Sivu 1/1

Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 03 Helmi 2017, 16:25
Kirjoittaja matsuda
Omassa legacyssä alkaneet bilsteinit osoittamaan antautumisen merkkejä. Olen pallotellut tässä ajatuksilla alustan suhteen, mutten ole oikein vielä tullut mihinkään lopputulemaan.

Vaihtoehtoja olisivat varmastikin;
-Uudet bilsteinit jostain
-Tarvikeiskunvaimentimet
-Coilit

Uudet bilsteinit olisivat tietenkin oivallinen valinta, mutta hinta vaikuttaa hurjalle. ~200€ kappale plus rahdit, lienee paras mitä olen löytänyt.
Tätä valintaa tukisi myös se, että stokissa olisi Tanaben madallusvieterisarja, jos vaikka haluaisi kokeilla madaltaa. Mutta hinta on jo coiloverien luokassa - ylikin - joten järki on kyseenalainen.

Tarvikepumput olisivat halvin ratkaisu ja niidenkin kanssa olisi optio hyödyntää madallusjousia, mutta jotenkin tuntuisi hieman downgradelta laittaa tusinapumppua, vaikka käyttöauto onkin kyseessä.

Coilit palvelisivat monessakin mielessä, mutta mukavuuden suhteen aiempien autojen kokemuksilla voi tulla huti, jos jouset ovatkin liian terhakkaat. Mitenkään automaattisesti auto ei epämukavaksi coileista tule tietenkään. Ja saisipa sen korkeudenkin juuri sellaiseksi kuin haluaa ja tarvittaessa takapäähän tömäkämpää vieteriä, jos meinaa perä roikkua. Camber-säädöt "kaupan päälle". Hinta lienee kahden edellä mainitu välimaastossa, eikä talvikäyttökään taida nykycoileja paljon hetkauttaa. Mutta kyseessä käyttis ja jotenkin tuntuu että coilien kanssa lipsuisi harrastuksen puolelle ja tiedä vaikka lapanen keulisi rotkoon hanskasta, kun lähtee liikaa säädettävää palikkaa laittamaan :biggrin:

Miten olette muut lähestyneet asiaa?

Re: Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 03 Helmi 2017, 18:36
Kirjoittaja Topsa-
Vaihdoin omaan Leagacyyn BC-Racingin tolpat alle kun rupesi etuiskarit jäätämään pikkupakkasilla. Jäykemmät selvästi mitä Bilsteinit. Saksasta / Englannista taisi olla koko Bilsteinin sarja n. 600€ tienoilla. BC:t maksoivat 900€.
Omassa BC:n satsin tilauksessa sattui möhläys omalta osalta, tuli tilattua BM/BR korisen satsi, joten etujouset ovat 1kg jäykemmät ja takana 2kg löysemmät vrt. BL/BP koriin tarkoitetussa sarjassa. Uusilla kiinnikkeillä laitoin alle, säädöt vielä hakusessa kun haluaa kunnolla istuvaksi. :think:
Jäykkyydestä voisin mainita että talvikäytössä hitaissa nopeuksissa melko epämukavan jäykkä vaikka on löysimmillään, nopeammalla nopeudella varsin miellyttävä. Ja jääradalla on mukava puikottaa myös.. :thumbsup:

Re: Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 03 Helmi 2017, 19:38
Kirjoittaja Juhiss
Paljon maksat Bilsteineista STI:n madallusjousilla ? :D Mä voin sit laittaa sen BC:n coilisetin.

Re: Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 05 Helmi 2017, 21:09
Kirjoittaja matsuda
Paljon niillä on ajettu ja paljonko madaltavat (kuva ois kiva). Käytetyistä ei kyllä kauheita arvaa maksaa. Enkä toisaalta tarvis niitä vietereitäkään :)

Re: Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 06 Elo 2018, 21:05
Kirjoittaja Kovalski
Itsellä on Legacy Gt:ssä orkkisbilsteinit väsyneet niin kiinnostaisi tietää, mihin ratkaisuun matsuda päätyi? Oma on kans jokapäiväisenä käyttiksenä ja bilsteineja olen miettinyt, kun saksasta saa setin 600e sisältäen postit. Tuleekohan bilsteinien mukana vieterit myös vai onko hommattava erikseen? Jos hommattava niin mitä kannattais laittaa tilalle? :dontknow:

Re: Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 29 Elo 2018, 20:39
Kirjoittaja Laaban
Ei se niitä mihinkään vaihtanu ja autonkin hävitti jo.

Itse katellu myös, että Saksasta sais noita Bilsteineja. En usko, että niissä tulee jousia mukana. Vakio jousia saa Japanista 75e/kpl. Toki rahdit, tullit + alvit noihin jousiin, niin yli 1000e mennään kokonaisuudessa.

Re: Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 30 Elo 2018, 08:56
Kirjoittaja Juhiss
Legacyn käytettyjä alustoja löytyy varmaan 3-4 sarjaa jousineen. jos tarvetta niin laittakaa viestiä. Ei pitäs jäädä hinnasta kiinni.

Re: Legacy GT iskunvaimentimet / alusta - vaihtoehdot

Lähetetty: 26 Tammi 2019, 22:04
Kirjoittaja Hekxalite
Yksi vaihtoehto ainakin etuiskareille on huoltaa ne. Rally systems Kellokoskella huoltaa http://www.rallysystems.com . Meidän legacyn etuiskarit käytettiin liukuholkkien vaihdossa kun rupesivat kolisemaan hiljaisessa vauhdissa. Se kustansi 90€/pari kun oli tolppa purettuna eli vein pelkät iskarit sinne. Täyshuolto joka sisältää öljyt, paineistukset, holkit ym. Olis ollut noin 120€/kpl. Takaiskareista en tiedä voiko niitä huoltaa. Toki hieman hankala tapa jos auto käyttiksenä kun autoa pitää seisottaa jossain pukkien päällä.