HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
hannuk
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja hannuk » 19 Maalis 2015, 22:31

EBC:n palat odottavat vaihtoa ja huomenna pitäs aamusta raapasta vanhat palat pois ja uudet tilalle. Kyseessä on IV-korinen outback joka vastaa siis tuota V-korista legasya.

Oletus on, että työvaiheet menee seuraavalla tavalla:
Kulma ilmaan ja vanne pois.
Satula irti kahdesta liukutapin pultista, satulan veto pois levyn päältä.
Vanhat palat pois kiinnikkeistä ja uudet tilalle.
Satulasta ilmausruuvi auki ja männät sisälle.
Satula takas palojen päälle ja kaksi kiinnitysruuvia kiinni ja sen jälkeen ilmaus.
Rengas paikalleen ja seuraavalle nurkalle.

Se että laittaako rasvaa jarrupalan ja satulan väliin taitaa olla uskontokunta kysymys, siis että osa meinaa että ehdottomasti ja toinen koulukunta sanoo että ei kannata koska se rasva kerää kaikkea kökköä ja sen jälkeen viimeistään jarrut vinkuu ja kaikkea kivaa.

Onko muuta huomioitavaa tai varottavaa? Ei ole ensimmäinen jarruremppa, mutta tuon OB:n paloja en ole aiemmin vaihtanut ja huomenna ei olisi kovin paljoa aikaa ihmetellä, kun iltapäivästä pitäs auton olla tien päällä kohti Vierumäkeä.
2010 Diesel Outback

LegacyR
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 10:56

Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja LegacyR » 20 Maalis 2015, 06:58

Miks ilmaruuvi auki jos vaan palat vaihtaa?

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja Mauri H » 20 Maalis 2015, 08:40

Juu ei ilmaruuveja availla.

Kuparirasvaa kannattaa laittaa, tosin nykyään monet korjaamot käyttävät spraypurkista ruiskutettavaa keraamista mömmöä palojen välissä, ehkäisee kitinää ja jumittumista todella tehokkaasti eikä kerää p***aa. Tätä suosittelen itse.

Esim. Motonet näyttää myyvän tuota keraamista ihan tahnana

http://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/C ... inen-tahna
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

hannuk
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja hannuk » 20 Maalis 2015, 09:47

Onneksi löytyi koneelta noita korjaamo-oppaan PDF:iä joita joskus netistä latailin. Oletettavasti dieselin hilut on ihan samoja mitä bensakoneissa... no on ne. Eli näyttäs menvän kuten ajattelinkin. Haen tuota Maurin ehdottamaa rasvaa ja käärin hihat.

Meinasin että olisin tehnyt kunnolla ja vaihtanut nesteet samalla, mutta jää nyt luultavasti väliin ja pumppailen uusia nesteitä kun vaihdan kesärenkaat alle.

Jarrupaloista vielä yksi, luultavasti tyhmä kysymys, johon en keksinyt vastausta paloja irrallaan ihmetellessä. Mitkä nuo kuvassa keskimmäisten palojen mustat metalli lirpukat on? Eteen ja taakse on yhdet palat joihin tuo on laitettu niin varmaan se pitäisi osua "oikeaan paikkaan".

Kuva
2010 Diesel Outback

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja Mauri H » 20 Maalis 2015, 10:30

Eikös tuo lirpukka ole ns. kuluneisuustunnistin, eli alkaa meluamaan kun pala on liian ohut. Ei liene väliä mihin sen laittaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

LegacyR
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 10:56

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja LegacyR » 20 Maalis 2015, 10:38

"Metallilirpukan" tarkoitus on pitää ääntä osuessaan jarrulevyyn kun palat ovat kuluneet.
Subaru Legacy 3.0R STW MY04
Volkswagen 1300 MY73

LegacyR
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 10:56

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja LegacyR » 20 Maalis 2015, 10:39

Olinkin myöhässä.
Subaru Legacy 3.0R STW MY04
Volkswagen 1300 MY73

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja legro » 20 Maalis 2015, 12:47

Samalla vaivalla, sitten vaihtaa nesteet oikein kunnon huuhtelulla. Liukutapit kannattaa myös katsoa ja rasvata.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

hannuk
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja hannuk » 20 Maalis 2015, 13:36

Takapalat vaihdettu ja liukutapit rasvattu. Huuhtelen nuo paremmalla ajalla ja vaihdan samalla nuo speedbleeder nipat niin pitäs olla melkein mukavaa jatkossa tuo huuhtelu.

Se tuossa ihmetytti kun oikealla takana toisessa palasia oli joku 1.5mm pintaa ja toisesta se oli niin loppu että oli jo lähes metallilla. Vasemmalla kummassakin palassa oli tosi reilusti pintaa. Arviolta puolet jäljellä. Hyviä arvauksia siitä että voiko nuo tosiaan kulua noin epätasaisesti eri puolill? Vai oisko jostain syystä vasemmalle vaihdettu palat ja oikealle jätetty vanhat. Jos vaihto olisi mennyt noin niin ei anna turhan hyvää kuvaa merkkihuollosta, siis kun edellinen omistaja huollattanut ja minä olen hoitanut huollot itse.
2010 Diesel Outback

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupalojen vaihto OB (IV) 2010

ViestiKirjoittaja Mauri H » 20 Maalis 2015, 14:02

Toi on noiden uivien takasatuloiden tyyppivika. Suola jumittaa sen uivan osan ja usein varsinkin se sisempi pala laahaa koko ajan. Kerran vuoteen saa avata ne satulat, vinguttaa liukupinnat puhtaaksi ja vetää tota keraamista tahnaa sinne väliin että selviää taas seuraavan vuoden.

No nyt Brembojen kansa ei tarvii enää ihmetellä tuota, harmi että kustannustehokkuus on kai saanut tehtaan siirtymään noihin fiaskosatuloihin myös takana jossa niillä on liian vähän hommia ja jumittaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa