Sivu 1/1

Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 22:24
Kirjoittaja STI
Mites näitä subaruiden ecuja tänä päivänä muokataan? Entä onko subaru harrastajissa niitä jotka osaavat itse niitä ecun karttoja muokata ja tekevät mahdollisesti korvausta vastaan tai ilman korvausta muokkauksia myös muille?
Aikaisemmin omistin evo mitsun joten aiheesta on sieltä puolelta jotain tiedon jyväsiä.
Itse olen juuri ostanut ekan subarun (-04 sti) enkä tiedä onko näiden ecujen muokkaus yhtä helppoa kuin mitsujen?


EDIT: Siirsin sähkö-osastolle. T: mechanix

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 01:16
Kirjoittaja Displaced
Samalla tavalla onnistuu jos vaan on työkalut muokkaamiseen.

Ecuflash ja tactrix kaapeli niin pääsee alkuun.

PK seudulla teen itse noita säätöhommia korvausta vastaan mikäli on tarvetta.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 13:38
Kirjoittaja Jatu_
Ecuflash ja Tactrix koskee ilmeisesti vain >2001? Classiceissa ainut mahdollisuus on eculabs+openport-piuha?

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 14:45
Kirjoittaja mechanix
Jatu_ kirjoitti:Ecuflash ja Tactrix koskee ilmeisesti vain >2001? Classiceissa ainut mahdollisuus on eculabs+openport-piuha?

Riippuu versiosta. Ver1-4 saa originaalia lastua emuloivaa korttia, tosin säätäjät on nykyään vähissä suomessa. Sitten taitaa tuo ESL kortti mennä myös ainakin joihinkin sekä tuo mainitsemasi. Ver5/6 taitaa onnistua myös ecutekilla ja sitten tietty nuo kaikki versiot saa tuolla mun omalla tekeleellä, kunhan tässä kevään aikana saisin haalittua kaiken tarpeellisen niiden kasailemiseen.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 14:47
Kirjoittaja Jampsu
Jatu_ kirjoitti:Ecuflash ja Tactrix koskee ilmeisesti vain >2001? Classiceissa ainut mahdollisuus on eculabs+openport-piuha?

98 ja vanhempiin lisäkortti tai emulaattori jolla tehdään softa ja sit kirjoitetaan sirulle. 99-00 sit ainakin ecutec tms.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 15:11
Kirjoittaja cherrymies
Displaced kirjoitti:Samalla tavalla onnistuu jos vaan on työkalut muokkaamiseen.

Ecuflash ja tactrix kaapeli niin pääsee alkuun.

PK seudulla teen itse noita säätöhommia korvausta vastaan mikäli on tarvetta.




Täältä suosittelut Displacedin suuntaan, V3 Sti -97 onnistui moitteetta ;)

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 10:49
Kirjoittaja STI
Displaced kirjoitti:Samalla tavalla onnistuu jos vaan on työkalut muokkaamiseen.

Ecuflash ja tactrix kaapeli niin pääsee alkuun.

PK seudulla teen itse noita säätöhommia korvausta vastaan mikäli on tarvetta.


No ni tämä on hyvä tietää. Otan yhteyttä kun sen aika tulee ja sijainti on ihan loistava.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 24 Maalis 2015, 17:34
Kirjoittaja MC20
Saako noita ESL 97/8 jostain täältä suomesta vai ulkomailta vain ? itsellä impreza gt2000 vm. 97.. tarvitsisi saada ESL kun näyttäis olevan ainut vaihtoehto näihin vessoihin jos haluu säätää :banghead: . ellei aina sit kolvaa irti piirejä aina. -_-`..

Jari"MC20"Suontaa

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 24 Maalis 2015, 18:40
Kirjoittaja Displaced
Multa saa ainoana suomessa.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 17 Syys 2015, 21:02
Kirjoittaja andrei
Mistä ja millaisella hinnala tuon Tactrix kaapelin saisi hommattua?
Tarkoitus vaan tutkia karttoja ym. mitä ecu on "syönyt".
Miksei joskus tulevaisuudessa LC:n käyttöä...

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 18 Syys 2015, 17:58
Kirjoittaja SammyG
Tactrixin ostin täältä foorumin myyntiosiosta. Se minkä mä nappasin ei ollut ainoa myynnissä ollut.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 26 Marras 2015, 14:57
Kirjoittaja eeeetu
mitäs mahdollisuuksia on säätää 99 wrx ecua? eculabs? kotisivut on aika nihkeät, onko jossain tietoa kyseisestä ohjelmasta tai muusta millä voi säätää kyseistä vuosimallia.

mielellään siis haluisin itselle tuon säätöohjelman, mutta myös jollekkin ecu säädettäväksi?

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 26 Marras 2015, 15:46
Kirjoittaja mechanix
Ecutek ja eculabs taitaa olla ainoat vaihtoehdot tuolle jos haluaa vakioecun pitää.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 27 Marras 2015, 13:31
Kirjoittaja eeeetu
mechanix kirjoitti:Ecutek ja eculabs taitaa olla ainoat vaihtoehdot tuolle jos haluaa vakioecun pitää.


nojoo, oliko jotain kokemuksia näistä sulla? tosiaan molempien kotisivuilta ei hirveästi kerrottu.

ilmeisesti ecuun pitää tehdä kumminkin muutoksia eli lähettää heille.? onnistuuko täällä suomessa keltään?

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 27 Marras 2015, 14:14
Kirjoittaja JuPe
eeeetu kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Ecutek ja eculabs taitaa olla ainoat vaihtoehdot tuolle jos haluaa vakioecun pitää.


nojoo, oliko jotain kokemuksia näistä sulla? tosiaan molempien kotisivuilta ei hirveästi kerrottu.

ilmeisesti ecuun pitää tehdä kumminkin muutoksia eli lähettää heille.? onnistuuko täällä suomessa keltään?


Ihan se kohtuu selvästi on ilmoitettu siellä Ecutekin sivulla, että keneltä se Suomessa onnistuu: Racing Technology Saku Jauhiainen Oy (Artec-Power) ja MoTest Oy.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 27 Marras 2015, 15:57
Kirjoittaja eeeetu
JuPe kirjoitti:
eeeetu kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Ecutek ja eculabs taitaa olla ainoat vaihtoehdot tuolle jos haluaa vakioecun pitää.


nojoo, oliko jotain kokemuksia näistä sulla? tosiaan molempien kotisivuilta ei hirveästi kerrottu.

ilmeisesti ecuun pitää tehdä kumminkin muutoksia eli lähettää heille.? onnistuuko täällä suomessa keltään?


Ihan se kohtuu selvästi on ilmoitettu siellä Ecutekin sivulla, että keneltä se Suomessa onnistuu: Racing Technology Saku Jauhiainen Oy (Artec-Power) ja MoTest Oy.


soitin joskus kesällä artec-powerille ja heillä maksoi ohjelmointi muistaakseni 750e, ei kiitos. sillä saa jo melkeen haltech sports1000 mikä sopii suoraan 99 wrx.

olis tosiaan hakusessa tuo ohjelma omalle koneelle, ja mahdollisimman edullisesti. muussa tapauksessa aftermarket ecu. Säätäminen ei tuota ongelmia itselle

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 29 Marras 2015, 16:05
Kirjoittaja Jampsu
Ecutekiä ei saa itselle, ainoastaan valtuutetut myyjät säätää. Jatkossa säätöhän on halvempi kun toi ecutek lisenssi maksaa aika paljon. Eikun aftermarket ohjausta jos rahkeet ja osaaminen riittää säätämiseen. Live säätöhän on suurin etu noiden aftermarketien säätämisessä ja onhan niissä kaikkea muutakin kivaa.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 29 Marras 2015, 16:10
Kirjoittaja mechanix
Tässä alkaa olee uusi versio tuon mallin plug'n'play ecusta pikkuhiljaa iskussa, jos haluaa vähän halvemmalla päästä. Säätäminen onnistuu sitten android tabilla/puhelimella ;-)

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 29 Marras 2015, 21:02
Kirjoittaja SERE
mechanix kirjoitti:Tässä alkaa olee uusi versio tuon mallin plug'n'play ecusta pikkuhiljaa iskussa, jos haluaa vähän halvemmalla päästä. Säätäminen onnistuu sitten android tabilla/puhelimella ;-)


Mitä mitä joko joko liekit putkesta.

Re: RE: Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 29 Marras 2015, 21:39
Kirjoittaja mechanix
SERE kirjoitti:[quote="mechanix"]Tässä alkaa olee uusi versio tuon mallin plug'n'play ecusta pikkuhiljaa iskussa, jos haluaa vähän halvemmalla päästä. Säätäminen onnistuu sitten android tabilla/puhelimella ;-)


Mitä mitä joko joko liekit putkesta.[/quote]
"Testipenkissä" näyttäis toimivan ok, että pystyy ajamaan, jotain pientä toiminnallisuutta vielä pitää hieroa että saadaan ne lieskat sieltä putkesta pihalle :mrgreen: Josko sitä huomenna taas pääsis tositestiin :-)

Re: RE: Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 29 Marras 2015, 22:09
Kirjoittaja SERE
mechanix kirjoitti:
SERE kirjoitti:[quote="mechanix"]Tässä alkaa olee uusi versio tuon mallin plug'n'play ecusta pikkuhiljaa iskussa, jos haluaa vähän halvemmalla päästä. Säätäminen onnistuu sitten android tabilla/puhelimella ;-)


Mitä mitä joko joko liekit putkesta.

"Testipenkissä" näyttäis toimivan ok, että pystyy ajamaan, jotain pientä toiminnallisuutta vielä pitää hieroa että saadaan ne lieskat sieltä putkesta pihalle :mrgreen: Josko sitä huomenna taas pääsis tositestiin :-)[/quote]

Musiikkia mun korville.Kaverin musta classic ajaa 2 henkilöä enemmän kyydissä karkuun eli jotain täytyy tehdä :D

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 29 Marras 2015, 22:39
Kirjoittaja Kennedy
mechanix kirjoitti:Tässä alkaa olee uusi versio tuon mallin plug'n'play ecusta pikkuhiljaa iskussa, jos haluaa vähän halvemmalla päästä. Säätäminen onnistuu sitten android tabilla/puhelimella ;-)


Joululahjaksi pystyy hommaamaan? :wave:

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 07 Joulu 2015, 22:24
Kirjoittaja Görand
Kuinkas on, tuosta omasta imprezasta tuo originaali turbo levisi (VF29), ja ostin tilalle VF35 ahtimen. Auto oli säädetty tuolle vanhalle orkkis turbolle, eli pitäisikö auto käydä säädättämässä nyt tuolle uudelle ahtimelle myös? Eihän nuo turbot kauheasti toisistaan eroa, hetken olen ajellut jo tuolla uudella turbolla ja auto tuntuu toimivan aivan ok mutta tuntui kuin olisi vanhalla turbolla kulkenut paremmin :roll: Laajakaista lambda löytyy, mutta ei ole vielä kytketty... :lol:

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 08 Joulu 2015, 01:45
Kirjoittaja Jampsu
Görand kirjoitti:Kuinkas on, tuosta omasta imprezasta tuo originaali turbo levisi (VF29), ja ostin tilalle VF35 ahtimen. Auto oli säädetty tuolle vanhalle orkkis turbolle, eli pitäisikö auto käydä säädättämässä nyt tuolle uudelle ahtimelle myös? Eihän nuo turbot kauheasti toisistaan eroa, hetken olen ajellut jo tuolla uudella turbolla ja auto tuntuu toimivan aivan ok mutta tuntui kuin olisi vanhalla turbolla kulkenut paremmin :roll: Laajakaista lambda löytyy, mutta ei ole vielä kytketty... :lol:

Hitusen isompihan toi vf35 on ~330-340hv. Joten en kyllä säätämättä ajas hetkeäkään paitsi kevyttä normi ajoa. Toisaalta hukkaportin kellot voi olla erilaiset joten voi antaa vähemmän painetta. N.1.4bar toi vf35 jaksaa pitää 2L koneessa.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 08 Joulu 2015, 17:05
Kirjoittaja Görand
Jampsu kirjoitti:
Görand kirjoitti:Kuinkas on, tuosta omasta imprezasta tuo originaali turbo levisi (VF29), ja ostin tilalle VF35 ahtimen. Auto oli säädetty tuolle vanhalle orkkis turbolle, eli pitäisikö auto käydä säädättämässä nyt tuolle uudelle ahtimelle myös? Eihän nuo turbot kauheasti toisistaan eroa, hetken olen ajellut jo tuolla uudella turbolla ja auto tuntuu toimivan aivan ok mutta tuntui kuin olisi vanhalla turbolla kulkenut paremmin :roll: Laajakaista lambda löytyy, mutta ei ole vielä kytketty... :lol:

Hitusen isompihan toi vf35 on ~330-340hv. Joten en kyllä säätämättä ajas hetkeäkään paitsi kevyttä normi ajoa. Toisaalta hukkaportin kellot voi olla erilaiset joten voi antaa vähemmän painetta. N.1.4bar toi vf35 jaksaa pitää 2L koneessa.

Kukahan pohjanmaalla/lähi-alueilla noita osaisi säätää? Ja mitähän se mahtaa maksaa? Tuskin kauheasti karttoja pidä muokata.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 08 Joulu 2015, 17:41
Kirjoittaja TbzZ
Görand kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:
Görand kirjoitti:Kuinkas on, tuosta omasta imprezasta tuo originaali turbo levisi (VF29), ja ostin tilalle VF35 ahtimen. Auto oli säädetty tuolle vanhalle orkkis turbolle, eli pitäisikö auto käydä säädättämässä nyt tuolle uudelle ahtimelle myös? Eihän nuo turbot kauheasti toisistaan eroa, hetken olen ajellut jo tuolla uudella turbolla ja auto tuntuu toimivan aivan ok mutta tuntui kuin olisi vanhalla turbolla kulkenut paremmin :roll: Laajakaista lambda löytyy, mutta ei ole vielä kytketty... :lol:

Hitusen isompihan toi vf35 on ~330-340hv. Joten en kyllä säätämättä ajas hetkeäkään paitsi kevyttä normi ajoa. Toisaalta hukkaportin kellot voi olla erilaiset joten voi antaa vähemmän painetta. N.1.4bar toi vf35 jaksaa pitää 2L koneessa.

Kukahan pohjanmaalla/lähi-alueilla noita osaisi säätää? Ja mitähän se mahtaa maksaa? Tuskin kauheasti karttoja pidä muokata.

Eipä oikein kukaan "ammattimies " tietääkseni. Artec powerilta muistaakseni tultu säätämään alavudelle penkkiin.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 02 Maalis 2016, 13:32
Kirjoittaja Jonem
Lainaan topicia. Löytyisiköhän Salo-Turku akselilla harrastelijaa ketä pystyisi tekemään uudelle kokoonpanolle pohjakartan testi/sisäänajoa varten? Auto -03 STI impreza. Lisätietoja privalla tarvittaessa.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 13 Kesä 2017, 22:09
Kirjoittaja Mökärööri
Vanha ketju, uusi kysymys.
Suunnitelmissa on säätää MY05 WRX:ään kahdet kartat, toinen bensalle, toinen E85:lle. Kuitenkin moottorinohjausvaihtoehtojen kanssa menee sormi suuhun. Mihin aftermarket-ecuun onnistuu useammat kartat siten, että auton oma OBD-portti säilyy toiminnassa katsastusta varten? Ecutek? Vai onnistuuko vakioecuun useammat kartat?

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 13 Kesä 2017, 22:50
Kirjoittaja Displaced
Lähtökohtaisesti ei mihinkään aftermarket ECUun.

Link/ViPecissä on OBD ominaisuudet mutta en tiedä vielä saako sieltä mitään semmoista pihalle joka kelpaa katsurille.

OEM ecuun saa useammat kartat mikäli on vaijerikaasullinen 05.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 14 Kesä 2017, 17:10
Kirjoittaja scoobytune
Mökärööri kirjoitti:Vai onnistuuko vakioecuun useammat kartat?


Kuten Displaced mainitsi niin onnistuu sekä flex fuel jos haluaa tankata mitä milloinkin sattuu olemaan saatavilla.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 10:09
Kirjoittaja soukka
scoobytune kirjoitti:
Mökärööri kirjoitti:Vai onnistuuko vakioecuun useammat kartat?


Kuten Displaced mainitsi niin onnistuu sekä flex fuel jos haluaa tankata mitä milloinkin sattuu olemaan saatavilla.

Miten saa flexin? Oon itse tutkinut merpmodia jos löytäis jostain ecun millä kokeilla tuossa omassa.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 10:25
Kirjoittaja Displaced
16bit ecussa onnistuu CarBerryllä.

Sun 32bit ecuun ei ole mitään Betaakaan saatavilla.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 17:54
Kirjoittaja scoobytune
Tarvittavat flex fuel osat täältä 16bit Denson ecu:lla oleviin vaijerikaasullisiin peleihin. Anturiksi käy yhtä hyvin GM kooltaan isommat mallit jne, vaihtoehtoja on maailma pullollaan.

https://flexconverter.com/collections/subaru

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 19:43
Kirjoittaja Hakala
Mistä tietää onko autossa 16 vai 32 bit ecu? Sähkökaasu on aina 32bit vai?

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 20:33
Kirjoittaja soukka
Hakala kirjoitti:Mistä tietää onko autossa 16 vai 32 bit ecu? Sähkökaasu on aina 32bit vai?

Sähkö on aina 32bit.

Re: Ecujen ohjelmoinnista

Lähetetty: 22 Marras 2017, 22:53
Kirjoittaja nkos
-06 XT Foreen tulossa paremmin virtaavaa dp:tä ja loppu putkee myöhemmin mahdollisesti pa-pumppua ja ahdinta.. Pirkanmaalla osaavia säätäjiä?