Sivu 1/1

How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 18 Helmi 2015, 18:18
Kirjoittaja TJani
ABS-valo palaa mittaristossa, kuinka luen vikakoodit?


Kukaan ei ota vastuuta jos näillä ohjeilla poltat autosi, rikot ohjausyksikön tai muuta vastaavaa.
Vuosimallit voi heitellä suuntaan tai toiseen.




Jos joku tietää kuinka onnistuu seuraavista ilman korjaamolla käyntiä niin saa valaista.
Forester 2005-2008 ja 2011->
Impreza 2005-2007 ja 2012->
Legacy 2010->
XV



Legacy 1989-1994
SVX


Järjestelmä pystyy tunnistamaan vain yhden vian kerralla ja se on ensimmäinen, jonka se havaitsee.

1. Aja autolla niin että ABS-valo syttyy mittaristoon
2. Jätä auto käymään, siirrä apukuljettajan penkki aivan eteen ja katso penkin alla lattiamatossa olevasta luukusta vilkkuvaa lediä KUVA
3. Laske vilkahduksien määrä
4. Sammuta auto niin koodit katoaa

Vikakoodit:
0 Ledi ei vilku, ohjausyksiköllä virransaantiongelmia
1 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri viallinen, vasen etupyörä
2 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri viallinen, oikea etupyörä
3 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri viallinen, oikea takapyörä
4 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri viallinen, vasen takapyörä
5 Viallinen ABS-anturi, vasen etupyörä
6 Viallinen ABS-anturi, oikea etupyörä
7 Viallinen ABS-anturi, oikea takapyörä
8 Viallinen ABS-anturi, vasen takapyörä
9 Viallinen moottori ja/tai moottorin rele tai virtapiiri
10 Viallinen venttiili rele tai virtapiiri
16 Viallinen ABS-ohjausyksikkö, G-anturi, virtapiiri, tai toimintahäiriö, tai tuntemattoman nopeusanturin vikatila

Koodi 16 tulee herkästi talvella esille jos innostuu enemmän leikkimään autolla, ainakin Legacyssa. Viimeistään sitten jos/kun pyörähtää. Siitä ei siis kannata huolestua, silloin meno on vain kovempaa kuin boksi ymmärtää. (Tai sitten se on tarkoituksella ohjelmoitu sinne että saa leikkimistä haittaavat järjestelmät helposti pois käytöstä. :D)


Impreza 1993-1998

Järjestelmä pystyy muistamaan kolme viimeisintä koodia.
Kahden pinnin liitin löytyy kuskin jalkatilasta. KUVA
Lähettyviltä pitäisi löytyä myös kaksi irrallista johtoa, jotka voi olla myös teipattuna johtosarjaan kiinni.

Luku:
1. Virta-avain nolla asentoon
2. Yhdistä toinen kahdesta irtojohdosta liittimen 2. pinniin
3. Avaimesta virrat päälle (ei käyntiin)
4. Mittariston ABS-valo vilkkuu ilmaisten koodeja
5. Ensin tulee koodi 11 (aloitus koodi) eli yksi pitkä ja yksi lyhyt vilkahdus, uusin koodi tulee ensin

Poisto:
1. Kun olet lukenut koodit, irrota irtojohto liittimestä ja kytke se takaisin kolme kertaa 12 sekunnin aikana
2. Varmista poiston jälkeen että koodit oikeasti poistui

Vikakoodit
11 Aloitus koodi, tulee joka kerta ensimmäisenä ja ei tarkoita mitään vikaa.
21 Katkos tai liian korkea jännite ABS-anturissa, oikea etupyörä
22 Viallinen ABS-anturi, epänormaali signaali, oikea etupyörä
23 Katkos tai liian korkea jännite ABS-anturissa, vasen etupyörä
24 Viallinen ABS-anturi, epänormaali signaali, vasen etupyörä
25 Katkos tai liian korkea jännite ABS-anturissa, oikea takapyörä
26 Viallinen ABS-anturi, epänormaali signaali, oikea takapyörä
27 Katkos tai liian korkea jännite ABS-anturissa, vasen takapyörä
28 Viallinen ABS-anturi, epänormaali signaali, vasen takapyörä
29 Viallinen ABS-anturi, epänormaali signaali, mikä tahansa neljästä
31 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali, sisääntulo venttiili, oikea etupyörä
32 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali, ulostulo venttiili, oikea etupyörä
33 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali, sisääntulo venttiili, vasen etupyörä
34 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali, ulostulo venttiili, vasen etupyörä
35 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali, sisääntulo venttiili, oikea takapyörä
36 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali, ulostulo venttiili, oikea takapyörä
37 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali,sisääntulo venttiili, vasen takapyörä
38 Hydrauliikkayksikössä olevan solenoidin virtapiiri epänormaali, ulostulo venttiili, vasen takapyörä
41 Viallinen ABS-ohjausyksikkö
42 Matala jännite
44 Epänormaali yhteys automaattivaihteiston ohjaukseen
46 Epänormaali virransyöttö jännite G-anturille
51 Epänormaali venttiili rele
52 Epänormaali moottori ja/tai moottorin rele
54 Epänormaali jarruvalon katkaisin
56 Epänormaali G-anturin ulostulojännite
76 Epänormaali sivusuuntaisen G-anturin ulostulojännite

Mahdollisia koodeja autossa jossa on VDC eli ajonhallinta: (myös nämä ilmaistaan ABS-valolla)
43 Viallinen VDCCM-ECM yhteys
45 VDC:n ohjausyksikkö vääränlainen
47 Viallinen CAN yhteys
61 Ensisijainen katkasu venttiili
62 Toissijainen katkasu venttiili
63 Ensisijainen imu venttiili Primary suction valve
64 Toissijainen imu ventiili Secondary suction valve
71 Epänormaali ratin asentoanturi
72 Abnormal yaw rate sensor
73 Epänormaali sivusuunnan G-anturi
74 Epänormaali painetunnistin


Impreza 1999-2004
Legacy / Outback 1995-2004
Forester 1997-2004


Järjestelmä pystyy muistamaan kolme viimeisintä koodia.
Kuuden TAI kahdeksan pinnin liitin löytyy kuskin jalkatilasta, riippuen autosta ja vuosimallista. Läheltä kaasupoljinta tai sulakerasiaa on hyvä etsiä. KUVA KUVA 8-pinninen
Lähettyviltä pitäisi löytyä myös kaksi irrallista johtoa, jotka voi olla myös teipattuna johtosarjaan kiinni.

Luku:
1. Virta-avain nolla asentoon
2. Yhdistä toinen kahdesta irtojohdosta liittimen 6. KUVA TAI 8. pinniin KUVA
3. Avaimesta virrat päälle (ei käyntiin)
4. Mittariston ABS-valo vilkkuu ilmaisten koodeja
5. Ensin tulee koodi 11 (aloitus koodi) eli yksi pitkä ja yksi lyhyt vilkahdus, uusin koodi tulee ensin

Poisto:
1.Kun olet lukenut koodit, irrota irtojohto liittimestä ja kytke se takaisin kolme kertaa 12 sekunnin aikana.
2. Varmista poiston jälkeen että koodit oikeasti poistui.

Katso vikakoodit edellisestä listasta.


Legacy / Outback 2005

Sulakerasian lähettyvillä on kaksi valkoista liitintä teipattuna sinisellä teipillä. Muovin, jossa on sulakeboksin luukkukin, voi joutua irrottamaan ennen kuin liittimet löytyy. KUVA

1. Virta-avain nolla asentoon
2. Yhdistä liittimet
3. Avaimesta virrat päälle (ei käyntiin)
4. Paina matkamittarin nappulaa kerran

Nyt näyttö näyttää moottorin (ECM), automaattivaihteiston (TCM) ja ABS-jarrujen sekä ajonhallinnan (ABS/VDC) vikakoodit. Painamalla matkamittarin nappulaa voit vaihtaa minkä yksikön koodeja haluat katsoa.

vilkkuva C -kirjain = vastaanotetaan tietoa
C xxxx = vikakoodi (esim. C 0109)
C ---- = ei koodeja
----- = yhteysvirhe

Poistu lukutilasta kääntämällä virta-avain nollaan.

Katso vikakoodit seuraavasta listasta.


Impreza 2008-2011
Legacy / Outback 2006-2009
Forester 2009-2010
Tribeca


Virta-avain nolla asentoon ja ajovalojen katkaisin OFF-asentoon.
Seuraavat seitsemän vaihetta täytyy tehdä kymmenessä sekunnissa.

1. Avaimesta virrat päälle (ei käyntiin)
2. Ajovalot päälle
3. Paina matkamittarin nappulaa neljä kertaa
4. Ajovalot pois päältä
5. Paina matkamittarin nappulaa neljä kertaa
6. Ajovalot päälle
7. Paina matkamittarin nappulaa neljä kertaa
8. Ajovalot pois päältä (vain virran säästämiseksi)

Nyt näyttö näyttää moottorin (ECM), automaattivaihteiston (TCM) ja ABS-jarrujen sekä ajonhallinnan (ABS/VDC) vikakoodit. Painamalla matkamittarin nappulaa voit vaihtaa minkä yksikön koodeja haluat katsoa.

vilkkuva C -kirjain = vastaanotetaan tietoa
C xxxx = vikakoodi (esim. C 0109)
C ---- = ei koodeja
----- = yhteysvirhe

Poistu lukutilasta kääntämällä virta-avain nollaan.
Korjattu vika poistuu kolmen käynnistys kerran jälkeen mittaristosta, mutta korjaamolla se saadaan edelleen luettua.

Vikakoodit:
C0101 Toimintahäiriö ABS-anturi, katkos, oikea takapyörä
C0102 Toimintahäiriö ABS-anturi, katkos, vasen takapyörä
C0103 Toimintahäiriö ABS-anturi, katkos, etupyörä
C0104 Toimintahäiriö ABS-anturi, katkos, etupyörä
C0105 Toimintahäiriö ABS-anturi, epänormaali signaali, oikea takapyörä
C0106 Toimintahäiriö ABS-anturi, epänormaali signaali, vasen takapyörä
C0107 Toimintahäiriö ABS-anturi, epänormaali signaali, oikea etupyörä
C0108 Toimintahäiriö ABS-anturi, epänormaali signaali, vasen etupyörä
C0109 Häiriö virransyötön jännitteessä
C0110 Toimintahäiriö ABS-ohjausyksikkö
C0111 Viallinen moottori ja/tai moottorin rele
C0114 Viallinen venttiili rele
C0115 Toimintahäiriö ABS-anturi, epänormaali signaali, mikä tahansa neljästä
C0116 Toimintahäiriö jarruvalon katkaisin
C0118 Epänormaali G-anturin ulostulojännite
C0119 Epänormaali G-anturin ulostulo signaali
C0120 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, sisääntulo, vasen etupyörä
C0121 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, ulostulo venttiili, vasen etupyörä
C0122 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, sisääntulo venttiili, oikea etupyörä
C0123 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, ulostulo venttiili, oikea etupyörä
C0124 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, sisääntulo venttiili, vasen takapyörä
C0125 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, ulostulo venttiili, vasen takapyörä
C0126 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, ulostulo venttiili, oikea takapyörä
C0127 Hydrauliikkayksikössä olevan venttiilin toimintahäiriö, sisääntulo venttiili, oikea takapyörä
C0140 Virhe CAN-väylä yhteydessä

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 16 Maalis 2015, 07:53
Kirjoittaja Jacob Lumley
Puhdista jarruin ABS anturit, magneettisista "rauta pölystä" (imuri, paineilma, ja "CRC" )
ja auto ajoon, muutaman päivän kuluttua, Vika poistuu.

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 20 Maalis 2015, 14:52
Kirjoittaja JuhaH
Sama vikakoodien lukumenetelmä toimii 5-korin (2010->) Legacy/Outback myös. Saa DTC:t (Diagnostic Trouble Code) ja OBD2 vikakoodit näkyviin. Samalla tapaa tehden jos:

Painalluksia 3 -> Self-diagnostics, mittariston valojen ja LCD-näytön testit vaiheittain. Trippimittarin napinpainallus vaihtaa seuraavan testiaskeleen aktiiviseksi.

Painalluksia 5 -> Dealer customize mode, trippimittarin napinpainallus vaihtaa kolmen eri asetustilan välillä:
1. Matkamittarin korjaus: +-% (vakio 0%, maksimi +-10%)
2. Ulkolämpötilamittarin korjaus: +- astetta (vakio 0 astetta, maksimi +-3 astetta)
2. Kellon asetusnäyttö (vakio päällä, vaihtoehdot päällä/pois päältä) ..tätä en ole tullut kokeilleeksi, piilottaneeko kellonäytön keskikonsolista?


Vikakoodien lukemisesta yleensäkin voisi varmaan tehdä ehkä omankin threadin tai ainakin sisällyttää tuohon Yleiset FAQ-threadiin.. haluatko TJani kunnian? :)

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 21 Maalis 2015, 12:48
Kirjoittaja TJani
Tarkoitus on ollut tehdä moottorin vikakoodien lukuun vastaava ohje, mutta jonkun moinenhan tuohon jo löytyykin (viewtopic.php?f=15&t=367)
Samoin se turvatyynyjen, jonka tein vanhallekin foorumille, mutta joudun senkin tekemään alusta uudelleen kun ei ollut itsellä näitä tallessa.

Noita ABS koodeja ei taida tuosta viitoskoppasesta saada esiin tuolta näytöltä? Ainakaan service manuaaleista en tätä löytänyt. Ja oliko niin että sieltä näytöltä saa vain mittariston vikakoodit? Sellainen kuva mielee jäi. Vai saako sieltä oikein kaikki moottorin koodit?

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 21 Maalis 2015, 13:12
Kirjoittaja JuhaH
Joo, 5-korisen tuo service manualin pätkä mikä itsellänikin on ei kerro kuin noista DTC koodeista:

DTC display Item Condition
“--” - Normal
“Er” - System error (meter error)
B900 Power supply system When IG OFF is detected while driving
B901 Speedometer Abnormal speed pulse value and CAN data value with engine ON
B902 Speedometer Inconsistency between speed pulse value and CAN data value with engine ON
U116 Tachometer Abnormal input data with engine ON
U140 Fuel meter Abnormal input data with engine ON
U155 CAN communication CAN communication error
U167 Immobilizer collation Collation with body integrated unit failed
U422 Fuel meter Abnormal input data with IG ON
U431 Fuel meter When input data out of range is detected with engine ON

Mutta mitä tuossa kyselin sellaiselta jolla noita OBD-vikakoodeja on autossa ilmennyt, niin sanoi että näkyisi myös ne samalla tapaa. Pitäisi varmaan testata itse, vaatisi vaan helpon tavan kokeilla (jonkun anturin irroitus hetkeksi?)..

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 27 Elo 2015, 16:34
Kirjoittaja Janiporo
Mulla antaa 00 Legacy ABS vikakoodiksi 71 ja 74, googlettamalla löysin että 71= "abnormal steering rate sensor" mut mikä tuo 74 on?

Lisäksi, mitä toi 71 tarkottaa suomeksi? :roll:

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 27 Elo 2015, 17:38
Kirjoittaja TJani
Ovat ilmeisesti VDC:hen liittyviä eli ajonhallintaan vai miksi näitä sanotaan.
71=Abnormal steering angle sensor eli ratin asentotunnistin
74=Abnormal pressure sensor eli epänormaali paineanturi

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 27 Elo 2015, 18:02
Kirjoittaja Janiporo
Ok, no nollitin nyt vikakoodit ja kun lamppu seuraavan kerran syttyy, niin alan tutkimaan tuleeko yksi vai kaksi vikakoodia. Onko hajua mitä toi 74 meinaa niinku käytännössä? Onko se joku anturi abs-yksikössä joka mittaa sen kuinka kovaa jarrua painetaan?

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 27 Elo 2015, 18:31
Kirjoittaja TJani
Pressure sensor detects the hydraulic pressure resulting from driver's brake pedal operation and outputs it to the VDCCM.
Eli käsittääkseni mittaa juuri sitä mitä epäilitkin ja anturi(t) on siinä ABS-pumpussa kiinni.

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 27 Elo 2015, 21:42
Kirjoittaja Janiporo
Oukei, kiitos paljon. Avaan vaikka uuden keskusteluketjun sitten sen korjauksesta, tms. Tähän asti homma selvä.

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 28 Elo 2015, 18:03
Kirjoittaja Janiporo
Löyty vikakoodien selityksiä lisää:

Tästä linkistä löytyvän 2001 Legacyn vikakooditaulukon mukaisesti olen koonnut alle vikakoodit jotka puuttuvat postauksen alun listasta (ja yksi typon korjaus joukossa) --> ftp://ftp.caravan.kz/Pub/Auto/SUBARU/Le ... 20SECTION/ siitä VDC (DIAGNOSTICS) ja MSA5T0106A28269.pdf

43 Faulty VDCCM-ECM communication line
44 A communication with AT control abnormal (väärin merkattu ekassa postauksessa)
45 Control module out of specification
47 Faulty CAN communication line

61 Primary cut valve
62 Secondary cut valve
63 Primary suction valve
64 Secondary suction valve

71 Abnormal steering angle sensor
72 Abnormal yaw rate sensor
73 Abnormal lateral G sensor
74 Abnormal pressure sensor

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 28 Elo 2015, 18:56
Kirjoittaja TJani
Janiporo kirjoitti:Löyty vikakoodien selityksiä lisää:

Tästä linkistä löytyvän 2001 Legacyn vikakooditaulukon mukaisesti olen koonnut alle vikakoodit jotka puuttuvat postauksen alun listasta (ja yksi typon korjaus joukossa) --> ftp://ftp.caravan.kz/Pub/Auto/SUBARU/Le ... 20SECTION/ siitä VDC (DIAGNOSTICS) ja MSA5T0106A28269.pdf

43 Faulty VDCCM-ECM communication line
44 A communication with AT control abnormal (väärin merkattu ekassa postauksessa)
...

Kyllä tuo on jonkun vuoden manuskasta suoraa kopioitu, mutta se nyt ei ole eka kerta kun siinä on virheitä. Ilmankos siinä ei oikein mitään järkeä ollutkaan.
edit.
Tuosta samaisesta dokumentista itsekin katselin eilen kun postailin.

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 28 Elo 2015, 21:20
Kirjoittaja Janiporo
jooh, en aatellutkaan että oli sun virhe, vaikutat aika täsmälliseltä :)

Tässä vielä kuva 8-pinnisestä liittimestä jos haluat lisätä noihin kuviin --> http://kuvapilvi.fi/k/ynOR.jpg

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 28 Elo 2015, 22:01
Kirjoittaja TJani
Kiitos kuvasta. Lisätty ohjeeseen samoin kuin noi VDC:n koodit.

Re: How-to: ABS-vikakoodien luku

Lähetetty: 30 Marras 2017, 19:07
Kirjoittaja meikämattilainen
Tätä ei näköjään ole täällä: https://www.youtube.com/watch?v=DhDzA-6dFm4

Toimi ainakin omassa -06 Outbackissa.

Edit: olihan se :D