HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outbackin ohjaus pykii

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Outbackin ohjaus pykii

ViestiKirjoittaja yason » 28 Loka 2019, 19:53

Olen huomannut hienoisesti ilmenevän oireen Outbackin ohjauksessa. Ohjaus pykii toisinaan taajamanopeuksissa keskikohdan tuntumassa. Tien muodot ja epätasaisuudet vaikuttavat pykimiseen. Maantienopeuksissa menee tasaisesti ja samoin parkissa ohjausta heilutellessa.

Pykiminen tuntuisi olevan sidoksissa ohjaustehostimeen. Kääntyessä, kun tehostus on jokseenkin jatkuvaa, ilmiötä ei esiinny. Mutta möykyissä tai urissa tehostin ikään kuin tehostaa "vastaan": kun normaalisti renkaiden alla pyörivä tienpinta aiheuttaa korkeintaan pienen tuntuman rattiin, tässä tapauksessa tuntuu ikään kuin tehostin voimistaisi tätä tuntumaa, koska pykiminen on voimakkaampaa kuin tavallinen ratin läpi välittyvä tietuntuma. Ratin pitäminen paikoillaan tarkoittaa siis pientä sorminvoiman käyttöä, kun ratti painaa sormien pieniä ohjausliikkeitä vastaan.

Voisiko välyksellinen hammastanko aiheuttaa tuollaista? Jos tien muodot renkaissa välittyvät hammastankoon ja tehostin reagoi niihin, tämä tuntuisi välyksen jälkeen ratissa? Onko sähköinen tehostin kiinnitetty hammastankoon vai rattiakseliin? Onko kellään tullut vastaavaa oireilua vastaan?

Auton ohjaus sinänsä toimii loogisesti ja siihen voi luottaa, kääntymiset onnistuvat normaalisti, maanteillä ei ole ongelmaa, ja tehostin toimii muuten tavallisesti. Oireet kun esiintyvät vain silloin, kun ohjausliikkeet ovat hienovaraisia. Toisinaan pykimistä ei esiinny, joten ollaan ilmeisesti vian alkavassa vaiheessa.
Outback MY10 diesel/mt

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: Outbackin ohjaus pykii

ViestiKirjoittaja jah » 30 Loka 2019, 16:51

Nämä taitaa olla tarkkoja siitä, että geometria ja tasapaino on kohdallaan. Oma 2014 mallinen OB tuntui olevan todella herkkä täristämään jos vähänkin oli renkaiden tasapainotus pielessä ja ilmanpaineet vaikutti ohjaustuntumaan aivan selvästi.

Ihan ensimmäiseksi tulee mieleen että onko vanteet alkuperäiset tai ainakin samalla ET:llä kuin alkuperäiset ja onko kulmia koskaan tarkastettu? Hiukan outoa kyllä jos maantiellä ongelmaa ei esiinny, yleensähän noi vetelemiset tulee pahimmin esille maantien urissa.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackin ohjaus pykii

ViestiKirjoittaja yason » 31 Loka 2019, 17:23

jah kirjoitti:Nämä taitaa olla tarkkoja siitä, että geometria ja tasapaino on kohdallaan. Oma 2014 mallinen OB tuntui olevan todella herkkä täristämään jos vähänkin oli renkaiden tasapainotus pielessä ja ilmanpaineet vaikutti ohjaustuntumaan aivan selvästi.

Ihan ensimmäiseksi tulee mieleen että onko vanteet alkuperäiset tai ainakin samalla ET:llä kuin alkuperäiset ja onko kulmia koskaan tarkastettu? Hiukan outoa kyllä jos maantiellä ongelmaa ei esiinny, yleensähän noi vetelemiset tulee pahimmin esille maantien urissa.


Pykiminen näkyy hävinneen, kun vaihdoin talvirenkaisiin. Kesärenkaat eivät kyllä täristäneet normaalein epätasapainosta johtuvin oirein. Vanteet on alkuperäiset Subarun alut, mutta kumit on vanhat hankookit. Huonoilla renkailla olen ajanut muillakin autoilla, mutta missään ei ole ollut samanlaisia oireita. Yleensä tuntuu tärinöitä, mutta ratti on sentään kääntynyt tasaisesti eikä pykälittäin. Ongelma ei varmaan pian palaa, koska nuo olivat viimeistä kesää alla.
Outback MY10 diesel/mt

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: Outbackin ohjaus pykii

ViestiKirjoittaja jah » 31 Loka 2019, 17:54

Nopea ja helppo konsti on kokeilla mitä vaikka 0.2-0.3 bar muutos ilmanpaineissa suuntaan tai toiseen vaikuttaa. Oma tuntui aina jotenkin kankealta jos oli paineet suosituksen mukaiset mutta kun laittoi hiukan lisää niin ohjaustuntuma keveni huomattavasti. Sitä en tiedä oliko normaalia kovemmat paineet sitten osasyy tuohon tärinäherkkyyteen mutta tärinä häipyi kun tasapainotti renkaat.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa