Sivu 1/1

Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 22 Elo 2018, 20:08
Kirjoittaja yason
Mistä tietää, onko OB:n takaiskarit kumpaa tyyppiä? Partsouqikaan ei tiennyt, tarjosi kumpaakin.

Takapää tuntuu jotenkin kovemmalta ja terävämmältä kuin etupää ja yritän kartoittaa, paljonko takaiskareista köyhtyisi.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 24 Elo 2018, 00:08
Kirjoittaja HegeHege
Tuotapi tuota... Etupään vaimennus mennyt veteläksi ja haluat taakse jämäkkien osien tilalle myös veteliä osia? Vai miten tämä nyt pitäisi ymmärtää?

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 24 Elo 2018, 12:35
Kirjoittaja yason
HegeHege kirjoitti:Tuotapi tuota... Etupään vaimennus mennyt veteläksi ja haluat taakse jämäkkien osien tilalle myös veteliä osia? Vai miten tämä nyt pitäisi ymmärtää?


Etupää on mukavan progressiivinen ja vaimennus toimii mielestäni normaalisti. Vaimennin antaa pyörän reagoida pieniin töyssyihin, mutta vaimentaa isommat liikkeet ja pitää etupään balanssissa.

Takapää on pintakovempi taajamavauhdeissa tien epätasaisuuksissa ja elää silti suuremmissa nopeuksissa enemmän kuin äkkiseltään tuntuisi luonnolliselta.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 25 Elo 2018, 11:22
Kirjoittaja JJR
Tasonsäädöllinen iskari on vähä eri näköönen ku normaali, siellä on vuosimallista riippuen joko pitkulainen erillinen lisäsäiliö iskarin kyljessä tai semmonen iso pullistuma iskarin alapäässä. Ja jos meinaat iskarin tyyppiä vaihtaa, niin sitte pitää jouset vaihtaa samalla.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 25 Elo 2018, 11:46
Kirjoittaja Kippo
Tämmöiset iskarit minun -04 OB:ssä ja ovat tasosäätyvät. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Subar ... 0365AG020/

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 25 Elo 2018, 23:10
Kirjoittaja yason
Okei, tämä auttaa tunnistusta. Pitääpä katsoa, mitä tuossa Subarussani on alla.

En olisi iskarityyppiä vaihtamassa, siksi pitää selvitellä, että mitä on nyt alla, että osaa kauhistella oikeantyyppisen pampun hintoja.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 02 Syys 2018, 02:11
Kirjoittaja roipis
Vaihtelin tänään takajarruosia omaan koslaani ja samalla kirjasin ylös notulit takaisakareista. Noissa oli KYB 20365AG300, alosan pullistumassa. Muistuttivat kovin edellisen viestin viestin ruotsalaisen kirpparin kuvissa näkyvää. Oma käsitys on että ovat tasonsäätävää tyyppiä ja toimivatkin siihen suuntaan. Joskus venekärryn ja kalareissulastin kanssa tarkkailin. Esite- ym. tiedon mukaan MY07 Outbackissa moiset pitäisikin olla.

Tasonsäätävä iskari (siis toimiessaan) nostaa lastatun kuorman alla painuneen peräpään suunnillen tyhjän auton korkeuteen, kun autolla ajetaan jonkin matkaa ei-aivan-tasaista tietä pitkin. Ilmeisesti iskarissa on ohessa ja rautajousen rinnalla kaasujousi, johon joustoliike pumppaa lisää jäykkyyttä, jos auton asento sitä pyytää. Käsittääkseni tuosta johtuu se, että kun tasonsäätävien takaiskarien tilalle vaihdetaan "tavalliset" muttei jäykempiä/pitempiä jousia niin perä jää alemmas. Eli kaasujousella on joku osuus myös tyhjän auton kantamisessa.

Kirjasin notulit ylös koska uusien tai korvaavien hankkiminen saattaa tulla eteen. Kuulin joskus ettei noitten vaimennusominaisuudet olisi enää aivan iskussaan vaikka tasonsäätö pelaisikin. Voiko noinkin olla? Itse arvelen kokeilla autoa ensin kunnollisilla kesärenkailla, koska niiden vaihto tulee joskus joka tapauksessa. Hyvillä talvirenkailla on kulkenut varsin mukavasti venkoilematta. Laitan uuden ketjun sitten, kun alan selvittää mistä vastaavat iskarit tai hyvät korvikkeet saisi järkihintaan;)

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 02 Syys 2018, 09:22
Kirjoittaja yason
Ruotsalaisen kirpparikuvan mukaiset myös itselläni, tuollainen pullistuma alhaalla. Eli tasonsäätävät ovat. Lienee samantyyppinen toimintaperiaate kuin Volvon Nivomatissa, korin liike pumppaa nestettä tai kaasua jonnekin sylinteriin tai säiliöön riippuen jousituksen korkeudesta.

roipis kirjoitti:Kuulin joskus ettei noitten vaimennusominaisuudet olisi enää aivan iskussaan vaikka tasonsäätö pelaisikin. Voiko noinkin olla?


Mä en ole yksiinkään iskunvaimentimiin törmännyt vielä, jotka eivät ajan myötä heikkenisi ja lopulta menisi rikki. Omassani huomaa esimerkiksi sopivan jyrkässä hidastetöyssyssä, että etupää mössähtää mukavasti töyssyn päälle, mutta takapää taas rysähtää kovemmin samaan töppärään.

Toinen vaihtoehto tietenkin on, että takapää on tuollainen ihan tehtaalta lähtien. Mutta eikös noissa tasonsäätävissä ole ideana just se, että raskaan kuorman varalta ei tarvitse laittaa niin jäykkiä jousia ja kovempia iskareita takapäähän, jotta perä kantaa ne kilot, kun iskarit nostaa auton aina normaalikorkeudelle...

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 06 Syys 2018, 08:59
Kirjoittaja Belsebuubi
Itselläkin pohdinnassa tulevalle kesälle että vaihdanko taakse uudet tasonsäädöllä vai ilman. Tämä siksi että katsuri antoi armon käydä oikeudessa vaikka toisen iskarin teho ei olisi enää riittäneet leimaan. Ko. vaihdon tehneet voisi kertoa kokemuksia siitä miten ovat vaihtonsa kokeneet. Molempien, sekä tasosäätöjen ja niiden vaihtamisen tavallisiin pumppuihin puolesta puhuja on vastaantullut. Ainoa syy miksi itse edes mietin asiaa on se, että pelkkien takaiskareiden hinnalla vaihtaisi iskarit ja jouset joka kulmalle.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 08 Loka 2018, 17:48
Kirjoittaja yason
Dataa lisää: kävin katsastamassa ja iskaritestissä se hyvältä tuntuva etuvaimennus antoi 76/77% ja kovahko takapää 46/46%.

Katsastuksessahan noi menee läpi, kun siellä huomioidaan vaan ero akseleittain, mutta tuo alhaisempi prosenttihan vihjaa myös, että iskari ei toimi niin hyvin takana kuin edessä. Tuo numero kertoo käsittääkseni sen, kuinka suuren osan ajasta rengas pysyy kiinni tärisevällä alustalla.

Kyllähän tolla ajelee, mutta toki hieman mukavuus kärsii. Mitäs muilla Outbackin kuskeilla on katsastuksessa arvot näyttäneet? Onko tuo tasonsäätyvän iskarin ominaisuus vai onko noi loppu?

Tasonsäätyviä ei oikein edes tahdo löytää myynnissä; ainoat hinnat, mitkä kaivoin oli 400-500€ per puoli. Käytettyjä ei luonnolisesti haluaisi ostaa. Ei-tasonsäätyviä saakin sitten jo huomattavasti halvemmalla. Harmi, kun Konin FSD:tä ei ole saatavilla. Siinä tapauksessa voisi päivittää kaikki iskarit kerralla :)

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 08 Loka 2018, 19:24
Kirjoittaja Puskapeke
Mitäs iskari testi sanoo kun kontti on täynnä tavaraa?
Jotkut istkarit toimii juurikin niin että tyhjällä autolla uudetkin iskarit näyttää testissä huonoja lukemia mutta kun on paljon painoa niin testin tulos on hyvä.
Aika harvinaista että molemmat iskarit olisivan tasaisesti yhtä huonoja.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 08 Loka 2018, 19:35
Kirjoittaja JJR
Ei tuon testin arvoista pysty päättelemään mitään muuta, kuin saman akselin välillä olevia eroja. Nimimerkillä: ”twingon iskaritestin tulokset, ehjillä iskareilla, oli miinuksella joka nurkassa...... katsurikin ihmetteli että jaa, se voi mennä miinuksellekin”

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 09 Loka 2018, 11:45
Kirjoittaja Matway
Juurikin näin, käsittääkseni mitä joskus utelin katsurilta niin mitä jäykempi sporttialusta niin sitä pienemmät on lukemat kun taas vakio iskareilla lukemat pyörii siellä yli 60-70.


Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 09 Loka 2018, 12:23
Kirjoittaja yason
Matway kirjoitti:Juurikin näin, käsittääkseni mitä joskus utelin katsurilta niin mitä jäykempi sporttialusta niin sitä pienemmät on lukemat kun taas vakio iskareilla lukemat pyörii siellä yli 60-70.


Jäykkä alustahan ei juuri pysy tiessä, jos alla ei ole tasainen asvalttirata, joten ihan loogista. Ja jäykähköhän tuo Outbackin perä on perstuntumallakin.

Mitäs muilla Outback-kuskeilla on nuo takaiskarien testiarvot näyttäneet? Jotain referenssiarvoja kaipailisin, että tietäisin, onko tuo noihin nyt iskenyt vika vai ominaisuus.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 28 Heinä 2020, 11:09
Kirjoittaja Tenox
Olen tässä miettinyt 07 Outbackin ostoa. Homma on nyt pääosin sen takia seis, että autossa on alkuperäiset tasonsäädölliset iskarit takana ja satuin kysymään niiden hintaa alkuperäisosina. 686,00e kpl oli vastaus. Noiden vaihto tulisi varmasti eteen minun omistusaikana, joten melkein voisi auton hintaan omassa mielessä lisätä sen 1500e.

Pari kysymystä olisi tietäjille. Onko tuo täysin itsenäinen systeemi? Eli iskarit ovat vain itsessään varustettu tasonsäädöllä, eikä järjestelmään liity mitään ilmapusseja tai ohjainyksiköitä tms. lisäksi? Lähinnä kyselen siksi, että onko nuo tosiaan mahdollista korvata ihan vain perusiskareilla ja sitten jäykemmillä jousilla, ellei koe tasonsäädölle tarvetta? Mistä tietää millaiset jouset pitää ostaa, että saa auton balanssiin? Olisko kellään varmaa tietoa siitä, että mitkä jouset ja iskarit korvaamaan kannattaisi ostaa? Mitä moinen setti mahtaa kustantaa?

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 28 Heinä 2020, 11:30
Kirjoittaja -teme-
Tasosäädölliset ovat täysin itsenäiset yksiköt ei mitään ylimääräisiä johtoja tai paineletkuja ja pystyy vaihtamaan normaali tolpat tilalle kunhan vaihtaa vaan jäykemmät jouset. Löytyy myös ihan subarun alkuperäisosina kun kahtoo amerikan mallin osanumerot. Esim kybin kuvastosta.

Tai yksi vaihtoehto on tehdä kuten itse tein eli hankkii outbackin normaali tolpat ja legacyn yläpäät sekä legacyn jouset. Tosin itselle tuli h&r legacyyn tarkoitetut korotusjouset joka nurkkaan outbackiin.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 28 Heinä 2020, 13:37
Kirjoittaja bob
Esim tuolta - https://www.daparto.de/Stossdaempfer/Su ... ge=1&f=%7B"Einbauort"%3A%5B"Hinterachse"%5D,"delivery_country"%3A"DE"%7D

Tilasin tuolta Legacyyn KYBin takaiskarit, hyvin pelittää. Jousia voi joutua etsimään.

edit, Linkki ei kopsaudu oikein millään, copy/paste

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 28 Heinä 2020, 14:46
Kirjoittaja Tenox
-teme- kirjoitti:Tasosäädölliset ovat täysin itsenäiset yksiköt ei mitään ylimääräisiä johtoja tai paineletkuja ja pystyy vaihtamaan normaali tolpat tilalle kunhan vaihtaa vaan jäykemmät jouset. Löytyy myös ihan subarun alkuperäisosina kun kahtoo amerikan mallin osanumerot. Esim kybin kuvastosta.

Tai yksi vaihtoehto on tehdä kuten itse tein eli hankkii outbackin normaali tolpat ja legacyn yläpäät sekä legacyn jouset. Tosin itselle tuli h&r legacyyn tarkoitetut korotusjouset joka nurkkaan outbackiin.


Kiitos vastauksesta.

Nuo jäykemmät jouset vielä kiinnostaa, että mistä löytyisi suoraan sopivat?

Normaali Legacyn jouset ja iskarit eivät siis sovi heittämällä Outback malliin suoraan? Tuolloinhan toki autosta tulisi matalampi, mikä ei välttämättä haittaisi. Vaatii lisäksi nuo yläpäät? Tuosta tietysti tulee sitten varmaan joka tapauksessa aika kallis setti.

bob kirjoitti:Tilasin tuolta Legacyyn KYBin takaiskarit, hyvin pelittää. Jousia voi joutua etsimään.


Kiitos, mutta ei taivu tuo Saksa. :/

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 28 Heinä 2020, 16:06
Kirjoittaja -teme-
Iskarit käy kyllä keskenään, outbackissä on pidempi eli ei kannata legacyn iskareita sinne tilata. Jouset ovat vaan erillaiset, outbackin jousi on lyhyempi jonka yläpää on myös erillainen kuin legacyn. Outbackin iskariin käy legacyn jousi kun vaihtaa legacyn yläpään sinne.

Amerikan malleissahan ei tunneta noita tasosäädöllisiä iskareita ollenkaan. Ja kybin valmistamia ne taitaa olla nekin.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 31 Heinä 2020, 08:50
Kirjoittaja Tenox
Ok, jälleen kiitos infosta.

Kysyisin vielä, että onko nuo tavalliset Legacyt aina ilman tasonsäätöä? Eli onko tasonsäätö takana vain Outbackien ominaisuus?

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 31 Heinä 2020, 08:57
Kirjoittaja -teme-
outbackissa on tasosäädölliset legacy on normaaleilla.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 09 Elo 2020, 20:21
Kirjoittaja Tenox
-teme- kirjoitti:Amerikan malleissahan ei tunneta noita tasosäädöllisiä iskareita ollenkaan. Ja kybin valmistamia ne taitaa olla nekin.


Löytyykö amerikan osanumerolla myös käypäinen jousi, jos kerran iskarit on erilaiset?

Ensisijainen ajatus kyllä on ostaa suolaisen hintaiset originaalit tasonsäädöllä jossain vaiheessa. Ekat on kestäneet kohta 190tkm, joten jos laatu on pysynyt samana, niin mun käyttöajan menisi nuo seuraavat.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 10 Elo 2020, 05:53
Kirjoittaja -teme-
Kyllä löytyy.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 11 Elo 2020, 13:25
Kirjoittaja Tenox
Onko kellään näistä kokemuksia?

https://pedders.co.uk/pedders-shock-absorber-122378
https://pedders.co.uk/pedders-sportsryd ... pring-2938

Noilla pitäisi pystyä korvaamaan tasonsäädölliset.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 11 Elo 2020, 16:07
Kirjoittaja -teme-
Yhteen foresteriin oon vaihtanut peddersin sarjan ja kyllä siitä ihan toimiva tuli, noissa vaan tais olla vähä laatu heittoja kun jostain luvin että iskareita meni hyvin lyhellä ajalla.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 23 Marras 2020, 09:25
Kirjoittaja JonasB
Pedderseistä: Omassa -06 forressa on takan ollut Pedderssin valmiiksi kasatut Ezifits iskari-jousipaketit nyt neljä ja puoli vuotta ja jotain 100tkm.
Hyvin on toiminu. Onnistu asentaminen tämmöseltä kotipiharuuvaajaltakin.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 04 Helmi 2021, 12:41
Kirjoittaja Tenox
Aiheeseen liittyen vielä kysymys. Onko tuo tasonsäätö peräpäässä samalla tuo Xenon valojen automaattinen tasonsäätö, mikä niihin vaaditaan käsittääkseni Suomessa? Vai onko valoissa oma säätö?

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 04 Helmi 2021, 16:20
Kirjoittaja -teme-
Valojen säädölle on ihan omat jutut, takaiskareiden tasosäätö ei liity niihin millään tavalla.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 04 Helmi 2021, 18:44
Kirjoittaja Tenox
Ok, kiitos tiedosta.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 19 Helmi 2021, 19:46
Kirjoittaja roipis
Valojen automaattisäätöä hoitaa varmaan joku boxi, joka saa tietoa muistaakseni vasemman puolen pyöränripustuksiin kytketyiltä antureilta. Nuo anturit on noin tupakkiaskin kokoisia laatikoita, joihin on akseloitu tulitikun mittainen vipu. Vivun pää on yhdistetty tukivarteen pienellä "koiranluulla". Entisestä autostani joskus elvytin noitten nivelpäitä, kun olivat aikalailla jumissa. Noita koiranluita kannattaisi kokeilla pyöritellä eestaas esim. renkaita vaihtaessa niin huomaa mahdollisen jumituksen ja voi tarvittaessa tehdä sille jotakin.

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 09 Huhti 2021, 09:10
Kirjoittaja Tenox
Katsastus lähestyy ja etukäteen huolehtivana alkoi taas mietityttämään nuo takaiskarit.

Löytyykö jostain tilattavaksi asti suoraan pakettia joka hiukan korottaisi autoa ja sisältäisi kaiken tarvittavan, eli etu- ja takaiskarit ja jouset, sekä mahdollisesti muut tarvittavat jutut?

Tällaisen olen löytänyt vaihtoehdoksi originaaleille: https://pedders.co.uk/pedders-rear-susp ... -bp-803055

Korotus ehkä vaatisi sitten myös nelipyöräsuuntauksen?

Re: Takaiskarit: self-leveling vai normi?

Lähetetty: 09 Huhti 2021, 13:27
Kirjoittaja -teme-
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... japanparts

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3331-kilen

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 090-ashika

Tuossa on vastaava setti esim. Tuo jousi ainakin kerrotaan olevan vahvistettu malli, en tiedä sittten mitä se tarkoittaa mutta olettasin olevan paksummasta langasta tehty kun orkkis. Noilla perä tuskin nousee niin paljoo että tarvii suuntaukseen viedä, varsinkaan kun eihän perässä pysty muuta säätämään kun aurausta.