HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Avatar
Winchester
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Syys 2015, 21:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Winchester » 12 Tammi 2016, 14:01

Mitähän mahtaa Subarun jakolaatikko / keskitasauspyörästön visko (TY752...) ja perien lukkoyksiköt kestää renkaiden kulutuspinnan paksuuseroa ilman merkittävää kulumista tai rikkoutumisriskiä? Talvella / liukkaalla kestää varmaan vaikka mitä, mutta olisi tarkotus käyttää gummeja tilapäisesti myös kesällä. Käytettyjä kun etsii, niin tahdo millään löytyä ihan tasaseen kuluneita.

Avatar
khalonen
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:15
Paikkakunta: Vieremä

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja khalonen » 12 Tammi 2016, 14:22

Subarun suositus on max. 1/4 tuumaa eroa kehämitassa. Eli millimetrimaailmassa 6,3mm kehämitta ja n. 1mm kulutuspinnassa..
Se on aika vähän ja vararenkaallakin pitäisi pystyä ajamaan.. Ja kun useimmissa Subaruissa on avoin etutasap. niin varman päälle jos pelaa niin laittaa vararenkaan aina eteen. Käytännössä varmaan kestää isommankin eron, kokeilemallahan se selviää..
Omassakin autossa oli ostaessa eripari renkaat alla etu ja taka-akselilla, kaikki kyllä 225/45-17 kesäkumit vaan eri merkki/malli. En mitannut kehiä silloin kun ei tietoa ollut, vierekkäin suurinpiirtein samankorkuiset niin kovaa ajoa vaan... ja 100tkm sen jälkeen ei oo viskoa tarvinnu rempata :roll:

Avatar
Winchester
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Syys 2015, 21:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Winchester » 12 Tammi 2016, 15:05

Sitä mää muistelin jostain lukeneeni, että milli tosiaan vain sai olla. Olis yhdet gummit, joissa yhdessä on 2mm enemmän kuin muissa eli kattellaan vielä.

Avatar
Marriuzi
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 23:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Marriuzi » 30 Huhti 2016, 14:23

Mitä ootte mieltä uskaltaako ajaa samankokosilla renkailla ja vanteilla mutta ET luvun ollessa eri? Että sekoaako neliveto?
ET luku edessä 35 ja takana 20.
Autohan oli classic sti imppu. :thumbsup:
Subaru Impreza WRX STI MY01
EX Subaru Impreza WRX STI MY95
Honda Prelude 2.0i 16v 4WS "Projekti"
EX Kawasaki ZX-7R "Custom"
EX Toyota Supra MK4
EX Ford Sierra Cosworth
EX Toyota Altezza RS200 Z- edition

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1092
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 30 Huhti 2016, 16:19

Miten mekaaninen neliveto vois seota mistään tollasesta?

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Hakala » 30 Huhti 2016, 16:37

Ei sekoa

Nopeasti ajateltuna vaikuttaa renkaiden pyörimisnopeuksiin vain kääntäessä (scrub radius kautta) ja siihen vaikuttaa yhtälailla pelkästään väärällä et:llä ajaminenkin. Käytännössä vaikutus on niin olematon ettei mitään väliä

Avatar
Marriuzi
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 23:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Marriuzi » 01 Touko 2016, 15:31

Kiitos vastauksista. :thumbup:
Subaru Impreza WRX STI MY01
EX Subaru Impreza WRX STI MY95
Honda Prelude 2.0i 16v 4WS "Projekti"
EX Kawasaki ZX-7R "Custom"
EX Toyota Supra MK4
EX Ford Sierra Cosworth
EX Toyota Altezza RS200 Z- edition

for4x4
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:09

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja for4x4 » 01 Touko 2016, 17:36

lainataampa ketjua. elikkä kärsiikö pakkotilanteessa käyttää (eessä?) tuota auton omaa vararengasta kun se on pienempi mitä alla olevat? kesällä alla 215/60/17 ja vararengas taitaa olla 215/60/16. nollakutonen foresteri kyseessä.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 01 Touko 2016, 18:01

Automaatti vai manuaali? Keskilukko? VTD? MPT? Paljon kysymyksiä mutta kaikki vaikuttaa. Jos automaatti ja monilevykytkin lukko, niin sen ainakin saa ylimääräisellä sulakkeella etuvetoiseksi... Ei muuten muista oliko forea MPT lukolla, jos sitä nyt voi lukoksi kutsua...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 02 Touko 2016, 15:39

Sandman1 kirjoitti:Automaatti vai manuaali? Keskilukko? VTD? MPT? Paljon kysymyksiä mutta kaikki vaikuttaa. Jos automaatti ja monilevykytkin lukko, niin sen ainakin saa ylimääräisellä sulakkeella etuvetoiseksi... Ei muuten muista oliko forea MPT lukolla, jos sitä nyt voi lukoksi kutsua...

Eiköhä noi kaikki vapari foret ole MPT... VTD on aika harvinainen ja yleensä vaan turboissa eikä niissäkään kaikissa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

for4x4
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:09

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja for4x4 » 02 Touko 2016, 15:50

tavan kahenlitran manuaali kyseessä.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 03 Touko 2016, 13:27

Onkos foren manuaaleissa MPT vai onko noissa viscoja? Jos se on MPT, niin eiku sulake konehuoneen sulakerasiaassa paikalleen ja sitte häviää takaveto. Ei käy keskilukon päälle.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja mechanix » 03 Touko 2016, 15:08

Ei oo ku visco manuaaleissa. Vähän huonoa se tekee, en kyllä suosittele vaan kaupasta oikeen kokonen vararengas konttiin.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

for4x4
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:09

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja for4x4 » 03 Touko 2016, 22:29

ei taija mahtua vararengaskoteloon ennää tuo seitetoistanen.. noo toivotaan ettei tarvetta vararenkaalle tulis kun on nuo "kesärenkaat" kummiski vahvistetut.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: RE: Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 06 Touko 2016, 21:45

mechanix kirjoitti:Ei oo ku visco manuaaleissa.


Juuri näin muistelinkin, mutta kun ei voinut olla ihan satavarma.

Laittaa kompuran takakonttiin ja kunnolliset pulunpaskapaikat. Siis semmoset, jota ei enään suositella käytettävän.

Itte paikkailu auton ja mönkijän renkaat noilla ilman ongelmia.

Viilaa vaan reijän isommaks ja puhtaaks, sitten tökkää paikan reikään. Rengas täyteen, alle ja menoks.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
sotaherra
Viestit: 257
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja sotaherra » 07 Touko 2016, 23:00

outback 3.0 my04
impreza gl my96
gsxr 1000 k6
e36 höntsädrifteri

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 08 Touko 2016, 14:26

Samanlainen aina mukana. Toimii.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
JuuS0
Viestit: 207
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: RE: Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 09 Touko 2016, 20:12

Sandman1 kirjoitti:Laittaa kompuran takakonttiin ja kunnolliset pulunpaskapaikat. Siis semmoset, jota ei enään suositella käytettävän.


Hätävarana toi toimii. Jos asennuksessa käytetään lisäksi liimaa ja ylimääräiset jämät leikataan pois pinnasta, niin tuo paikka saattaa kestääkin koko renkaan eliniän. Kuitenkin rengas on hyvä käyttää rengasliikkeessä kunnolla paikattavana jotta voidaan todentaa ettei renkaan runko ole vaurioitunut reiän taikka reiän hoonauksen seurauksena, sisäkalvo rikkoutuu hyvinkin herkästi jos renkaalla ajetaan tyhjänä tai vajaana. Itse en tuollaista paikkaa renkuleihini jättäisi pidemmäksi aikaa, koska sen kanssa on kohonnut riski kuolla tai vammautua vakavasti.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 387
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja chinaski » 09 Marras 2016, 15:25

Aika jännä tuo Subarun suositus, kun se ei ainakaan MY10 Lega GT:ssä toteudu vararenkaan osalta. Vakiokumit 225/45R18 ja vararengas 135/70R17. Noissa laskurin mukaan eroa halkaisijassa 40,6mm ja kehässä 124,5mm.

Onneksi kontin koloon mahtui helposti 215/55R17 (eikä tarvi körötellä 80km/h). Talvikumit on samaa kokoa ja kesäkumit nyt 235/45R18.
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja HegeHege » 01 Joulu 2016, 21:20

Omassa 2006 vuoden Foressa vakiorengastus on 215/60 16" ja sitä kokoa on vararengaskin. Koon on joku aiemmin muuttanut sekä kesä että talvipyöriin 65 sarjaiseksi. Tuo vararengasjuttu ollut 4 vuotta jo mielessä ja nyt taannoin kun tein rengastyöt uusille talvikumeille, niin purin sen vararenkaan ja asensin liki sakkopintaisen 215/65 16" kesäkumin varavanteelle. Eipä mahdu edes tuollainen varapyöräkoteloon paineistettuna.....
Sitten kun löytyy joku 205/65 16" kumi, niin asennan sen varapyöräksi. Isompi kuin alkuperäinen, mutta pienempi kuin allaolevat renkaat, eli ainakin lähempänä allaolevaa kokoa ja maksimi mitä kyytiin mahtuu omaan paikkaansa.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

jarkki
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Touko 2015, 16:30

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja jarkki » 23 Huhti 2017, 13:45

Nostellaan vanhaa.

Eli kaveri vaihto ykköskoppaseen jatkuvanelikkoiseen lekaan kesärenkaat 185/60r14 nää näky olevan edessä ja takana oli 185/65r14. Ei kuulemma oo huomannut mitään ihmeellistä vaikka tollanen sekarengastus, kattelin laskurilla että vierintäkehässä olis tommonen 5cm eroa. Aika valtavalta erolta tuntuisi omaan mieleen vai liekö siitä jo jotain rikki kun ei huomaa mitään eroa.

Itellä myös täysin samanlainen leka ja ei oo edes mielessä käynyt laittaa erikokoisia renkaita alle.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 23 Huhti 2017, 15:03

jarkki kirjoitti:Nostellaan vanhaa.

Eli kaveri vaihto ykköskoppaseen jatkuvanelikkoiseen lekaan kesärenkaat 185/60r14 nää näky olevan edessä ja takana oli 185/65r14. Ei kuulemma oo huomannut mitään ihmeellistä vaikka tollanen sekarengastus, kattelin laskurilla että vierintäkehässä olis tommonen 5cm eroa. Aika valtavalta erolta tuntuisi omaan mieleen vai liekö siitä jo jotain rikki kun ei huomaa mitään eroa.

Itellä myös täysin samanlainen leka ja ei oo edes mielessä käynyt laittaa erikokoisia renkaita alle.

Kyllä se keskivisko korkkaa jossain vaiheessa, ei välttämättä heti ala oireilla.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

jarkki
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Touko 2015, 16:30

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja jarkki » 23 Huhti 2017, 15:18

Jampsu kirjoitti:
jarkki kirjoitti:Nostellaan vanhaa.

Eli kaveri vaihto ykköskoppaseen jatkuvanelikkoiseen lekaan kesärenkaat 185/60r14 nää näky olevan edessä ja takana oli 185/65r14. Ei kuulemma oo huomannut mitään ihmeellistä vaikka tollanen sekarengastus, kattelin laskurilla että vierintäkehässä olis tommonen 5cm eroa. Aika valtavalta erolta tuntuisi omaan mieleen vai liekö siitä jo jotain rikki kun ei huomaa mitään eroa.

Itellä myös täysin samanlainen leka ja ei oo edes mielessä käynyt laittaa erikokoisia renkaita alle.

Kyllä se keskivisko korkkaa jossain vaiheessa, ei välttämättä heti ala oireilla.


Jeps itekkin olin samaa mieltä että rikki sen tuolla rengastuksella saa.

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Renkaiden kokoero vs. tasauspyörästön kesto

ViestiKirjoittaja HegeHege » 22 Heinä 2017, 00:36

Eipä liity Subaruun, mutta eräs ystävä jenkkitila-autoon teki säästöt ja pani sekagummit. Neliveto..... Reilut 10 kilometriä mentiin ja rutina alkoi jostain automaattivaihteiston jälkeisestä voimansiirto-osasta.........
Ko. kulkine odottaa kaiketi lähinnä siirtoa paalaukseen ;) Ero rengaskoissa ei ollut iso etu- ja takapään osalta, mutta riittävä ;)
Forester 2.0 MY06 2 kpl


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa