Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
yason
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja yason » 14 Tammi 2018, 16:56

Mauri H kirjoitti:On vai? No sama juttu silti, eli valoissa itsessään ei ole mitään asentotunnistinta vaan akseleilla.


Edestä ja takaa ainakin itse löysin anturit. Valojen automaattinen korkeudensäätö kyllä toimii, kun liikuttaa perää ylös ja alas. Hyvä tietää, ettei säätömoottori ruuvaa valoja jollekin tietylle korkeudelle vaan veivaa ne vaan manuaalisten perussäätöjen päälle ylös ja alas tarpeen mukaan. VEdettiin tuossa 800 kilsaa Outbackilla ja nyt alkoi jo nähdä tietäkin, kun on uudet lyhdyt. Eikä ainakaan vielä olleet liian ylös säädetty, kun eivät vastaantulijat vilkutelleet.

yason
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja yason » 24 Tammi 2018, 11:27

Ruuvasin vielä vähän korkeammalle ja nyt on hyvä. Varjostimen rajaus on terävä ja on hyvä, kun edessä ajavassa autossa oma lähivalo osuu vielä rekisterikilpeen, mutta ei enää takalasiin tai peileihin. Tällä olen suunnannut aiemmatkin autot umpiojumpan jälkeen.

Mutta mikäs on Outbackin vakiopitkien ref-luku, tai mistä sen löytää umpiosta? Tossahan on nyt nuo Retrofitlabin xenon-pitkät lisänä, mutta kuitenkin vakioumpiossa, joten mietin, että mitens niiden referenssi nyt selvitetään? Lasketaanko nuo uudet xenon-pitkät lisäkaukovaloiksi vakioumpioista huolimatta? Lähinnä sillä ajatuksella tätä mietin, että pitääkö varmuuden vuoksi nypätä xenonin varjostimien signaalipiuha irti katsastukseen mennessä...

--

Jee, tänään on lunta ja paljon, ja tiedossa huonosti aurattujen maalaisteiden ajelua neliveto-Subarulla :thumbsup:

Shima
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja Shima » 24 Tammi 2018, 12:11

Vakiopitkien referenssi on 2 * 17,5. Tieto löytyy umpion lukkopeltiin tukevasta kiinnikkeestä. Samasta merkinnästä ilmenee, että kaukovalona on pelkkä halogeenivalaisin.

Tohtisin veikata, että Retrofitlabin projektoria ei ole hyväksytty alkuperäisen umpion kanssa. Pikemminkin, sehän muuttaa umpion rakennetta, joten sitä ei kaiketi voikaan hyväksyä. Jos voitaisiin, niin referenssiltään merkitsemättömän umpion referenssiksi katsotaan 20. Kysymys siitä ovatko xenon-pitkä ja halogeenipitkä samassa umpiossa yksi vai kaksi valaisinta menee pilkun viilaamiseksi E-säännön kanssa. On se sieltä setvittävissä, mutta aika turhaa jos umpion tyyppihyväksyntä on joka tapauksessa mennyttä. Ehdottomasti varminta on nypätä se xenon-pitkän herätejohto irti katsastukseen. (Eihän tämäkään umpiosta luvallista tee, mutta oikein suunnattuna se täyttää tarpeensa eikä todennäköisesti häikäise ketään)

projone
Viestit: 36
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja projone » 04 Helmi 2018, 17:51

Onkos kukaan asentanut 07-09 Legacyyn/Outbackkiin tälläisiä jenkki type valoja?

https://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-re ... SwaB5XkJz-

Nuohan on halogeenit, joten joutuu varmaan vähän sähkötöitä tekemään. Miten lie korkeuden säätö? Niin ja pesurit jää pois.

Hinta vaan houkuttelisi verrattuna alkuperäisiin xenon valoihin. Tarvike xenoneja en oo löytäny.

Omat valot himmeät ja lasit halki. Kerää kosteutta.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 302
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja chinaski » 04 Helmi 2018, 22:00

projone kirjoitti:Onkos kukaan asentanut 07-09 Legacyyn/Outbackkiin tälläisiä jenkki type valoja?

https://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-re ... SwaB5XkJz-

Nuohan on halogeenit, joten joutuu varmaan vähän sähkötöitä tekemään. Miten lie korkeuden säätö? Niin ja pesurit jää pois.

Hinta vaan houkuttelisi verrattuna alkuperäisiin xenon valoihin. Tarvike xenoneja en oo löytäny.

Omat valot himmeät ja lasit halki. Kerää kosteutta.


MY10 -> USA halogeneissa ei ole korkeudensäätöä, joten tuskin on noissa vanhemmissakaan.
MY10 Legacy GT

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja -teme- » 06 Helmi 2018, 11:59

Noista jenkki valoista puuttuu myös pesimet mitkä on 08-09 integroitu umpioon.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

projone
Viestit: 36
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja projone » 06 Helmi 2018, 13:52

Tarviikohan noita kumpaakaan halogeenien kanssa. Entisestä Imprezasta jätin pois puskurin vaihdon yhteydessä, eikä siihen katsastaja puuttunut.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

hannuk
Jäsen
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja hannuk » 06 Helmi 2018, 13:56

Varmaan jossain välissä muuttunut (?) mutta eikös pesin ja automaattinen korkeus olleet nimenomaan xenoneille? Ei kai vastaavia vaateita ole ollut (koskaan?) halogeeneille?
2010 Diesel Outback

HeiLau
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Joulu 2015, 10:27
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja HeiLau » 05 Huhti 2018, 13:48

Soitin toisen paikkakunnan K1-katsastukseen (varmuuden vuoksi) ja kysyin tuota jenkki valojen hyväksymisestä katsastuksessa. vastaus: "jos auto on tuotu jenkkilästä niin umpiot hyväksytään. jos auto on ensirekisteröity Suomeen ei amerikkalaisia umpioita (lyhyiden valokuvion takia?) hyväksytä.

Muuten, nyt tuli mitta täyteen oman vm 2008 Outbackin umpioiden (lue valojen h:tin huonon laadun ja valomäärän takia) kanssa ja päätin ostaa uudet. Onko vinkkejä mistä EU-hyväksyttyjä umpioita saisi marmoritiskihintaa edullisemmin, ebay'sta löytyy jotain mutta tunnistaako huonolaatuisen (alkuperäinen vanha) jostain? linkistä kiitollisena tarjoan leivoskaffet kn tavataan :D. Ja onko niin, että kaikki Suomeen tuodut BD Outbackit on noilla SURKEILLA ksenoneilla eikä "karvalakkimallissakaan" ole ollut halogeeneja? eli enkö voi ostaa halogeeniumpioita?

Kysyin jo aikaisemmin saamatta vastausta, onko "maahantuojan" vaihtama uusi umpio laadultaan parempi vai sumeneeko uusienkin umpioiden heijastinpinta "parissa" vuodessa"? eli onko uudetkin umpiot todellista kulutuskamaa ja vaihdettava taas jonkun vuoden kuluttua?

Avatar
Haiduk
Viestit: 117
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja Haiduk » 05 Huhti 2018, 19:17

Tutulle vaihdettiin 2010 Legacyyn umpiot haalistuneiden tilalle. Niillä näki nyt vähän paremmin mutta nekin oli siis uutena täysin surkeat verrattuna esim. 5-sarja bmw xenonien valotehoon.

Melko surkeat umpiot vaikka vaihtaisi laadukkaat tarvikepolttimot vielä vähillä kilsoilla. Itse todistan tätä päivittäin. Tarvikeumpioista ei ole kokemusta.
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

faillite
Viestit: 172
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja faillite » 06 Huhti 2018, 00:01

Olen myös kummastellut uusien umpioiden mielestäni vajaata valotehoa. Umpiot vaihdettiin, onneksi maahantuonnin laskuun, 2 vuotta sitten. Kilometrejä takana 45 000, mistä ainakin puolet päivävaloilla. Lähivalojen teho on aika sama kuin heti umpioiden vaihdon jälkeen. Polttimot vaihdoin Osramin parit testit voittaneeseen malliin. Mutta valoissa on outoa se, että ensimmäiset parikymmentä sekuntia sytyttämisen valot ovat oikeasti kirkkaat ja "xenon-väriset". Sitten alkaa kellertää. Pari kyydissä istujaa on huomannut saman joten en taida pelkästään kuvitella. Sävylasitkin muuttavat väriä keltaisemmaksi.
Suunnitelmana on laitaa yhdelle puolelle tarvikeballasti ja katsoa, tuleeko eroa. Kun vain ehtisi ja viitsisi, ajan pitkää matkaa pimeässä sen verran vähän. Lähivalon kuvio on ylärajasta tarkka ja valojakauma tasainen, joten ei linssissä eikä heijastimessa voi olla suurta vikaa. Tulee mieleen että Ihan kuin ballastit ajaisivat polttimoita vajaalla teholla.
Legacy 2010 stw diesel

out
Viestit: 149
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja out » 07 Huhti 2018, 10:11

Kyllähän - 08outbackin xenonit oli itellä ainakin huikeen hyvät ja semmosena pysyi 140tkm. - 11mallissa onkin huonommat vaikka kerran uusittu umpiot.

jik
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2018, 09:41

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja jik » 21 Huhti 2018, 09:53

Jos tilaa tuon Retrofitlabin sarjan, niin onkohan tietoa, kannattaako maksaa uusista ballasteista vai selviääkö orginaaleilla. Samaa vähän pohdein 1,5v sitten vaihdettujen polttimoiden osalta (vaihdettu kun en ymmärtänyt missä vika :()
OB 12

yason
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja yason » 21 Huhti 2018, 11:29

jik kirjoitti:Jos tilaa tuon Retrofitlabin sarjan, niin onkohan tietoa, kannattaako maksaa uusista ballasteista vai selviääkö orginaaleilla. Samaa vähän pohdein 1,5v sitten vaihdettujen polttimoiden osalta (vaihdettu kun en ymmärtänyt missä vika :()


Jos vanhat ballastit toimivat eikä valot sammuile tai räpsy tai värise, niin ei kai niitä lähtökohtaisesti tarvi uusia? Itse tilasin kitin mukana uudet polttimot kyllä, vanhat ballastit toimii edelleen. Saahan nuo vaihdettua jälkeenkin, tarvii vaan nähdä vähän purkamisen vaivaa uudestaan, mutta Retrofitlabin hinnoilla purkaa vaikka huvikseen pariinkin kertaan, kun vertaa virallisiin hintoihin...

jik
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2018, 09:41

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja jik » 23 Touko 2018, 10:17

Retrofitlabin videossa lämmittävät umpion liimauksen auki, mutta näyttää että sitä ei enää liimata takaisin, meneeköhän noin? Ja vaatiiko umpioiden irroittaminen puskurin irroittamisen, kun ei ole tullut (vielä) tehtyä?
OB 12

yason
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja yason » 23 Touko 2018, 11:05

jik kirjoitti:Retrofitlabin videossa lämmittävät umpion liimauksen auki, mutta näyttää että sitä ei enää liimata takaisin, meneeköhän noin?


Kyllä mä kaavin kaikki vanhat likaiset tiivisteet veks ja pistin reippaalla kädellä motonetistä ostamaani uutta butyylimassaa 60-9016, kun kasasin.

Suosittelen lämmittämään vanhaa, ettei tarvi kammeta (haurasta) muovia. Kuumailmapuhallinta tai saunaa. Asteita ei tarvi olla hurjasti, omat umpioni laitoin tallissa puhaltavan lattialämmittimen eteen vartiksi. Siitä sitten vedettiin varovasti vanhat mössöt irti kuin syöty purkka :)

Vittumaisinta on irrottaa muovikynnet, jotka pitävät lasin ja kotelon yhdessä. Niitä kun varovasti taivuttelee, niin kuuluu helpolla se naps...

jik kirjoitti:Ja vaatiiko umpioiden irroittaminen puskurin irroittamisen, kun ei ole tullut (vielä) tehtyä?


Muovipuskuri tarvii irroittaa pyöränkotelosta ja sivuilta päin ehkä 3-4 muoviniitin verran, keskeltä voi jättää kiinni. Riittää, että puskuria saa vähän väännettyä 5-10cm irti umpion edestä.,

Legacy 2-5cng
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Touko 2018, 21:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja Legacy 2-5cng » 01 Kesä 2018, 22:40

Kukaan tilannu kiinasta angel eysejä??

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 5535cECULP

Olis mageet tollaset subun keulalla.. :mrgreen:

jik
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2018, 09:41

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja jik » 15 Heinä 2018, 11:04

Nyt on viimein vaihdettu Retrofitin uudet lähivalot, näyttää pelaavaan muuten kivasti, mutta näyttävät nyt molemmat aika alas :(. Pitääköhän vain säätää käsin ylös, vaiko voiko olla säätöautomatiikka jotekin pois tolaltaan (sen varoitusvalo vilkkui keväällä niin kauan että tilasin uuden anturin, joka jäi vaihtamatta kun valo lakkasi palamasta)?
OB 12

yason
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja yason » 15 Heinä 2018, 23:18

SÄätöautomatiikan voi testata silleen, että auto käyntiin (tai ainakin valot päälle) ja hyppää esim. vetokoukun päälle. Valokeila nousee silloin ylös ja kohta automatiikka säätää valoja alaspäin, jos kaikki toimii. Päinvastoin sitten toki, kun hyppäät koukulta taas pois. Umpioiden korkeussäätöä voi muuttaa ilman, että automatiikka sekoaa: moottorilla on tietty väli, jolla se ajaa umpioita ylös ja alas korkeusanturien mukaan, eikä se tiedä kuinka korkealle valot on säädetty osoittamaan.

Projektorien vaihtaminen ei korkeussäätöjä muuta, noi Outbackin valot vaan sojottaa jonnekin maanrakoon normaalisti. Ruuvaa ylöspäin, kunnes alat nähdäkin jotain. Itse ruuvasin siten, että valot osoittavat jonkun matkan päässä olevan toisen auton rekisterikilpeen asti, mutta ei enää ikkunoiden alareunaan eikä sivupeileihin. Suuntauksen asteista en tiedä, mutta ei ole vastaantulijoiden pitkät valot vilkkuneet takaisin, kun on ajeltu liikenteessä ja oma valokeila pysynyt reilusti kanssa-autoilijoiden ikkunoiden alapuolella.

jik
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2018, 09:41

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja jik » 15 Heinä 2018, 23:33

Kiitti, päädyin samoille suunnille:) otin irti korkeusanturin toisen pään ja siitä vääntelin niin näkyi kivasti miten säätö pelaa. Ja sitten ruuvasin tosiaan ylöspäin että lyhyet päätyivät näyttämään samaan korkeuteen kuin vanhat. Jostain syystä nuo uudet vaan näyttivät paljon alemmas. Ja mietin kanssa että nyt kun nostin niin kuinkahan taivaisiin pitkät osoittaa. Noh lähipäivinä saan katsastusmiehen näkemyksen asiasta myös.

Muuten näyttää ensivaikutelma hyvältä; lyhyet ovat tehokkaan oloiset (vanhoihin on vaikea verrata kun kilpailivat parkkien kanssa tehossa) ja tuo 'lisäpitkä'-ominaisuus tekee kyllä pitkistäkin selvästi paremmat :) Asennuksessa oli kyllä jonkin verran enemmän puuhaa kuin mitä ohjevideosta sai vaikutelman, mutta päivässä onnasi kuitenkin (seuraava menisi puolessa ajassa:))
OB 12

olokko
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2017, 14:00

Re: Outbackin hiipuvat lähivalot(zenon)

ViestiKirjoittaja olokko » 24 Heinä 2018, 21:57

Lainaan vähän tätä ketjua. Omasta 2008 outbackista aloin vaihtamaan xenon projektoreita retrofitlabin sarjaan. Ei vaan onnistu kun tuossa on jo vakiona kääntyvällä linssillä pitkät ja niiden lisäksi myös halogeeni pitkä. Sarja oli tarkoitettu vain umpioihin joissa on halogeenit tai pelkästään lyhyissä xenon. En edes ollut tajunnut että sielä mikään linssi kääntyy kun niin surkea valoteho. Syyllinenkin löytyi, eli heijastinpinta palanut polttimon yläosa kohdilta. Tuleeko mieleen ideoita joilla korjata tilannetta. Uusia alkuperäistyyppisiä projektoreja tuskin löytyy. Ja kuluneen heijastuspinnan korjaus ei liene mahdollista ainakaan kotikonstein.. uudet etulamput kokonaisuudessaaan maksanee mansikoita.. olisikohan järkevintä etsiä käytetyt "normi" ksenon lyhdyt ja laittaa setti sinne sisään?


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron