HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subarun EyeSight ja vastaavat

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja nemola » 01 Touko 2015, 11:32

Vaikka itse olen ainakin näin kokeilematta epäileväinen näitä "apukuskeja" kohtaan, niin tuon testin mukaan Subarun EyeSight toimii luottamuksen arvoisesti, toisin kuin joidenkin muiden merkkien systeemit, joita ei ehkä kannata esitellä ainakaan elävällä kohteella... :driving:

Saksa on itselläni vahvassa ruosteessa, mutta kuvat kertovat: >klikkaa<
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 02 Touko 2015, 12:26

Hätäjarrutusta en testannut itse mutta hyvä kun ammattilaiset hoiti senkin homman.
ES:n toiminta mukautuvalla vakkarilla oli kyllä niin vakuuttavaa että kaivelemaan jäi, tuollainen on saatava. :banghead:

Kävin siis koeajamassa foresterin, sitten myyjä ympäri puhui kokeilemaan myös outbackin... VIRHE :mrgreen:
Outback 2.0TD CVT MY15

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja nemola » 02 Touko 2015, 20:25

Mitenköhän tuo automaattinen hätäjarrutus huomioi ko. hetken kitkan renkaan ja tien välillä? Vai toimiikohan se vaan kuivan asfaltin oletuksella ja liukkaammalla se vaan sitten ehtii jarruttamaan vähemmän? Tuskin se ainakaan olettaa tien aina olevan peilijäässä, kun se voisi olla turhan aikaista jarruttelua keskikesällä. :lol:
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja SixStars » 02 Touko 2015, 23:48

nemola kirjoitti:Mitenköhän tuo automaattinen hätäjarrutus huomioi ko. hetken kitkan renkaan ja tien välillä?

En tiiä, mutta luulis käyttävän samaa kiihtyvyyssensoria ku ESP.. eli valmiina olevaa tekniikkaa sinänsä :roll:
- eli jos ei hidastuvuus oo riittävä, ni lisää runtua jarruille.. nopeampihan tuo on ku ihmismieli reagoimaan kuitenkin :fart:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja nemola » 03 Touko 2015, 00:54

Niin no nopeampi se "apukuski" on, jos kuski ei ole tilanteen tasalla tai tilanne tulee todella nopeasti. Mutta miten se kykenisi huomioimaan tienpinnan kitkan jo ennen hätäjarrutusta eli milloin aloittaa se jarrutus, jos pyörät pyörivät ajonopeutta vastaavalla nopeudella, kun kuskihan voi sitä päätellä jo ihan katsomalla ikkunasta ulos. Tietysti jotain voi yrittää päätellä koneälyllä auton muista toiminnoista, esim. jos lasinpyyhkijät päällä -> tie ei ole kuiva ja jos ulkolämpötila ei ole plussalla -> tie voi olla luminen / jäinen. Eli olisi ollut mielenkiintoista, jos tuossa linkkaamassani testissä olisi testattu erilaisissa sääolosuhteissa hätäjarrutusta.

Vai hierovatko lakimiehet Jenkkilässä jo karvaisia käsiään odotellen tapauksia, joissa automaattinen hätäjarrutus ei ehdikään pysäyttämään autoa. Kuljettajaa avustaviahan nuo järjestelmät ovat, mutta dollarinkiilto silmissä voi saada kuvittelemaan jotain muuta... No eiköhän tämä ole tullut myös autotehtaiden lakimiesten mieleen.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
Eräjorma
Jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:54
Paikkakunta: Varkaus

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja Eräjorma » 03 Touko 2015, 02:59

Mitä tässä nyt on vajaa 300km ajeltu ihan uudella Outbackilla, niin onhan toi Eyesight näppärä laite. Ennenkaikkea siitä arvostaa tuota adaptiivista vakionopeuden säädintä. On muuten ihan mahtava varuste! Tosin vaatii vähän totuttelua, varsinkin moottoritieajossa, kun hitaamman ohittaminen vaatii normaalista vakionopeudensäätimestä poiketen kaasun painamista, tai huomattavan aikaista kaistanvaihtoa.

Muutaman kerran on omassa ajossa jo tällä matkalla piipitys käynyt ohjaamossa, milloin pienestä mutkan oikomisesta, milloin edellisen auton lähtemisestä, milloin "esteestä edessä". Eniten itseä ärsyttää näin lyhyen kokemuksen perusteella tuo "Este edessä" - varoitus, sillä se voi tulla mittaristoon aivan normaalissa maantieajossa ja ohitustilanteessa, jossa olet kiihdyttämässä vielä, kun vastaantuleva auto on edessä. Auto vaan piipittää aivan pirusti silloin. :D

Tällä kokemuksella aika hyvä järjestelmä. Ennenkaikkea tuo vakkari. :thumbsup:
Outback 2.5i Limited MY21

peteace
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 19:03
Paikkakunta: L-U

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja peteace » 04 Touko 2015, 23:41

Komppaan Eräjormaa. Karvan yli 300 km lähinnä kehä-III sisäpuolella on nyt tullut pyörittyä. Adaptiivinen vakionopeussäädin on mahtava, se tulikin äkkiä "must have" listalle kun kävin eri autoja koeajamassa ennen ostopäätöstä. Kerran on "este edessä" piipittänyt kaupunkiajossa, kun risteävältä tieltä kolmion takaa tullut päätti vielä ehtiä. Tilanne ei ollut tiukka, ehtijän loppupää oli enää linjalla kun piipitys alkoi, mutta ihan aiheellinen varoitus silti. Tuota ohitustilannetta maantiellä ei ole vielä tullut eteen, useampikaistaisilla teillä tulee kuitenkin vaihdettua vähän aiemmin vapaalle kaistalle.

Siitä tienpinnan liukkaudesta yms. olosuhdetekijöistä. Silmäilin viikonloppuna noita auton opuksia, ja "ohjekirjan lisäosa eyesight -järjestelmän omistajille" on -liioittelematta- puoleksi pelkästään erilaisia varoituksia siitä, että ei voida luvata, että eyesight onnistuisi pysäyttämään auton ennen törmäystä kaikissa olosuhteissa jne. Tyyliin: "älä kuivaa kissaa mikrouunissa". Mutta sama testi liukkaalla olisi kyllä mielenkiintoinen.

Opuksista tuli muuten bongattua. että koneäly päättelee valoautomatiikalle, että kun lasinpyyhkijät ovat viuhunet tarpeeksi monta kertaa, ohjataan lähivalot päälle valoisuusanturista huolimatta. Kyllä sitä kelitekijääkin on mahdollista yrittää päätellä noiden jo mainittujen lisäksi vaikka ABS ja VDC toiminnasta jne.

Muiden adaptiivisiin vakionopeussäätimiin verraten, Volvon vakkari päästi mun kokemuksen mukaan pienimmällä etäisyysasetuksella selvästi lähemmäs edelläajavaa kuin tämä, talvella jopa epämiellyttävän lähelle. Bemarista jäi lähinnä mieleen, että adaptiivisesta vakkarista olisi pitänyt maksaa joku tolkuton lisähinta, niin kuin mistä tahansa "lisävarusteesta". Niin varmaan Volvossakin, mutta se taisi kuulua johonkin lisähinnalliseen pakettiin.
ex Outback 2.5i Ridge MY18
ex Outback 2.5i Ridge MY15
ex Forester 2.0 MY05

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja nemola » 14 Touko 2015, 17:38

Subaru EyeSight -viikonloppu 23.-24.5. Testirata on valmiina. Tule ja hämmästy!

http://issuu.com/subaru_nordic/docs/subaru_eyesight_esite?e=10490143/12839001
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja nemola » 23 Touko 2015, 16:18

nemola kirjoitti:Subaru EyeSight -viikonloppu 23.-24.5. Testirata on valmiina. Tule ja hämmästy!


Parissa pk-seudun liikkeessä tuli käytyä ja hämmästyttyä missähän se testirata. :confused:

EDIT: Kolmannen pihalla sitten olikin (kävin kun oli suljettu) ja saattoi olla toisen noista aiemmankin takapihalla nyt kun näki mistä oli kyse, mutta eipä myyjä maininnut mitään (en tosin kysynytkään vaikka juteltiin).
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja nemola » 26 Touko 2015, 10:37

nemola kirjoitti:Subaru EyeSight -viikonloppu 23.-24.5. Testirata on valmiina. Tule ja hämmästy!


Itseltä tuo jäi sitten väliin, mutta paikallslehdessä oli juttua ja kuvia ja niiden perusteella testissä ajettiin auton kokoista auton takakuvalla varustettua "seinää" kohti, siis simuloitiin peräänajoa.

EDIT: Siis tuohon tapaan: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1431933835810.html
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

teebee
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2018, 08:18

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja teebee » 03 Loka 2018, 08:30

Muutama viikko XV:n my-18 kanssa yhteistä taivalta takana. Ostin vähän käytettynä ja siksi ohjeistus oli puutteellista. En löydä mistään eyesight-järjestelmästä kattavaa tietoa. Ei käy mistään ilmi, onko automaattinen jarrutus/pysäytys toiminnassa jos vakkari ei ole päällä. Sen käyttö ei joka paikassa ole järkevää.

Mukautuva vakkari on käytössä tosi mukava. Yksi mahdollinen tilanne mietityttää. Ajettaessa moottoritiellä jonossa säädin pitää turvavälin järkevänä. Takana tuleva ajaa liki puskurissa kiinni, edessä olevaan turvaväliin pujahtaa ohittanut auto. Vakionopeuden säädin jarruttaa voimakkaasti ja takana tuleva todennäköisesti poksahtaa takapuskuriin.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja Qulle » 03 Loka 2018, 08:34

Isällä vastaava auto, mielestäni siitä näytöstä kyllä näkyy mitä on päällä. Ohjekirja sentään tuli auton mukana?
Tohon mainittuun motaritilanteeseen paha sanoa mitä tapahtuu... tuossa autossa kamerat näkee vissiin vähän joka suuntaan joten voi olla ett ko. tilanteessa tippuu vaan vakkari pois päältä - pitäisi oikeastaan testata että tietää varmaksi
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja tuRboman » 03 Loka 2018, 11:56

teebee kirjoitti:Muutama viikko XV:n my-18 kanssa yhteistä taivalta takana. Ostin vähän käytettynä ja siksi ohjeistus oli puutteellista. En löydä mistään eyesight-järjestelmästä kattavaa tietoa. Ei käy mistään ilmi, onko automaattinen jarrutus/pysäytys toiminnassa jos vakkari ei ole päällä. Sen käyttö ei joka paikassa ole järkevää.

Mukautuva vakkari on käytössä tosi mukava. Yksi mahdollinen tilanne mietityttää. Ajettaessa moottoritiellä jonossa säädin pitää turvavälin järkevänä. Takana tuleva ajaa liki puskurissa kiinni, edessä olevaan turvaväliin pujahtaa ohittanut auto. Vakionopeuden säädin jarruttaa voimakkaasti ja takana tuleva todennäköisesti poksahtaa takapuskuriin.
Ei jarruta voimakkaasti. Reagoi silleen järkevästi. Teillähän ei ole nopeuseroa jos eteen tulee ohittaja vauhdilla, eli ei siihen tarvi hätäjarrulla reagoida ellei se lyö jarruja pohjaan. Ainoa tilanne missä tökköjarrutus voi tulla on kun edellämenevä aikoo kääntyä ja ei ole tilaa ryhmittyä. Autohan ei oi tietää, että aiot ohittaa viimetingassa lähes hipoen ;)

Hätäjarrutus / törmäyksenesto on toiminnassa vaikka vakkari ei ole päällä. Jos eyesight ei ole valmiina, on näytöllä kokoajan teksti Eyesight ja sen päällä poikittain 'estoviiva' eli ei voi erehtyä.

Pari kertaa on metsäautotiellä eteenheilahtanut oksa antanut hälyn 'Este havaittu' äänimerkin kera. Mutta ei jarrutusta. Edelläajavan paniikkijarruun auto kyllä reagoi nopeaan. Tiedän kun olen ajakut peräkolarin omalla OB:lla. Ilman Eyesightia kolari ois tapahtunut ~50kmh nopeudella. Nyt osumahetkellä nopeutta oli max 10kmh. Märkä asfaltti niin auto ei ehtinyt pysähtyä täysjarrutuksesta huolimatta.

..ja mikun huomio oli toisaalla, enkä huomannut mitä edelläajava teki. Eyesight pelasti edelläajavan porukan niskat ja varmaan meidätkin kovalta kopsulta.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

teebee
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2018, 08:18

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja teebee » 04 Loka 2018, 08:53

Juu, ohjekirja tuli mukana. Se on häkellyttävän laaja teos, 30 mm paksu 80 grammaiselle paperille painettu. Kun sitä auton saatuani selasin, jäi sieltä monta juttua huomaamatta.
Törmäyksen esto on päällä vakkarista riippumatta, se selvisi. Infonäytössä symbolit ovat esillä yhdellä sivulla. Kulutussivulla, joka minulla on ollut eniten päällä, merkit eivät ole näkyvissä.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Subarun EyeSight ja vastaavat

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 04 Loka 2018, 19:28

Toi osaa reagoida todella järkevästi välliin tulevaan autoon, eli lähtee lisäämään väliä hieman vauhtia vähentäen. Itellä on kerran tehny turhan jarrutuksen, kun penkalta lähti varis ja lensi näkökentän ohi. Jarrutti ja lopetti jarrutuksen melki heti, kun huomasi, että este meni jo.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa