HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja yason » 22 Elo 2018, 20:08

Mistä tietää, onko OB:n takaiskarit kumpaa tyyppiä? Partsouqikaan ei tiennyt, tarjosi kumpaakin.

Takapää tuntuu jotenkin kovemmalta ja terävämmältä kuin etupää ja yritän kartoittaa, paljonko takaiskareista köyhtyisi.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja HegeHege » 24 Elo 2018, 00:08

Tuotapi tuota... Etupään vaimennus mennyt veteläksi ja haluat taakse jämäkkien osien tilalle myös veteliä osia? Vai miten tämä nyt pitäisi ymmärtää?
Forester 2.0 MY06 2 kpl

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja yason » 24 Elo 2018, 12:35

HegeHege kirjoitti:Tuotapi tuota... Etupään vaimennus mennyt veteläksi ja haluat taakse jämäkkien osien tilalle myös veteliä osia? Vai miten tämä nyt pitäisi ymmärtää?


Etupää on mukavan progressiivinen ja vaimennus toimii mielestäni normaalisti. Vaimennin antaa pyörän reagoida pieniin töyssyihin, mutta vaimentaa isommat liikkeet ja pitää etupään balanssissa.

Takapää on pintakovempi taajamavauhdeissa tien epätasaisuuksissa ja elää silti suuremmissa nopeuksissa enemmän kuin äkkiseltään tuntuisi luonnolliselta.
Outback MY10 diesel/mt

JJR
Viestit: 75
Liittynyt: 14 Kesä 2016, 09:11

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja JJR » 25 Elo 2018, 11:22

Tasonsäädöllinen iskari on vähä eri näköönen ku normaali, siellä on vuosimallista riippuen joko pitkulainen erillinen lisäsäiliö iskarin kyljessä tai semmonen iso pullistuma iskarin alapäässä. Ja jos meinaat iskarin tyyppiä vaihtaa, niin sitte pitää jouset vaihtaa samalla.

Kippo
Jäsen
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 19:07

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Kippo » 25 Elo 2018, 11:46

Tämmöiset iskarit minun -04 OB:ssä ja ovat tasosäätyvät. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Subar ... 0365AG020/
Outback BP -04

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja yason » 25 Elo 2018, 23:10

Okei, tämä auttaa tunnistusta. Pitääpä katsoa, mitä tuossa Subarussani on alla.

En olisi iskarityyppiä vaihtamassa, siksi pitää selvitellä, että mitä on nyt alla, että osaa kauhistella oikeantyyppisen pampun hintoja.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja roipis » 02 Syys 2018, 02:11

Vaihtelin tänään takajarruosia omaan koslaani ja samalla kirjasin ylös notulit takaisakareista. Noissa oli KYB 20365AG300, alosan pullistumassa. Muistuttivat kovin edellisen viestin viestin ruotsalaisen kirpparin kuvissa näkyvää. Oma käsitys on että ovat tasonsäätävää tyyppiä ja toimivatkin siihen suuntaan. Joskus venekärryn ja kalareissulastin kanssa tarkkailin. Esite- ym. tiedon mukaan MY07 Outbackissa moiset pitäisikin olla.

Tasonsäätävä iskari (siis toimiessaan) nostaa lastatun kuorman alla painuneen peräpään suunnillen tyhjän auton korkeuteen, kun autolla ajetaan jonkin matkaa ei-aivan-tasaista tietä pitkin. Ilmeisesti iskarissa on ohessa ja rautajousen rinnalla kaasujousi, johon joustoliike pumppaa lisää jäykkyyttä, jos auton asento sitä pyytää. Käsittääkseni tuosta johtuu se, että kun tasonsäätävien takaiskarien tilalle vaihdetaan "tavalliset" muttei jäykempiä/pitempiä jousia niin perä jää alemmas. Eli kaasujousella on joku osuus myös tyhjän auton kantamisessa.

Kirjasin notulit ylös koska uusien tai korvaavien hankkiminen saattaa tulla eteen. Kuulin joskus ettei noitten vaimennusominaisuudet olisi enää aivan iskussaan vaikka tasonsäätö pelaisikin. Voiko noinkin olla? Itse arvelen kokeilla autoa ensin kunnollisilla kesärenkailla, koska niiden vaihto tulee joskus joka tapauksessa. Hyvillä talvirenkailla on kulkenut varsin mukavasti venkoilematta. Laitan uuden ketjun sitten, kun alan selvittää mistä vastaavat iskarit tai hyvät korvikkeet saisi järkihintaan;)
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja yason » 02 Syys 2018, 09:22

Ruotsalaisen kirpparikuvan mukaiset myös itselläni, tuollainen pullistuma alhaalla. Eli tasonsäätävät ovat. Lienee samantyyppinen toimintaperiaate kuin Volvon Nivomatissa, korin liike pumppaa nestettä tai kaasua jonnekin sylinteriin tai säiliöön riippuen jousituksen korkeudesta.

roipis kirjoitti:Kuulin joskus ettei noitten vaimennusominaisuudet olisi enää aivan iskussaan vaikka tasonsäätö pelaisikin. Voiko noinkin olla?


Mä en ole yksiinkään iskunvaimentimiin törmännyt vielä, jotka eivät ajan myötä heikkenisi ja lopulta menisi rikki. Omassani huomaa esimerkiksi sopivan jyrkässä hidastetöyssyssä, että etupää mössähtää mukavasti töyssyn päälle, mutta takapää taas rysähtää kovemmin samaan töppärään.

Toinen vaihtoehto tietenkin on, että takapää on tuollainen ihan tehtaalta lähtien. Mutta eikös noissa tasonsäätävissä ole ideana just se, että raskaan kuorman varalta ei tarvitse laittaa niin jäykkiä jousia ja kovempia iskareita takapäähän, jotta perä kantaa ne kilot, kun iskarit nostaa auton aina normaalikorkeudelle...
Outback MY10 diesel/mt

Belsebuubi
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Heinä 2016, 01:33

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Belsebuubi » 06 Syys 2018, 08:59

Itselläkin pohdinnassa tulevalle kesälle että vaihdanko taakse uudet tasonsäädöllä vai ilman. Tämä siksi että katsuri antoi armon käydä oikeudessa vaikka toisen iskarin teho ei olisi enää riittäneet leimaan. Ko. vaihdon tehneet voisi kertoa kokemuksia siitä miten ovat vaihtonsa kokeneet. Molempien, sekä tasosäätöjen ja niiden vaihtamisen tavallisiin pumppuihin puolesta puhuja on vastaantullut. Ainoa syy miksi itse edes mietin asiaa on se, että pelkkien takaiskareiden hinnalla vaihtaisi iskarit ja jouset joka kulmalle.
Outback 2.5 at -10

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja yason » 08 Loka 2018, 17:48

Dataa lisää: kävin katsastamassa ja iskaritestissä se hyvältä tuntuva etuvaimennus antoi 76/77% ja kovahko takapää 46/46%.

Katsastuksessahan noi menee läpi, kun siellä huomioidaan vaan ero akseleittain, mutta tuo alhaisempi prosenttihan vihjaa myös, että iskari ei toimi niin hyvin takana kuin edessä. Tuo numero kertoo käsittääkseni sen, kuinka suuren osan ajasta rengas pysyy kiinni tärisevällä alustalla.

Kyllähän tolla ajelee, mutta toki hieman mukavuus kärsii. Mitäs muilla Outbackin kuskeilla on katsastuksessa arvot näyttäneet? Onko tuo tasonsäätyvän iskarin ominaisuus vai onko noi loppu?

Tasonsäätyviä ei oikein edes tahdo löytää myynnissä; ainoat hinnat, mitkä kaivoin oli 400-500€ per puoli. Käytettyjä ei luonnolisesti haluaisi ostaa. Ei-tasonsäätyviä saakin sitten jo huomattavasti halvemmalla. Harmi, kun Konin FSD:tä ei ole saatavilla. Siinä tapauksessa voisi päivittää kaikki iskarit kerralla :)
Outback MY10 diesel/mt

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 08 Loka 2018, 19:24

Mitäs iskari testi sanoo kun kontti on täynnä tavaraa?
Jotkut istkarit toimii juurikin niin että tyhjällä autolla uudetkin iskarit näyttää testissä huonoja lukemia mutta kun on paljon painoa niin testin tulos on hyvä.
Aika harvinaista että molemmat iskarit olisivan tasaisesti yhtä huonoja.

JJR
Viestit: 75
Liittynyt: 14 Kesä 2016, 09:11

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja JJR » 08 Loka 2018, 19:35

Ei tuon testin arvoista pysty päättelemään mitään muuta, kuin saman akselin välillä olevia eroja. Nimimerkillä: ”twingon iskaritestin tulokset, ehjillä iskareilla, oli miinuksella joka nurkassa...... katsurikin ihmetteli että jaa, se voi mennä miinuksellekin”

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Matway » 09 Loka 2018, 11:45

Juurikin näin, käsittääkseni mitä joskus utelin katsurilta niin mitä jäykempi sporttialusta niin sitä pienemmät on lukemat kun taas vakio iskareilla lukemat pyörii siellä yli 60-70.


Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja yason » 09 Loka 2018, 12:23

Matway kirjoitti:Juurikin näin, käsittääkseni mitä joskus utelin katsurilta niin mitä jäykempi sporttialusta niin sitä pienemmät on lukemat kun taas vakio iskareilla lukemat pyörii siellä yli 60-70.


Jäykkä alustahan ei juuri pysy tiessä, jos alla ei ole tasainen asvalttirata, joten ihan loogista. Ja jäykähköhän tuo Outbackin perä on perstuntumallakin.

Mitäs muilla Outback-kuskeilla on nuo takaiskarien testiarvot näyttäneet? Jotain referenssiarvoja kaipailisin, että tietäisin, onko tuo noihin nyt iskenyt vika vai ominaisuus.
Outback MY10 diesel/mt

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 28 Heinä 2020, 11:09

Olen tässä miettinyt 07 Outbackin ostoa. Homma on nyt pääosin sen takia seis, että autossa on alkuperäiset tasonsäädölliset iskarit takana ja satuin kysymään niiden hintaa alkuperäisosina. 686,00e kpl oli vastaus. Noiden vaihto tulisi varmasti eteen minun omistusaikana, joten melkein voisi auton hintaan omassa mielessä lisätä sen 1500e.

Pari kysymystä olisi tietäjille. Onko tuo täysin itsenäinen systeemi? Eli iskarit ovat vain itsessään varustettu tasonsäädöllä, eikä järjestelmään liity mitään ilmapusseja tai ohjainyksiköitä tms. lisäksi? Lähinnä kyselen siksi, että onko nuo tosiaan mahdollista korvata ihan vain perusiskareilla ja sitten jäykemmillä jousilla, ellei koe tasonsäädölle tarvetta? Mistä tietää millaiset jouset pitää ostaa, että saa auton balanssiin? Olisko kellään varmaa tietoa siitä, että mitkä jouset ja iskarit korvaamaan kannattaisi ostaa? Mitä moinen setti mahtaa kustantaa?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja -teme- » 28 Heinä 2020, 11:30

Tasosäädölliset ovat täysin itsenäiset yksiköt ei mitään ylimääräisiä johtoja tai paineletkuja ja pystyy vaihtamaan normaali tolpat tilalle kunhan vaihtaa vaan jäykemmät jouset. Löytyy myös ihan subarun alkuperäisosina kun kahtoo amerikan mallin osanumerot. Esim kybin kuvastosta.

Tai yksi vaihtoehto on tehdä kuten itse tein eli hankkii outbackin normaali tolpat ja legacyn yläpäät sekä legacyn jouset. Tosin itselle tuli h&r legacyyn tarkoitetut korotusjouset joka nurkkaan outbackiin.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

bob
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Syys 2019, 18:04

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja bob » 28 Heinä 2020, 13:37

Esim tuolta - https://www.daparto.de/Stossdaempfer/Su ... ge=1&f=%7B"Einbauort"%3A%5B"Hinterachse"%5D,"delivery_country"%3A"DE"%7D

Tilasin tuolta Legacyyn KYBin takaiskarit, hyvin pelittää. Jousia voi joutua etsimään.

edit, Linkki ei kopsaudu oikein millään, copy/paste
Legacy stw 2.0R -07 MT
Outback -01 AT
kaar vos kut, put te reis vas pät!

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 28 Heinä 2020, 14:46

-teme- kirjoitti:Tasosäädölliset ovat täysin itsenäiset yksiköt ei mitään ylimääräisiä johtoja tai paineletkuja ja pystyy vaihtamaan normaali tolpat tilalle kunhan vaihtaa vaan jäykemmät jouset. Löytyy myös ihan subarun alkuperäisosina kun kahtoo amerikan mallin osanumerot. Esim kybin kuvastosta.

Tai yksi vaihtoehto on tehdä kuten itse tein eli hankkii outbackin normaali tolpat ja legacyn yläpäät sekä legacyn jouset. Tosin itselle tuli h&r legacyyn tarkoitetut korotusjouset joka nurkkaan outbackiin.


Kiitos vastauksesta.

Nuo jäykemmät jouset vielä kiinnostaa, että mistä löytyisi suoraan sopivat?

Normaali Legacyn jouset ja iskarit eivät siis sovi heittämällä Outback malliin suoraan? Tuolloinhan toki autosta tulisi matalampi, mikä ei välttämättä haittaisi. Vaatii lisäksi nuo yläpäät? Tuosta tietysti tulee sitten varmaan joka tapauksessa aika kallis setti.

bob kirjoitti:Tilasin tuolta Legacyyn KYBin takaiskarit, hyvin pelittää. Jousia voi joutua etsimään.


Kiitos, mutta ei taivu tuo Saksa. :/
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja -teme- » 28 Heinä 2020, 16:06

Iskarit käy kyllä keskenään, outbackissä on pidempi eli ei kannata legacyn iskareita sinne tilata. Jouset ovat vaan erillaiset, outbackin jousi on lyhyempi jonka yläpää on myös erillainen kuin legacyn. Outbackin iskariin käy legacyn jousi kun vaihtaa legacyn yläpään sinne.

Amerikan malleissahan ei tunneta noita tasosäädöllisiä iskareita ollenkaan. Ja kybin valmistamia ne taitaa olla nekin.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 31 Heinä 2020, 08:50

Ok, jälleen kiitos infosta.

Kysyisin vielä, että onko nuo tavalliset Legacyt aina ilman tasonsäätöä? Eli onko tasonsäätö takana vain Outbackien ominaisuus?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja -teme- » 31 Heinä 2020, 08:57

outbackissa on tasosäädölliset legacy on normaaleilla.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 09 Elo 2020, 20:21

-teme- kirjoitti:Amerikan malleissahan ei tunneta noita tasosäädöllisiä iskareita ollenkaan. Ja kybin valmistamia ne taitaa olla nekin.


Löytyykö amerikan osanumerolla myös käypäinen jousi, jos kerran iskarit on erilaiset?

Ensisijainen ajatus kyllä on ostaa suolaisen hintaiset originaalit tasonsäädöllä jossain vaiheessa. Ekat on kestäneet kohta 190tkm, joten jos laatu on pysynyt samana, niin mun käyttöajan menisi nuo seuraavat.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja -teme- » 10 Elo 2020, 05:53

Kyllä löytyy.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 11 Elo 2020, 13:25

Onko kellään näistä kokemuksia?

https://pedders.co.uk/pedders-shock-absorber-122378
https://pedders.co.uk/pedders-sportsryd ... pring-2938

Noilla pitäisi pystyä korvaamaan tasonsäädölliset.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Elo 2020, 16:07

Yhteen foresteriin oon vaihtanut peddersin sarjan ja kyllä siitä ihan toimiva tuli, noissa vaan tais olla vähä laatu heittoja kun jostain luvin että iskareita meni hyvin lyhellä ajalla.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

JonasB
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Tammi 2019, 18:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja JonasB » 23 Marras 2020, 09:25

Pedderseistä: Omassa -06 forressa on takan ollut Pedderssin valmiiksi kasatut Ezifits iskari-jousipaketit nyt neljä ja puoli vuotta ja jotain 100tkm.
Hyvin on toiminu. Onnistu asentaminen tämmöseltä kotipiharuuvaajaltakin.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Helmi 2021, 12:41

Aiheeseen liittyen vielä kysymys. Onko tuo tasonsäätö peräpäässä samalla tuo Xenon valojen automaattinen tasonsäätö, mikä niihin vaaditaan käsittääkseni Suomessa? Vai onko valoissa oma säätö?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja -teme- » 04 Helmi 2021, 16:20

Valojen säädölle on ihan omat jutut, takaiskareiden tasosäätö ei liity niihin millään tavalla.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Helmi 2021, 18:44

Ok, kiitos tiedosta.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja roipis » 19 Helmi 2021, 19:46

Valojen automaattisäätöä hoitaa varmaan joku boxi, joka saa tietoa muistaakseni vasemman puolen pyöränripustuksiin kytketyiltä antureilta. Nuo anturit on noin tupakkiaskin kokoisia laatikoita, joihin on akseloitu tulitikun mittainen vipu. Vivun pää on yhdistetty tukivarteen pienellä "koiranluulla". Entisestä autostani joskus elvytin noitten nivelpäitä, kun olivat aikalailla jumissa. Noita koiranluita kannattaisi kokeilla pyöritellä eestaas esim. renkaita vaihtaessa niin huomaa mahdollisen jumituksen ja voi tarvittaessa tehdä sille jotakin.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja Tenox » 09 Huhti 2021, 09:10

Katsastus lähestyy ja etukäteen huolehtivana alkoi taas mietityttämään nuo takaiskarit.

Löytyykö jostain tilattavaksi asti suoraan pakettia joka hiukan korottaisi autoa ja sisältäisi kaiken tarvittavan, eli etu- ja takaiskarit ja jouset, sekä mahdollisesti muut tarvittavat jutut?

Tällaisen olen löytänyt vaihtoehdoksi originaaleille: https://pedders.co.uk/pedders-rear-susp ... -bp-803055

Korotus ehkä vaatisi sitten myös nelipyöräsuuntauksen?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Huhti 2021, 13:27

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... japanparts

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3331-kilen

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 090-ashika

Tuossa on vastaava setti esim. Tuo jousi ainakin kerrotaan olevan vahvistettu malli, en tiedä sittten mitä se tarkoittaa mutta olettasin olevan paksummasta langasta tehty kun orkkis. Noilla perä tuskin nousee niin paljoo että tarvii suuntaukseen viedä, varsinkaan kun eihän perässä pysty muuta säätämään kun aurausta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa