Hei Kaikille,
Uusi hahmo ilmoittautuu. Ensimmäinen Subaru (tai yleensäkään Japanilainen). Ajellut ennen vain Eurooppalaisilla ja viimeisimpänä A4 quattrolla. Jäin kaipaamaan lisää maavaraa ja päädyin sitten Foresteriin. Eli -14 vuosimallin XT. Olisin teidän apuanne tarvinnut muutamiin kysymyksiin. Olen tykännyt itse laitella ja osat on aiemmin löytyneet Sparetolta. Pelkästään laatuosia, eli OE osat kelpaa ja ihmettelen, miksi ei kyseiseen kulkineeseen löydy mistään takajarrulevyjä. Kysymys kuuluukin, onko alkuperäiset takajarrulevyt ainut vaihtoehto Subarulta?
Toinen kysymys liittyy kuraläppiin. Ensitöikseni haluaisin laittaa sellaiset läpät, että hiekkatiellä ei kivet hakkaa peltejä, joten mitä suosittelisitte? Alkuperäiset toki olisi, mutta ne on onnettoman pienet ja tuskin suojaavat. Muita: Gorilla, Rokblokz ja RallyArmor. Toki nämä on joidenkin makuun jo turhan isoja, mutta olen valmis tinkimään näöstä suojan sijaan. Gorilla ja Roklokz taitaa olla kovempaa (muovia?), joten ne ei oikein houkuta. Olen siis ihan kahden vaiheilla tilata nuo PU:sta valmistetut Rallyarmorit. Toki törkeän kalliita ja saatavuus huono. Jotain muuta, mitä? Aika leveähän tuo alahelman muovi, mutta kurajäljistä päätellen ei kuitenkaan suojaa tarpeeksi.
Sitten voimansiirron öljyistä, Castrolin valitsin ehdottaa kolmea eri öljytyyppiä takaperään, LSD lisäaineellista ja normi Castrol Syntrax Long Life 75W-90:stä. Onko tuossa LSD diffiä? Toki tuota näyttää menevän vain litra (ja eteen 1,5l), joten voi olla varmempaa hakea tuo Subarulta. Toinen on sitten CVT öljyt. Korjausoppaan mukaan ei mitään huuhtelulaitteita tarvii vaan plugi pois ja valuttaa öljyt pois. Sitten tarkastus vaihteiston ollessa 35-40°C. Lämpötila pitäisi tarkistaa "Subaru Select Monitor":sta joka lienee Subarun diagnostiikkalaite. Näkeekö tuota lämpötilaa jostain auton omista valikoista? Onko kukaan laittanut CVT:n Castrol Transmax CVT? Tuota ainakin Castrolin sivuilla ehdotetaan.
Paljon kysymyksiä ja osa ei edes ole oikealla aihealueella, mutta toivottavasti on ok.