HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Laajakaistalambdoista

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Laajakaistalambdoista

ViestiKirjoittaja STI » 10 Helmi 2015, 11:55

Laajakaistalambda pitäsi hommata 2004 sti imppuun. Siitä on noin 5 vuotta aikaa kun viimeksi laajakaistan olen ostanut ja silloin Innovate MTL-X oli hyvä vaihtoehto. Mutta kai nämäkin on tästä ajan saatossa kehittyneet?

Mites PLX DM-6 Gen 4 laajakaista? Siinä kun olisi automaattikalibrointi, Soft start toiminto ja kapeakaista-lähtö.

Olikos se nyt niin, että 2004 sti:ssä on kaksi lambdaa joista toinen heti putken alkupäässä ja toinen katalysaattorin jälkeen? Jos näin niin voisiko tuolla PLX DM-6 Gen 4:lla korvata sen katalysaattorin jälkeen tulevan lambdan?
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Laajakaistalambdoista

ViestiKirjoittaja nokonzok » 10 Helmi 2015, 20:23

Eikös se mene niin, että jälkimmäinen lambda valvoo ainoastaan katalysaattorin kuntoa. Eli nimenomaan sen ensimmäisen voi korvata PLX:llä.

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: Laajakaistalambdoista

ViestiKirjoittaja Lassiv » 11 Helmi 2015, 08:47

Itse tuli hankittua tuollainen AEM Wideband Fail Safe -mittari ( http://www.aemelectronics.com/?q=produc ... safe-gauge ). Entisessä autossa toimi pitkään Innovaten LC-1 mittari analogimittarilla, nyt AEM:ssä oli isoimpana plussa puolena että sai ahtomittarinkin samaan eli ei tarttis mittaripaikkoja kehitellä niin paljoa.

Mietteissä oli asentaa mittari tuohon rattiakselille sopivasti kallelleen ettei peittäisi vakiomittareita, en tiedä onnistuuko se 52mm kokoisella mittarilla mitenkään :S Legacyyn ei valmiita ratkasuja taida olla, mahdollisimman sisustaan sopivainen ja huomaamaton asennus olisi hyvä.

Itselle varmaan tulee pistettyä vakio dp:hen yksi reikä lisää mihin laajakaistan pistää, niin ecun vakio lampdat saa hoitaa tehtäväänsä vanhaan tapaan tuolla voi seurailla että seokset pysyy kohdillaan.
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laajakaistalambdoista

ViestiKirjoittaja STI » 11 Helmi 2015, 11:13

Lassiv kirjoitti:Itselle varmaan tulee pistettyä vakio dp:hen yksi reikä lisää mihin laajakaistan pistää, niin ecun vakio lampdat saa hoitaa tehtäväänsä vanhaan tapaan tuolla voi seurailla että seokset pysyy kohdillaan.


En muista mistä mutta mulla on jostain jäänyt päähän sellanen muistikuva, että sitä anturia ei sais ihan siihen putken alkupäähän laittaa. Kertokaa toki viisaammat onko näin vai ei.
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Avatar
khalonen
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:15
Paikkakunta: Vieremä

Re: Laajakaistalambdoista

ViestiKirjoittaja khalonen » 11 Helmi 2015, 12:20

STI kirjoitti:
Lassiv kirjoitti:Itselle varmaan tulee pistettyä vakio dp:hen yksi reikä lisää mihin laajakaistan pistää, niin ecun vakio lampdat saa hoitaa tehtäväänsä vanhaan tapaan tuolla voi seurailla että seokset pysyy kohdillaan.


En muista mistä mutta mulla on jostain jäänyt päähän sellanen muistikuva, että sitä anturia ei sais ihan siihen putken alkupäähän laittaa. Kertokaa toki viisaammat onko näin vai ei.


Heti turbon jälkeen on olevinaan liian kuuma paikka. Käytännössä ne anturit kestää ihan hyvin vaikka ihan DP:n turbon laipan juuressakin, ja siinä kohtaa kalibroitavat mallit on helppo käyttää irtikin. Ennen turboa ei voi laittaa jos täyskaasulla seostietoa kaipaa, pakopaine vääristää lukemaa ahtoalueella.

Jos joku osaa korvata Newage Subaruun vakion "semilaajakaista" lamdan jollakin laajakaistapaketin emusignaalilla niin saa jakaa tiedon kun ne vakiot ei ole yksinkertaisia 0-1v tai 0-5v juttuja vaan niistä ECU mittaa virtaa ja siihen loppuu oma osaaminen Lambdatekniikoista.

Yksi pointti laajakaistan valinnassa oli itselle että se toimii Subarun vakioecujen säätöön tarkoitettujen ohjelmien kanssa yhteen, eli saa logattua mittarin lukemaa läppärille samalla kun ECU:n muut puuhastelut tulee OBD kautta, pieni viive noissa kaikkissa on mutta eroja löytyy ja sen kanssa pitää elää

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Laajakaistalambdoista

ViestiKirjoittaja mechanix » 11 Helmi 2015, 13:00

khalonen kirjoitti:
STI kirjoitti:
Lassiv kirjoitti:Itselle varmaan tulee pistettyä vakio dp:hen yksi reikä lisää mihin laajakaistan pistää, niin ecun vakio lampdat saa hoitaa tehtäväänsä vanhaan tapaan tuolla voi seurailla että seokset pysyy kohdillaan.


En muista mistä mutta mulla on jostain jäänyt päähän sellanen muistikuva, että sitä anturia ei sais ihan siihen putken alkupäähän laittaa. Kertokaa toki viisaammat onko näin vai ei.


Heti turbon jälkeen on olevinaan liian kuuma paikka. Käytännössä ne anturit kestää ihan hyvin vaikka ihan DP:n turbon laipan juuressakin, ja siinä kohtaa kalibroitavat mallit on helppo käyttää irtikin. Ennen turboa ei voi laittaa jos täyskaasulla seostietoa kaipaa, pakopaine vääristää lukemaa ahtoalueella.

Jos joku osaa korvata Newage Subaruun vakion "semilaajakaista" lamdan jollakin laajakaistapaketin emusignaalilla niin saa jakaa tiedon kun ne vakiot ei ole yksinkertaisia 0-1v tai 0-5v juttuja vaan niistä ECU mittaa virtaa ja siihen loppuu oma osaaminen Lambdatekniikoista.

Yksi pointti laajakaistan valinnassa oli itselle että se toimii Subarun vakioecujen säätöön tarkoitettujen ohjelmien kanssa yhteen, eli saa logattua mittarin lukemaa läppärille samalla kun ECU:n muut puuhastelut tulee OBD kautta, pieni viive noissa kaikkissa on mutta eroja löytyy ja sen kanssa pitää elää

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1922848

Parempi antaa sen vakion olla missä on ja käyttää normi laajakaistaa turbon jälkeen ennen katalysaattoria säätöön/seurantaan. Jos kyseessä on wrx-malli tmv. jossa on katti myös up-pipessä, tulee se poistaa ensin, noin loogisesti ajateltuna.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa