Sivu 5/8

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 12 Loka 2019, 18:07
Kirjoittaja tuRboman
Oispa cowa [emoji106]

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Marras 2019, 12:35
Kirjoittaja Karim
Pitäisi XT Foresteriin saada ehkä vähän kokeilumielessäkin "karkeammat" talvirenkaat, koska uusien talvirenkaiden osto on jokatapauksessa edessä. Tulee ajettua talvisin auraamattomia metsäautoteitä uusia pilkkipaikkoja etsiessä, mutta en kyllä kiellä ettenkö myös ulkonäkösyistä niitä ole hankkimassa.Viimeinen niitti taisi olla kun katselin kuvia täällä aiemmin linkatusta sivustolta: https://lpaventure.com/blogs/projects-forester

Tällä hetkellä autossa on alla Nokian Hakkapeliitta 7 (235/50/18"). Uusia vanteita en ole ostamassa, vaan renkaat pitäisi sovittaa noille 18" vanteille. Ja tiedän tuo ei ole ihan optimaalisin koko "karkeammille" renkaille, vaan yleisesti suositaan paljon pienempää vannekokoa.
Ja pohjoisessa päin kun ajelen niin nastat pitää renkaissa olla.

Nettiä aika paljon selannut ja lueskellut kokemuksia näistä "karkeammista" renkaista. Aika vähän löytyy juttua Suomi-foorumeilta, mutta jenkkilästä sitäkin enemmän. Olen tullut siihen päätelmään, että jos haluaa "karkeammat" off-road-henkiset renkaat niin All Terrain -renkaat olisi oikea vaihtoehto, ja niihin sitten nastat jälkiasennuksena. En tiedä onko näin, mutta sellainen tunne jäi netin selailusta.

General Grabber AT2 rengasta kehutaan aika paljon ja niissä on nastoille valmiit paikat. Näitä ilmeisesti saa tilattua myös valmiiksi nastoitettuna.
Toinen vaihtoehto voisi olla BF Goodrich All Terrain T/A KO2, mutta sen talviominaisuudet ovat nettikommenttien perusteella aika huonot.
Molemmat näistä renkaista ovat ulkonäöllisesti sellaiset mistä pidän.

Eli kaikki kommentit, kokemukset ja esim. tiedot mistä kannatta kyseisen mallin renkaita tiedustella/ostatella ovat tervetulleita.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 28 Marras 2019, 16:40
Kirjoittaja baburusa
Kuva

Kyllä Nokian Hakkapeliitta 5:t on riittäneet syvemmissäkin lumissa.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 28 Marras 2019, 18:02
Kirjoittaja JuuS0
Karim kirjoitti:Pitäisi XT Foresteriin saada ehkä vähän kokeilumielessäkin "karkeammat" talvirenkaat, koska uusien talvirenkaiden osto on jokatapauksessa edessä. Tulee ajettua talvisin auraamattomia metsäautoteitä uusia pilkkipaikkoja etsiessä, mutta en kyllä kiellä ettenkö myös ulkonäkösyistä niitä ole hankkimassa.Viimeinen niitti taisi olla kun katselin kuvia täällä aiemmin linkatusta sivustolta: https://lpaventure.com/blogs/projects-forester

Tällä hetkellä autossa on alla Nokian Hakkapeliitta 7 (235/50/18"). Uusia vanteita en ole ostamassa, vaan renkaat pitäisi sovittaa noille 18" vanteille. Ja tiedän tuo ei ole ihan optimaalisin koko "karkeammille" renkaille, vaan yleisesti suositaan paljon pienempää vannekokoa.
Ja pohjoisessa päin kun ajelen niin nastat pitää renkaissa olla.

Nettiä aika paljon selannut ja lueskellut kokemuksia näistä "karkeammista" renkaista. Aika vähän löytyy juttua Suomi-foorumeilta, mutta jenkkilästä sitäkin enemmän. Olen tullut siihen päätelmään, että jos haluaa "karkeammat" off-road-henkiset renkaat niin All Terrain -renkaat olisi oikea vaihtoehto, ja niihin sitten nastat jälkiasennuksena. En tiedä onko näin, mutta sellainen tunne jäi netin selailusta.

General Grabber AT2 rengasta kehutaan aika paljon ja niissä on nastoille valmiit paikat. Näitä ilmeisesti saa tilattua myös valmiiksi nastoitettuna.
Toinen vaihtoehto voisi olla BF Goodrich All Terrain T/A KO2, mutta sen talviominaisuudet ovat nettikommenttien perusteella aika huonot.
Molemmat näistä renkaista ovat ulkonäöllisesti sellaiset mistä pidän.

Eli kaikki kommentit, kokemukset ja esim. tiedot mistä kannatta kyseisen mallin renkaita tiedustella/ostatella ovat tervetulleita.


Jos haluat nastoitetut altsikat niin sittenhän ne on vaan ostettava sikäli niitä saa sopivassa koossa. Mutta talvirenkaathan ne on vaan etäisesti, vaikka nastottaisi. Hakka/nordman seiskaan turha verrata. Muutamia kuvia kattelin netistä tosta kenraali paskantajasta ja näkyi olevan nastan reikää keskellä ja reunoilla tai vaihtoehtoisesti vain reunoilla. Kuvittele että tiehen osuu kustakin renkaasta kerrallaan noin levitetyn kämmenen kokoinen alue, generalin kohdalla siis noin 6 nastaa. Nastatkin lienee mallia pieni pyöreä, tarkoitettu yleensä kuorma- tai linja-autoihin.Toinen mielessä pidettävä seikka on käytetty kumiseos, altsikat tarkoitettu pääosin kesäajoon niin kumiseos on kovempaa kuin pohjoismaisessa talvirenkaassa. Kolmas juttu on lamellointi jota altsikoissa ei oikeastaan ole, enempi ns. Avatut palat. (Tästä syystä kaikkia malleja ei ole mahdollista edes nastottaa). Tämä yhdistettynä siihen karkeuteen teettää pahimmillaan sen että palat toimivat suksina. Noin muutenhan karkeemmat renkaathan toimivat myöskin niin päin että karkeutensa ansiosta kaivavat itsensä nopeammin kuoppaan, siksi tractor pullingiakin ajetaan liki slikseillä.

Osa kuulopuhetta, osa peilattu omista ajokokemuksista ja osa faktaa, kannattanee kuitenkin pohtia onko kyseessä kuitenkaan niin hienon näköinen juttu että vaihtaisit hyvät talvirenkaat hienon näköisiin välikelin renkaisiin. Takuuvarmasti niillä altsikoilla "pärjää" vaikka ilman nastoja, mutta jos autolla ajaa sinun lisäksi joku muukin...

Itse vinssasin viime talvena erästä väärän merkkistä nelivetoa pois 10cm syvästä hangesta, hangen alla jää, auton alla nastoitetut ja mattoveitsilamelloidut mud terrain renkaat. Paikka oli noin metrin verran tien sivussa. Väitän että tuosta pinteestä olisin päässyt ajamalla pois jos kyseessä olisi ollut legacyni ja nordman 5 renkaat tai vaimon justy goodyearin ug ice2. Naapurin mummo vahti ikkunasta kun ensimmäisellä nykäyksellä kulkine kapusi ylös ja samanaikaisesti vinssin toisesta päästä koivusta heilahti noin kuution verran lunta maahan, oli puunsuojaliina jos joku murehtii.

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 07 Joulu 2019, 18:51
Kirjoittaja Karim
Kiitos hyvistä kommenteista. Voihan se olla, että noista all terraneista ei talvirenkaiksi ole jokapäiväiseen ajoon jos vaaditaan pitoa myös jäällä. Pitää katsoa josko sitä sitten kesärenkaiksi katselis sopivat at -renkaat.
En tiedä muistanko oikein, mutta Michelinillä taisi olla joku karkeampikuvioinen suv-nastarengas. Se voisi olla kokeilemisen arvoinen. Hakkapeliittoja en tule ostamaan. Kolmet hakkapeliitat (viitosta ja seiskaa) on minulla eri autoissa olleet ja jostain syystä ne eivät ole koskaan minua vakuuttaneet vaikka hyvin testeissä pärjäävätkin.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 16:56
Kirjoittaja THU
Sopiiko SG Foresteriin 215/65/16 heittämällä paikalleen? Tällä hetkellä koko on 215/60/16, ja katselussa olisi kesärenkaat, jotka kestävät ajella sorateitä. Edellisen kotteron halpiskumeista puhkesi 2kpl samalla kalareissulla, ja kumit oli ihan uudet...

Olen katsellut noita yokohaman geolandareita, ja michelinin latitude crosseja, jos kestäisivät vähän karkeampia teitä ajella... Hinta pompsahtaa vaan tuossa 215/60/16 koossa n.150€ yokohaman kohdalla.

Entäs tuo polttoaineen kulutus, kuinka paljon nousee noilla rattailla?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 17:05
Kirjoittaja 3AHG
Sopii. Suosittelen latitude crosseja, kulutuksessa ei varmaankaan juuri muutosta huomaa :driving:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 19:52
Kirjoittaja olokko
Miekin voin suositella noita latitude crosseja! Enimmäkseen tuli ajettua asfalttia niillä, eikä maasto ominaisuuksia juuri tullut testattua. Mutta märällä heinittyneellä metsätiellä pitoa oli eri tavalla verrattuna normi kesärenkaaseen!
Ja mikä parasta, miulla olisi kyseiset renkaat koossa 215/65-16 joutilaana. Ajettu luokkaa 5 - 10 tkm. Ovat subarun vanteilla. YV jos kiinnostaa :)

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 20:56
Kirjoittaja japa
Hei. Tuli tossa lauantaina heitettyä 550km lenkki Imprezalla. 195/55/16 renkaat alla. T nopeusluokka eli190kmh, ei 130kmh oikein voinut painaa kun alko semmone voplaaminen... :banghead: saatanan prerium :angry4: lähtee.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 22:21
Kirjoittaja 3AHG
Mitkäs renkaat tommosta tekee? :dontknow:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 27 Tammi 2020, 21:52
Kirjoittaja japa
Juu vika löyty! Paineet oli 1.9-2.0 laitoin 2.5 nyt on aivan eri auto. No tulipa haukuttua varoiksi. :thumbsup:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 14 Helmi 2020, 09:05
Kirjoittaja AnttiHat
Pahottelut jos on ollut jo esillä, mutta en löytänyt eli käykö 2009 mallin OB:n vanteet 2010 OB:hen (joo siis eri korit)? Tuossa olis ehkä mahdollisuus vaihtaa nyt alla olevat 16 tuumaset alut 17 tuumasiin aluihin lähes päikseen.

Sitten jatkokysymys jos mahtuuko tossa 2010 OB:ssa pyörimään mimmonen talvirengas tuolla 17 tuumasella vanteella. Nyt on alla 215/65/16. Eli jos saan nuo 17 tuumaset niin onko 225/65/17 maksimi ja mahtuuko sekään? Nimim kaikki maavara käyttöön :-)

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 15 Helmi 2020, 12:44
Kirjoittaja AnttiHat
Itseasiassa hokasin, että voishan sitä periaatteessa kasvattaa nykyiselläkin vannekoolla 70 profiiliin eli 215/70/16, mutta mahtuuko kääntymään? Eli millä kombinaatiolla saa kaiken maavaran käyttöön ilman modifikaatiota?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Helmi 2020, 13:51
Kirjoittaja JanneK
ensimmäinen viesti tuoreelta Foresterin omistajalta. SJ-mallin vakio rengaskoko on 225/60-17. Ensi kesänä on uusien kesärenkaiden hankinta edessä. Saisin hieman lisää maavaraa, jos hankkisin 225/65-17 renkaat. Halkaisija kasvaa 22 mm, säde 11 mm. Sopiiko pyörimään? Onko kokemuksia? Jenkkifoorumilta olen etsinyt vastauksia, mutta ovat ristiriitaisia.

Entäpä varapyörän rengas. Onko muutos niin suuri, että se pitäisi vaihtaa myös?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Helmi 2020, 21:08
Kirjoittaja OB 5th gen
Kaksi sarjaa Michelin Latitude Tour HP 225/65-17 on pyörinyt alla läpi vuoden SJ Foresterissa. Niitä ei vain taida enään saada. Eli hyvin mahtuu pyörimään.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Helmi 2020, 21:17
Kirjoittaja JanneK
Kiitos vastauksesta. Itärajalla kun olen, ajattelin käydä tuosta rajan takaa Kormoran Suv Summerit.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 17 Helmi 2020, 10:26
Kirjoittaja smacine
JanneK kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Itärajalla kun olen, ajattelin käydä tuosta rajan takaa Kormoran Suv Summerit.

Jokunen vuosi sitten ostin legacyyn kormoranit kesärenkaiksi kun halvalla sai. Uutena hiljaiset, kaikin puolin ihan ok renkaat. Yllätyksenä lumi/jääpito, oli kun olis vähän huonommilla kitkoilla ajanut, siis ei mitään ongelmaa talvikelissä.. Huonona puolena kuluivat sitten tosi nopeasti ja kuluneena rupesivat meluamaan ja uraherkkyys oli jotain käsittämätöntä :shock:. Varsinkin isommat urat aiheuttivat melkoisia vetelyjä ja syöksähtelyjä.. Urattomalla tiellä ei mitään ongelmia edelleenkään käytöksessä..
Mutta tämä siis ihan normi kokoisista kesägummeista n. Viiden vuoden takaa

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 17 Helmi 2020, 16:33
Kirjoittaja JanneK
Täytyy miettiä lähempänä kesää, kun naapurin rengassesonki alkaa ja hinnatkin on tiedossa.
Varapyörästä. Originaali varapyörä on 185/65-17 ja kehän ero alkuperäiseen rengaskokoon 225/60-17 on - 9 cm. Jos laitan 225/65-17 renkaat varapyörän kehän ero olisi - 16 cm. Mitähän neliveto tykkää?

Varapyörä on ehdoton, koska ajelen paljon Venäjän Karjalassa syrjäseuduilla. Jos laitan korkeamman profiilin renkaat ja otan varapyöräksi alkuperäiskokoisen talvirenkaan, kehän ero on - 6,7 cm, eli pienempi kuin nykysetissä. Ei aiheuttane ongelmia, muuta kuin, että tuo ei mahdu vararenkaan syvennykseen!

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 17 Helmi 2020, 18:55
Kirjoittaja Reetuhai2
Ei se neliveto tykkää, ainakaan jos on akselilla lukko. Mutta vararengashan on sitä varten, että hätätapauksessa sillä nilkutetaan lähimpään paikkaan jossa saa toisen renkaan/vanhan kuntoon. Ei se sitä varten oo että sillä heitetään kesällä euroopan ympäriajo.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 17 Helmi 2020, 19:21
Kirjoittaja JanneK
ok, kiitos. Epätodennäköistähän renkaan rikkoutuminen on Venäjälläkin, mutta ilman vararengasta en korpeen lähde. Minun reiteillä siellä rengasliike löytyy max 150 km päästä. Eiköhän tuolla alkuperäisellä vararenkaalla uskalla sen nilkuttaa, vaikka vierintäkehän pituus kasvaisikin muihin renkaisiin nähden.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 17 Helmi 2020, 21:56
Kirjoittaja Reetuhai2
Jos lukko löytyy, ni se on kuitenki vaan visko, ja taka-akselilla. Eli paras on laittaa vararengas eteen, missä on avoin tasauspyörästö. Ja kannattaa ostaa tubelesspaikkasarja ja pikku kompura mikä toimii tupakansytyttimestä, eikä paikkavaahtokaan hätävaran liiotteluna pahaa tee. Ompahan varaa mistä valita.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Helmi 2020, 18:15
Kirjoittaja Lohimies
JanneK kirjoitti:ok, kiitos. Epätodennäköistähän renkaan rikkoutuminen on Venäjälläkin, mutta ilman vararengasta en korpeen lähde. Minun reiteillä siellä rengasliike löytyy max 150 km päästä. Eiköhän tuolla alkuperäisellä vararenkaalla uskalla sen nilkuttaa, vaikka vierintäkehän pituus kasvaisikin muihin renkaisiin nähden.

Hommaa sellainen kattokori ja sinne vararengas. Jää vielä tilaa isolle vedenpitävälle kassillekin. Tuollaisella setupilla olen itse kalareissuilla korvessa liikkunut. Venäjällä ei ole ihme kyllä kertaakaan renkaita puhjennut, mutta Ruotsin lapissa on kaksi kertaa. Molempia kertoja epäilen tosin ilkivallaksi, kun oli keskellä ei mitään eksynyt kateruuvi renkaaseen sillä aikaa kun olin joella kalassa.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Helmi 2020, 19:33
Kirjoittaja Lohimies
Eli tähän tyyliin. Winning:
Kuva

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 20 Helmi 2020, 06:53
Kirjoittaja -teme-
Lohimies kirjoitti:
JanneK kirjoitti:ok, kiitos. Epätodennäköistähän renkaan rikkoutuminen on Venäjälläkin, mutta ilman vararengasta en korpeen lähde. Minun reiteillä siellä rengasliike löytyy max 150 km päästä. Eiköhän tuolla alkuperäisellä vararenkaalla uskalla sen nilkuttaa, vaikka vierintäkehän pituus kasvaisikin muihin renkaisiin nähden.

Hommaa sellainen kattokori ja sinne vararengas. Jää vielä tilaa isolle vedenpitävälle kassillekin. Tuollaisella setupilla olen itse kalareissuilla korvessa liikkunut. Venäjällä ei ole ihme kyllä kertaakaan renkaita puhjennut, mutta Ruotsin lapissa on kaksi kertaa. Molempia kertoja epäilen tosin ilkivallaksi, kun oli keskellä ei mitään eksynyt kateruuvi renkaaseen sillä aikaa kun olin joella kalassa.


Ne on ne perkeleen aslakit....Eivät tykkää kun heidän joella kalastetaan.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 10:15
Kirjoittaja baburusa
Nyt pitäisi olla taas mettäteille pitoja. 215/70/16 + korotus alle niin avot.

Kuva

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 16:07
Kirjoittaja tuRboman
Wau! [emoji106] Hemmets kun on makeet. Mihin pirssiin nuo on tulossa kun en just muista enkä jaksa selata?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 16:10
Kirjoittaja tuRboman
Meillä muutes tuli OB:n alle Misukat, X Ice North 4 nastalliset. 235-65-17".
Toimii, eikä raavi. Korotusta vaan huutaa jo kovasti.

Kuva

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 20:28
Kirjoittaja baburusa
tuRboman kirjoitti:Wau! [emoji106] Hemmets kun on makeet. Mihin pirssiin nuo on tulossa kun en just muista enkä jaksa selata?

Sg Foresteriin. Ainoat oikeat Bf Goodrichin All Terrain KO2:t. Nää on vielä kohtuuu hiljaiset ajaa maantiellä.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 17 Maalis 2020, 11:52
Kirjoittaja tuRboman
On kyllä [emoji108][emoji108][emoji108] Tuollaiset kävis kyllä meidänkin Foresteriin. Mentiin vaan budjettirenkain SG:llä -> Kiinalaiset SUVikumekset.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Maalis 2020, 10:23
Kirjoittaja baburusa
Korotus tulee ennen vappua, samalla tulee uudet valssit alle. Renkaan kehä on jo 6cm korkeampi joten 3cm + 50mm tulee korotusta. Alkaa jo pääsemään perille. Onko kukaan törnännyt koukkuun laitettavaan rengastelineeseen? Mietin pitäisikö laittaa koukun paikkaan teline, mihin saa renkaan + esim jerrykanisterin.. Tähän tyyliin:

Kuva

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Maalis 2020, 14:26
Kirjoittaja tuRboman
Kaveri teetti omaan hondaansa ammattikoululla jerrytelineen. Tosin se tuli pultattavan koukun tilalle. Itse olen miettinyt DIY juttuna tuollaista. Hitsauskoneet löytyy ja pysyy käsissä. Aikaa ja hyvä idea puuttuu?

30mm + 50mm on kyllä kova [emoji108] itellä 215-65-16 renkaat ja tallissa odottelee 25mm korotuspalikat asennusta. Ihan mopohommaa verrattuna tuohon sun settiin [emoji28]

Laittelet varmaan kuvia kun on valmista?!

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Maalis 2020, 14:27
Kirjoittaja tuRboman
Kattoteline / kori on kyllä myös hyvä paikka renkaalle. Jos ei sinne ole sitten muuta sälää tungettu, niinkuin meillä yleensä.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Maalis 2020, 17:45
Kirjoittaja Reetuhai2
Eikös toi oo ihan irrotettavan koukun tilalle tehty teline? Hommaa jostain toisen koukun ja siihen hitsailee sellasen telineen ku haluu. Tai varmaan sais pyörätelineestä modattua kiinteeseen koukkuun irrotettavan telineen?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Maalis 2020, 11:15
Kirjoittaja tuRboman
Voipi olla. Oiskl jenkeistä kuva? Siellä on hieman erilainen ( ? ) se koukkusysteemi nähdäkseni, ja siihen varsinkin ois helppo kuvitella DIY telinettä rakentaa.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Maalis 2020, 15:22
Kirjoittaja baburusa
tuRboman kirjoitti:Kaveri teetti omaan hondaansa ammattikoululla jerrytelineen. Tosin se tuli pultattavan koukun tilalle. Itse olen miettinyt DIY juttuna tuollaista. Hitsauskoneet löytyy ja pysyy käsissä. Aikaa ja hyvä idea puuttuu?

30mm + 50mm on kyllä kova itellä 215-65-16 renkaat ja tallissa odottelee 25mm korotuspalikat asennusta. Ihan mopohommaa verrattuna tuohon sun settiin

Laittelet varmaan kuvia kun on valmista?!



Totta kai, laitellaan kuvia kun korotus ja renkaat alla :thumbsup:
Renkaan saa toki katolle mutta tuommonen olis kätevämpi reissua ajatellen. Pitää tilata vielä 1 samanlainen vararengas.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Maalis 2020, 16:50
Kirjoittaja Reetuhai2
Mul on aikalailla ton näkönen irrotettava koukku kyl -99 GT impussa. Palkin sisään heitetään koukku, siellä on läpitappi jolla pysyy ja ruuvilla kiristetään sivusuunnassa.

Mut eikai se normi irrotettavaan koukkuunkaa sen pahempi olis, hommaa sen toisen koukun jostain, ja jos näkee vähän vaivaa että rakentais telineestä pultattavan. Koukusta rälläköi kuulan pois ja siihen palkki tilalle missä reiät. Toinen päälle sopiva palkki rei'illä mihin rakentaa telineen. Kakspiippunen juttu, vähän enemmän työtä irrottaa/kiinnittää ku joutuu pultit avaa/kiristää, mut koukun poisottaminen tietty helpompaa ku ei tartte koko telinettä väännellä.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 23 Maalis 2020, 19:38
Kirjoittaja baburusa
baburusa kirjoitti:
tuRboman kirjoitti:Kaveri teetti omaan hondaansa ammattikoululla jerrytelineen. Tosin se tuli pultattavan koukun tilalle. Itse olen miettinyt DIY juttuna tuollaista. Hitsauskoneet löytyy ja pysyy käsissä. Aikaa ja hyvä idea puuttuu?

30mm + 50mm on kyllä kova itellä 215-65-16 renkaat ja tallissa odottelee 25mm korotuspalikat asennusta. Ihan mopohommaa verrattuna tuohon sun settiin

Laittelet varmaan kuvia kun on valmista?!



Totta kai, laitellaan kuvia kun korotus ja renkaat alla :thumbsup:
Renkaan saa toki katolle mutta tuommonen olis kätevämpi reissua ajatellen. Pitää tilata vielä 1 samanlainen vararengas.


Nyt menee auto vaihtoon välissä. Uudempi tilalle mutta korotettuna tulee tämäkin ja Bf Goodrichit tähän autoon. Kuvia tulossa. Tuo rengasteline ois jees mutta mitenhän täällä sääntösuomessa kun rekisterikilpi menee piiloon telineen taakse pahimmassa tapauksessa. Ei mahda mennä läpi..

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 23 Maalis 2020, 20:19
Kirjoittaja Reetuhai2
Siihenki löytyy tieto, eli niinku pyörätelineenki kanssa. Jos se peittää kilven niin ettei näy, ni sit pitäs olla kolmas kilpi siihen telineeseen asennettuna, tai tietty jos jaksaa edes takas ruuvailla takakilpee.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 23 Maalis 2020, 20:55
Kirjoittaja Lohimies
Sorry tähän väliin. En ole m****u, ainakaan tietääkseni, eikä tämä liity pelkästään näihin viimeisiin. Vaan yleisesti moniin vastaaviin viesteihin foorumilla.

Mitä ihmettä subarumiehet oikein nykyään tärisee? "Meneekö leimasta läpi?", "Mitä poliisi sanoo jos pysäyttää??", "Onko vastaavuustodistusta / E-hyväksyntää?"

Samalla logiikalla yhtään vähänkään uudempaa Subarua ei myöskään tulisi virittää. Koska katsuri. Ja poliisi. Hankkikaa nyt helvetti sentään vähän sitä testosteronia kiertoon, ja modatkaa / virittäkää jos siltä tuntuu. Jos poliisi pysäyttää, niin ei siihen kuole. Ne kyllä kertoo missä meni vikaan ja siihen sitten sopeudutaan, tai jatketaan pokkana. Ei näistä mitään linnatuomioita jaeta, eikä usein edes sakkoja, jos on vähänkään supliikkia siinä tilanteessa.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 07:20
Kirjoittaja -teme-
Eiköhän se suurin syy tähänkin ole kun ei vaan jaksa kikkailla, sama itellä ei nykyään enää jaksa leimalle mitään hirveitä muutoksia ruveta tekemään jotka heti kun leiman saa niin vaihtaa taas heti pois. Ennemmin tekee muutokset siten että ne menee leimasta läpi ja saapi ajella huoletta sheriffinkään turhista pysäytyksistä.
Korotus on joihinkin näistä subaruista täällä meillä vaikea toteuttaa siten että menis leimasta läpi, omaan outbackiin on tulossa jousilla toteutettu korotus katsotaan mitä se siitä sanoo.

Mutta tämä nyt ei koske tommosta rengastelinettä, eihän se ole kun ostaa uuden kilven maksaako se nyt huimat 20e. ja ruuvvaa sen telineeseen ja se on siinä.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 09:10
Kirjoittaja baburusa
-teme- kirjoitti:Eiköhän se suurin syy tähänkin ole kun ei vaan jaksa kikkailla, sama itellä ei nykyään enää jaksa leimalle mitään hirveitä muutoksia ruveta tekemään jotka heti kun leiman saa niin vaihtaa taas heti pois. Ennemmin tekee muutokset siten että ne menee leimasta läpi ja saapi ajella huoletta sheriffinkään turhista pysäytyksistä.
Korotus on joihinkin näistä subaruista täällä meillä vaikea toteuttaa siten että menis leimasta läpi, omaan outbackiin on tulossa jousilla toteutettu korotus katsotaan mitä se siitä sanoo.

Mutta tämä nyt ei koske tommosta rengastelinettä, eihän se ole kun ostaa uuden kilven maksaako se nyt huimat 20e. ja ruuvvaa sen telineeseen ja se on siinä.


Kyllä. Ei sitä vanhana miehenä jaksa. Jos ikä alkaisi vielä kakkosella ja muovikäikäleitä auton helmoihin liimaamalla sais erektion niin ehkä sitten. Pari tuntia 90-luvun Kempin kanssa kikkailet telinettä, maalaat, asentelet, otat 150 kuvaa someen ja sukulaisille, lähet kalalle, sitten saat maksulapun kouraan ja viet telineen tallin nurkkaan perhovapatelineeksi? Ei kiitos.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 08:39
Kirjoittaja -teme-
Kellään kokemuksia toyon pyöristä?? Sais järkevän kokosena tuohon outbackiin ja hintakaan ei olis paha.

https://www.vannetukku.fi/open-country- ... 68415.html

https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 96v-480895

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 09:58
Kirjoittaja tuRboman
baburusa kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Eiköhän se suurin syy tähänkin ole kun ei vaan jaksa kikkailla, sama itellä ei nykyään enää jaksa leimalle mitään hirveitä muutoksia ruveta tekemään jotka heti kun leiman saa niin vaihtaa taas heti pois. Ennemmin tekee muutokset siten että ne menee leimasta läpi ja saapi ajella huoletta sheriffinkään turhista pysäytyksistä.
Korotus on joihinkin näistä subaruista täällä meillä vaikea toteuttaa siten että menis leimasta läpi, omaan outbackiin on tulossa jousilla toteutettu korotus katsotaan mitä se siitä sanoo.

Mutta tämä nyt ei koske tommosta rengastelinettä, eihän se ole kun ostaa uuden kilven maksaako se nyt huimat 20e. ja ruuvvaa sen telineeseen ja se on siinä.


Kyllä. Ei sitä vanhana miehenä jaksa. Jos ikä alkaisi vielä kakkosella ja muovikäikäleitä auton helmoihin liimaamalla sais erektion niin ehkä sitten. Pari tuntia 90-luvun Kempin kanssa kikkailet telinettä, maalaat, asentelet, otat 150 kuvaa someen ja sukulaisille, lähet kalalle, sitten saat maksulapun kouraan ja viet telineen tallin nurkkaan perhovapatelineeksi? Ei kiitos.
Todella hyvin sanottu.
Itekkin ollut joskus 2-alkuisilla kymmenilä. Ja oli viritettyä yms viraabelikikkaa autossa. Mutta enää ei kiinnosta. Perhe kyydissä joutuu ajattelemaan muitakin kuin omaa hauskaa.

Mutta Lohimiehen pointti ymmärretty ja onhan se toki niinkin. Sanoisin, että helppous, pysyvyys ja mukavuudenhalua ajaa laillisiin ratkaisuihin [emoji57]

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 11:29
Kirjoittaja baburusa
-teme- kirjoitti:Kellään kokemuksia toyon pyöristä?? Sais järkevän kokosena tuohon outbackiin ja hintakaan ei olis paha.

https://www.vannetukku.fi/open-country- ... 68415.html

https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 96v-480895


Tuttu kehui! Hijaiset, ei välttämättä paras vesiliirto-rengas mutta jostakinhan sitä pitää säästää :) Hyvin ollut myös pitoja. Lainaus offipalstalta:

"Hyviltä vaikuttaa.
Nyt on ollu parisataa kilsaa Jeepissä (WH) alla Toyon Open Country A/T:t (265/70R17), eikä ole edes tehtaalla maalatut viivat ole vielä pinnoista kulunut...
Vähän kävin kokeilemassa kuivalla soralla ja kalliolla, ja ihan positiivisesti yllätyin pidosta epätasaisella. Mistään maastoajosta ei kyllä tuon kokemuksen perusteella voi puhua.
Erityisen tyytyväinen olen ollut maantieajo-ominaisuuksista ja erityisesti hiljaisuudesta, eivät mielestäni ole normi kesäkumeja yhtään äänekkäämmät. Kaikin puolin ollut tyytyväinen hankintaan, ei tarvitse jatkossakaan edes miettiä renkaiksi mitään BFG:n iänkaikkisen vanhaa A/T:ta..."

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 12:10
Kirjoittaja -teme-
Hyvältä siis kuulostaa, pitää laittaa ostoslistalle uusiksi kesäkumeiksi. :thumbsup:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 27 Maalis 2020, 14:18
Kirjoittaja Campari
Jaahas olisi näin uutena Subarun omistajana aika ostaa ensimmäiset kesärenkaat Foreen. Kyseessä vm2013 sj Forester. Tällä hetkellä alla 215/65 "16 kitkat jotka sen verran kuluneet että pitänee vaihtaa tilalle ihan kesärenkaat. Suosituksia saa heittää.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 27 Maalis 2020, 21:10
Kirjoittaja jaalto65
Campari kirjoitti:Jaahas olisi näin uutena Subarun omistajana aika ostaa ensimmäiset kesärenkaat Foreen. Kyseessä vm2013 sj Forester. Tällä hetkellä alla 215/65 "16 kitkat jotka sen verran kuluneet että pitänee vaihtaa tilalle ihan kesärenkaat. Suosituksia saa heittää.


Ennen kuin putkahtaa ensimmäinen suositus että "osta Michelin Latitude Cross", niin kerro vähän tarpeistasi ja budjetistasi. Hyvä on hyvä vasta kun se on hyvä tarpeeseen nähden.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 27 Maalis 2020, 22:19
Kirjoittaja Campari
jaalto65 kirjoitti:
Campari kirjoitti:Jaahas olisi näin uutena Subarun omistajana aika ostaa ensimmäiset kesärenkaat Foreen. Kyseessä vm2013 sj Forester. Tällä hetkellä alla 215/65 "16 kitkat jotka sen verran kuluneet että pitänee vaihtaa tilalle ihan kesärenkaat. Suosituksia saa heittää.


Ennen kuin putkahtaa ensimmäinen suositus että "osta Michelin Latitude Cross", niin kerro vähän tarpeistasi ja budjetistasi. Hyvä on hyvä vasta kun se on hyvä tarpeeseen nähden.



Kaupungissa asun joten perus työmatka/kaupassakäynti ajot on pikitiellä. Pitkää matkaa tulee harvemmin ajettua. Harrastusten puolesta Kalastus/mökkeily/erästely johdattaa monesti päällystämättömille teille. Myös täällä Pohjois-Arjalassa kaupunkialuetta ja pääteitä lukuunottamatta pikiteiden kunto on mitä on. Joten jokin kompromissi katurenkaan ja puhtaan maastorenkaan välillä olisi varmasti paikallaan. Budjetista sen verran että että alle 500 olisi hyvä jos koko satsin saisi.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 27 Maalis 2020, 23:18
Kirjoittaja ATK
Tuohon budjettiin mahtuu jo laaturenkaitakin, Goodyear, Continental ja Michelin ainakin, mitä paikallisen yrittäjän hinnastoa katselin. Tarkempia malleja en tiedä.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 00:04
Kirjoittaja 3AHG
Michelin latitude cross. Vois laittaa tuonne FAQ osioon että
renkaaksi suositellaan michelin latitude cross :driving: