HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback -06 alapallonivelet edessä

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja roipis » 29 Kesä 2019, 02:31

Kestääkö nuo maailman tappiin?

Aloin vaihtamaan alatukivarren takakumeja, kun repsottivat silminnähden. Onko 170tkm ajetuilla pallonivelillä vielä tulevaisuutta? Kahteen samanikäiseen vähemmän ajettuun (noin 100tkm) vaihdoin alatukivarret takapuslien repsottamisen takia (katsastuksen pyynnöstä). Noihin tuli alapallot samalla mutta Subarussa nuo on toista tietä, eli kartiopultti on alaspäin ja tukivarressa kiinni, mistä irtosi helposti. Nivel taas on tuossa "pyörännavan runkokappaleessa" helkkarin tiukassa kiinni. Tein ulosvetäjäksi putkenpätkän ja vahvat prikat mutta nivelen pultti pyörii mukana, eikä siinä ole kuusiokoloa, kuten uudessa, josta pitäisi vastaan mutteria kiristettäessä.... Arvelin lisätä rasvaa vanhoihin niveliin ja odotta katsastuksen kehoitusta vaihtaa uudet tilalle (jollakin korjaamolla).

Kummonen ennuste noitten nivelten kestolle on? Onko jollakin kunnon ulosvetäjää tai hyviä konsteja noitten sujuvaan irroitukseen? Mieluummin en ottaisi navan runkokappaletta irti ja viilapenkkiin.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja -teme- » 29 Kesä 2019, 06:41

Olethan ottanut sen pallonivelen lukituspultin irti? Ja sitä pallon kuoppaa pitää levitää isolla taltalla siitä raosta mikä on siinä keskellä. Vetovasara on kova sana noihin.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja Jappi » 29 Kesä 2019, 10:39

Ja helposti katkeaa sekin pultti jos on ruosteessa kuten mulla... Paina tunkilla alatukivartta ylöspäin niin ei se kartiotappi pyöri mutteria kiristäessä :geek:

Nii, mulla on -09 lega, alkuperäiset alapallot ja 330tkm mittarissa...

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja roipis » 29 Kesä 2019, 10:51

Juu, pultti on pois ja irrotuslientä on suihkittu tuohon suuntaan jo viikko sitten, lähinnä pultin reiästä ja siitä urasta. Tuota levitystä en ole kovasti yrittänyt. Voimakeinot on aika hankalia tunkin (ja pölkyn) varassa vain alatukivarsi irrotettuna. Vetovasarakin ryskis joustintuen yläpääpä. Ulosvetäjän pitäis olla vähän pitempi holkki, jatkomutteri, joka sopisi niveleen ja pultti jatkoksi+mutteri jolla vetäisi holkin pään peittävän prikan (reikälevyn) läpi.

Kasaan vanhalla nyt. Nostan molemmat puolet pukeille, kun alan purkaa toista puolta. Helpottaa paljon, kun koiranluut ei jäkitä ja ratista voi käännellä napaa eri katselukulmiin. :banghead: Älysin vasta kun vaihdoin välissä toisen kinnerin ABS-kehät etupyöriin. Siinä hommassa ei oikein mikään laittanut vastaan, kerrankin.

Jappi: Pultti (nivel) pyöri kun yritin sen avulla vetää niveltä irti naparungosta. 330tkm: siis voi nuo vielä kestää. Tiiviiltäkin vaikuttaa.

Kiitokset kummallekin vastaajalle.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja Qulle » 29 Kesä 2019, 21:18

Subarun alapallot taitaa olla vahvimmasta päästä mitä löytyy... ainakin näissä vanhempi korisissa. Jos se kumisuoja ei mee rikki niin taitaa alapallo kestää pitempää mitä loppu koppa :)
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja roipis » 29 Kesä 2019, 23:22

Hyvä jos noin on. Onneksi en ruhjonut kumisuojaa vaan otin pois. Paikalleen laittoon kului kyllä sitten aikaa ja ärräpäitä niin ettei kehtaa sanoa. Varsinkin nitten metallirenkaitten kanssa. Mielessäni mietin, että mitä etua tuosta "toista tietä" rakenteesta on: alatukivarren nivel on lähempänä akselilinjaa kuin normijärjestelyssä. Hyvä vai paha, järki loppui tässä? Rasva valuu ajan kanssa suojakumiin pois pallonivelestä- selvä miinus. Muuta?
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja roipis » 15 Loka 2019, 23:17

Homma jatkuu oikealla... Piti heinäkuussa ottaa auto ajoon (ja katsastaakin) vasta toinen puoli korjattuna :twisted: Sain leiman koska oikean puolen kumipusla ei silloin vielä repsottanut kovasti, uusi oli pussissa etujalkatilassa, toinen puoli oli vaihdettu ja vakuuttelin että on tarkoitus vaihtaa hetimiten. No nyt se aika olisi...

Sain ruuvit ja mutterit auki, mutta tukivarsi istuu pallonivelen pultissa kuin joku tuvan seinässä. Tunkkasin pultin pään pukille ja löin tukivartta ylhäältä melko lailla. Yritin myös lyödä metallia kiilaksi tukivarren ja napakappaleen väliin. Pyrkimys on pitää suojakumi ehjänä, joten haarukkarautaa en ole vielä käyttänyt. Ei vaan lähde "helposti" kuten toinen puoli, nettijutun :roll: mukaan. Mitä vois koittaa seuraavaksi? Irrotusöljyä on taas suihkittu ympäriinsä. Kannattaako tuota lämmittää pikkutoholla alhaalta päin, jos nivelellä ja suojakumilla aikoo jatkaa? Pieni kolmihaarainen ulosvetäjä alkoi myös notkumaan, kun sillä yritin. Vähän rajumpi vois toimia, jos vielä pääsis lyömään pultin päähän. Lattialla huonoa sekin :banghead:
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 16 Loka 2019, 06:55

Lähteekö pallonivelen ulosveto työkalulla? Niillä on yleensä ehjänä irronnut.

Tyyliä tuollaisella...
https://www.virtasenkauppa.fi/pallonive ... ools-22978

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 16 Loka 2019, 09:09

Motonetistä hakee ulosvetäjän, maksaa kympin vai 15€. Jossei irtoo pelkästään sillä kiskomalla, ni ku ulosvetäjä on kireellä, ni sit pari neuvooantavaa pajavasaralla kartion kohalle tukivarteen.

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja roipis » 16 Loka 2019, 10:19

Kiitokset ehdotuksista vaikka tässä niitä vähän lyttäänkin.

Tuollainen vipumallinen pieni onkin mutta se sopii lähinnä raidetangon päihin. Jos olis isompi tuollainen niin jarrulevy ja -kilpi olis tiellä, kun sovittais ulosvetäjää tukivarren "päästä" päin. Sopivan kokoinen eli riittävän iso tälläinen vois toimiakin:
https://www.virtasenkauppa.fi/pallonive ... edore-9483

Täytyy kokeilla kaksijalkaista vähän isompaa ulosvetäjää seuraavaksi. Lattia vaan estää lyömisen oikeean paikkaan eli ulosvetäjän pulttiin. Sivulta tukivarteen lyömistä toki kokeilen vaikka epäilen ettei toimi yhtä hyvin kuin silloin, kun kartioreikä on umpiraudassa jota pääsee lyömään toista lekaa vasten. Tukivarressa kartioholkki on "pellistä" hitsatun kotelon sisällä. Saattaa se isku silti auttaa, katsotaan.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 16 Loka 2019, 17:59

Kyllä se sillä pienelläki lähtee. Ja jos isomman jostain keksii, ni äkkiä sen levyn raapasee irti. Mutta irtoo sillä pienelläki, kun kiskoo vaan tiukkaan ja antaa pajavasaraa. Ja se lyönti vaan kummasti aina auttaa, se on ihmeellinen asia.

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja roipis » 16 Loka 2019, 23:03

Pahoittelen nöyrästi että päivällä lyttäsin hyvät ehdotuksenne, eritoten Puskapeken vipumallisen työkalun käytön. Ja kiitos jatkokannustuksesta!

Mulla on tommonen, jopa Vata-merkkinen, aika pieni mutta sehän sopi edestäpäin tuohon paikkaan, kun käänsin haarukkapalikan nurinpäin. Sain tuon pysymään ja mielestäni hyvään pänniinkin. Ei vaan irronnut vielä. Siihen mahtui myös vähän lyömään alhaalta, muttei auttanut sekään. Kokeilin myös tukea alta lattiaan ja tapin (vanha hylsysarjan jatkoakseli) kanssa lyödä tukivarteen ylhäältä päin. Ei irronnut vieläkään. Lisäsin pänniä ja tuntui että työkalu antaa periksi. Jätin pänniin ja kokeilen huomenna antaa vähän lämpöä pikkutoholla alhaalta pultin pään puolelta. Täytyy katsoa myös miten kaksihaarainen ulosvetäjä pysyy tuossa. Ehkä se siitä... Ja saahan sen jarrulevynkin pois. Jarrukilpi voi kyllä hajota käsiin.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja roipis » 18 Loka 2019, 21:16

Tänään otin vähän irrotusöljyä, menin talliin ja lisäsin Vataan pänniä (eikä se mihkään ollu myötänyt) ja laitoin isomman pienen lekan taustalle ja löin pienemmällä tukivarren silmän toiselle puolelle. Kilahdus kuului ja Vata oli tippunut maahan;)

Puskapeke ja Reetuhai2 KIITOS PALJON hyvistä neuvoista!!!!!! :occassion:
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback -06 alapallonivelet edessä

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 18 Loka 2019, 22:50

Näin se homma toimii. Kyl ne ulosvetäjät aika paljon kestää vetää. Töissä välillä hirvittää, kun vedetään kuorma-auton palloon ulosvetäjä puolen tuuman pyssyllä niin paljon ku menee, ja sit joutuu antaa pajavasaraa perään. Välillä pamahtelee tangot mihin sattuu ku kartio vähä jumittaa. :laughing7:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa