JuuS0 kirjoitti:Eikö noissa satuloissa ylipäätään ole ongelmana mäntien jumiminen, mikä korjaantuu vaan rosterimännillä? Oliko vanhalla foorumilla vai mistähän lie kuulin että 'toimivissa'kin oem satuloissa tyyliin 2-3/8 mäntää liikkuu. Tosin tuolla hinnalla ei taida edes rosterimäntiä ja tiivisteitä saada.
Tiivisteet tarvikkeena tyyliin 10e satula. Merkkiliikkeessä 20-30e riippuu mistä kysyy.
Männän ja rungon väliin kiertyy p***aa joka jää jumittamaan ainakin noissa mitä itse ottanut auki. Säännölinen putsaus ja varmaan olisi hyvä tiivisteitäkin vaihtaa välistä. Puhumattakaan jarrunesteistä, että huuhtoutuu roskat pois.
Pölysuojat oli kaikista satuloista poissa paikoiltaan joten roskaa voi päästä sieltä myös sisään.
En ole vielä keksinyt miksi rosterimännät estäisi jumittumista. Ruoste yleensä ollut männänkuopassa joka on ulkoilman puolella. Okei olen nähnyt netissä kuvia kun männät on ruvella -> (lainaan netistä kuvaa männästä joka on jostain autosta)
Enemmän veikkaisin tuossa, että männän ympärillä ollut roskaa joka syönyt vähän pintaa ja sitten vettä (liian harvoin vaihdettu nesteet) männän vieressä joka päässyt karhentamaan pinnan. Tuokin rupi on jarrusatulan rungossa olevan tiivisteen alla juuri.
Erikoisinta, että Nissani käyttänyt samoja jarrusatuloita eikä niissä puhuta, että tyyppivika ja rosterimännät auttaa. Siellä oli normaalia, että jos vuoteen huolla jarruja niin voi vähän jumittaa.
Shakal kirjoitti:Niitä saa suoraan Fixukseltakin. Eivät olleet edes pahan hintaiset siellä.
Olikos joku vajaa pari sataa kappale sekä pantilliset eli vanhat sinne kun kattelin vuoden vaihteen tienoolla.