Sivu 6/8

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 08:31
Kirjoittaja Karim
Kaupungissa asun joten perus työmatka/kaupassakäynti ajot on pikitiellä. Pitkää matkaa tulee harvemmin ajettua. Harrastusten puolesta Kalastus/mökkeily/erästely johdattaa monesti päällystämättömille teille. Myös täällä Pohjois-Arjalassa kaupunkialuetta ja pääteitä lukuunottamatta pikiteiden kunto on mitä on. Joten jokin kompromissi katurenkaan ja puhtaan maastorenkaan välillä olisi varmasti paikallaan. Budjetista sen verran että että alle 500 olisi hyvä jos koko satsin saisi.

Itselläni aikalailla samanlaiset vaatimukset nyt kun kesärenkaiden hankinta on edessä. Tuumakoko itselläni tosin 18" ja tuossa budjetissa pitäisi pysyä. Tuumakoko 18" karsii aika paljon vaihtoehtoja kun hakusessa myös kompromissirengas katu ja maastokäyttöön.
Muutamia vaihtoehtoja olen kuitenkin löytänyt budjetin rajoissa:
Falken wildpeak AT. Huono saatavuus. Olisi ollut passeli rengas mutta maahantuoja on kuulemma lopettanut Suomessa Falkenin myynnin.
Cooper Discoverer ATT. Tällä hetkellä todennäköisin vaihtoehto.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 12:56
Kirjoittaja Campari
Noita Misukan latitude cross renkaita on näemmä monet suositelleet kun ketjun lukaisin nyt läpi. Mites nuo Yokohaman Geolandarit? Onko kellään kokemuksia moisista?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 17:40
Kirjoittaja Lohimies
tuRboman kirjoitti:
baburusa kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Eiköhän se suurin syy tähänkin ole kun ei vaan jaksa kikkailla, sama itellä ei nykyään enää jaksa leimalle mitään hirveitä muutoksia ruveta tekemään jotka heti kun leiman saa niin vaihtaa taas heti pois. Ennemmin tekee muutokset siten että ne menee leimasta läpi ja saapi ajella huoletta sheriffinkään turhista pysäytyksistä.
Korotus on joihinkin näistä subaruista täällä meillä vaikea toteuttaa siten että menis leimasta läpi, omaan outbackiin on tulossa jousilla toteutettu korotus katsotaan mitä se siitä sanoo.

Mutta tämä nyt ei koske tommosta rengastelinettä, eihän se ole kun ostaa uuden kilven maksaako se nyt huimat 20e. ja ruuvvaa sen telineeseen ja se on siinä.


Kyllä. Ei sitä vanhana miehenä jaksa. Jos ikä alkaisi vielä kakkosella ja muovikäikäleitä auton helmoihin liimaamalla sais erektion niin ehkä sitten. Pari tuntia 90-luvun Kempin kanssa kikkailet telinettä, maalaat, asentelet, otat 150 kuvaa someen ja sukulaisille, lähet kalalle, sitten saat maksulapun kouraan ja viet telineen tallin nurkkaan perhovapatelineeksi? Ei kiitos.
Todella hyvin sanottu.
Itekkin ollut joskus 2-alkuisilla kymmenilä. Ja oli viritettyä yms viraabelikikkaa autossa. Mutta enää ei kiinnosta. Perhe kyydissä joutuu ajattelemaan muitakin kuin omaa hauskaa.

Mutta Lohimiehen pointti ymmärretty ja onhan se toki niinkin. Sanoisin, että helppous, pysyvyys ja mukavuudenhalua ajaa laillisiin ratkaisuihin [emoji57]

Viimeinen viesti vielä liittyen tähän offtopiciin. Itsekin siis perheellinen mies, enkä ainakaan omasta mielestä mikään nuori enää. Poikamaisuus siltä näemmä edelleen tallella, ainakin mitä näihin autoihin tulee.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 17:57
Kirjoittaja Sandman1
Geolantsarit oli OBn ensiasennusrenkaina ainaki -15 mallissa. Ei kovin häävi rengas mun mielestä. Ei kovin hyvä pito jos vähänkään asvalttia pehmeempää ja asvaltilla aika kovaääninen.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 09:39
Kirjoittaja baburusa
Alla uudet Bf Goordichin All terrainit. Kulutus laski 0,5l nastoista. Mukavan pehmeät ajaa asvaltilla ja soralla. 5/5. Korotus tulossa piakkoin myös alle.

Kuva

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 13:17
Kirjoittaja Karim
Sormi on jo napilla, että laitan tilausta sisään uusista AT- renkaista mutta kysytään nyt vielä jos jollakin sattuisi olemaan omakohtaisia kokemuksia näistä renkaista:
Cooper Discoverer ATT
General Grabber AT3

Molemmille jää hintaa karvan alle 500€ (235/55/r18), ei vaan osaa tehdä päätöstä. Ehkä vaaka on pikkuisen Cooperin kannalla tosin tuo General olisi ympärivuotinen ajettava jos mieli tekee.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 14:01
Kirjoittaja baburusa
Cooper Discoverer At3 Sportista kokemusta olemalla äänekkäät ja kulutus 2l korkeampi vs. normi renkaat. Mielestäni jo kova nousu kulutuksessa, toki riippuu koostaa ja painesta millä ajaa. Maastossa pito hyvä ja mitä isomalla menee sitä pehemämpää kyytiä.Itse valitsisin miellummin General Grabberin ja jenkeissä hyvin yleisesti käyettty AT-rengas.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 15:14
Kirjoittaja -teme-

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 20:06
Kirjoittaja Karim
-teme- kirjoitti:Entäs toyon At renkaat.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 96v-480895


Toyo olisi varmasti varteenotettava vaihtoehto, mutta ei taida löytyä sopivaa 18" vanteelle. Sopiva rengaskoko olisi 225/55/r18 myös 235/55/r18 kävisi. Cooperilta löytyy molemmat koot, Generalilta löytyy 235/55/r18.

Falkenin WildPeak AT renkaat koossa 225/55/r18 tai 235/55/r18 olisin varmaan jo tilannut, mutta Suomesta ei löydy sopivaa kokoa enkä ole Euroopan nettikaupoistakaan löytänyt. Jos jollakulla tietoa mistä voisi tilata Falkenin Wildpeak ATT renkaita niin tiedon otan ilomielin vastaan. Jenkkilässä ja Kanadassa noita kyllä on mutta eipä kannata sieltä asti tilata.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 21 Huhti 2020, 07:54
Kirjoittaja Karim
Karim kirjoitti:Sormi on jo napilla, että laitan tilausta sisään uusista AT- renkaista mutta kysytään nyt vielä jos jollakin sattuisi olemaan omakohtaisia kokemuksia näistä renkaista:
Cooper Discoverer ATT
General Grabber AT3


Pistin General Grabber AT3:set tilaukseen. En ole aikaisemmin AT renkaita omistanut. Nämähän ovat ns. ympärivuotiset renkaat, joten ihan mielenkiintoista kokea myös kuinka pitkälle talvea noilla uskaltaa ajella ennenkuin pitää nastarenkaat vaihtaa alle.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 21 Huhti 2020, 08:08
Kirjoittaja jaalto65
Karim kirjoitti:Nämähän ovat ns. ympärivuotiset renkaat, joten ihan mielenkiintoista kokea myös kuinka pitkälle talvea noilla uskaltaa ajella ennenkuin pitää nastarenkaat vaihtaa alle.


Kannattaa suhtautua talvioloihin kunnioituksella ja käyttää tervettä järkeä. Mitä on tuolta normirenkaiden ympärivuotisversioista kokemusta, niin ei niillä vielä kuuhun mennä. Loskassa niistä on etua kesärenkaaseen verrattuna, mutta kun tosi talvikeli tulee, niin eipä juuri. Suuressa osassa maailmaa talvikeli tarkoittaa nollakeliä ja paria senttiä loskaa... järjestys on vähän niin kuin että parhaita ovat pohjoismaisten olojen talvirenkaat, siitä huonompia ns. alppikitkat, joita huonompia ovat sitten ympärivuotiskiekot, ja huonoimpia tietty varsinaiset kesäkumit.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 07 Loka 2020, 12:39
Kirjoittaja AnttiHat
Yritin penkoa, mutta en osannnu...käsi ylös virheen merkiksi.

Sopiiko tuohon 2010 OB:hen pyörimään 225/65/17 nastarengas? Entä jopa 70 profiililla oleva jos vaikka kaventaa rengasta? Täällä pöndellä tuo talvi maavara sais olla tapissaan.

Ajattelin, että kun kesärenkaat on loppu niin ostas noilel 17 tuuman vanteille nastat ja kattos keväällä mitä tekee kesänakin kanssa. Tällä hetkellä nastat on 16 tuuman vanteella.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 07 Loka 2020, 20:56
Kirjoittaja yason
Mulla on 225/70R16 talvirenkaissa ja niiden halkaisija on rengaslaskurin mukaan 72,1cm kun 225/65R17:n halkaisija on 72,4 cm. Eli luulis sopivan.

Olen itsekin katsellut kesäksi 65-profiilin kumeja 17-tuumaisiin vanteisiini, mutta noissa 16-tuumaisissa, mutta korkeaprofiilisissa renkaissa on niin pehmeä ja hiljainen ajotuntuma, joka sopii Outbackiin, että olen jopa miettinyt jos etsisi toiset 16" vanteet ja laittaisi kesäkumeiksi saman kokoiset kuin talvinakit on...

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 08 Loka 2020, 08:30
Kirjoittaja hannu_s
Itselle on tulossa talveksi 225/65r17 omaan outbackkiin. En sen tarkemmin sopivuutta katsonut kuin rullamitalla mittailin että paljon on ääriasennoissa tilaa edessä ja hattustetson arvio että 10mm korkeampi kumi pitäisi mahtua, tosin asennusta odottaa myös Tema4x4 20mm korotussarja joten sekin saattaa auttaa siinä sopivuudessa.

Toki edellisissä subaruissa (99 Forester / 97 Outback) oli myös pykälää korkeammalla profiililla renkaat ilman korotusta ja ei ollut ongelmaa osumien kanssa

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 08 Loka 2020, 08:44
Kirjoittaja Tappi_88
Täällä ajetaan kesällä ja talvella(naastat) 225/65r17 kokoisella rengas setillä. Sopii hyvin alle.
Ja auto OB 2010

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 08 Loka 2020, 11:36
Kirjoittaja an13
Tuo 225/65R17 on sitten myös 2015 ja uudemmat Outbackin vakiokoko.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 08 Loka 2020, 12:00
Kirjoittaja AnttiHat
No niin, minä kiitän tästä kaikkia :thumbsup:

Tuossahan tuli tosiaan hyvä pointti, että tohon nyt kesärenkaille jääviin 16 tuumasiin vois nakata sitten 70 profiilit. Kivan lussakkaa menoa sitte :-)

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 12 Loka 2020, 21:13
Kirjoittaja Jappi
Sandman1 kirjoitti:Geolantsarit oli OBn ensiasennusrenkaina ainaki -15 mallissa. Ei kovin häävi rengas mun mielestä. Ei kovin hyvä pito jos vähänkään asvalttia pehmeempää ja asvaltilla aika kovaääninen.


Meillä on nyt legassa G015 Geolandarit ja luulen että hakkaa suurimman osan muista allterraineista pidon puolesta. Ja hiljaiset verrattuna Goodrideihin mitkä oli aiemmin alla.

Koko ujohko 215/65R16...

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 12 Loka 2020, 22:15
Kirjoittaja Sandman1
Toi on huomattavasti karkeempi malli, kun mikä oli ton OB ensiasennusrenkaina.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Loka 2020, 15:32
Kirjoittaja KooHoo
Sattuisko kellään olemaan kokemuksia Goodyearin renkaista, joissa on SCT (Sound Comfort Technology) äänenvaimennus? Esimerkiksi Ultra Grip Ice Arcticista on tavallisen lisäksi SCT-versio, jossa on sisällä jonkinmoinen urtsikkavaahtopatja. Onko oikeasti hiljaisempi?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 17 Loka 2020, 21:51
Kirjoittaja olokko
2015 vuosimallin Outbackkiin pitäisi katsella nastarenkaat 17" vanteille. Vakiokokohan tuossa on 225/65-r17.
Nyt mietinnässä hommaanko 235/65 vai nuo 225/65. Leveämmillä saisi laskureiden mukaan 1.4cm lisää halkaisijaa, maavaraahan ei voi olla koskaan liikaa. Ja pitäisi ilmeiseti vielä mahtua ilman ongelmia.
Onko mitä mielipiteitä puolesta /vastaan? Tällä hetkellä goodyearin ice artic suv olis kiikarissa, niitä saa lähes samaan hintaan molempia.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Loka 2020, 12:36
Kirjoittaja AnttiHat
Hieman updatea kun maa on ollut eilisestä lähtien valkeana. Loppumetreillä tajusin, että nuo minun 17 tuuman vanteet on liian umpinaiset talvikäyttöön, joten ostin renkaat niille 16 tuumasille. Nyt on alla Cordiantin Snow Crossit 215/70/16. Pidosta en sano vielä mitään kun ei vielä ihan semmoset kelit, mutta hirvee meteli noissa on eli jos ettii hiljasta rengasta niin ainakaan näitä nastoja ei voi suositella. Mulle välttää kunhan pitää ja radiota isommalle :-)

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Loka 2020, 23:46
Kirjoittaja yason
yason kirjoitti:olen jopa miettinyt jos etsisi toiset 16" vanteet ja laittaisi kesäkumeiksi saman kokoiset kuin talvinakit on...


Jos joku haluaa vaihtaa BM/BR-sarjan Outbackin alkuperäiset, siistit 16" vanteet saman mallin alkuperäisiin, siisteihin 17" vanteisiin Etelä-Suomen alueella, niin heitä vaikka yksityisviestiä ja keskustellaan...

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 15 Marras 2020, 10:36
Kirjoittaja Campari
Nyt on yksi "kausi" ajettu forella täällä suositelluilla Michelinin latitude cross renkailla koossaa 215/70/R16. Hyvät ajettavat nuo renkaat ja pitoa tuntuu löytyvän :thumbsup: . Kesällä tuli ajeltua aika paljon pieniä metsäteitä kansallispuistoissa ym. Rengasmelukaan ei ollut mielestäni häiritsevää ja rengas toimii hyvin myös kovalla vesisateella uraisella maantiellä. Nähtäväksi jää kuluuko nämä nopeammin kuin ns. maantierenkaat.

Sitten itse ajankohtaiseen asiaan eli talvirenkaisiin. Autossa on nyt alla Hankook winter i*pike rw11 nastarenkulit koossa 225/60/R17. Pintaa tuntuu olevan hyvin jäljellä ja vain 2 nastaa puuttui, mutta renkaat on paistettu jo vuonna 2014 eli kumiseos lienee melko "jäykkää" jo.

Viime talvi meni ko. renkailla vielä ihan mukavasti tosin ääritilanteita ei onneksi tullut. Nyt huomasin ekoilla liukkailla että risteyksissä normaalisti liikkeelle lähtiessä esiintyy hieman sutimista eli talvirenkaiden vaihto voi olla jo edessä nyt tai viimeistään ensivuonna. Eli minkälaisia talvikumeja porukka täällä on havainnut hyväksi foresteriin/outbackiin?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 04 Joulu 2020, 20:03
Kirjoittaja Campari
Harmillisen epäaktiivista tuntuu olevan keskustelu täällä. :roll:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 05 Joulu 2020, 10:40
Kirjoittaja 3AHG
SH foresterissa oli alla hakkapeliitta 9 SUV. Pito oli tautisen hyvää, rengasmelu toki vaivas mutta se johtunee foresterin surkeasta äänieristyksestä :crazy:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 09:29
Kirjoittaja roipis
Ite tykkäsin kitkoista Subaruissa. Tosin Länsi-Suomen eu-talvissa vähempi ääni märällä asfaltilla on ollut ykköskriteeri. Kaiketi niillä pärjäis hyvin myös kunnon talvessa, lumessa ja pakkasessa, kunhan nollakelin jäätiköllä muistaa ajella vähän varovammin... Impussa oli Contin kitkat jotka kestikin hyvin, menivät vaihtoon yli 50tkm ajettuina heinäkuussa naulaan ajon jälkeen :roll: Sitten ostin tuohon nastakumit, kun auto meni lasten käsiin. Outbackiin hankin misukat, kitkat ja tykkäsin. Uusi omistaja saa sitten kommentoida miten noilla on pärjännyt eteläisessä naapurikaupungissa ja miten kestäneet.

Nykyisessä kevyessä japanialaisessa nelivedossa on nastapyörät, hkpl 8, 215/60x16. Ääntä riittää ja pito on kait ihan hyvä, jos olis vaan talvikeliä. Mietin kyllä että ajan nuo loppuun (ilman nastoja) ens kesänä ja ostan misukat, kitkat. Nyt oli vähän loskaa tiellä niin tuli fiilis että kevyt auto (imppua selvästi kevyempi) "leijuu" turhan leveillä renkailla. Arvelin selvittää että paljonko kapeammat renkaat saa noille vanteille. Ainakin 205/65x16 löytyy, Outbackissä oli moiset. Ero on pieni mutta periaatteellinen... 15" vanteita ei viittis alkaa etsimään, enkä tiedä sopisivatko jarrujen päälle. Minusta tuo leveys/profiili on pointti mitä kannattaa miettiä, jos haluaa oikeisiin talvioloihin suorituskykyiset renkaat. Kantavuusluokka pitää tietty katsoa mutta minusta se lähinnä kasvaa profiilisuhteen myötä.

Ja hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 16:02
Kirjoittaja Tenox
roipis kirjoitti:Uusi omistaja saa sitten kommentoida miten noilla on pärjännyt eteläisessä naapurikaupungissa ja miten kestäneet.


Hyvin täällä pärjää, kun talvisäästä ei ole tietoakaan. Pari reissua loskasäässä on pahin toistaiseksi ja ongelmia ei siis ole ollut. Varmaan silti nastat seuraavaksi alle.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 17:46
Kirjoittaja nemola
Itsellä kun on tien ulkopuoliset ajokokemukset vähissä, niin on aika haastavaa päätellä kuinka karkeakuvioiset renkaat tarvitsisi johonkin tiettyyn maaperään, jos kuitenkin on tarkoitus säilyttää mahdollisimman hyvä ajettavuus tielläkin. Vakiona kun alla oli SUV-renkaat, niin eipä siinä tarvittu mäkeä ja kuivaa hiekkaa kummempaa, että jäi paikalleen 4-pyöräsutimaan, kun renkaan kuvio meni hiekasta tukkoon. Ei siis mitään enemmän upottavaa kuitenkaan, kun tasaisella eteni. Jotain karkeampaa SUV-rengasta tai AT-rengasta olisi kaivannut. Mutta selvitäpäs se näppituntumalta arpomalla kuinka karkea / avoin kuvio olisi riittänyt. :think:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 12 Joulu 2020, 16:06
Kirjoittaja baburusa
nemola kirjoitti:Itsellä kun on tien ulkopuoliset ajokokemukset vähissä, niin on aika haastavaa päätellä kuinka karkeakuvioiset renkaat tarvitsisi johonkin tiettyyn maaperään, jos kuitenkin on tarkoitus säilyttää mahdollisimman hyvä ajettavuus tielläkin. Vakiona kun alla oli SUV-renkaat, niin eipä siinä tarvittu mäkeä ja kuivaa hiekkaa kummempaa, että jäi paikalleen 4-pyöräsutimaan, kun renkaan kuvio meni hiekasta tukkoon. Ei siis mitään enemmän upottavaa kuitenkaan, kun tasaisella eteni. Jotain karkeampaa SUV-rengasta tai AT-rengasta olisi kaivannut. Mutta selvitäpäs se näppituntumalta arpomalla kuinka karkea / avoin kuvio olisi riittänyt. :think:


Yllätävän pitkälle perus suveillakin menee jos vähän paineita laskee mutta itse haluan myös pitää tuntuman maantielä hyvänä. Hieman pienemmillä paineilla bf goodrichin all terraneilla, en ole vielä lumella ja mudassa kovin pahasti jäänyt jumiin. Katolla kulkee aina ajorampit ja vinssi varuulta mukana. :)

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 13 Joulu 2020, 13:41
Kirjoittaja nemola
Jos ei ole valmis ajelemaan satunnaisesti alipaineilla tielläkin, niin rengaspaineiden säätelyyn tarvitsisi kyytiin jonkun 12V kompuran. Hermojen säästämiseksi sen tulisi olla kuitenkin tehokkaampi kuin paikkapullon mukana autotehtaiden toimittamat, niillä kun paineen lisäksi suuri(n) osa ottotehosta muuttuu meluksi ja lämmöksi. Jotain tuollaisia vähän tehokkaampia näyttää olevankin, tilapäiskäyttöön nekin, mutta max. ilmavirta on alle 20 litraa / min. sijaan enemmän, esim. 30. Mutta jos neljään renkaaseen pitäisi nostaa maastopaineet maantielle, niin ei ole tuollainenkaan kiireiselle, jos esim. vaikka 1 bar pitäisi nostaa edes 1,5:een. Manuaalissa kun lukee "Tämä kompressori ei sovellu jatkuvaan käyttöön. Se voi ylikuumentua 15 minuutin käyttämisen jälkeen. Jos kompressori ylikuumenee, anna sen jäähtyä 30 minuuttia."

Toinen hermoja rassaava voi olla alipaineista herjaava TPMS, joka maastokäyttöön soveltuvissa automalleissa pitäisi olla ainakin hiljennettävissä tai sellainen, että häly tulisi vain liian suuresta paineen erosta renkaiden välillä, ei pelkästä alipaineesta. Pitäneekin kokeilla tuolla ei-Subarulla kuinka se herjaa alipaineista.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 13 Joulu 2020, 23:07
Kirjoittaja jaalto65
Yksi harkinnan arvoinen voisi olla joku laadukkaamman pään 18 V akulla pyörivä kompura. Toki joutuu sitten huolehtimaan siitä että täysi akku on mukana.

Tai kerralla siitäkin pykälä-pari pidemmälle: https://www.bauhaus.fi/akkukompressori-dewalt-dcc1054n-flexvolt-54-v.html#

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 14 Joulu 2020, 05:58
Kirjoittaja baburusa
Itsellä kontissa tämän tyylinen, toimii kunhan on akkua autossa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501753 ... tolla-3in1.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 14 Joulu 2020, 13:49
Kirjoittaja -teme-
Mahtuuko 215/60 R17 tuohon 08 outbackiin pyörimään alkuperäsillä vanteilla?

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 14 Joulu 2020, 21:30
Kirjoittaja -teme-
Näky mahtuvan. :driving:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 20 Joulu 2020, 21:59
Kirjoittaja nemola
11/2024 jälkeen pelkällä M+S merkinnällä varustetulla renkaalla ei saa ajella enää talvikelillä Suomessa (2.5 Siirtymämääräys). Renkaasta riippuen se ei ehkä ole turvallista sitä ennenkään. Tuoreessa muistissa on syksyllä ajaminen kuivalta asfaltilta jäätyneelle tietyömaalle... No pienellä säikähdyksellä ja hyvällä tuurilla (suora tie) selvisi.

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/TRAFICOM_420043_03_04_03_00_2019_FI_Ajoneuvojen%20k%C3%A4ytt%C3%B6%20tiell%C3%A4.pdf

Tuo muuttuva vaatimus 11/2024 jälkeen koskee ilmeisesti vain nastattomia talvirenkaita (2.1 Henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä O2-luokan perävaunun talvirengas).

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 30 Joulu 2020, 18:37
Kirjoittaja Campari
Päädyin ostamaan Nokian Hakkapeliitta 9 SUV renkaat koossa 225/60/17". Millaisia paineita porukka täällä pitää talvi- tai nastarenkaissa? Pyysin liikkeessä laittamaan 2.1 bar jokaiseen Subarun ohjekirjan mukaan, vaikka asentaja väitti tarvittavan kovempia paineita noihin Nokialaisiin.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 30 Joulu 2020, 19:36
Kirjoittaja ufo-driver
Pidän pari kymmenystä kovempia paineita kuin ohjekirjassa. On sitten varoja, jos joskus sattuisi tulemaan kovia pakkasia. Nokian kitkat alla.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 30 Joulu 2020, 23:28
Kirjoittaja jaalto65
Suunnilleen kuormapaineita tai hitusen alle olen tavannut talvikiekoissa (nasta/kitka) pitää vuosikaudet. 2,45-2,6 bar jatkuvasti. Tästä ei ole johtunut mitään epätoivottavia löydöksiä.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 31 Joulu 2020, 22:46
Kirjoittaja an13
Outback 2016 ja 225/65R17 renkaissa 2.2bar kesät ja talvet. Minusta tuo Outbackin alusta ei toimi hyvin jos liikaa painetta menee nypyttämiseksi, joten mennään aika matalilla.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 05 Tammi 2021, 18:51
Kirjoittaja nemola
jaalto65 kirjoitti:Yksi harkinnan arvoinen voisi olla joku laadukkaamman pään 18 V akulla pyörivä kompura. Toki joutuu sitten huolehtimaan siitä että täysi akku on mukana.

Tai kerralla siitäkin pykälä-pari pidemmälle: https://www.bauhaus.fi/akkukompressori-dewalt-dcc1054n-flexvolt-54-v.html#


baburusa kirjoitti:Itsellä kontissa tämän tyylinen, toimii kunhan on akkua autossa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501753 ... tolla-3in1.


Kiitoksia. Näyttäähän noita olevan vaihtoehtoja. Tuossa yhtä auto-ohjelmaa tuijotellessa tuli mieleen, että jälkiasenteisia ilmajousituksia tarjoavilla firmoilla voisi olla jotain rengaspaineiden säätelyynkin. Ja tosiaan näyttäisi löytyvän, jopa 12V kompuroita paitsi satunnaisiin pieniin rengaspaineiden säätöihin, niin myös raskaampaan off roadiin, esim.:

https://www.viaircorp.com/4x4-off-road/choosing-the-right-viair-model-portables/

Ja kun antaa ajatuksen lentää, niin miksipä ei voimansiirtoon paineilmalukot ja samalla systeemillä sitten säätäisi rengaspaineetkin automaattisesti: lukot päälle ja rengaspaineet alas ja päinvastoin. :thumbup:

Itse jätän tämän hautumaan talven yli, mutta joku suoraan akkuun tarvittaessa kytkettävä vähän järeämpi 12V kompura voisi tulla kyseeseen, kun nyt on 70Ah AGM-akkukin jouten.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 03 Huhti 2021, 12:08
Kirjoittaja nemola
nemola kirjoitti:miksipä ei voimansiirtoon paineilmalukot ja samalla systeemillä sitten säätäisi rengaspaineetkin


Yksi toteutus aiheesta:

https://www.youtube.com/watch?v=S6SfupW0ww4

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 05 Huhti 2021, 20:18
Kirjoittaja nemola
Aiemmin oli keskustelua rengaspaineiden laskemisesta maastoajoon ja siitä tuli mieleen mikä olisi sen osalta parasta vanteen ja renkaan leveyksien suhteen. Siis pysyykö alipaineisessa renkaassa ilmat paremmin kapeammalla vai leveämmällä vanteella? Ja ihan tavallisilla vanteilla (ei beadlock) ja renkailla ilman mitään erikoistemppuja (ei renkaan liimaamista vanteelle tms.). STRO-normihan kertoo kullekin rengaskoolle hyväksytyn vanneleveyden min. ja maks. arvot eli vaikkapa sen rajoissa. Itse mitään tietämättä ja lonkalta arvaamalla voisin veikata, että suhteessa vanteeseen leveä alipaineinen rengas pitäisi kapeampaa paremmin ilmat sisällään ainakin silloin, jos renkaaseen kohdistuu sivuttaisvoimia, mutta alipaineilla maastossa voi olla muutakin renkaan muotoa muuttavaa.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 11 Huhti 2021, 22:29
Kirjoittaja JuuS0
En usko että on suurta eroa jos pysytään stro-normien rajoissa, mutulla leveämpi pysyy hyvemmin vanteella. Suurempi vaikutus lienee itse renkaalla ja vanteella. Renkaissa ensisijaisesti profiili, lisäksi runkorakenteiden erot valmistajien ja mallien välillä, jalkaosat ja niiden muoto, vanteissa sitten humpin muoto ja koko. Rengasta asentaessa oikea rengasrasva (ei siis mikään moottoriöljy tai wd40) kyllä kuivaa ja tavallaan jopa liimaa renkaan kiinni vanteeseen. Toisinaan ei meinaa irrota edes asiaan tarkoitetuilla työkaluilla. Kannattaa myös miettiä paineita että missä menee raja pidon ja vanteella pysymisen kanssa. Esim. 1.7 -> 1.5 ei välttämättä vaikutusta pitoon mutta vanteella pysymisen ero voi olla suurikin. Sanomattakin selvää että millään alle barin paineilla ei kannata ajaa ylipäätään missään. Mä testailin omiani ajamalla auton sivuttain jyrkkään mäkeen, sit laskin paineita renkaista ja kattelin kuinka pahasti nakki alko taittumaan.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 09:24
Kirjoittaja nemola
Hyviä pointteja JuuS0. Tosiaan moni juttu vaikuttaa ja ihan vaan yleisellä tasolla voi jotain päätellä kokeilematta käytännössä eli ensin ns. kassan kautta. Jo renkaiden jäykkyyksissä on isoja eroja, paineen laskeminen vaikuttaa enemmän löysärunkoisella renkaalla, kun taas jäykkärunkoinen saattaa pysyä alipaineella paremmin vanteella, mutta toisaalta alipaineella haetattava suurempi kosketuspinta vaatisi pienempiä paineita jne. :roll: Eikä tosiaan ole tarkoitus laskea painetta yli baria / alle bariin edes pohdiskelussa. EDIT: kilon tilalle bar.

nemola kirjoitti:11/2024 jälkeen pelkällä M+S merkinnällä varustetulla renkaalla ei saa ajella enää talvikelillä Suomessa (2.5 Siirtymämääräys).


Tuon jäljiltä on tullut vähän ihmeteltyä "korvaavaa" 3PMSF-merkintää, josta jopa Autonrengasliiton nettisivuilla todetaan "Suosittelemme kaikkiin ajoneuvoihin talvirenkaita, joissa on lumipitomerkki (3PMSF-merkintä). Lumipitomerkki kertoo renkaiden sopivan talviajoon pohjoisissa olosuhteissa.". Noh, sopivan ja "sopivan" (on ainakin sallittu 11/2024 jälkeen), sillä useammankin lähteen mukaan 3PMSF-merkintä kertoo renkaan testatun vain lumella jarrutus- ja kiihdytyspidon osalta (M+S ei toki sitäkään).

Itse etsiskellyt renkaita 3PMSF-merkinnällä tavoitteena ympärivuotiset renkaat "ei pakolliseen" ajoon. Nyt lähiaikoina lähes 20 cm nuoskalumessa ajelleena on kai vaan myönnettävä, että kapeammat renkaat ovat siinä hommassa paremmat, kun kantohankikaan ei kanna auton painoa. Muulloin taas esim. enemmän tai vähemmän upottavassa hiekassa leveämpi rengas on tod.näk. parempi. Ehkä joku vähän kapeampi AT-rengas 3PMSF-merkinnällä voisi olla lähinnä kompromissia kaikkeen ympärivuotiseen ajoon (verrattuna siis nykyiseen "sittarirenkaaseen" M+S:llä).

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 22:11
Kirjoittaja JuuS0
Mä lähtisin lottoomaan että pehmeäkylkinen renkuli pysyy myös vanteella hyvemmin kun jäykkä, kun pinnan sivuttaisliike ei välity jalkaosiin niin vahvasti. Esimerkkinä vaikka Michelin joka on jopa matalaprofiilisena sporttirenkaana aivan letkua. Nyt puhun siis siitä miten irtonaisen renkaan kylkiä pystyy painamaan lyttyyn taikka venyttämään. Olen koittanut Michelin edustajilta kysellä syytä tähän mutta ovat ymmärrettävistä syistä aika hyshys.

En tiedä miten yleinen 3pmitälie vuorimerkintä on altsikka/mutikka-osastolla mutta POR-merkintä riittää ilmeisti tuon uuden säädöksen jälkeenkin vakuuttamaan viranomaiset siitä että renkuli kelpaa Härmlandian haastavaan kurjuuteen marras-maaliskuussa.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 11:48
Kirjoittaja nemola
Ruosteista kouluaikaista fysiikkaa kun muistelee, niin onhan voimalla suuruus ja suunta. Jäykemmällä renkaalla sivuttaisvoima voi tosiaan kohdistua renkaan reunaan vannetta vasten suurempana, kun taas voiman suunta ei olisi niin sivusta kuin löysemmällä renkaalla tms. Amatöörinä en ole asiaa ajatellutkaan, mutta nettibongauksen mukaan rengasta vanteella pitävän reunan sisällä on vaijeri.

Aika harvinainen näyttää vielä olevan ainakin ympärivuotisissa renkaissa se 3PMSF-merkintä. Nettijuttujen mukaan joissakin Euroopan maissa se olisi kuitenkin jo nyt vaatimus toisin kuin Suomessa siirtymäajalla. Se POR-merkintä riittää jatkossakin Trafin aiemmin linkatun dokkarin TRAFICOM_420043_03_04_03_00_2019_FI_Ajoneuvojen käyttö tiellä.pdf mukaan:

"Tieliikennelain 105 §:ssä tarkoitetuksi, luokittelumassaltaan enintään 3500 kg olevan henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi
katsotaan rengas, joka on:
.
.
.
2) ensisijaisesti maastokäyttöön E-säännön n:o 117 tai 109 mukaisesti hyväksytty
rengas, joka on merkitty mainitussa E-säännössä säädetyn mukaisesti POR-merkinnällä (Professional Off Road);"

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 19 Huhti 2021, 20:10
Kirjoittaja japa
JuuS0 kirjoitti:Mä lähtisin lottoomaan että pehmeäkylkinen renkuli pysyy myös vanteella hyvemmin kun jäykkä, kun pinnan sivuttaisliike ei välity jalkaosiin niin vahvasti. Esimerkkinä vaikka Michelin joka on jopa matalaprofiilisena sporttirenkaana aivan letkua. Nyt puhun siis siitä miten irtonaisen renkaan kylkiä pystyy painamaan lyttyyn taikka venyttämään. Olen koittanut Michelin edustajilta kysellä syytä tähän mutta ovat ymmärrettävistä syistä aika hyshys.

En tiedä miten yleinen 3pmitälie vuorimerkintä on altsikka/mutikka-osastolla mutta POR-merkintä riittää ilmeisti tuon uuden säädöksen jälkeenkin vakuuttamaan viranomaiset siitä että renkuli kelpaa Härmlandian haastavaan kurjuuteen marras-maaliskuussa.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Hei. Mulla oli kanssa ne misukat takana 225/45/17 yksi 600km riitti niillä! Perä pomppi ja haki koko ajan :angry4: nyt alla Tojo merkkiset, aivan eri auto. :thumbsup:

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 20 Huhti 2021, 11:28
Kirjoittaja nemola
nemola kirjoitti:Se POR-merkintä riittää jatkossakin Trafin aiemmin linkatun dokkarin TRAFICOM_420043_03_04_03_00_2019_FI_Ajoneuvojen käyttö tiellä.pdf mukaan


Noinhan tuo näyttää olevan, mutta löytyi vielä tuollainen 14.5.2020 päivätty "perustelumuistio" ja sen perusteella alunperin POR-merkintä olisi sallinut talvikäytön jatkossa vain yli 3,5 tonnin ajoneuvoissa:

"STRO ehdotti lausunnossaan, että POR-merkintä (Professional Off Road) laajennettaisiin koskemaan myös alle 3,5 tonnin ajoneuvojen renkaita. Määräystä on muutettu lausunnon mukaiseksi, koska muutos ei huononna nykytilannetta."

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/K%C3%A4ytt%C3%B6m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys%20perustelumuistio.pdf

Mutta jos/kun POR-merkintä ei edellytä mitään normin mukaisia pitotestejä, niin se siis sallitaan jatkossa talvikäytössä löysemmin kriteerein kuin M+S.

Re: Rengaskeskustelua

Lähetetty: 21 Huhti 2021, 12:28
Kirjoittaja nemola
Jos joku muukin kuin minä on joskus ihmetellyt mitä tietoja niissä STRO-normien dokumenteissa on, niin ainakin pienen kurkistuksen saa ihan ilmaiseksi vanhoihin tietoihin (mm. nykyään jo harvinaisempiiin rengaskokoihin). Taulukoiden sarakkeiden "symbolit" tosin saattavat vaatia mielikuvitusta...

https://www.stro.se/wp-content/uploads/2020/11/Fin_obselet.pdf

ja tuo löytyy siis

https://www.stro.fi/tiedotus/vanhentunutta-tietoa/

ja sieltä kohdasta Vanhat STRO-tiedot.