HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

subaru forester herkkä kaasu

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Ziisus
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Maalis 2023, 14:24

subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Ziisus » 20 Maalis 2023, 18:49

Kysymys kaikille subaru forester miehille. Onko kaikissa subaru forestereissa kaasu jotenkin yliherkkä? Olen käynyt koeajamassa kolmea foresteria, kun en millään meinannut uskoa, että foresterin kanssa liikkeelle lähtö ja esim taskuparkkeeraus on älyttömän vaikeaa, kun tuntuu kun löisi kaasun pohjaan samantien ja sen jälkeen vedot vähän tasaantuu? Onko toi ihan tottumis kysymys? kaasussa ei tunnu olevan liikkeelle lähdössä tai pakittaessa kun kaasu pohjassa tai ei ollenkaan? kaikki koe ajamani on vuosimallia 2015. Todella stressaavaa ajaa, kun ei tunne hallitsevansa kaasun säätelyä millään tavalla :lol: Tähän mennessä autoina on ollut volvoja ja bemareita automaattina, eikä tollanen ole millään muullakaan auto merkillä tai mallilla tullut vastaan ja nyt forester kuume on laskenut aika rajusti, kun en tiedä voiko tollasella on off kaasulla ajaa normaalisti esim ruuhkassa ja muutenkin.. Kokemuksia siis tarvitaan onko toi joku tottumis kysymys vai ominaisuus, että aina lähdetään täysillä menemään?

Rami_
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Touko 2022, 17:39

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Rami_ » 05 Touko 2023, 23:06

Kyllä se taitaa noin olla. Itsellä forester ja alkuun tuntui että ei tarvi kuin hipaista ja sitten mennään. Kyllä siihen tottuu.

Porukoilla on -10 vuoden legacy ja siinä joutuu poljinta painamaan jonkun verran että jotain tapahtuu.

Juha
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Marras 2021, 13:56

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Juha » 06 Touko 2023, 15:35

Onko bensa vaiko diisseli kyseessä? Diisselissä ainakin ilmastoinnin päällekytkeminen aiheuttaa ns. kenguru ilmiön. :D
-Osaava softaguru vois pystyä hieman hienosäätämään kaasupolkimen parametrejä inhimillisemmäksi.
Legacy -10 Boxerdiesel sedan

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja mechanix » 06 Touko 2023, 16:05

Itellä 2003 JDM Forester Cross Sports ja ihan sama ilmiö näissäkin. Jyrkkä pomppu heti kaasuläpän kartan alapäässä ja auton tarkka liikuttelu kaasulla tosi hankalaa. Softaamalla saa kyllä helposti hyväksi.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 387
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja chinaski » 06 Touko 2023, 17:54

Levorgissa sama "ominaisuus". En tykkää lainkaan, onneksi tuo leka on manuaali, saa itse säädellä hyökkäykset.
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja JuhaH » 06 Touko 2023, 19:24

Ominaisuushan tuo taitaa olla käytännössä kaikissa CVT Subaruissa... toki sen jälkeen kun tuohon tottuu niin muiden merkkien reagointi kaasuun tuntuu jotenkin tunnottomalta :)
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 06 Touko 2023, 21:49

Se on taitaa ominaisuus. On haluttu keinotekosesti voimantuntua. Kaikkeen tottuu... nimim. 4s OB menossa.

.: Etuveto? Joku veikkauksen uus pelikö? :.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Baz
Jäsen
Viestit: 249
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 09:58
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Baz » 16 Touko 2023, 13:58

chinaski kirjoitti:Levorgissa sama "ominaisuus".

Levorgilla useamman vuoden ajanut enkä ole kaasun herkkyyteen niin kiinnittänyt huomiota. Viime sunnuntaina ajoin MY20 Outbackillä ja nyt tiedän mistä on kyse. Hieman yllätti liikkelle lähtö, mutta muuten tuttu kyyti.
- Levorg 1.6i GT MY17
- Celica ST (TA22) -72 :sleepy2:

Ziisus
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Maalis 2023, 14:24

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Ziisus » 11 Heinä 2023, 01:14

Joo tuli se foresteri ostettua kaasusta huolimatta. Ei se vieläkään ihan aina luonnistu. Kylmällä koneella varsinkin aikas vittumainen ja kärryn peruuttamisesta puhumattakaan. Voikohan olla, että toi CVT laatikko vaatii sen nopean liikkeellelähdön, että ei luistata kytkintä kauaa tai jotain? Tollahan ei myöskään voi ajaa edes tyhjäkäynnillä hiljaa, vaan kehän ruuhkissa pitää jarrua vasten nilkuttaa, kun kaikki muut ajaa tyhjäkäynnillä ilman jarrua. Menohaluja olis kokoajan. Kun lähtee kiihdyttämään siitä esim 30km/h nopeuteen, niin kierrokset nousee suht nopeasti korkealle, jonka jälkeen tipahtaa taas nopeasti matalalle, eli varmaankin vapauttaa kytkimen mahdollisimman nopeasti? Tai siltä se ainakin kuulostaa, mutta ei hajuakaan miten toi oikeesti toimii. Mietin vaan jos niihin kaasun parametreihin puuttuu, niin voikohan joku paikka hajota nopeammin. Toinen mikä alkanu välillä häiritsemään on alustan jäykkyys, mutta ei kai sellasia pehmeitä ja mukavia alustoja tehdä enää mihinkään autoihin, joten näillä on totuttava ajamaan. :dontknow:

Ziisus
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Maalis 2023, 14:24

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Ziisus » 11 Heinä 2023, 01:22

Juha kirjoitti:Onko bensa vaiko diisseli kyseessä? Diisselissä ainakin ilmastoinnin päällekytkeminen aiheuttaa ns. kenguru ilmiön. :D
-Osaava softaguru vois pystyä hieman hienosäätämään kaasupolkimen parametrejä inhimillisemmäksi.


Bensa moottori on. En ole ilmastoinnin suhteen huomannu mitään erityistä, kun automaatilla aina pidän 21 ja nyt kesällä se käytännössä aina on päällä. Pitää testata huvikseen onko vaikutusta :laughing7: Onko tietoa kuka noita osaa ohjelmoida?

maukka100
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:26
Paikkakunta: Elimäki,Kouvola

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja maukka100 » 11 Heinä 2023, 19:48

Ongelmaan voisi auttaa laatikon "uudelleen opetus". Itse olen sen tehnyt kahteen Outbackkiin, joissa toisessa oli tr690 ja toisessa tr580 laatikko. Toki vaihdoin laatikoihin myös öljyt ja sen jälkeen tein uudelleen opetuksen ja liikkeellelähtö toimenpiteiden jälkeen on todella hyvin ollut hallittavissa kaasupolkimella, eikä lainkaan hyökkäävä.
Siihen laatikon käyttäytymiseen pääsee varmaankin myös hieman vaikuttamaan missä laatikon öljyn lämpötilassa opetuksen tekee. Muistaakseni öljyn lämpötilan piti olla 40-65 asteista opetusta tehdessä, joten asteikon alapäässä vs asteikon yläpäässä tehdyssä opetuksessa voi syntyä hieman eroa laatikon käyttäytymisessä. Toki varmaankin myös vaikuttaa mitä öljyä laatikossa on.
Subaru legacy 2.5 farmari manuaali -04
Subaru legacy 2.0 farmari manuaali -99 (tuleva auran perijä)
Subaru leone 1.8i farmari auravarustuksella ja vinssillä

Ziisus
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Maalis 2023, 14:24

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja Ziisus » 12 Heinä 2023, 13:24

maukka100 kirjoitti:Ongelmaan voisi auttaa laatikon "uudelleen opetus". Itse olen sen tehnyt kahteen Outbackkiin, joissa toisessa oli tr690 ja toisessa tr580 laatikko. Toki vaihdoin laatikoihin myös öljyt ja sen jälkeen tein uudelleen opetuksen ja liikkeellelähtö toimenpiteiden jälkeen on todella hyvin ollut hallittavissa kaasupolkimella, eikä lainkaan hyökkäävä.
Siihen laatikon käyttäytymiseen pääsee varmaankin myös hieman vaikuttamaan missä laatikon öljyn lämpötilassa opetuksen tekee. Muistaakseni öljyn lämpötilan piti olla 40-65 asteista opetusta tehdessä, joten asteikon alapäässä vs asteikon yläpäässä tehdyssä opetuksessa voi syntyä hieman eroa laatikon käyttäytymisessä. Toki varmaankin myös vaikuttaa mitä öljyä laatikossa on.


Okei kiitos vinkistä. En tiennytkään, että subarussa on oppiva laatikko. Öljyt on vaihdettu hiljattain ainakin huoltokirjan mukaan. Miten toi opetus käytännössä tehdään? Eli varmaan resetoidaan ensin jostain ja sen jälkeen ajetaan tyylillä, joka sen halutaan muistavan?

maukka100
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:26
Paikkakunta: Elimäki,Kouvola

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja maukka100 » 12 Heinä 2023, 18:33

Opetus sikäli yksinkertainen toimenpide, mutta vaatii hieman paremman obd-lukulaitteen. Toimenpide kestää muutaman minuutin, jonka aikana auton on renkaat ilmassa ja käsijarru kytkettynä. Myös jarrupoljinta painetaan koko toimenpiteen ajan ja tehdään lukulaitteen pyytämiä asioita.(liikutetaan vaihdekeppiä pyydetyssä järjestyksessä)
Tuo että renkaat pitää olla ilmassa toimenpiteen aikana on vain varatoimenpide vahinkojen, esim. jos vai jarrut pettävät. Olen itse ainakin onnistunut tekemään opetuksen niin nosturilla kuin ihan maantasalla.
Subaru legacy 2.5 farmari manuaali -04
Subaru legacy 2.0 farmari manuaali -99 (tuleva auran perijä)
Subaru leone 1.8i farmari auravarustuksella ja vinssillä

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: subaru forester herkkä kaasu

ViestiKirjoittaja scoobytune » 12 Heinä 2023, 22:12

Ziisus kirjoitti:Bensa moottori on. En ole ilmastoinnin suhteen huomannu mitään erityistä, kun automaatilla aina pidän 21 ja nyt kesällä se käytännössä aina on päällä. Pitää testata huvikseen onko vaikutusta :laughing7: Onko tietoa kuka noita osaa ohjelmoida?

Minä voin auttaa kaasukarttojen säätämisessä ja ohjelmoinnissa.
 
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa