HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Jouhou
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2019, 18:45

Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Jouhou » 09 Touko 2019, 14:59

Outbackissä on nyt jonkin aikaa kuulunut ujeltava/booaava ääni maantienopeuksissa. Ääni on isoimmillaan kun vauhtia on 100-110Km/h. Alle satasen ja 120km/h vauhdissa ääni häviää aikalailla olemattomiin. Ensin ajattelin että ääni on varmaankin Nokian talvirenkaiden ominaisääni, mutta samat oireet jatkuivat myös kun vaihdoin kesärenkaat alle. Moottorin kierrosluku ei vaikuta ääneen.

Voisko esim kulunut pyöränlaakeri olla äänen lähde. Sinänsä omituista että ääni häviää kun vauhtia on alle 100km/h tai sitten yli 115km/h (Tai sitten se vaan häviää muiden suhinoiden alle). Tällä hetkellä autolla ajettu 175tkm, ja ei tietoa onko pyöränlaaakereita koskaan vaihdettu.

Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?
OB TD CVT -14

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 09 Touko 2019, 20:15

Ihan hyvin voi olla laakerivamma. Kuitenkin ääni on selvästi nopeudesta riippuvainen. Kulma ilmaan tunkilla ja pyöritä rengasta. Se ei käytännössä saisi paljon rahista. Jarru voi laahata hieman, mutta kyllä sen erottaa vammaisesta laakerista.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Touko 2019, 21:35

Muuttuuko ääni kun ajat mutkaan? Pitäs voimistua ulkokurvin puolelta ja hiljentyä sisäkurvin, eli kun laakerille tulee enemmän rasitusta niin voimistuu ja kun taas kevenee niin hiljentyy.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja an13 » 10 Touko 2019, 08:20

Pyöränlaakerin kulumista voi yrittää myös metsästää niin että tunkkaa pyörät 1 kulma kerrallaan ylös. Ottaa toisella kädellä kevyesti jousesta kiinni ja toisella kädellä pyörittää pyörää. Jos jousi tärisee/värisee/tuntuu liikkuvan niin pyöränlaakeria ei ole tasainen. Ehjä ei juurikaan tee toiseen käteen tuntuvaa ilmiötä.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Qulle » 10 Touko 2019, 10:23

an13 kirjoitti:Pyöränlaakerin kulumista voi yrittää myös metsästää niin että tunkkaa pyörät 1 kulma kerrallaan ylös. Ottaa toisella kädellä kevyesti jousesta kiinni ja toisella kädellä pyörittää pyörää. Jos jousi tärisee/värisee/tuntuu liikkuvan niin pyöränlaakeria ei ole tasainen. Ehjä ei juurikaan tee toiseen käteen tuntuvaa ilmiötä.
No eipä oo toi tullu koskaan mieleen, vaikka autoja ropailtu vuosikausia, hyvä vinkki :)
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Jouhou
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2019, 18:45

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Jouhou » 10 Touko 2019, 12:51

Kävin lounastauolla ajelemassa vähän mutkatietä, mutta en huomannut mitään eroa äänessä oli sitten oikealle tai vasemmalle kaartuva mutka. Tosiaan jossain aikaisemmassa volkkarissa etupyörän laakerin välyksen hoksasi ihan kevyitä kaarroksia tekemällä, mutta nyt ei erottanut äänessä eroa. Vaikeuttaa tuota testailua sekin että pitää olla se reilu satanen vauhtia, että se ylimääräinen ujellus alkaa kuulumaan selvästi.

Hyvä vinkki tuo renkaiden pyörittely ja jousesta kiinni pitäminen. Pitääpä illalla tunkkailla renkaita ilmaan ja kokeilla saisko sillä selvyyttä asiaan.
OB TD CVT -14

Petter
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Petter » 10 Touko 2019, 18:00

Laakeri vika selviää myös nostamalla kulma ilmaa, ja ottamalla kiinni pyörän ylä-ja alareunasta ja lonkottamalla pyörää. Jos vikaa tuntuu selvä välys, sekä pieni kolaus.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Qulle » 10 Touko 2019, 18:03

Petter kirjoitti:Laakeri vika selviää myös nostamalla kulma ilmaa, ja ottamalla kiinni pyörän ylä-ja alareunasta ja lonkottamalla pyörää. Jos vikaa tuntuu selvä välys, sekä pieni kolaus.
Tämä totta, tosin menny useita laakereita ilman tuntuvaa välystä. Toki jos vaan olis ajanut niin kai siihen joskus väljyyttäki olis tullu
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Jouhou
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2019, 18:45

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Jouhou » 11 Touko 2019, 13:41

Kiitoksia vinkeistä ketjuun vastanneille. Epäilykset alkavat kohdistua kuskinpuolen takarenkaaseen. Tunkkasin kulman ylös ja pyörittelin rengasta. Äkkiseltään en välystä löytänyt, mutta pyörittäessä tuntui hieman tärinää jousessa. Jonkin verran kahinaa kuului pyörittäessä, mutta arvelin sen äänen kuuluvan laahaavista jarrupaloista. Toinen takarengas pyörikin sitten paljon vaivattomammin ja jousessa ei tuntunut minkäänlaista tärinää. Lopulta lonksuttelin pyöriä vielä sillä tavalla että rengas on maassa ja lonksutan rengasta yläpuolelta kiinnipitäen. Siinä sitten tuntui että ehkäpä kukin puolen takarenkaassa pieni välys on.

Lisäkysymys vielä laakerinvaihdosta. Onko jotain tiettyä laakerimerkkiä mitä ei missän tapauksessa kannata mennä laittamaan? Onko orggis ja tarvikelaakereilla paljonkin hintaeroa. Mielellään sitä laittais hinta-laatusuhteltaan hyvää varaosaa. Jos vien pajalle, niin vienkö omat osat mukana?
OB TD CVT -14

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 12 Touko 2019, 23:16

Näissä taitaa olla varaosina orggiksena kyllä koko napa. Ainakin mun vanhemmassa oli. En ole varma tän ikäsestä.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

hehkunvaihtaja
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 20:25

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja hehkunvaihtaja » 15 Touko 2019, 20:05


Jouhou
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2019, 18:45

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Jouhou » 05 Kesä 2019, 14:15

Päivitystä tähän ketjuun. Pyöränlaakerihan sieltä oli sitten mennyt. Hain Motonetista uuden FAG laakerin napoineen 119e. Tarjolla oli myös Blueprint merkkinen laakeri hieman halvemmalla, mutta jotenkin parempi luotto tuohon toiseen merkkiin.

Laakerin vaihdatin paikallisella pajalla. Onneksi tulikin vietyä pajalle, sillä vanha napa oli ollu äärettömän tiukassa. Näillä on tapana ruostua tosi lujasti kiinni. Asentajaltakin meni reilu 2h hommassa, vaikka kunnon työkalut on käytössä.

Nyt mukava ajella. Reilun satasen vauhdissa ei enää ylimääräistä booausta kuulu.
OB TD CVT -14

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Kulunut pyöränlaakeri vai mikä? (outback -14)

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 05 Kesä 2019, 19:20

Hyvä, että tuli kuntoon. On se mukavempi ajella, kun ei jokakerta tule mieleen ajaessa, että toikinperkele pitää korjata.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa