HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outbacin jarrujen(?) kolina

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
jokaon
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 07:07

Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja jokaon » 09 Syys 2016, 06:54

Kolinasta näytti olevankin jo yksi viestiketju. Enpä mene sinne härkkimään vaan aloitan uuden.

Eteen vaihdettiin EBC:n palat ja levyt (Outback -11), jonka jälkeen alkoi kolina hiekkateillä ja satunnaisesti myös karkealla asfaltilla. Ääni häviää jos jarrua painaa vähänkin. Kerran jäi jarrut kirskumaankin mutta hävisi vähän ajan kuluttua. Kirskunta oli suurinpiirtein samanlainen kuin VAGgineissa, kun kivi jää jarruihin. Pari kertaa jarrut avattu mutta syytä ei ole löytynyt. Liukutapit vaihdettiin muttei auttanut. Onkohan täällä asiasta kokemusta/tietoa ongelmasta?

Mika

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja SixStars » 09 Syys 2016, 08:15

No jos ne palat on vähänkin liian väljästi siellä niin varmasti kolisee ja kovaa ( eli onko ihan oikeat palat sitten ko. malliin ? )
( itellä oli aikoinaan wanhassa 626:ssa tarvikepalat takana ja voi helvetti mikä kolina ja kopina juurikin semmosella nimismiehenkihara-tiellä varsinkin - korjasin näppärästi tunkemalla pienen ruuvin satulan ja palan väliin, mutten nyt suosittele yli tuhannen euron autoihin tuota korjausta :lol: )

Jos se pala ei ole 'väljä' niin sitten en osaa sanoa - sen kyllä huomas ihan kun tökki vaikka meisselillä sitä jarrupalaa auton ollessa ihan vaan parkissa niin selkee klappi oli.. puolimilliä vaan ehkä, mutta oli kuitenkin.. klopklopklop
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Kippo
Jäsen
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 19:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Kippo » 09 Syys 2016, 10:00

Minäkin muutan tähän ketjuun omastani ainakin toistaiseksi. Luin aikaisemminkin jostakin ketjusta jarrupalojen kolinasta ja piti käydä testaamassakin, mutta en tietenkään muistanut. Tänä aamuna kun luin tämän, niin kävin mutkan soratiellä ja täsmälleen sama. Kosket vähänkin jarrulle niin kolinat pois. Täytyypä käyttää jarruja auki ja koittaa väännellä niitä peltihärpäkkeitä jos sais tiukottua klapin pois.
Outback BP -04

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Qulle » 09 Syys 2016, 10:13

Parempi pieni klappi ku jumivat jarrut

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja ST » 09 Syys 2016, 10:51

Uudemmissa OB/Legacy malleissa tyyppivika, jarrusatuloiden kiinnitysraudan pesät kuluvat väljiksi, jolloin liukutapit liikkuvat liikaa ja kolisevat sitä myöten.

Useita noita jo joutunut vaihtamaan kys ongelman vuoksi.

Kippo
Jäsen
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 19:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Kippo » 09 Syys 2016, 12:30

Nyt sain kuskin puolen käytettyä auki. Taivutin vähän pelleistä alapuolen kannaketta ylöspäin ja viistosin viilalla jarrupalan ylä ja alapuolen kulmista. Se sen vuoksi kun jarrulevy on jo kulunut ja on tullut pykälä reunaa, nyt jarrupala ei ota ainakaan ensiksi sieltä levyyn. Sitten vain koeajolle ja niin vain kävi että ei kolissut enään. Nyt voi kuunnella perinteistä "pauketta" jälleen. Kuinka kestävä "korjaus" on sen aika näyttää. Huomenna laitetaan auto tositestiin ja ajetaan kymmeniä kilometriä huonoa soratietä. Nyt lähen käymään läpi myös toisen puolen samalla lailla.
Outback BP -04

jokaon
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 07:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja jokaon » 10 Syys 2016, 09:21

Kiitos vinkeistä. Jarrupalat tuntuisi olevan ihan hyvin kiinni mutta liukutapeissa tuntuisi olevan välystä. Pitää viedä jollekin viisaammalle näytille. itse en ymmärrä autoista sen enempää kuin kala polkupyörästä enkä kykene korjaamaan muuta kuin mitä ruuvarilla ja jakarilla pystyy :oops:

Eli veikkauksena ketjun vinkkien perusteella olisi, että jarrusatuloiden kiinnitysraudan pesät ovat väljät. Mitähän tuohon pitää vaihtaa? Meneekö koko jarrusatula uusiksi?

Harri
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Harri » 15 Marras 2016, 13:54

Forester 07 sama klappi ja ärsyttävä ääni. Yhdyn ST:n kommenttiin. Liukutapin pesät väljät. Kysyin asiaa liikkeestä ja sanoivat että monessa mallissa tyyppivika. Uusi rauta taisi olla luokkaa 85€/kpl. Itse kokeilin tosin liukutappien vaihtoa. Ääni poistui jokseenkin kun tiivistin liukutapit tuhdilla rasva-annoksella. Seuraavan kerran vaihdan etupäähän nuo raudat. Kokeile ottaa kädellä kiinni jarrusatulasta ja liikuttaa. Uskon että huomaat väljyyden.

Itse hain vikaa ensin etupään puslista ja tuli sitten vaihdettua pallonivelet ja vakaajan kumit turhaan :banana: Bonuksena katkaisin oikean pallonivelen kiinnityspultin reikään :shock:

Kippo
Jäsen
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 19:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Kippo » 21 Marras 2016, 15:32

Nyt heitti kolisemasta. Aiemmin kirjoittelin että käytin jarrrusatuloita irti ja tiukoin peltisiä asennusrautoja. Auttoi vähäksi aikaa, mutta kolina palasi kun tuli ajoa paljon sorateillä ja nyt kun tiet ovat epätasaisia lumesta. Ostin käytetyt jarrusatulat tukeineen päivineen, luovuttajana -13 Forester ja ajettu 18 000 km. Bonuksena jarrupalat paikoillaan ja vain hieman kuluneet :banana: Puhdistin satulat päällisesti ja varmistin liukutappien ja mäntien toimivuuden. Ei pienintäkään takkuamista niissä. Vanhat pois ja "uudet" tilalle, vaimon kanssa ilmaus ja koeajolle. On se mukavaa kun jatkuva kolina on poissa. Vanhat jarrusatulat jää vaihtosatuloiksi jos tulee tarvetta joskus. Se näissä Subaruissa on hyvä kun ovat käyttäneet samoja osia eri kori/vuosimalleissakin pitkään eivätkä tehneet joka vuosi pieniä muutoksia. Hintaa osille tuli 280 Ecua toimituskuluineen. Ei mielestäni paha hinta 140 €/puoli jarrupaloineen.
Outback BP -04

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 24 Marras 2016, 06:20

Qulle kirjoitti:Parempi pieni klappi ku jumivat jarrut

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla



Niinpä.
Itselleni on sattunut kohdalle vain noita jumissa olevia liukutappeja, yhtään liian väljää ei kertaakaan.
Eilenkin sai kikkailla vaikka miten että sain legacyn liukutapin liikkeelle takajarrupalojen vaihtoa ajatellen.
Viimeinen keino oli porata 6 mm reikä jota kautta sain tuurnalla lyötyä tapin pois.
Tasaisesti silti oli vanhat palat kuluneet ihme kyllä.
:banghead: :lol:

itaplok
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Elo 2016, 08:10

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja itaplok » 24 Marras 2016, 09:48

Onko tietoa tuon "tyyppivian" korjaamisesta uusissa osissa? Autossani kuuluu sama kolina, joka poistuu jarrua painamalle. Valtuutettu huolto myös arveli kolinan johtuvan juuri tuosta valjyydestä. Hankin auton vastikään ja siinä on vielä liikkeen takuu voimassa. Täytynee joka tapuaksesa käydä kinuamassa korjausta kolinaan, joka on varsin ärsyttävä etenkin hiekkateitä ajellessa.

Harri
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Harri » 24 Marras 2016, 10:04

Ymmärsin liikkeen puheista että aikaisemmissa Subaru malleissa jarruissa oli juuri tuota jumittamisvikaa eli liukutappien reijät olivat liian tiukalla sovituksella. Uudempiin malleihin sitten reijät porattiin väljemmiksi ongelmien takia ja nyt sitten kolisevat kun ovat liian väljät... :thumbsup:

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja yason » 04 Kesä 2018, 10:55

Tossa on nyt pöydällä kiinnitysraudat liukutappeineen ja heiluvat mukavasti ne tapit siellä pesässä.

Joissain tilanteissahan tapin heiluminen pesässä olisi ihan toivottavakin asiaintila, mutta tässä Subarussa se ei valitettavasti tuota muuta kuin rasittavaa kolinaa...

Kuten Jenkeissäkin oli todettu, niin tappienkaan vaihto ei varmaan auta, jos ongelma on, että välys on syönyt pesää suuremmaksi. Koitan tässä miettiä, mitä noille tekis:

  • Uudet kiinnitysraudat ja tapit: kestää taas jonkun aikaa, mutta ei varsinaisesti ratkaise ongelmaa ellei uudella osanumerolla ole tullut tiukempaa sovitusta? Montako vuotta satulat olivatkaan pysyneet hiljaa?
  • Käytetty satula: sama juttu, mutta ongelma ilmenee uuttakin nopeammin
  • Muun mallisesta satulasta ylikokoiset tapit, joissa sopiva kierre pultin puolella ja sitten sorvaus sopivan tiukkaan mittaan ja katkaisu oikean mittaiseksi
  • Joku muu, mikä? Kanada?

Ääh.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Jampsu » 07 Kesä 2018, 12:02

Ainakin foressa joutu kidexin paloista jokaista pyyhkäsemään päästä lamelilaikalla muuten ois ollu niin naftit.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 386
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja chinaski » 07 Kesä 2018, 19:16

MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja yason » 07 Kesä 2018, 20:08

Huoltotiedote on kyllä tiedossa. Tokihan se kolina loppuu, ainakin siihen asti kunnes uudetkin raudat ovat kuluneet väljiksi. Uudet kiinnitysraudat poistaisivat toki ongelman vuosiksi, sopivalla hinnalla jos saisi.

Jenkkilässä on useita Subaru-varaosamyyjiä, joilta saa kohtuuhintaan oem-osia. Perkule, kun joko eivät toimita tänne tai jos toimittavat, päälle tulee hurjat toimituskulut ja alv+tullimaksut. Nyt ei ole työmatkojakaan tiedossa Ameriikkaan, joten ei viitsi harkita. Euroopasta taas löytyy varsin huonosti valikoimaa ja hinnat kalliita.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 386
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja chinaski » 07 Kesä 2018, 20:54

Pystyisikö noihin reikiin laittaa puslat jostain kestävämmästä metallista? Tai puslat, jotka voi helposti vaihtaa uusiin?
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 26 Huhti 2021, 22:44

Täällä sama ilmiö. Kyseessä -07 Legacy Outback 2.5, hirmuinen rallatus etupäässä. Satula käsin liikutellen klonksuu, molemmilla puolilla, kuskin puoli pahempi. Helähtää, kun potkaisee renkaaseen. Tilasin eBaysta palojen jouset ja tappisarjat kumeineen ja uusine pultteineen. Myyjä vielä valmistusnumeron perusteella erikseen haarukoi (tai oli haarukoivinaan) oikeat. No, posti toi paketin ja suurin toivein hommiin. Äkkiähän nuo on revitty irti, mutta... Jotta mikään ei vahingossakaan onnistuisi, niin tässäkin tapauksessa tuli liian pitkät tapit. Ei nuo pidemmät tietenkään menneet tarpeeksi syvälle. Siis, onko nuo lyhkäsemmät nyt varmasti oikeat? Ettei joku ole jo sinne jotain osavaihdoksia tehnyt. Ja onko takana samanlaiset tapit kuin edessä? Nuo pidemmät tapit kyllä tuntuivat aika napakoilta, joten uusilla tapeilla rallatus saattaa poistua. Jos vain olisi oikeat...

Tai sitten vaatii uudet satulan kannakkeet, selvinnee kun löytyy oikeat tapit.

Kuva

ravenfinland
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Loka 2019, 10:48

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja ravenfinland » 27 Huhti 2021, 09:42

325Turbo kirjoitti:Täällä sama ilmiö. Kyseessä -07 Legacy Outback 2.5, hirmuinen rallatus etupäässä. Satula käsin liikutellen klonksuu, molemmilla puolilla, kuskin puoli pahempi. Helähtää, kun potkaisee renkaaseen. Tilasin eBaysta palojen jouset ja tappisarjat kumeineen ja uusine pultteineen. Myyjä vielä valmistusnumeron perusteella erikseen haarukoi (tai oli haarukoivinaan) oikeat. No, posti toi paketin ja suurin toivein hommiin. Äkkiähän nuo on revitty irti, mutta... Jotta mikään ei vahingossakaan onnistuisi, niin tässäkin tapauksessa tuli liian pitkät tapit. Ei nuo pidemmät tietenkään menneet tarpeeksi syvälle. Siis, onko nuo lyhkäsemmät nyt varmasti oikeat? Ettei joku ole jo sinne jotain osavaihdoksia tehnyt. Ja onko takana samanlaiset tapit kuin edessä? Nuo pidemmät tapit kyllä tuntuivat aika napakoilta, joten uusilla tapeilla rallatus saattaa poistua. Jos vain olisi oikeat...

Tai sitten vaatii uudet satulan kannakkeet, selvinnee kun löytyy oikeat tapit.



Onko uusien tappien mukana tulleet kumet sopivat vanhoihin tappeihin? Itselle kävi samalla lailla foresterin kanssa, ettei uudet tapit sopineetkaan paikoilleen. Onneksi vanhan tapin kumet uusiin vaihtamalla sain ainakin omassa kolinat loppumaan.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 27 Huhti 2021, 12:49

ravenfinland kirjoitti:Onko uusien tappien mukana tulleet kumet sopivat vanhoihin tappeihin? Itselle kävi samalla lailla foresterin kanssa, ettei uudet tapit sopineetkaan paikoilleen. Onneksi vanhan tapin kumet uusiin vaihtamalla sain ainakin omassa kolinat loppumaan.


Ei ole. Vanhassa on pitkänomainen kumi tapin päällä, uudessa vain tuollainen lyhyt.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja yason » 27 Huhti 2021, 12:54

Pienemmät tapit näyttää niiltä, mitä olen Subarussa nähnyt.
Outback MY10 diesel/mt

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 27 Huhti 2021, 13:10

yason kirjoitti:Pienemmät tapit näyttää niiltä, mitä olen Subarussa nähnyt.


Onko edessä ja takana samanlaiset?

teehoo
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 22:40
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja teehoo » 27 Huhti 2021, 13:33

Itsellä hyllyssä pitkät quick brake 113-1393X
Fore 97-02
Imppu 92-
Leka 89-03
Outback 00-09
Siitä en tiedä onko noi eteen vai taakse.
Akebono jarrut?
-Tomi
Subaru Legacy 2.0r stw-06

teehoo
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 22:40
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja teehoo » 27 Huhti 2021, 13:37

Lyhyet on omassa 06 lekassa edessä
-Tomi
Subaru Legacy 2.0r stw-06

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja -teme- » 27 Huhti 2021, 14:33

Ainakin 04-14 legacyssä ja outbackissä on tokicon jarrut
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 27 Huhti 2021, 17:55

325Turbo kirjoitti:Onko edessä ja takana samanlaiset?


Pienen googletuksen jälkeen: On

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja an13 » 27 Huhti 2021, 18:03

2010 Legacyyn piti vaihtaa lopulta satulan kannatinrauta ~100€ marmorilta ja kaveriksi uudet tapit niin sillä loppui kolina edestä. Vanhassa raudan reijät vaan oli liian isot noille tapeille, ei auttanut pelkkä tappien vaihto.

teehoo
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 22:40
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja teehoo » 27 Huhti 2021, 18:32

Itse tilasin kannatinraudat puolasta 65e kpl.
-Tomi
Subaru Legacy 2.0r stw-06

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 23 Touko 2021, 00:10

Joka nurkassa uudet tapit, joo, parani. Takana oli myös koiranluu väljä, siitä ehkä suurin kilinä ja kolina. Mutta, ei kokonaan poissa vielä tämä ilmiö. Välipalana aattelin vaihtaa palat joka nurkkaan, kun mokomat kitisevät. Taakse menikin sovinnolla. Edessä sen sijaan kummallakin puolella ylempi mäntä total jumissa, ei saa painettua sisään. Vanhat palat takaisin ja pohtimaan ostaisiko harakirisatulat maailmalta vai korjaussarjat mäntineen ja tiivisteineen? Vanhat männät pitäis tietysti saada jotenkin ulos jos meinaa elvyttää...

Saattaa jopa nuo jumittuneet männätkin aiheuttaa kolinaa, kun satula ei tukeudu kunnolla kuin toiseen mäntään. Ilmeisesti toinen mäntä liikkuu kun tuossa kuitenkin on jonkunlaiset jarrut.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja -teme- » 23 Touko 2021, 07:12

Kokeileppa saada toinen mäntä liikkumaan silleen että lukitset sen toisen että se ei pääse tulemaan ulos yhtään niin kyllä se hydraalinenpaine sen liikkeelle saa kun menet polkemaan jarrua. Sitten vaan wd40 tai vastaavaa kumin sisään ja painelet sisälle mitä se menee ja taas ulos ja lisää öljyä. Voi vielä sen verran saada herkisteltyä että toimii niin kauvan kun saat uudet männät.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 23 Touko 2021, 13:21

Ennemmin kattoo sinne kumin alle, onko se mäntä kovin ruostunu. Jos ei, ni ulos vaan ja puhtaaks. Se ruoste kuitenki yleensä pesii sinne männäntiivisteen alle, ja painaa sitä tiivistettä mäntään. Ihan sama mitä sillon tekee, ei herkisty toimivaks jossei pistä osiks.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 23 Touko 2021, 19:03

-teme- kirjoitti:Kokeileppa saada toinen mäntä liikkumaan silleen että lukitset sen toisen että se ei pääse tulemaan ulos yhtään niin kyllä se hydraalinenpaine sen liikkeelle saa kun menet polkemaan jarrua. Sitten vaan wd40 tai vastaavaa kumin sisään ja painelet sisälle mitä se menee ja taas ulos ja lisää öljyä. Voi vielä sen verran saada herkisteltyä että toimii niin kauvan kun saat uudet männät.


Tätä menetelmää kyllä kokeilin, vähän laihoin tuloksin. No, otetaan uusiksi taas kun motivaatio iskee.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 11 Kesä 2021, 22:19

Noniin. Kuskin puolelle vaihdettu männät, tiivisteet, ilmaruuvi ja palat. Jumittava mäntäkin tuli pienen kamppailun jälkeen pihalle. Aika karun näköiset olikin vanhat männät. Loppui ainakin kitinä, räminästä nyt ei ihan varmuutta vielä. Tehdään sama temppu toiselle puolelle, niin tuomitaan sitten. Takana ainakin rämäjää, se on varma.

Jarrupolkimen kasvanut liike yllätti, mutta ihan järkeenkäypäähän se on kun polkimen liike muuttuu nyt useamman männän liikkeeksi. Jos toisen puolen remppa kasvattaa liikettä saman verran, niin pitää tehdä lattiaan reikä :D

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Kesä 2021, 22:29

Kuulostaa vähän että sulla olis ilmaa, ei mulla liikematka kasvanu, vaikka liikkuvat männät muuttu ehkä 4 tai 5/8->8/8.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 14 Kesä 2021, 15:28

No ilmaahan siellä oli. Ei onnistunut ilmaus yksin pullomenetelmällä vaan vaadittiin ihan perinteinen kahden ihmisen "paine-auki-pohjassa-kiinni" -systeemi. Nyt on hyvä, pojin napakka, jarrut ottaa tasaisesti ja hyvin, eikä ulise.

Etupään kolinat kyllä taisi kadota, takana edelleen sitä kuuluu. Joka nurkassa siis uudet tapit ja palat, edessä myös uudet männät ja kaikki kumit.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outbacin jarrujen(?) kolina

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 05 Heinä 2021, 10:01

Taaksekin vaihdettu uudet männät ja tiivisteet sun muut. Vanhojen kunto olikin hyvä, mutta onpahan vaihdettu. Räminä vaan on ja pysyy. Raivostuttavaa... :angry4:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa