Sivu 1/1

Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 19:48
Kirjoittaja JuuS0
Menin ostamaan 90 vuosimallin legan ton vuotta uudemman kaveriksi. Tässä vanhemmassa vaan sellanen rasite ku abs. Virrat päälle, abs merkkivalo syttyy normaalisti, auto käyntiin - valo sammuu normaalisti. Muutaman metrin siirto ja vikavalo syttyy. Myöskin sen olen todennut että absit toimii kunnes valo syttyy. Valon sytyttyä antaa koodin 16 mikä kertoo justiinsa yhtä paljon kun kojetaulussa palava merkkivalo. Jarrut vaihdettu, eteen heitin imprezassa käyneet 2 pannuset satulat palat länget levyt ja taakse uudet levyt ja palat. Jarruhilujen vaihto siis siitä syystä että vanhat oli paskat ja absin merkkivalon ollessa päällä, on myös joku jarruista ellei kaikki päällä hetken aikaa. Hiluja vaihdellessa sen verran havaitsin että anturit ja kehät on kaikki ainakin kaikki paikallaan.

Jos tää ei lähe lutviutuu muuten niin onko toi vikavalo mahdollista muutoskatsastaa pois? Vai onko 2.2 isolohko ollut aina abseilla?

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 22:08
Kirjoittaja Sandman1
Eiköhän se ole silti anuturivika, kun se tulee vasta liikkeellelähdön jälkeen. Viittaa siis siihen, että joltain fillarilta ei tule pyörintätietoa.

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 23:24
Kirjoittaja Reetuhai2
Kattois nyt että kehät on ehjät, ja mittailis anturit. Anturivikahan sen absimööpelin pitäs osata kertoo. Mulla satkussa usein sytty kosteella kelillä apsivalo, ja aina 16. Vaihdoin sit G-anturin(?) kun sellanen sattu ylimääränen olee, ja vähä helpotti. En tiiä oliko sattumaa. Kai sen luulis saavan 2.2l pois, ku eihän satkuissakaan kaikissa oo.

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 23:34
Kirjoittaja JuuS0
Reetuhai2 kirjoitti:Kattois nyt että kehät on ehjät, ja mittailis anturit. Anturivikahan sen absimööpelin pitäs osata kertoo. Mulla satkussa usein sytty kosteella kelillä apsivalo, ja aina 16. Vaihdoin sit G-anturin(?) kun sellanen sattu ylimääränen olee, ja vähä helpotti. En tiiä oliko sattumaa. Kai sen luulis saavan 2.2l pois, ku eihän satkuissakaan kaikissa oo.
Oli ne kehät ainakin silmin nähden ehjät as in ei palasina niinku noi murumetallista tehdyt usein on.

G-anturi lienee se iskaritornin juuressa oleva kampe? Sellanen saattaa keikkua ylimääräsenä olettaen et impruzussa on sama. Onko niille antureille jotain tehokasta helppoa mittaustapaa olemassa?

Täytyy nykiä vielä apparin jakkara irti ja tarkistella ettei siinä ohjainboksissa ole mitään maakaapeleita tai rungon maadoitusta, nyt se keikkuu vapaana penkin alla koska edellinen/set omistajansa ollu vähän turhia vätyksiä.

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 00:06
Kirjoittaja Reetuhai2
Vastushan niistä antureista mitataan, kunhan tietää minkä arvon sisällä se pitää olla. En tiiä paljonko noissa kuuluu olla. Raskaassa kalustossa näkee, että anturi on ehjä, vastuski ihan ok, muttei ihan rajojen sisällä, ni ei välttämättä toimi.

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 09:37
Kirjoittaja TJani
Miten olet saanut testattua toimivuuden jos syttyy heti kun lähtee liikkeelle?
Sehän tekee semmoisen testin kun lähtee liikkeelle. Pyöräyttää sitä pumppua vähän. Tuntuu polkimessakin jos painaa samaan aikaan jarrua.
Itsellä toisen merkkisessä se pumppu renaa ja valo syttyy aina kun lähtee liikkeelle jos pumppu onkin "jumissa" kun se tekee sen testin. Joskus toimii ja joskus ei, yleensä ei.

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 09:50
Kirjoittaja JuuS0
TJani kirjoitti:Miten olet saanut testattua toimivuuden jos syttyy heti kun lähtee liikkeelle?
Sehän tekee semmoisen testin kun lähtee liikkeelle. Pyöräyttää sitä pumppua vähän. Tuntuu polkimessakin jos painaa samaan aikaan jarrua.
Itsellä toisen merkkisessä se pumppu renaa ja valo syttyy aina kun lähtee liikkeelle jos pumppu onkin "jumissa" kun se tekee sen testin. Joskus toimii ja joskus ei, yleensä ei.
Joo eli epäselvä selostus. Eli valo syttyy jonkin ajan kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen, ei välittömästi. Kuitenkin puhutaan muutamista metreistä. Auton joutokäynti paikallaan ei aiheuta valon syttymistä. Eli testauksen olen tehnyt käynnistämällä auton ja kiihdyttämällä nopeasti riittävään nopeuteen. Tällöin absit on toimineet hetken jonka jälkeen valo syttyy ja pyörät pysyvät lukossa kunnes laskee irti polkimesta. Eli kesken jarrutuksen absit tippuu pelistä pois.

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 10:37
Kirjoittaja TJani
Kai se vika sitten pyörintäantureista/kehistä löytyy.

Tehtaan ohje 16 koodin kohdalla näyttää olevan että tarkista virransyöttö ja anturit.
Anturin vastusarvo 0,8-1,3 kOhm.

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 17:56
Kirjoittaja Reetuhai2
Moottoriahan vois koittaa kans koputtaa vasaralla vähän, jos vaan alkaa olee hiilet loppu. Äitillä sprintterissä oli loppu, jonku aikaa absi välillä toimi ja välillä ei, loppujenlopuks ei ollenkaa. Vitosella hiilet ja pari tuntii ropausta, taas rokkaa.

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 27 Maalis 2020, 22:35
Kirjoittaja JuuS0
Reetuhai2 kirjoitti:Moottoriahan vois koittaa kans koputtaa vasaralla vähän, jos vaan alkaa olee hiilet loppu.


Täytyypä tääkin koputella.

Noista antureista muuten, vaatiiko se tiedon kaikilta fillareilta synkassa? Ts. Voinko nostaa auton ilmaan ja pyöritellä fillareita yksi kerrallaan selvittääkseni mikä sytyttää valon vai syttyykö valo joka tapauksessa koska yksi pyörii ja loput ei? Toki tarkoittaa myös sitä että kolme muuta täytyis lukita, jarrulevyyn lukkopihti/rukari jäähytysreikään.

Onko näissä samat anturit kuin 92-> impuissa? Niihin löytyis helpommin osasia.



Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 11:43
Kirjoittaja TJani
Kyllä se vaatii että kaikki pyörii, siitähän se niitä pyörimiseroja aistii.

Varmaksi en sano, mutta uskoisin olevan samat anturit.

Tuossa tehtaan ohje antureiden tutkintaan.
abs.jpg
abs.jpg (180.94 KiB) Katsottu 10995 kertaa

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 12:23
Kirjoittaja Subukka
Ei vaadi että kaikki pyörii yhtäaikaa. Eli viallisen anturin voi etsiä juurikin JuuSo:n kuvailemalla tavalla.
Parista kiulusta noin etsitty viallinen anturi...

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 04 Huhti 2020, 11:58
Kirjoittaja JuuS0
Tähän caseen sen verran päivitystä että asioita saatu eteenpäin. Yleismittarilla VE anturi näytti nollaa. -95 jdm impusta anturi tilalle ja absin valo ei ainakaan muutaman sadan metrin ajossa syttynyt, ohmeiltaan nää kolme ehjää anturia oli täsmälleen samat, impun vähän eri. Icp tilaus lähti kohti härmlandiaa mukanaan 2 impun anturia (koska tein ehjään anturiin reiän sitä irroittaessa). Päivittelen tilannetta vielä tuonnempana mutta näillä näkymin impun anturi käy myös legaan.

Lisähuomiona että gen 3 legan anturi on fyysisestä samanlainen, ohmeiltaan impun kanssa linjassa, liitinkin täsmälleen sama, mutta koriin ja tolppaan osuvat kiinnikkeet eri. Tää oli mun ensisijainen varaosa jonka olisin macgyveroinut paikoilleen sikäli alkuperäinen omistajansa olisi siitä luopunut, rälläköin tukivarresta (ja anturista) palan pois eikä anturi edes hievahtanut.

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 20 Huhti 2020, 20:03
Kirjoittaja JuuS0
3 päivää nyt laskenut tolla uudella anturilla kohti maailman sumua ja tuntuu toimivan. Vaikka ohmit oli vähän eri mitä muissa. Huikee diili.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Re: Legacyvanhuksen abs huolia

Lähetetty: 05 Kesä 2020, 14:31
Kirjoittaja Jacob Lumley
90 luvun Legacyn ABS jarruin anturiongelmat, Antureissa töhnää, antureihin ruosteen irroitinta ruiskutus, ja imurointi, samalla kehää jos pystyy.
Parinpäivän ajo ja " vika ilmaantuu monen vuoden jälkeen".