HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Hammastanko

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Karppa82
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2017, 19:44

Hammastanko

ViestiKirjoittaja Karppa82 » 02 Helmi 2018, 03:01

Käytimme auton katsastuksessa tammikuun lopulla, josta tuli hylkäys, raidetangon sisempi pää väljä katsastajan mukaan. Tänään vein auton kyseisen osan vaihtoon, mutta korjaamolta oltiin yhteydessä, että tuo osa on turha vaihtaa, koska itse hammastanko on väljä.

Joskus olen lukenut, että joissakin automerkeissä on hammastankoa mahdollisuus kiristää. Onko kenelläkään tietoa, pystyykö hammastankoa kiristämään kohdasta, joka on kiinni raidetangossa? Jos ei, niin mistä kannattaisi lähtä uutta hammastankoa kyselemään? Merkkiliikkeessähän tuo maksaa yli 2000€.

Olin puhelimella yhteydessä myös paikalliseen merkkihuoltoon ja vähän epäilivät, että vika olisi itse hammastangossa. Aattelin että käytän auton siellä vielä näytillä ja saavat tarkistaa asian.

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 02 Helmi 2018, 08:23

Jos katsastus mies on todennut että sisempi raidepää on väljä niin uusi vaan paikalleen. Se ei voi hylätä sitä enää toisesta viasta (hammastanko), tänä vuonna.
Osasta\korjauksesta kannattaa ottaa kuitti mukaan konttorille. Katsastus asemat on toki korvaus velvollisia jos ovat turhaan osia vaatineet vaihdettaviksi.

Muistaakseni joihinkin subaruihin saisi hammastankoon jotain korjaus osia erikseen. Mutta väljähtäneeseen ei varmaan, hammas välihän sieltä kulahtaa yleensä.

Mikäs auto muuten kyseessä? Käytettyjä osia kun saattaas joltain löytyä...

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Sti330 » 02 Helmi 2018, 08:31

On siinä hammastangon luistissa säätö mahdollisuus. Itsellä oli -03 impussa sama vika.
Ei kuitenkaan vielä hylännyt silloin katsastuksessa. Vaan käyttäessäni nelipyöräsuuntauksessa,
keskeyttivät sen alkuunsa löytäessään muka välystä sisemmästä raidetangon päästä.
Todellisuudessa välys oli hammastangossa.
Laitoin samalla rasvanipan sinne luistin juureen, josta oli hyvä pistää joskus lisää rasvaa.
Olen tehnyt tähän allekirjoituksen autoon saman tempun. Tässä meni väljäksi, kun tuli käännettyä tallissa rattaat linkkuun auto sammuksissa paikallaan. Autokoulussa aikanaan opettivat, että ei koskaan paikallaan tule kääntää rattia, vaan aina pitää vähän liikutella autoa niin ei rasitu ohjausvaihde.
Sen säädön mahtui tekemään alta päin, kun löysäsi ohjausvaihteen kiinnitys pultteja, niin sai tilaa työkaluille.
Tuossa alla tekstiä huoltomanuaalin PDF tiedostosta. http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Impreza/2004/2004%20STI%20SERVICE%20MANUAL/

SERVICE LIMIT, INSPECTION, Steering
Gearbox.>
21) Loosen the adjusting screw, and then apply liquid
gasket to at least 1/3 of the entire perimeter of
adjusting screw thread.
Liquid gasket:
THREE BOND 1141
22) Tighten the adjusting screw to specified torque.
Tightening torque:
7.4 N·m (0.75 kgf-m, 5.4 ft-lb)
23) After tightening to the specified tightening
torque, loosen it by 25°.
24) Install the lock nut. While holding the adjusting
screw with a wrench, tighten lock nut using ST.
ST 926230000 SPANNER
Tightening torque (Lock nut):
39 N·m (4.0 kgf-m, 28.9 ft-lb)
NOTE:
Hold the adjusting screw with a wrench to prevent it
from turning while tightening lock nut.

Karppa82
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2017, 19:44

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Karppa82 » 02 Helmi 2018, 11:38

Kiitoksia vastauksista, kyseessä on vuoden 2011 2.0D Subaru Forester.

No tuonkin kun oisi tiennyt, että eivät voi hylätä uudestaan uuden vian. Ottivat työkuluja uloman raidetangonpään aukasusta ja kasaamisesta saman verran, kun olisivat vaihtaneet sen sisemmän raidetangonpään. Tietenkään osaa eivät veloittaneet eikä pyörien suuntauksesta. Sanoivat että näki vasta sitten että hammastangosta johtuu kun purkivat ulomman pään.

Karppa82
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2017, 19:44

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Karppa82 » 02 Helmi 2018, 14:10

Sti330 kirjoitti:On siinä hammastangon luistissa säätö mahdollisuus. Itsellä oli -03 impussa sama vika.
Ei kuitenkaan vielä hylännyt silloin katsastuksessa. Vaan käyttäessäni nelipyöräsuuntauksessa,
keskeyttivät sen alkuunsa löytäessään muka välystä sisemmästä raidetangon päästä.
Todellisuudessa välys oli hammastangossa.
Laitoin samalla rasvanipan sinne luistin juureen, josta oli hyvä pistää joskus lisää rasvaa.
Olen tehnyt tähän allekirjoituksen autoon saman tempun. Tässä meni väljäksi, kun tuli käännettyä tallissa rattaat linkkuun auto sammuksissa paikallaan. Autokoulussa aikanaan opettivat, että ei koskaan paikallaan tule kääntää rattia, vaan aina pitää vähän liikutella autoa niin ei rasitu ohjausvaihde.
Sen säädön mahtui tekemään alta päin, kun löysäsi ohjausvaihteen kiinnitys pultteja, niin sai tilaa työkaluille.
Tuossa alla tekstiä huoltomanuaalin PDF tiedostosta. http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Impreza/2004/2004%20STI%20SERVICE%20MANUAL/

SERVICE LIMIT, INSPECTION, Steering
Gearbox.>
21) Loosen the adjusting screw, and then apply liquid
gasket to at least 1/3 of the entire perimeter of
adjusting screw thread.
Liquid gasket:
THREE BOND 1141
22) Tighten the adjusting screw to specified torque.
Tightening torque:
7.4 N·m (0.75 kgf-m, 5.4 ft-lb)
23) After tightening to the specified tightening
torque, loosen it by 25°.
24) Install the lock nut. While holding the adjusting
screw with a wrench, tighten lock nut using ST.
ST 926230000 SPANNER
Tightening torque (Lock nut):
39 N·m (4.0 kgf-m, 28.9 ft-lb)
NOTE:
Hold the adjusting screw with a wrench to prevent it
from turning while tightening lock nut.


Näkyy olevan tuo Foresterin service manual aika suppee verrattuna tuohon imprezan manuaaliin verrattuna. En tiiä sit pystyykö tuohon Foresteriin tekemään tuota säätöä. Mistä kohtaa muuten manuaalia löysit tuon missä neuvotaan tuo säätö?

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Sti330 » 02 Helmi 2018, 16:30

Ohje löytyy kohdasta 5.11. eli 5. CHASSIS ja sieltä 11. POWER ASSISTED SYSTEM (POWER STEERING).
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/2007/Service%20Manual/Chassis/Power%20steering/MSA5T0724A162346%20steering%20gear%20box.pdf
Linkissä näkyy foresterista samanlainen ohje vuosimallista -07.
Onko tuo -11 lie erilainen, näkyy sähköhydraulinen ohjaus tulleen -09 versioon.
Alla vastaavat ohjeet laajassa manuaalissa, tuoltahan löytyy kaikki tarvittava malliin syyskuusta -08.
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/2009/Forester%202009
Tuolta kun menee kohdasta Index ja klikkaa S kirjaimen vasemmalta valikosta, niin löytää alla olevan kohdan, jossa ASSEMBLY kohdassa kerrotaan sleeven rasvauksesta, adjusting screwin kiristyksestä tiettyyn momenttiin ja palauttamista 30 astetta mutta ei yli 37 astetta.
Steering Gearbox [LHD Model] [POWER ASSISTED SYSTEM (POWER STEERING)]
REMOVAL / INSTALLATION / DISASSEMBLY / ASSEMBLY / INSPECTION / ADJUSTMENT

Karppa82
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2017, 19:44

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Karppa82 » 03 Helmi 2018, 01:58

Sti330 kirjoitti:Ohje löytyy kohdasta 5.11. eli 5. CHASSIS ja sieltä 11. POWER ASSISTED SYSTEM (POWER STEERING).
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/2007/Service%20Manual/Chassis/Power%20steering/MSA5T0724A162346%20steering%20gear%20box.pdf
Linkissä näkyy foresterista samanlainen ohje vuosimallista -07.
Onko tuo -11 lie erilainen, näkyy sähköhydraulinen ohjaus tulleen -09 versioon.
Alla vastaavat ohjeet laajassa manuaalissa, tuoltahan löytyy kaikki tarvittava malliin syyskuusta -08.
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/2009/Forester%202009
Tuolta kun menee kohdasta Index ja klikkaa S kirjaimen vasemmalta valikosta, niin löytää alla olevan kohdan, jossa ASSEMBLY kohdassa kerrotaan sleeven rasvauksesta, adjusting screwin kiristyksestä tiettyyn momenttiin ja palauttamista 30 astetta mutta ei yli 37 astetta.
Steering Gearbox [LHD Model] [POWER ASSISTED SYSTEM (POWER STEERING)]
REMOVAL / INSTALLATION / DISASSEMBLY / ASSEMBLY / INSPECTION / ADJUSTMENT

Juu kiitti. Katsotaan mitä sanovat merkkihuollossa kun ensi viikolla käytän.

Karppa82
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2017, 19:44

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Karppa82 » 13 Helmi 2018, 18:19

Kyllähän se ohjausvaihde merkkihuollon mukaan kuulemma väljä on ja pitää vaihtaa. Osaisiko joku sanoa mistä kannattaa kysellä. Nuo purkaamon sivut sun muut käyty läpi. Ja autohan oli Forester 2011 2.0D

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 13 Helmi 2018, 18:46

Ei tuon ikäsen kyllä pitäs loppu olla. Hieman vetoaisin kuluttajasuojan pykälään oletettu käyttöikä...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Karppa82
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2017, 19:44

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Karppa82 » 22 Helmi 2018, 19:35

Tänään vaihdettiin autoon uusi hammastanko. Myyntiliike mistä auto ostettiin viime syksynä toimi esimerkillisesti, maksoivat kaikki kulut: kätetyn kuntotarkastetun hammastangon (tuli kuulemma Ruotsista) sekä sen asennuksen. Samalla käyttivät auton myös leimalla niin ei tarvinut jälkitarkastustakaan itse maksaa. Samalla korjasivat myös takatasauspyörästön lämpövaroitimen liitännän, oli kuulemma rikkoutunut, kun asiasta mainitsin että on sitä varoitusvaloa joskus nopeasti vilkutellut. Tämänkin asian osalta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Hammastanko

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 22 Helmi 2018, 20:01

Esimerkillistä toimintaa myyntiliikkeeltä.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija