Sivu 1/1

Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 13 Maalis 2015, 20:47
Kirjoittaja Hakala
Oliko vanhalla foorumilla joku laittanut STI:n alustan sg foresteriin? Jouset ja iskarit samasta autosta

2004 STI:n alusta pitäisi sopia suoraan, mutta auto madaltuu aika paljon. Kuinka paljon?

Subaruforester.orgissa aika paljon juttua mutta en löytänyt suoraan että paljonko madaltaa ja jääkö perä keulaa matalemmaksi

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 14 Maalis 2015, 22:43
Kirjoittaja iner
Kuva

8mm spacerit tarvii taakse, että on kaaresta vanteen keskelle sama edessä ja takana (365mm).

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 14 Maalis 2015, 22:59
Kirjoittaja Tomcat
Meillä kummassakin Foressa Imprezan alusta, MY03:ssa Vapari SW Imprezan alusta ja 8mm lätty takaiskarin ja korin välissä.

MY10 Foressa WRX MY10 alusta jossa 8mm lätty edessä ja 16mm takana, Taakse on vaihdettu STi:n Iskari ja jousi on Foren oma, tällä kombinaatiolla toimii parhaiten perä.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 17 Maalis 2015, 21:14
Kirjoittaja Hakala
Joo, tätä hainkin

iner vissiin just tuo sti, eikä wrx, alusta? Jos niissä ees on korkeuseroa

subaruforester.orgissa on aika paljon myös noita eri alustakombinaaioita mittoineen ja kuvineen
Kuva

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 17 Maalis 2015, 21:37
Kirjoittaja iner
Wrx sti alusta on mulla. My04 impusta.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2015, 07:16
Kirjoittaja Terävä
Eli: mitkäs takaiskarit siis käy 2005 XT 2,5l Foresteriin? Kertokaa nyt viisaammat..
-Jani

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2015, 10:28
Kirjoittaja Tomcat
Terävä kirjoitti:Eli: mitkäs takaiskarit siis käy 2005 XT 2,5l Foresteriin? Kertokaa nyt viisaammat..
-Jani

Jos haluut maltillisen madalluksen ja mukavan napakan alustan osta SW Imprezan vakio alusta, Bolt-On!!

Kuva

Perä muuten laski tuosta muutaman millin ( Kuva heti asennuksen jälkeen ) , mutta ei missään tapauksessa jäänyt roikkumaan..

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2015, 15:23
Kirjoittaja iner
Terävä kirjoitti:Eli: mitkäs takaiskarit siis käy 2005 XT 2,5l Foresteriin? Kertokaa nyt viisaammat..
-Jani


01-04 sti imprezan ja 01-07 wrx + vapaastihengittävän imprezan.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 14 Kesä 2015, 15:01
Kirjoittaja Terävä
Kiitos ja kumarrus tiedoista..-Jani

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 05 Loka 2015, 19:04
Kirjoittaja Kennedy
Mites tässä vanhemmassa SF kopassa tuo valinta menee?
Voiko käytää yllämainittuja iskareita vai pitääkö mennä GT impun osiin?

Tuleeko edessä käytää impun jousia myös vai pystyykö siinä käyttää orkkis foren jousta? Tomcat kun oli omassa takana pitänyt vakio jousta.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 09 Loka 2015, 02:18
Kirjoittaja Kennedy
Kennedy kirjoitti:Mites tässä vanhemmassa SF kopassa tuo valinta menee?


The SF rear strut tophats are that of a GD stud pattern. So you can either use GC8 suspension and change the rear tophats or go with GD suspension. Most ppl just use the GD suspension (including me). One thing you'll notice with fixed perch WRX sedan style struts is that you'll get some nice ass sag. Wagon springs will help with that. Now I don't know if this is the case with GD fixed perch struts, but with my GD coilovers I had some positive camber in the rear after the install. A $20 set of camber bolts alleviated that problem. One thing to note... both GC8 and GD struts will slam your SF5.

I think WRX AGX struts with Swift wagon springs will give you height and ride quality you want.

The front SF5 strut towers use a GC8 style strut tower bar while the rear uses a GD strut tower bar.

GD sway bars & end links can be used in the rear... even STi sway bars. You'll have to stick with GC8 NA (2.5RS) style front sways due to the NA front crossmember being different than the turbo crossmember. You for sure want to upgrade the rear sway to at least a WRX sway.


Tuossa vissiin toimiva ohje. Joka kovasti näyttää samalle mitä uudemmassa SG mallissa on.

edit: lisää

Kuva

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 14 Marras 2015, 15:45
Kirjoittaja Kennedy
Kun näitä tolppa keskusteluja on seurannut ulkomailla niin moni kysellyt vanteen istuvuudestan.
Eikai imprezan tolppiin siirtyessä se siirry yhtään lähemmäksi vannetta? ( siis itse tolppa )
Jousilautanen varmaan tulee alemmas joten kumikoko pitää valita sen mukaan.(?)

Samaan syyssiin voisin kysästä iskaritolppien pulttien kiritys kireyttä. Paljonko nm pitää olla, vai vedetäänkö kireelle kunnolla? :)

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 14 Marras 2015, 18:59
Kirjoittaja MaPeKu
Kennedy kirjoitti:Kun näitä tolppa keskusteluja on seurannut ulkomailla niin moni kysellyt vanteen istuvuudestan.
Eikai imprezan tolppiin siirtyessä se siirry yhtään lähemmäksi vannetta? ( siis itse tolppa )
Jousilautanen varmaan tulee alemmas joten kumikoko pitää valita sen mukaan.(?)

Samaan syyssiin voisin kysästä iskaritolppien pulttien kiritys kireyttä. Paljonko nm pitää olla, vai vedetäänkö kireelle kunnolla? :)


Tolpan yläpää 20 Nm
Isknvaimentimen yläpää 60 Nm
Tolpan alapää 200 Nm

Kuva

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 14 Marras 2015, 23:20
Kirjoittaja Hakala
MaPeKu kirjoitti:
Kennedy kirjoitti:Kun näitä tolppa keskusteluja on seurannut ulkomailla niin moni kysellyt vanteen istuvuudestan.
Eikai imprezan tolppiin siirtyessä se siirry yhtään lähemmäksi vannetta? ( siis itse tolppa )
Jousilautanen varmaan tulee alemmas joten kumikoko pitää valita sen mukaan.(?)

Samaan syyssiin voisin kysästä iskaritolppien pulttien kiritys kireyttä. Paljonko nm pitää olla, vai vedetäänkö kireelle kunnolla? :)


Tolpan yläpää 20 Nm
Isknvaimentimen yläpää 60 Nm
Tolpan alapää 200 Nm

Muistaisin että edessä Tolpan alapää oli vähemmän? 175Nm

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 14 Marras 2015, 23:46
Kirjoittaja MaPeKu
Hakala kirjoitti:Muistaisin että edessä Tolpan alapää oli vähemmän? 175Nm


Oisko ollu 175 edessä ja 200 takana?

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 16 Marras 2015, 08:56
Kirjoittaja ReeL12
Kennedy kirjoitti:Kun näitä tolppa keskusteluja on seurannut ulkomailla niin moni kysellyt vanteen istuvuudestan.
Eikai imprezan tolppiin siirtyessä se siirry yhtään lähemmäksi vannetta? ( siis itse tolppa )
Jousilautanen varmaan tulee alemmas joten kumikoko pitää valita sen mukaan.(?)

Samaan syyssiin voisin kysästä iskaritolppien pulttien kiritys kireyttä. Paljonko nm pitää olla, vai vedetäänkö kireelle kunnolla? :)


Itse olen jo pariin SF5 Foresteriin vaihtanut alustan. Toiseen tuli GC8 STI:n ja toiseen BD Legacyn alusta.
GC8 Impun takatolpan yläpää ei käy vaan se pitää vaihtaa Foren omaan. BD Legan alusta menee suoraan yläpäineen ja jousineen.

Kummassakaan alustassa ei mahtunut käyttämään Foren alkuperäistä vannetta ja rengaskokoa koska otti alajousilautaseen kiinni. Pienemmällä ET lukemalla ja tuo helpottaa, mutta ahdas on silti. Itse tein vähän lisää tilaa muokkaamalla jousilautasen muotoa.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 16 Marras 2015, 09:03
Kirjoittaja Kennedy
ReeL12 kirjoitti:Kummassakaan alustassa ei mahtunut käyttämään Foren alkuperäistä vannetta ja rengaskokoa koska otti alajousilautaseen kiinni. Pienemmällä ET lukemalla ja tuo helpottaa, mutta ahdas on silti. Itse tein vähän lisää tilaa muokkaamalla jousilautasen muotoa.


Eli vanne menee kun sopiva kumi vaan päällä.

No ei sen puoleen. Ei mulla ole kuin orkkis pellit olemassa joten tuskin pahemmin tulee koskettaman tuo ongelma itseä.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 16 Marras 2015, 11:00
Kirjoittaja Kennedy
Tomcat kirjoitti:Meillä kummassakin Foressa Imprezan alusta, MY03:ssa Vapari SW Imprezan alusta ja 8mm lätty takaiskarin ja korin välissä.

MY10 Foressa WRX MY10 alusta jossa 8mm lätty edessä ja 16mm takana, Taakse on vaihdettu STi:n Iskari ja jousi on Foren oma, tällä kombinaatiolla toimii parhaiten perä.


Olitko muuten testannut Foren omia etujousia miten eroa ajossa impun jousiin?

edit: King katalogin mukaan SF foren madallusjouset ovat Imprezan vakio korkuiset jouset '07 asti etupäässä.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 11:01
Kirjoittaja Kennedy
King Springs madaltavat jouset
KSFS-22 Free height 250mm Internal Diameter 124-146mm Material 14mm Spring rate 245lb
KSRL-33 Free height 330mm Internal Diameter 130mm Material 13.5mm Spring rate 150-180lb

GD: We have King Springs Part No's KSFR-22 (front - 215lb/") & KSRL-48 (rear - 185lb/") to raise your vehicle approximately 20-25mm from factory std height.

Onko nyt niin, että foressa käytettäisiin tosiaan jäykempää etujousta ja löysempää takajousta? Ausseissahan ei ole tasonsäätöä ollut foressakaan.

Hassun pehmeät noi jouset joka tapauksessa on.

Tomcat: Puhelit, että foren oma takajousi olisi parempi mitä impun. Oliko perä liian kova/pehmeä vai miltä ero vaikutti?

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 18 Touko 2016, 22:24
Kirjoittaja KooHoo
Just kun toisessa langassa totesin alustan pelanneen hienosti, niin eikös katsastuksessa toinen takajousi ollut poikki :roll:

Vapari-Impun alusta kiinnostaisi, mutta millä saatepaperilla muutoskatsastus tehdään? Näytetään laskua ja sanotaan, että Subarun osia ovat niinku näin niinku näin? Vai torppaako mun pullukkarenkaat 225/50-18 jousilautaseen ja koko homman?

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 19 Touko 2016, 00:28
Kirjoittaja Forester XT
Auttakaas taas tietämätöntä.. Mites mä saan muutoskatsastettua tuon testi alustan foreen? Kyseessä siis 04 sti.tä otettu alusta kyb.in iskareilla.

On muuten todella hienosti toimiva alusta!! Kiitokset taas vinkista klubin guruille.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 19 Touko 2016, 00:50
Kirjoittaja Shakal
Menet konttorille ja muutoskatsastat? :)

Ei enää tarvitse lippuja ja lappuja, trafin uusistuksen myötä.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 19 Touko 2016, 01:09
Kirjoittaja Forester XT
Shakal kirjoitti:Menet konttorille ja muutoskatsastat? :)

Ei enää tarvitse lippuja ja lappuja, trafin uusistuksen myötä.

Oikeasti? Eiks ihan hetki sitten tarvinnut suuntauslappuja ymym.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 19 Touko 2016, 10:48
Kirjoittaja subaru
Forester XT kirjoitti:
Shakal kirjoitti:Menet konttorille ja muutoskatsastat? :)

Ei enää tarvitse lippuja ja lappuja, trafin uusistuksen myötä.

Oikeasti? Eiks ihan hetki sitten tarvinnut suuntauslappuja ymym.


Mulla kuukausi sitten vaati ainekin tuon suuntauslapun...

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 19 Touko 2016, 20:03
Kirjoittaja KooHoo
Shakal kirjoitti:Menet konttorille ja muutoskatsastat? :)

Ei enää tarvitse lippuja ja lappuja, trafin uusistuksen myötä.


:shock: Wow, niin se trafimaailmakin muuttuu, kun kaksi vuotta pykää tupaa ja tallia.

Jos joku new age Impun (alustan) omistaja sattuu lukemaan tätä Fore-ketjua ja viitsisi mitata renkaan ja jousilautasen välin + kertoa minkä kokoiset renkaat on alla?

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 19 Touko 2016, 21:45
Kirjoittaja Shakal
Trafin uudistus oli enemmän kuin tervetullut.

Kaikki euro2 autot saa ahtaa nykyään ym..

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 01 Kesä 2016, 23:18
Kirjoittaja Sulttis
Shakal kirjoitti:Menet konttorille ja muutoskatsastat? :)

Ei enää tarvitse lippuja ja lappuja, trafin uusistuksen myötä.


Onko tosi ettei tarvi mitään soveltuvuuslappuja? Sen tiedän että viimein tuosta saksalaisesta tuv-lapusta on luovuttu :thumbsup:

Eli senkun laitat alustan paikalleen, käytät suuntauksessa ja menet konttorille? Hienoa jos asia on näin! :)

Tähän samaan lankaan viitaten, kaikki on laittamassa impun alustaa foreen. Itse sain hurjan vision tehdä toisin päin ( noh, jenkeissä tätäkin tehty ties kuinka kauan ) Offi/ralli-look hakusessa, kumeineen päivineen tietty. Ja oishan se nättiä ajaa hidastetöyssyn yli lämä pohjassa :twisted: <-- Vakavikoille, ajan kyllä rajotusten mukaan!

Tästä päähänpistosta voidaan varmaan syyttää kuukauden saikkua, eka päivä vasta menossa.. :lol:

Tosiaan, -00 type-ra sti, ilmeisesti 98-00 turbo-foren iskari/jousi-paketti istuisi alle, jos ei takapaketin yläpäätä lasketa. Onko muuta huomioitavaa? Pitääkö vaihtaa alatukivarret myös vai passaako nykyset?

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 02:24
Kirjoittaja Jampsu
Alustan valmistajalta/maahantuojalta pitää olla todistus sopivuudesta. Jos käytetään vakio alustoja niin subarulta varmaan todistus piisaa.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 06:34
Kirjoittaja Puskapeke
Sulttis kirjoitti:Tosiaan, -00 type-ra sti, ilmeisesti 98-00 turbo-foren iskari/jousi-paketti istuisi alle, jos ei takapaketin yläpäätä lasketa. Onko muuta huomioitavaa? Pitääkö vaihtaa alatukivarret myös vai passaako nykyset?



Itse tein juuri vastaavanlaisen korotuksen -90 farkku lekaan. Outbackin etutolpat meni niillä yläpäillä, edessä iskarin yläpää on sama lekassa\outbackissä ja impussa (-97). Taakse tuli foren tolpat, yläpään joutui vaihtamaan, impun yläpää on sama kuin lekan. Muita muutoksia ei tarvittu, tosin jonkun verran joutui takana punnertamaan että sai alapaan kohdalleen. Olikohan tolpalla noin 4cm pituus eroa.
Osat oli muistaaksen 97-02 fore\outback. Ja osanumeroiden perusteella foressa ja outbackissä on samat etutolpat jossain malleissa.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 14:47
Kirjoittaja Sulttis
Jampsu kirjoitti:Alustan valmistajalta/maahantuojalta pitää olla todistus sopivuudesta. Jos käytetään vakio alustoja niin subarulta varmaan todistus piisaa.


Tää on hyvä tietää. Täytyyki alkaa tutkaileen miten noi on ison veden takana näitä tehny. Tietty auto pysyy myynnissä toistaseks, jos nyt oikeen innostuu taas tosta impusta niin sit poistuu :)

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 20:06
Kirjoittaja Forester XT
Shakal kirjoitti:Menet konttorille ja muutoskatsastat? :)

Ei enää tarvitse lippuja ja lappuja, trafin uusistuksen myötä.

Kävinpä tänään yrittämässä muutoskatsastaa forea impun alustalla.. En päässyt edes sisään asti kun katsuri kysyi jousien TUV lappuja.. V....u.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 21:19
Kirjoittaja Tomcat
Forester XT kirjoitti:Kävinpä tänään yrittämässä muutoskatsastaa forea impun alustalla.. En päässyt edes sisään asti kun katsuri kysyi jousien TUV lappuja.. V....u.


Vaihda konttoria...

Re: RE: Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 22:12
Kirjoittaja mechanix
Tomcat kirjoitti:
Forester XT kirjoitti:Kävinpä tänään yrittämässä muutoskatsastaa forea impun alustalla.. En päässyt edes sisään asti kun katsuri kysyi jousien TUV lappuja.. V....u.


Vaihda konttoria...

Tai jättää muutoskatsastamatta.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 22:13
Kirjoittaja Shakal
Setä jäänyt 80-luvulle.

+1 konttorin vaihdolle.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 22:23
Kirjoittaja KooHoo
Perheen auto-omaishoitaja vaihtoi Foreen vanhoille Kybin tolpille Pedderssin madallusjouset, tarkastutti kulmat ja vei konttorille jälkitarkastukseen + muutoskatsastukseen. Kulmalappu riitti, vaikka varsinaisessa katsastuksessa oli kehotettu vaihtamaan alkuperäiset alustasarjan tilalle :booty: . Alla oli siis huikeet 2,5cm madaltavat pinkit STi:n vieterit. Varmaan väri oli liikaa katsurille.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 02:44
Kirjoittaja Jampsu
Forester XT kirjoitti:
Shakal kirjoitti:Menet konttorille ja muutoskatsastat? :)

Ei enää tarvitse lippuja ja lappuja, trafin uusistuksen myötä.

Kävinpä tänään yrittämässä muutoskatsastaa forea impun alustalla.. En päässyt edes sisään asti kun katsuri kysyi jousien TUV lappuja.. V....u.

Tuv tai maahantuojan/valmistajan todistus sopivuudesta. Eihän tos muuttunut muu ku et ei kinuta pelkästään tuv paperia vaan käy muunkin tahon kirjoittama todistus.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 10:09
Kirjoittaja Forester XT
Vaihdanpa konttoria :thumbsup:
Asiasta kolmanteen taas tarvittaisiin helppiä? Eli 06 fore xt kyseessä olenko nyt sitten oikeassa jos väitän näiden olevan bolt on?
http://www.mister-auto.fi/fi/etuiskunva ... 24035.html
http://www.mister-auto.fi/fi/takaiskunv ... 24037.html

Mielipiteitä?

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 10 Heinä 2016, 10:59
Kirjoittaja JuPe
Pikaisen netti-tutkimuksen perusteella pulttautuu kyllä kiinni.

Miten ajattelit ratkaista jousi-asian?

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 11 Heinä 2016, 16:02
Kirjoittaja Forester XT
JuPe kirjoitti:Pikaisen netti-tutkimuksen perusteella pulttautuu kyllä kiinni.

Miten ajattelit ratkaista jousi-asian?

Tilasin 04 sti.n iskarit. Mulla on nyt vastaava alusta alla joten jouset tulee sieltä.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 17:19
Kirjoittaja Forester XT
Vähän niinkuin unohtunut koko projekti mutta eiköhän tuo onnistu :)) Täytynee ottaa ensi viikon projektiksi. Perhana kun asustelet vähän kaukana olisi voinut muuten käydä tolla mun kipolla koeajolla.

Re: Imprezan alusta Foresterissa?

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 20:46
Kirjoittaja Kennedy
Vaikka otsikko onkin Imprezan niin laitetaan vielä sisarmalli Legacy.

I want to lift my legacy a bit, so i am using Forester SF struts.
All for corners are KYB Excel-G (same as GR-2), using my Legacy springs and top hats. Legacy 1995 and Forester 99 top hats are the same front and rear,
In the front: Forester struts are 3 cm longer as legacy struts, measured from the lower spring seat.
forester99vslegacy95frontstruts.jpg
(68.74 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa

Kuva

in the rear the struts from the forester are 2 cm longer as the legacys, but do to the bolt asay, they are egual long.
this with a litle modding (welding) can be atached to the legacy fwd knuckle.
forester99withlegacybgsprings.jpg
(94.67 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa

Kuva


(jostain syystä ei näytä kuvia suoraan liitteenä. joten kierretään vähän tuota)

Eikös toi käy toisinkin päin.
Jos laitan 2gen farkun iskarit ja foren omat jouset niin auto tippuu 3cm edestä ja 2cm takaata?
Tuo olisi vähemmän mitä Imprezan iskareilla ja jousilla.

Yksi mikä ihmetytti kun tietoja kaiveli oli, että SF foren OEM jousien jäykkyystietoja ei tunnu olevan yhtään missään sekä 2gen farkuissa on takana jäykemmät jouset mitä edessä kun aikalailla kaikissa muissa farkkumalleissa ne on löysemmät.