Sivu 1/1

Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 27 Marras 2015, 16:08
Kirjoittaja Jyrki73
Terve,

rekisteröidyn foorumille kyselläkseni muutamaa juttua, jotka vaivaavat Subarua. Kyseessä vuosimallin 2010 Legacy eli uudempaa korimallia.

Kun auton sammuttaa, alkaa kojelaudan alta kuulumaan pirunmoinen naksutus, ihan kuin releet naksuisivat tiuhaan tahtiin. Toinen juttu on, että ilmastointilaitteen toiminta on muuttunut jotenkin omituiseksi. Puhallusnopeus tuntuu sahaavan ylös/alas. Mitään vikakoodeja ei heitä mutta tuntuu, että nuo kaksi ominaisuutta / vikaa liittyvät toisiinsa?
Mistä tuota kannattaisi lähteä analysoimaan / onko kenelläkään ilmennyt vastaavaa?

Kiitokset etukäteen kaikista vinkeistä!

Jyrki

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 28 Marras 2015, 00:13
Kirjoittaja out
Naksumiset ja erikoiset äänet sammuttaessa kuulunee asiaan. Näin ainakin ollu omissa -08 ja -11 outbackeissa. Joskus ne on vaan selvemmin kuultavissa.

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 28 Marras 2015, 09:04
Kirjoittaja JuhaH
Pari (1-2) naksausta sammutuksen jälkeen on normaalia, mutta mitään pidempikestoisia nopeita nakutuksia ei pitäisi olla.

Onko tuo puhallusnopeuden outo käyttäytyminen ilmennyt tässä syksyn/alkutalven viileämmillä keleillä? Näissä on ihan ominaisuutena se että automaattiasennossa tuo pyrkii puhaltamaan ihan tolkuttoman suurilla kierroksilla kunnes tavoitelämpötila on saavoitettu, ja käyttäytyy muutenkin hieman yli-innokkaasti. Itse olen tyytynyt tuon vuoksi pitämään puhallusta käsiohjauksella näin viileämmillä keleillä. Mutta jos puhallus oikeasti seilaa ylös/alas nopeutta kovinkin tiheästi niin se ei ole normaalia.

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 28 Marras 2015, 09:15
Kirjoittaja Jyrki73
JuhaH kirjoitti:Pari (1-2) naksausta sammutuksen jälkeen on normaalia, mutta mitään pidempikestoisia nopeita nakutuksia ei pitäisi olla.

Onko tuo puhallusnopeuden outo käyttäytyminen ilmennyt tässä syksyn/alkutalven viileämmillä keleillä? Näissä on ihan ominaisuutena se että automaattiasennossa tuo pyrkii puhaltamaan ihan tolkuttoman suurilla kierroksilla kunnes tavoitelämpötila on saavoitettu, ja käyttäytyy muutenkin hieman yli-innokkaasti. Itse olen tyytynyt tuon vuoksi pitämään puhallusta käsiohjauksella näin viileämmillä keleillä. Mutta jos puhallus oikeasti seilaa ylös/alas nopeutta kovinkin tiheästi niin se ei ole normaalia.


moi,

Tosiaan ei ole tuo normaali pari naksua vaan kunnon räplätys ja alkoi oireilemaan loppukesästä. Tuo Full Auton yli-innokas flekti on tuttu ominaisuus ja siksi useimmiten pidänkin puhallinnopeuden käsisäädöllä, kuten kuvailitkin. Mutta, uskoakseni tiedän nyt vian. Kuljettajan puolen ilmanohjainlevyn (ilmaventtiili) toimilaite pitää tuon äänen / yrittää vähän mielivaltaisesti ohjata ilmaa ylös/alas. Voisin kuvitella että tuo läppä on jotenkin jumissa ja toimilaite yrittää sitä kääntää ja naksuttaa paikallaan. Hakusanalla blend door actuator löytyi vastaava oire.

Jatkokysymys kuuluu, miten Legacy V:n kojelauta purkautuu, että pääsisi tuohon toimilaitteeseen käsiksi. Ei ole tuon ilmanohjaimen sijainnista takemmin, mutta luulisin, että alakautta polkimien puolelta kannattaisi lähteä yrittämään?

Jyrki

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 28 Marras 2015, 19:28
Kirjoittaja chinaski
Jyrki73 kirjoitti:Jatkokysymys kuuluu, miten Legacy V:n kojelauta purkautuu, että pääsisi tuohon toimilaitteeseen käsiksi. Ei ole tuon ilmanohjaimen sijainnista takemmin, mutta luulisin, että alakautta polkimien puolelta kannattaisi lähteä yrittämään?


Alapuolen muovit lähtee helposti pois (huomaat, kun könyät lampun kanssa katsomaan). Mittaristo lähtee kun olet irroittanut keskikonsolin kehyksen, mittariston kehyksen ja ratin yläpuolella olevan lärpäkkeen. Keskikonsolin kehys lähtee helpoiten, jos sulla on radion alla oleva pikku lokero jossa luukku. Luukku auki ja vedät luukusta voimakkaasti, niin joku reuna kehyksesta löysää sen verran että saat kynnet tai sopivan työkalun väliin. Verhoilun irroitustyökaluja ei kannata tunkea suoraan kehyksen ja kojelaudan väliin. Siitä saattaa jäädä jälkiä. Keskikonsolin ja mittariston välissä on kulmapala, joka pitää myös irroittaa. On muistaakseni ruuvilla kiinni. Mittaristo itse on neljällä ruuvilla kiinni ja johtosarja on sen verran pitkä että sen liittimen saa irti helposti. Pääsiskö tuolla purkamisella lähemmäs ongelmakohtaa?

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 09 Syys 2016, 13:47
Kirjoittaja Jyrki73
Impreza_MY04 kirjoitti:Mulla 2010 Legacy pitää samanlaista naksutus / säätöräpellys ääntä myös ajettaessa. Vähän samantyylistä ääntä kuin servo tai askelmoottori yrittäisi säätää jotakin venttiiliä mutta ei saa asentotietoa eikä siksi saa koskaan säätöä onnistumaan.

Saiko alkuperäinen kysyjä vian korjattua? Onko muilla kuulunut näitä outoja ääniä kojelaudasta?

/Tero


Todennäköisesti on kierrätysilman ventiillin toimilaite, joka naksuttaa. Häipyykö ääni, jos laitat recirculation- asennon napista?

Ja ei, alkuperäinen kysyjä ei ole saanut aikaiseksi motivaatiota korjata tuota. Ollut muutakin ärsyttävää häikkää autossa ja mielenkiinto kohdistunut harrasteauton rassaamiseen...

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 19 Syys 2016, 08:03
Kirjoittaja Haiduk
On nää hienoja vehkeitä... Nyt kun rupesin tarkemmin seuraamaan niin mulla kuuluu muutama naksahdus ihan ajossa kun säätää puhallusta esim jaloilta tuulilasille ja siltä väliltä. Sitten kun sammuttaa auton niin muutaman naksahduksen sarja kuuluu ja hiljenee. Ilma kuitenkin tulee ihan nätisti minne sen nyt ikinä säätääkään jaloista tuulilasille että joku läppä mikä lie liikkuu minne pitääkin? Oisko nää sarjassa ihmeellisiä ominaisuuksia? Itselläkin vasta 80tkm mittarissa ja jos nyt jo alkaa toimilaitteet temppuilee, Eh.. :crazy:

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 09 Loka 2021, 09:48
Kirjoittaja Epsis
Minulla samanlainen vika vuoden 2015 Outbackissa. Syyksi paljastui askelmoottori joka ohjaa ilmanohjausläppiä. Sijainti kojelaudan alla hankalassa paikassa. Naksutus kuuluu sekä autoa käynnistettäessä että sammutettaessa ja ääni loppuu vähän ajan kuluttua. Korjauksen kustannusarvio töineen 500-600€ ja kesto joitakin tunteja. Askelmoottoreita on kaksi kappaletta ja minun tapauksessani se ylempi on ongelman aiheuttaja. Osan saaminen paikkakunnalle kestää, koska niitä ei ole maassa, ei edes euroopassa, joten toivotaan että ennen talvea vian saa korjautettua. Paitsi ääni, ongelmana on myös se ettei ilma ohjaudu sinne minne pitäisi.

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 09 Loka 2021, 14:07
Kirjoittaja Haiduk
500-600€?! Aikoinaan tilasin alkuperäisen osan Saksasta. Se oli tosiaan se servomoottori. Samassa paketissa tuli lämpötilansäätö- yksikkö. Hintaa taisi olla n.80€.

Olihan sen hankalahko vaihtaa, ahdas paikka, mutta ihan tehtävissä. Itellä meni ähertämisineen ja ruuvien kadotuksineen varmaan pari tuntia.

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 09 Loka 2021, 23:16
Kirjoittaja Epsis
Hinta on minunkin mielestäni tosi suolainen, mutta minun nakkisormillani ei sitä osaa vaihdettaisi, joten pakko maksaa. Toivotaan että tulee kuntoon.

Re: Legacy -10 ääni kojelaudan alta / ilmastoinnin omituinen toiminta

Lähetetty: 25 Heinä 2022, 00:47
Kirjoittaja Royce
Just vaihdoin tuon servomoottorin.
antoi vikakoodiakin läppärillä.

napsutteli ja ei puhaltanut kunnolla jaloille ilmaa.
Testerin mukaan aukesi vaan 30 % alaläppä , kun ajeli eestaas sitä.
Ebayltä alkuperäisellä varaosanumerolla puolasta käytetty 25e .
Numeron katoin siitä servosta snakekameralla jalkatilasta.

Niitä on tosiaan 2 kpl päällekkäin ,sellasessa muovikehyksessä kiinni molemmat.
se systeemi on 4 kpl ristipää ruuveilla kiinni lämppärissä ,lähtee jalkatilasta näppituntumalla.
rattiputkesta kun irrottaa kahdella ruuvilla ohjainboxin irti niin pääsee käsiksi juuri ja juuri
45min meni auki/kiinni
ja taas toimii eikä anna enää vikakoodeja.

siinä oli kulunut sellainen hiililevy missä muutama metallilaahain/kynsi on hinkannut puhki yhden kohdan.

toka kuva ,pitää klikkaa