Sivu 1/1

Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 29 Joulu 2023, 22:22
Kirjoittaja JuuS0
Talvikelit ja ajokäytös yhtä perkelettä. Nyt on ollut kurja talvikin liukkaiden puolesta ja mulle uus auto alla, lisäksi vielä ensimmäinen at subaru. Auto madallettu kiintein tolpin, ohjauskulmat katsottu ja madallukset kompensoitu säädöissä, renkaat ok pinnoilla ok nastoilla mutta merkiltään halbor. Eli eniten risoo miten toi kampe aliohjaa ja kaasulla yliohjaa, eli ei ole mitään tolkkua tai tajua minne se ampuu korjausliikkeiden jälkeen. Manuaaliaskiset, legacyt tai imprezat ei koskaan käyttäyneet näin ja se liike on ennakoitavissa ja jopa hallittavissa sivuluisussa. Onko crosssports foreissa tai 4eat askeissa/perässä joku manuaalista poikkeava lukkosysteemi mikä tätä vois aiheuttaa tai vaihtoehtoisesti pystyykö tota ajokäytöstä mulvaamaan jotenkin vakaajakeppejä vaihtamalla?
Kesällä ok, talvellakin suoraan ajaessa ajoltaan muuten hyvä mutta noi liikenneympyrät ja risteysalueet on ne mestat missä tää nousee esille.

Re: Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 30 Joulu 2023, 22:26
Kirjoittaja mechanix
Antilift kitillä saattaisi saada yliohjausta, tosin tiedä saako näihin selllaista kun näissä on vakiona perus imppuihin nähden antilift kit korkeamman korin takia.

Näissähän on askissa planeettapyörästöllä varustettu VTD häntä, eli käytännössä vastaa manuaalin DCCD:tä. Kevyesti takapainotteinen ni kaasulla menee talvella kuin takavetoinen. Omaan käteen hyvä, toki saisi olla enemmän yliohjaava ilman kaasun polkaisua.

Re: Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 30 Joulu 2023, 23:04
Kirjoittaja JuuS0
Vai semmosta fiilunkia. Perämurikka on kuitenki avoin? Mietin sitä aliohjaamista, kun wrx teki joskus vuosia sitten samaa, ei vaan noin pahasti. Johtuuko vaan siitä että manuaalissa tulee reflattua kytkin pohjaan kun taas automaatissa on koko ajan veto päällä?

Re: Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 30 Joulu 2023, 23:29
Kirjoittaja mechanix
Kyl siellä perässä visko pitäs olla niinku kaikissa turboissa.

Re: Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 31 Joulu 2023, 10:00
Kirjoittaja nemola
Talviaikaan pienemmällä kitkalla vakaajilla voisi kuvitella ehkä saatavan parannusta vain vaihtamalla niitä löysempiin ja silloinkin lähinnä niiden salliessa pyörien liikkeet vapaammin toisisistaan riippumatta, ei niinkään kallistelun muutoksella. Muutenkin talviliukkailla elastisempi alusta parempi kuin kivireki.

Laiskana melkeinpä etsisin matalinta aitaa ja taipuisin epäilemään renkaiden käytöstä teoriana eturenkaiden heikompi sivupito jyrkemmällä kääntökulmalla ja takarenkaiden vetopidon antautuminen vetoa lisättäessä ja nuo sitten vaihtelisivat epäsopivan epäedullisesti.
:dontknow:

Re: Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 31 Joulu 2023, 13:20
Kirjoittaja JuuS0
Renkaat ois tietty se eka oljenkorsi mutta niihin en haluaisi kajota koska sinne on olemassa vain yksi vaihtoehto jonka kelpuuttaisin ja sitä rengasta ei ole tällä hetkellä tuotannossa halutussa koossa. Siksi toisekseen puhutaan kertaheitolla noin tonnin sijoituksesta.

Vakaajakeppejä säätäessä pitäisi siis etupäätä löysätä jos haluaa aliohjauksesta eroon? Vai vaikuttaako takapään säätö myös keulan käytökseen?

Re: Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 31 Joulu 2023, 15:36
Kirjoittaja nemola
Noinhan se etuvakaajan säätö vaikuttaisi (aliohjautumista vähentää etupään löysääminen ja/tai takapää jäykentäminen). Ja vaikuttavat yli- ja aliohjautumisen kannalta suhteessa toisiinsa etu- ja takapää. En vaan oikein jaksaisi uskoa merkittävään vaikutukseen nyt talvella kitkan ollessa pienempi. Ja tuo vielä, jos/kun aluksi aliohjaa ja lopuksi yliohjaa. Toki riippuu lähtötilanteesta ja eri auto, mutta tuossa omassani säädin takavakaajan muun kuin talviajon kannalta, eikä se vaatinut säätöä erikseen talviasentoon, kun ei mikään kisakiree kuitenkaan. Mutta kitkasta riippumatta tekeehän se jäykempi vakaaja tavallaan enemmän "jäykän akselin" ja päinvastoin.

Re: Forester cross sports ajokäytös

Lähetetty: 31 Joulu 2023, 15:51
Kirjoittaja mechanix
Tuon laatikko/perä combon ansiostahan se käyttäytyy noin. Eli normaalisti mutkissa ym. aliohjaa kuten kaikki Subarut vakiona mutta sitten kaasulla yliohjaa koska menee enempi vääntöä taakse niin pyrkii herkästi pistämään perää sivulle. Tän voi todeta jo ihan kun suoralla lumisella tiellä antaa happea niin käyttäytyy herkästi vähän kuin takavetoinen.