HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Mikou1993
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Heinä 2015, 23:33
Paikkakunta: Vantaa

Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Mikou1993 » 10 Kesä 2016, 09:42

Moikka!
Olis tarkotus päivitellä jarruja tohon omaan sti bugeyehin niin mitä mieltä ootte noista K-sportin jarrusarjoista fedoron 2500 paloilla?
Onko millaset verrattuna stoptechin, brembon, ap racingin jarrusarjoihin?
Entä millaset verrattuna noihin subarun omiin vakio bremboihin fedoron 2500 paloilla?

Hinta eroa noilla sarjoilla on paljon mutta arvotelut menee melkeen jokapaikassa ristiin. Toisessa paikassa K-sporttia hehkutetaan maasta taivaisiin ja toisessa paikassa eivät iki maailmassa pistäisi niitä autoonsa kiinni niin miten on? Eli onko hirveesti noilla sarjoilla eroa muu kuin valmistus maa ja hinta?
Viimeksi muokannut Mikou1993 10 Kesä 2016, 10:25, yhteensä muokattu 1 kertaa.

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja SammyG » 10 Kesä 2016, 10:15

Mitä haet jarrupäivityksellä?

-näköä
-vähemmän jousittamatonta massaa
-lämmönsietokykyä
-jotain muuta

Nuo seikat vaikuttaa todella paljon siihen mitä kannattaa hommata.

Mikou1993
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Heinä 2015, 23:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Mikou1993 » 10 Kesä 2016, 10:23

SammyG kirjoitti:Mitä haet jarrupäivityksellä?

-näköä
-vähemmän jousittamatonta massaa
-lämmönsietokykyä
-jotain muuta

Nuo seikat vaikuttaa todella paljon siihen mitä kannattaa hommata.

Ensisijaisesti katukäyttöön soveltuvaa, mutta satunnaisiin time attack kisoihin soveltuvaa. Eli ensisijaisesti haen näköä ja jarrutehoa, mutta olen valmis maksamaan tonnin enemmän siitä että saan oikeasti toimivan sarjan. Mutta mieluusti laitan sen tonnin johonkin muuhun osaan jos sarjojen ero ei ole merkittävä.

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja SammyG » 10 Kesä 2016, 10:50

Ei kyl ole mitään hajua mikä bugis on vakiona jarrupuoli, mutta time attack nyt ei mitään mahdottomia jarruja tarvi kunhan on hyvät palat. Esim ainakin blobeyesta alkaen tulleet nelimäntäset brembot on ihan hyvät jarrut, kun palat on kunnossa.

Loput lienee sitten sitä ulkonäköä, joten lompakon mukaan vaan mikä miellyttää silmään?

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja JuPe » 10 Kesä 2016, 15:31

Kultaiset brembot sielä on Bugi sti:ssä vakiona. Farkku Sti:ssä ne pienemmät nelimäntäiset (oisko ollu Sumimoto).
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Kesä 2016, 18:24

SammyG kirjoitti:Ei kyl ole mitään hajua mikä bugis on vakiona jarrupuoli, mutta time attack nyt ei mitään mahdottomia jarruja tarvi kunhan on hyvät palat. Esim ainakin blobeyesta alkaen tulleet nelimäntäset brembot on ihan hyvät jarrut, kun palat on kunnossa.

Loput lienee sitten sitä ulkonäköä, joten lompakon mukaan vaan mikä miellyttää silmään?

Jarrutehoa vois kyllä toivoa vähän lisää noihin vakio bremboihin, tietysti purevalla täydellä kisapalalla sais vähän lisää mutta ei toi jarruteho vielä silmiä pullauta päästä, ku +200km/h hypätään jarrulle seisomaan.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Displaced » 10 Kesä 2016, 21:13

Jos varmasti hyvät jarrut haluaa niin eipä noita halvempia sarjoja kannata miettiä.

D2, K-sport, yms häviää laadullisesti selkeästi AP, Alcon, Stoptech, Brembo yms jo pelkästään satulan ominaisuuksilta, K-sport satula on suht flegu ver esim APn.

Samoiten löytyy helposti kaikki varaosat, uudet männät, stefat, liukutapit yms.

Mutta jos nyt enemmän kiinni siitä että haluaa 6pot satulat ja näyttää racelta niin kyllä noilla K-sporteillakin pärjää hyvin kun muistaa niitä huoltaa yms.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Urran » 11 Kesä 2016, 08:02

Siis onko oikeasti niin että teillä pitää tassu niin paljon että ette saa jarruja lukkoon/absille?

Jarrutustehoahan ei voi parantaa mikäli jarrut menee lukkoon. Lämmönkestoa ja keveyttä toki.

Kannattaa muistaa et kilpasarjat ei käy kadulle ja toisinpäin. Tuossa esim. Sellaiset välimallit ja perustelua:
http://apradical.stillen.com/why-upgrad ... cal-brakes

Time Attackissä kun ei kierroksia hirveesti ajeta niin itse keskittyisin sijoittaa muihin asioihin. Jarrulinjat kuntoon ja Bias säätö on toki kiva olla.

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Shakal » 11 Kesä 2016, 09:11

En ikinä ole ihmisiä joka moralisoi asioita joita voi tehdä, mutta teen sen taas:

Imprezan painoisessa autossa jos ei vakiojarrut ole riittävän tehokkaat kaikissa olosuhteissa mitä Suomessa voin kuvitella (lasken meidän onnettomat moottoriradatkin), on jossain muualla ongelma.

Kunnon liemet, teräspunosletkut ja hyvät palat, sekä toimivat alkuperäissatulat jos löytyy, niin en kyllä näe syytä miksi ei olisi tarpeeksi jarrutustehoa.

Varsinkin jos päivitetty setuppi on raskaampi kuin alkuperäinen (vaikka halkaisija suurempi), on se paino todella huonossa paikassa varsinkin kierrosaikoja ajatellen.


Siihen päälle vielä kaikki mitä Urran sanoi.

Alkuperäiseen viestiin:
Jos mun pitää ostaa hyvät palat, ostan nuo 2500:et. Soveltuu joka ajoon ja pysähdysvoima on riittävä.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja SammyG » 11 Kesä 2016, 14:14

No mutta, tästähän tuli ihan hyvää keskustelua sit kuitenkin. Nää on toki monessa kohtaa kompromisseja monen asian kesken.

Jatkan vähän suoristamalla joitain mutkia. Aina kun nelimäntäsen jarrusatulan tilalle laitetaan kuusmäntänen satula, kokonaispaketin paino kasvaa.. Pois pitää tietysti tästä nyrkkisäännöstä laskea niitä superkalliita hiilikuitulevyjä tms. Ne taas ei sovellu katuajoon, kun alkaa jarruttamaan vasta tosi kuumaana.

Eli jos haluaa mennä time attackissa lujaa kannattaa valita kevyt nelimäntänen satsi laatuvalmistajalta, jolla jarrusatula ei muuta muotoaan jarruttaessa.

Taas jos halutaan lookkia, niin mikään näistä race-maailman asioista tuskin kiinnostaa. Silloin on kai ihan sama joustaako se satula vai ei, ja kyllä niillä show-jarruillakin ajaa sitä time attackkia ihan siinä missä STI:n vakiojarruillakin.

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja SammyG » 11 Kesä 2016, 14:40

Urran kirjoitti:Jarrutustehoahan ei voi parantaa mikäli jarrut menee lukkoon. Lämmönkestoa ja keveyttä toki.


Avataan tätä kans enemmän:
Jos jarruilla saa renkaan lukkoon, niin käytännössä sen jarrun teho on riittävä. Se täyttää tehtävänsä silloin ja pysäyttää renkaan pyörimisliikkeen. Tähän riittää isoissa monen tonnin perheautoissakin ihan semmoiset perusjarrut, joissa männät 2kpl:tta ovat vain levyn toisella puolella.
Itseasiassa tämmöisellä autolla ajettaessa tuntuu että jarrut ovat tosi tehokkaat kun poljinta ei tarvi paljoa painaa ja menee jo renkaat lukkoon.

Mutta ei noi monen tonnin perheauton jarrut sitten kovin montaa isoa jarrutusta peräkkäin kestä. Esimerkiksi yksi kierros moottoriradalla saattaa tehdä sen, että pedaali painuu pohjaan ja kakki alkaa laskeutuun mutkas housuun. Kyse on ihan selkeästi siitä, että jarrut eivät ole kestäneet lämpöä mitä kitka tuottaa jarruttaessa johtaen jarrupalan ominaisuuksien menettämiseen.

Näin ollen urheiluautossa, jolla oletetaan tulevan vähän enemmän peräkkäistä rajua jarrutusta panostetaan isompiin jarruihin käytännössä vain ja ainoastaan lämmönjohtokyvyn takia. Isompi laikka ottaa enemmän vastaan lämpöä ja säteilee sen ilmaan (pyörän napaan tai jarrunesteeseen sitä ei haluta johtuvan). Isompi kaliberi tekee saman ja isompaan kaliberiin saa isomman jarrupalan. Isompi jarrupala ja isommat pinta-alat saavat jarrutuksen aikaiseksi vähän pienemmällä paineella pienelle pinta-alalle lasksettuna. No tähän liittyy kans oma race-maailman matematiikkajargoni.

Samaan aikaan mennään sudenkuoppaan toisessa päässä, eli jousittamattoman massan kanssa. Aina kun jousittamaton massa kasvaa, ajo-ominaisuudet huononevat kauttaaltaan. Jarruissa siis haetaan kompromissia lämmönsiirtokyvyssä ja painossa. Siinä markka nauraa kun aletaan tekemään kevyttä ja isoa jarrusysteemiä. Se tuppaa nauraan monesti jo hyvissä katukelpoisissakin paremmissa jarruissa. Kun haetaan lämpöjä sietäviä materiaaleja, tukevaa rakenetta ja keveyttä samaan aikaan, niin, no se on vaan kallista. Sen verran kallista, että hyvien etujarrujen hinnalla tekee yhden laadukkaan koneremontin.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta STI:n vakio-brembot on aina hyvät jarrut kuitenkin. Ne kestää aika kovaa abusee radalla kunhan palassa ominaisuudet riittää. Niihin saa laajalla skaalalla erilaisia paloja ja huoltoon osia. Jos lämpöö tulee enemmän mitä kilkkeet kestää, niin ennen jarrujen päivittämistä koittaisin hoitaa jarruille ulkopuolista jäähdytystä.

Sitten jos mennään siihen jarrupolkimen keveyteen. Sehän tulee ihan vaan ja pelkästään jarrutehostajasta. Iso jarrutehostaja tekee keveämmän polkimen ja ilman tehostajaa hommasta tulee melkonen reisireeni. Kaikki tältä väliltä. Kilpa-autossa voi olla tosi jäykkä pedaali vaikka jarrut olisivat ihan top of the line. Subaruissa tosin monesti tulipellissä oleva jarrutehostaja pääsee joustamaan alta kun pedaalia polkee. Se vaikuttaa tietysti jarrujen tunnokkuuteen. Jarrutuntumaan vaikuttaa myös kumiletkut, joka pääsee joustamaan jarruletkun paineen mukaan. Ne kun eliminoi jo aikaisemmin mainitusti, niin jarrutuntumakin paranee. Paremmat jarrunesteet taas vastaavasti kestävät enemmän kuumuutta korkeammalla kiehumispisteellä.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Jampsu » 11 Kesä 2016, 15:43

Urran kirjoitti:Siis onko oikeasti niin että teillä pitää tassu niin paljon että ette saa jarruja lukkoon/absille?

Jarrutustehoahan ei voi parantaa mikäli jarrut menee lukkoon. Lämmönkestoa ja keveyttä toki.

Kannattaa muistaa et kilpasarjat ei käy kadulle ja toisinpäin. Tuossa esim. Sellaiset välimallit ja perustelua:
http://apradical.stillen.com/why-upgrad ... cal-brakes

Time Attackissä kun ei kierroksia hirveesti ajeta niin itse keskittyisin sijoittaa muihin asioihin. Jarrulinjat kuntoon ja Bias säätö on toki kiva olla.

En oo omasta impusta saanu vielä abseja rutisemaan yli 100km/h noilla achilles 123s renkailla, silmät on eka tuulilasissa ennen ku jarrutuspito loppuu. Legacyssä kyl nankang alko lipsua bremboilla 160km/h vauhdista ku polkas jarrua varttimailin jälkeen. Noi bluestuffit ku menee loppuun niin sit kokeiltava ferodon 3000 paloja.

Impussa on teräspunos letkut ja jarrusylinterin stopperi.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Displaced » 11 Kesä 2016, 23:35

Niin no.

Esim mun Stoptech ST60 setuppi, levy, keskiö, satula, teräspunosletku ja adapteri pultteineen painaa ulkomuistista 13.5kg
Eli 355mm 6pot etupaketti.

OEM STI paketti painaa ulkomuistista vähän reilu 16kg, vaikka onkin 326mm
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Urran » 12 Kesä 2016, 10:52

Jampsu jopa spec B Sumitomoilla sai eilen 140km/h nopeudesta ABSeille 225 leveet viime kesänä paistetut ContiSport 5et (ajelin Mäntyharjulle käymään ni piti kokeilla :D ). Se on sit lisättävä linjapainetta jos ei jalkavoimat riitä saamaan ABSeille. Toki mä oon tottunu ajaa tehostamattomallakin. On olemassa vanhoja karvalakkeja missä jarruja ei saa lukkoon mut olettais et kaikis moderneissa - etenkin sporteissa saa.

Displacedilla on hyvä kommentti. Jousittamattomalla massalla on etenkin siellä Time Attackissä väliä. Toki esim. Girodiscin kelluvilla levyillä saa OEM etuset 9,3 -> 7,4kg ja takaset 8,1 -> 4,9kg. Eihän Brembot kauheen painavat ole.

Mä en missään tapauksessa maksaisi penniäkään lisää siitä että vaihtaa OEM levyt johonkin toisiin painaviin paskoihin. Sen sijaan vaihto kelluviin levyihin ehdottomasti ja sit racemmat palat ja vaikka Motul RBF600 nesteet (en ymmärtänyt Redline viittausta)

Ja jos meinaa radalla ajaa oikeasti kovaa niin kannattaa hyväksyä et maalipinta satuloissa ei pysy priimana.

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Kennedy » 12 Kesä 2016, 15:47

Urran kirjoitti:Sen sijaan vaihto kelluviin levyihin ehdottomasti ja sit racemmat palat ja vaikka Motul RBF600 nesteet


Tuohon vielä edelläkin mainitut teräspunosletkut ja jarrupääsylinterin stopperi.

Noilla pitäisi toimia.
Forester S Turbo '99 - RIP

Mikou1993
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Heinä 2015, 23:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Mikou1993 » 13 Kesä 2016, 23:25

Mites ku noi Girodiscejä ei oo kun 04-07 wrx stihin niin eihän ne käy tuohon mun subbeen kun pulttijako on eri. Eli meneekö tämä nyt kumminkin siihen että pitää hommata joku jarrusarja mikä on ennestään kevyt?
Vai onko noita laadukkaita kevyitä kelluvia jarrulevyjä valmistajia muita kun girodisc kun itse en löydä mistään.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Displaced » 13 Kesä 2016, 23:34

Multa saa esim DBAn kelluvia levyjä, mutta nekään ei ole ihan halvimmasta päästä.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Mikou1993
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Heinä 2015, 23:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Mikou1993 » 14 Kesä 2016, 00:06

Vai onko noissa Girodisceissä pulttijaot molemmille 5x100 ja 5x114.3? Varmaa tietoa en mistään löydä mutta näyttää kyllä siltä että olisi.
Kuva

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Urran » 14 Kesä 2016, 06:39

Laita niille viestiä - ja kerro toki meillekkin

Mikou1993
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Heinä 2015, 23:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sti jarrusarjat (Ksport, stoptech,ap racing)

ViestiKirjoittaja Mikou1993 » 15 Kesä 2016, 20:49

Juu laitoin viestiä ja sanovat reikien olevan 5x100 ja 5x114.3 jaolle.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa