Olen huomannut hienoisesti ilmenevän oireen Outbackin ohjauksessa. Ohjaus pykii toisinaan taajamanopeuksissa keskikohdan tuntumassa. Tien muodot ja epätasaisuudet vaikuttavat pykimiseen. Maantienopeuksissa menee tasaisesti ja samoin parkissa ohjausta heilutellessa.
Pykiminen tuntuisi olevan sidoksissa ohjaustehostimeen. Kääntyessä, kun tehostus on jokseenkin jatkuvaa, ilmiötä ei esiinny. Mutta möykyissä tai urissa tehostin ikään kuin tehostaa "vastaan": kun normaalisti renkaiden alla pyörivä tienpinta aiheuttaa korkeintaan pienen tuntuman rattiin, tässä tapauksessa tuntuu ikään kuin tehostin voimistaisi tätä tuntumaa, koska pykiminen on voimakkaampaa kuin tavallinen ratin läpi välittyvä tietuntuma. Ratin pitäminen paikoillaan tarkoittaa siis pientä sorminvoiman käyttöä, kun ratti painaa sormien pieniä ohjausliikkeitä vastaan.
Voisiko välyksellinen hammastanko aiheuttaa tuollaista? Jos tien muodot renkaissa välittyvät hammastankoon ja tehostin reagoi niihin, tämä tuntuisi välyksen jälkeen ratissa? Onko sähköinen tehostin kiinnitetty hammastankoon vai rattiakseliin? Onko kellään tullut vastaavaa oireilua vastaan?
Auton ohjaus sinänsä toimii loogisesti ja siihen voi luottaa, kääntymiset onnistuvat normaalisti, maanteillä ei ole ongelmaa, ja tehostin toimii muuten tavallisesti. Oireet kun esiintyvät vain silloin, kun ohjausliikkeet ovat hienovaraisia. Toisinaan pykimistä ei esiinny, joten ollaan ilmeisesti vian alkavassa vaiheessa.