Urran kirjoitti:Jarrutustehoahan ei voi parantaa mikäli jarrut menee lukkoon. Lämmönkestoa ja keveyttä toki.
Avataan tätä kans enemmän:
Jos jarruilla saa renkaan lukkoon, niin käytännössä sen jarrun teho on riittävä. Se täyttää tehtävänsä silloin ja pysäyttää renkaan pyörimisliikkeen. Tähän riittää isoissa monen tonnin perheautoissakin ihan semmoiset perusjarrut, joissa männät 2kpl:tta ovat vain levyn toisella puolella.
Itseasiassa tämmöisellä autolla ajettaessa tuntuu että jarrut ovat tosi tehokkaat kun poljinta ei tarvi paljoa painaa ja menee jo renkaat lukkoon.
Mutta ei noi monen tonnin perheauton jarrut sitten kovin montaa isoa jarrutusta peräkkäin kestä. Esimerkiksi yksi kierros moottoriradalla saattaa tehdä sen, että pedaali painuu pohjaan ja kakki alkaa laskeutuun mutkas housuun. Kyse on ihan selkeästi siitä, että jarrut eivät ole kestäneet lämpöä mitä kitka tuottaa jarruttaessa johtaen jarrupalan ominaisuuksien menettämiseen.
Näin ollen urheiluautossa, jolla oletetaan tulevan vähän enemmän peräkkäistä rajua jarrutusta panostetaan isompiin jarruihin käytännössä vain ja ainoastaan lämmönjohtokyvyn takia. Isompi laikka ottaa enemmän vastaan lämpöä ja säteilee sen ilmaan (pyörän napaan tai jarrunesteeseen sitä ei haluta johtuvan). Isompi kaliberi tekee saman ja isompaan kaliberiin saa isomman jarrupalan. Isompi jarrupala ja isommat pinta-alat saavat jarrutuksen aikaiseksi vähän pienemmällä paineella pienelle pinta-alalle lasksettuna. No tähän liittyy kans oma race-maailman matematiikkajargoni.
Samaan aikaan mennään sudenkuoppaan toisessa päässä, eli jousittamattoman massan kanssa. Aina kun jousittamaton massa kasvaa, ajo-ominaisuudet huononevat kauttaaltaan. Jarruissa siis haetaan kompromissia lämmönsiirtokyvyssä ja painossa. Siinä markka nauraa kun aletaan tekemään kevyttä ja isoa jarrusysteemiä. Se tuppaa nauraan monesti jo hyvissä katukelpoisissakin paremmissa jarruissa. Kun haetaan lämpöjä sietäviä materiaaleja, tukevaa rakenetta ja keveyttä samaan aikaan, niin, no se on vaan kallista. Sen verran kallista, että hyvien etujarrujen hinnalla tekee yhden laadukkaan koneremontin.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta STI:n vakio-brembot on aina hyvät jarrut kuitenkin. Ne kestää aika kovaa abusee radalla kunhan palassa ominaisuudet riittää. Niihin saa laajalla skaalalla erilaisia paloja ja huoltoon osia. Jos lämpöö tulee enemmän mitä kilkkeet kestää, niin ennen jarrujen päivittämistä koittaisin hoitaa jarruille ulkopuolista jäähdytystä.
Sitten jos mennään siihen jarrupolkimen keveyteen. Sehän tulee ihan vaan ja pelkästään jarrutehostajasta. Iso jarrutehostaja tekee keveämmän polkimen ja ilman tehostajaa hommasta tulee melkonen reisireeni. Kaikki tältä väliltä. Kilpa-autossa voi olla tosi jäykkä pedaali vaikka jarrut olisivat ihan top of the line. Subaruissa tosin monesti tulipellissä oleva jarrutehostaja pääsee joustamaan alta kun pedaalia polkee. Se vaikuttaa tietysti jarrujen tunnokkuuteen. Jarrutuntumaan vaikuttaa myös kumiletkut, joka pääsee joustamaan jarruletkun paineen mukaan. Ne kun eliminoi jo aikaisemmin mainitusti, niin jarrutuntumakin paranee. Paremmat jarrunesteet taas vastaavasti kestävät enemmän kuumuutta korkeammalla kiehumispisteellä.