HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Petri R » 11 Tammi 2017, 14:33

Eli uudemmissa Subeissa (XV, Fore jne) ei saa vakautusta pois päältä. Jenkkilässä ovat ratkaisseet asiaa siten, että ohjauspyörän takaa rattiakselin muovien alta on kaivettu esiin ohjauspyörän asentotunnistimen johto ja siihen sitten on-off katkaisija rattiakselin suojamuoviin kiinni. Eli kun anturin lähettämä informaatio katkeaa/on epäluotettavaa niin silloin ei ECU tiedä pyörien asentoa ja varmistuksena pudottaa pois vakautuksen. ABS säilyy. Ilmeisesti sytyttää vikavalon, mutta nollaantuuko se sitten auton sammutuksessa (kun yhteys on siis palautettu)...siitä ei ole tietoa.

Olisikohan toimiva kikka? Ei jaksaisi alkaa irrottelemaan mitään ABS:n sulakkeita tms

T: P

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 12 Tammi 2017, 01:29

Vika pitäs kuittaantua seuraavalla käynnistyksellä kun liitin on paikallaan tästäkin ollut jo juttua sh foren tapauksessa. Liittimen irroituksella on jo leikitty useampi vuosi
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 12 Tammi 2017, 10:06

Jampsu kirjoitti:Vika pitäs kuittaantua seuraavalla käynnistyksellä kun liitin on paikallaan tästäkin ollut jo juttua sh foren tapauksessa. Liittimen irroituksella on jo leikitty useampi vuosi


Jep, mulla ei oo ollut ko. liitin paikallaan kahteen vuoteen. Koska en ole ajonvakautusta kaivannut (autossa on erittäin toimiva alustageometria) niin en ole edes kytkintä jaksanut askarrella.

Sulakkeen irroitus pudottaa ABS:it ja muistaakseni vakkarin kanssa pois joten ei ole kovin hyvä ratkaisu.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

jykke
Viestit: 56
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja jykke » 12 Tammi 2017, 13:39

Olisiko jollain antaa vinkkiä mistä tuon johdon / liittimen tunnistaa?

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Petri R » 12 Tammi 2017, 14:31

Mauri H kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Vika pitäs kuittaantua seuraavalla käynnistyksellä kun liitin on paikallaan tästäkin ollut jo juttua sh foren tapauksessa. Liittimen irroituksella on jo leikitty useampi vuosi


Jep, mulla ei oo ollut ko. liitin paikallaan kahteen vuoteen. Koska en ole ajonvakautusta kaivannut (autossa on erittäin toimiva alustageometria) niin en ole edes kytkintä jaksanut askarrella.

Sulakkeen irroitus pudottaa ABS:it ja muistaakseni vakkarin kanssa pois joten ei ole kovin hyvä ratkaisu.



Joskus joutuu antamaan auton lainaan rouvalle....silloin on hyvä olla kaikki avustimet toiminnassa :) Itsehän toki selviää ilmankin....

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 12 Tammi 2017, 15:12

jykke kirjoitti:Olisiko jollain antaa vinkkiä mistä tuon johdon / liittimen tunnistaa?



Tuossahan tuo on irti

Kuva
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

jykke
Viestit: 56
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja jykke » 12 Tammi 2017, 18:38

Kiitos kuvasta! Outbackin vastaava liitin on vähän eri paikassa ja valkoinen väriltään, mutta helpostihan tuo ratin takaa löytyi.
Pari kertaa olen käynyt kokeilemassa jäällä ajoa, mutta eihän siinä ole mitään hauskaa kun ajonvakautus puuttuu peliin. Eniten ärsyttää kun vastaheittoa ei anna tehdä yhtään.
ABS sulakkeen irroittamisesta en taas oikein pidä kun se sytyttää moottorin häiriövalon ja esimerkiksi flekti pyörii silloin koko ajan. En tiedä vaikuttaako sitten moottorinohjaukseen muuten.

Vielä kysymys ketjun aloittajalle; löytyisikö linkkiä tähän liittyen kun en itse löytänyt?:
Petri R kirjoitti:Jenkkilässä ovat ratkaisseet asiaa siten, että ohjauspyörän takaa rattiakselin muovien alta on kaivettu esiin ohjauspyörän asentotunnistimen johto ja siihen sitten on-off katkaisija rattiakselin suojamuoviin kiinni.
T: P

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Petri R » 13 Tammi 2017, 10:02

http://www.subaruxvforum.com/forum/suba ... w-tos-tsb/

Tuolta joskus sen asian löysin. Nyt en löytänyt suoraan sitä keskustelua. Toki muitakin vaihtoehtoja asian hoitamiseksi on esitelty tuolla...

jykke
Viestit: 56
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja jykke » 13 Tammi 2017, 10:29

Noita muita vaihtoehtoja (ABS, YAW sensor) löytyi useammaltakin foorumilta, mutta juuri tuosta ohjauspyörän asentotunnistimen disabloinnista en löytänyt.
Mutta ei se mitään, kiitokset vinkistä, näilläkin tiedoilla pääsee jo hyvin eteenpäin :driving:

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Petri R » 13 Tammi 2017, 20:37

Eipä onnistunut XV subbeen tämä liitin irroitus/modaus ohjausakselin kyljessä....tulee vaan yksi paksu johtonippu/kaapeli ...pitäis jostain kaaviosta tietää, että minkä piuhan sieltä katkaisee, ei riittänyt aika ja osaaminen sen selvittämiseen tänään. Takaisin suunnittelupöydälle.... :oops

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Petri R » 16 Tammi 2017, 15:08

Taidan vaan nykästä kabiinissa olevasta sulakerasiasta VDC:n sulakkeen irti ja tehdä siihen väliin katkaisijan. Huono puoli on se, että lähtee ABS ja Cruise samalla pois. Ja että järjestelmien päälle kytkentä vaatii vielä vissiin auton sammuttamisen. Mutta kohtuullisen toimiva...napista disablointi ja päälle napista + sammutus. En tiedä miten pukkaa vikakoodia....mutta eihän tuo ole iso homma aina ennen katsastusta käydä tyhjäämässä vikailmot...

https://www.youtube.com/watch?v=FLMLcoesO7w

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Tapiok » 19 Tammi 2017, 15:12

Eiko tosiaan kokaan ole tuota ajonvakautusta poistanut esim. ohjelmallisesti, että luistoneston napista lähtee samalla sekä luistonesto ja ajonvakautus kerralla pois. Eihän tuon pitäisi olla kovin iso juttu asian osaavalle.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 19 Tammi 2017, 19:22

Tapiok kirjoitti:Eiko tosiaan kokaan ole tuota ajonvakautusta poistanut esim. ohjelmallisesti, että luistoneston napista lähtee samalla sekä luistonesto ja ajonvakautus kerralla pois. Eihän tuon pitäisi olla kovin iso juttu asian osaavalle.


Kyl se taitaa olla kun sen ohjaus lienee jossain koriohjainyksiköllä jonka puukottaminen ei taida kovin kaupallista olla.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

jykke
Viestit: 56
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja jykke » 20 Tammi 2017, 07:50

Petri R kirjoitti:Eipä onnistunut XV subbeen tämä liitin irroitus/modaus ohjausakselin kyljessä....tulee vaan yksi paksu johtonippu/kaapeli ...pitäis jostain kaaviosta tietää, että minkä piuhan sieltä katkaisee, ei riittänyt aika ja osaaminen sen selvittämiseen tänään.

Olisiko anturi lähellä rattia, siitä alaspäin lähtee valkoisesta liittimestä neljä johtoa? Johtoihin kahteen tulee noin 2,5V jännite ja yhteen 12V, neljännen jännitettä en muista.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja faillite » 20 Tammi 2017, 10:28

Anturiin menee 12 V, maa ja nuo 2,5 V johdot on CAN-väylä. Jos noista yksi pitää katkaista niin jännite, ei miinusta ainakaan.

Ajonvakautuksen ohjainlaite on varmaankin aika hyvin suojattu mikäli siellä edes on uudelleen ohjelmoitavaa eeprom tms piiriä. Yrittäjiä ei ole liiemmälti, ei taitaisi olla tarpeeksi kaupallista kysyntää. Ja kuka uskaltaa lähteä ohjelmoimaan toisen autoja kun on kyse jarruista.

Jos irrottaa VDC:n sulakkeen, ei elektroninen jarruvoiman säätely ole toiminnassa. Tästä voi olla seurauksena se, että takana ei ole jarruja ollenkaan. Takajarrut voivat vastaavasti myös olla vaarallisen takapainoiset. Sama kuin vanhoista kunnon autoista ennen abs ym hömpötyksiä poistaisi takajarrujen paineenrajoitusventtilit.

Toimiiko nopeusmittari, kun abs:n sulake kojelaudan alla on irti? Jos sähkökaavion on uskomista niin ei.
Legacy 2010 stw diesel

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Petri R » 20 Tammi 2017, 13:10

prkule...löytyisiköhän se ohjauksen asentotunnistin sit lähempää rattia...hmm. Mutta ihmettelisin, että jonkun sulakkeen palaminen/irrottaminen veisi autosta esim. takajarrut kokonaan pois? Eiköhän kysymyksessä ole aika perustavaa laatua oleva toiminto, joka on kuitenkin mekaaninen/hydraulinen järjestelmä....vaikea kuvitella että sen toiminta edes kelvollisesti vaatisi jotain sähköä? Uskon että "säätöä" voi tapahtua varsinkin jos pyöräkohtaiset anturit tms niin käskee (ja se menee ABS yksikön kautta), mutta jos ei tule mitään käskyä niin kai siellä on jonkunlainen perusmekaaninen toiminto olemassa: jarrua painaa niin pääsylinteri painaa paineen järjestelmään, joka jakautuu sen sitten kiinteiden/mekaanisten jarrupiirien kautta pyörille...?

Miten muuten se, kun kysymyksessä on neliveto ja keskellä on viskolukko... niin tasaako se pyörimisnopeudet etu ja takapään välissä myös jarrutuksessa? Eli jos etupää menee lukkoon niin takapää menee myös (ainakin toinen pyörä kun ei ole ns. poikittaislukitusta akseleissa)? Vai irtoaako lukitus jotenkin jarrutuksessa?

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 20 Tammi 2017, 19:43

Mä etsin tuon liittimen ihan irroittamalla ratin, purkamalla rattiakselin muovit ja putkusuojan kojelaudan alta, kyllä se sieltä aika helposti on paikannettavissa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

lorkk
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 20:53
Paikkakunta: RVN

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja lorkk » 05 Maalis 2017, 17:59

Mauri H kirjoitti:Mä etsin tuon liittimen ihan irroittamalla ratin, purkamalla rattiakselin muovit ja putkusuojan kojelaudan alta, kyllä se sieltä aika helposti on paikannettavissa.



Kiitos kuvasta, sieltähän se löyty. Omassa offiajamisessa haluttas tuo mäkilähtöavustin pitää päällä, mutta kaikkea ei voi saada. Joten näillä mennään.

saine
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2017, 22:12

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja saine » 27 Loka 2017, 22:22

Mauri H kirjoitti:
jykke kirjoitti:Olisiko jollain antaa vinkkiä mistä tuon johdon / liittimen tunnistaa?

Tuossahan tuo on irti
Kuva

Heips,

Tuo kuva ei enää näy tuolla palvelussa. Saisikohan kuvan julkaistua uudestaan? Keväällä tuli Foresteri hankittua ja nyt kyllä syö miestä kun tuli ensilumi ja eihän tässä saakaan nappia painamalla VDC:tä poies, kuten aiemmissa nelikkoautoissani :evil:.

Tnx.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 29 Loka 2017, 09:38

Tuossahan tuo sama kuva on uudessa palvelussa:

Kuva
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

saine
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2017, 22:12

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja saine » 29 Loka 2017, 18:03

Kiitos Mauri H.

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja teuski » 03 Elo 2021, 21:18

Kun ei kuvia taaskaan näy niin tuli tarkistettua liitin omasta '09 SH foresta.

Asentotunnistin on melkein kiinni ratissa, sen ja ratin välissä on spiraalilaite raton johdoille. Asentotunnistimen johdot lähtevät mustassa sukassa, spiraalista lähtee musta ja keltainen sukka. Nämä menevät yhdessä rattiakselia myöten ylämuovin alta paljastuville liittimille, mutta asentoanturin johdot jatkavat kojelaudan alle ja koukkaavat takaisinpäin. Musta 4-napainen liitin näkyy rattiakselin aukon oikeassa reunassa juuri kojelaudan alla kun ratin ympärysmuovit on irti.

Vakautukset poistui kaikki kun irrotti, luistoneston ja ylämäkivalo jäi palamaan. Sammuivat kun käynnisti auton uudestaan liitin kiinni.

Palaan asiaan kun selvitän vielä mihin johtoon sen katkaisijan pistän...
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Ajonvakautuksen modaaminen on/off ?

ViestiKirjoittaja teuski » 04 Elo 2021, 14:23

Noniin, +12VDC löytyy anturin puolelta punaisesta johdosta. Pistin väliin liittimellä on/off painonapin ja hyvin toimii.
Napun pistin ratin alamuoviin vilkkuviiksen taakse.

edit: Sen verran ajattelin tätä vielä kehittää, että vaihdan tuon lukkiutuvan napin tilalle ihan vaan katkaisevan painonapin.
Ei sen tartte jäädä pohjaan, pelkkä piuhan poikki käyttäminen riittää. Eikä tartte sitten miettiä kytkimen asentoa seuraavassa käynnistyksessä, vakautukset menee aina päälle startissa ja saa pois napin painalluksella.
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa