseni MY2014 A3:sta, joka ei moista kolinaa pitänyt.
Sanoi Subarun alusta olevan melko simppeli verrattuna esim Audiin.
Itse olen joskus aikoinaan ihmetellyt vaimon Mitsun paria tukivartta verrattuna edellisen A6:n tukivarsiviidakkoon.
Sovimme sitten, että koeajan toisen uuden esittely-Outbackin ja vertailen ääniä.
Tännä kävin lenkillä esittelyautolla. Olosuhteet olivat aivan samat eli pakkasta reilut 20 astetta.
Valitettavasti tai onneksi kuulin kutakuinkin samanlaisia ääniä tässä kulkineessa.
Johtopäätökseni on, että kyseessä on ”ominaisuus”, joka tulee tämän laitteen mukana.
Olen ajanut ainoastaan ensimmäisen testin joskus lokakuulla plussakeleillä, enkä muista kuulleeni mitään kolinoita silloin. Saman reitin ajoin , mutta en kyllä keskittynyt erityisesti alustan ääniin, kun oli niin paljon muutakin ihmeteltävää.
Oleellista noille meikäläisen klonkseille on sopivan kuopan aiheuttama nopea ulosjousto ja, kun niitä on useampi peräkkäin, kuulosta se resonoivalta - lähes räminältä...
Eli näillä mennään ja odotellan ”kesää”, jotta mahdollisesti päästään eroon oireista