HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy -09 TD CAN vikaa

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 17 Kesä 2017, 10:40

Nyt olisi apu tarpeen, vikakoodinlukija antaa CAN väylälle koodit 8201, U1202, U1221 ja U1223. Moottorinohjaukselle ynnä muille ei tule koodeja.

Lukijana Creader VII merkkikohtaisella ohjelmistolla

OBD2 moodissa lukemalla taas antaa vikakoodin P2147...

Auto yrittää ensimmäisellä startilla ontuen käynnistyä mutta sammuu saman tien, uusi starttaus käyttämättä virtoja pois niin ei edes lupaa. Jos käyttää virrat pois niin sitten taas yrittelee. Vika alkoi aivan yllättäen tänä aamuna, parempi puolisko kyllä sanoi että tyhjäkäynti on joskus ollut hieman epätasaista.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 17 Kesä 2017, 11:46

Jos on epäilystä että vikakoodit ei näytä oikein, niin tuon ikäisessä (4gen legacy) saa vikakoodit näkyviin mittaristosta seuraavasti:
viewtopic.php?f=18&t=2715

On ainakin varmasti oikeat koodit millä lähteä ongelmaa selvittämään.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 17 Kesä 2017, 12:44

Ei tunnu toimivan -09 dieselissä.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 17 Kesä 2017, 18:31

Hmm, pitäis kyllä toimia? Tuo pitää vaan tehdä nopeasti putkeen kaikki, eli ei voi miettiä välillä. Pari kertaa piti aikanaan itsekin kokeilla että onnistui.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 17 Kesä 2017, 19:51

No, selvinnee kun lähtee arkena hinurilla merkkipajalle. Itse keikkatöissä muualla ja auto on avovaimolle tarpeen lähes joka päivä niin ei kovin kauaa voi venyttää.

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Shima » 19 Kesä 2017, 19:11

Vikakoodit vihjaavat tosiaan vahvasti CAN-ongelmaan. Kun kysyjä on eri paikkakunnalla kuin auto, niin etäarvailuista ei ole senkään vertaa iloa kuin yleensä. Pari ajatusta silti siltä varalta, että joku joutuu ihmettelemään samaa auton äärelläkin.

Aivan ensiksi kannattaa katsoa akun ja laturin johdotus sekä maadoitukset akun, moottorin ja korin väliltä. Usein notkuva käyttöjännite (kulutuskohteessa, ei välttämättä akun navoissa!) aiheuttaa jänniä vikoja.

Seuraava kohde on sitten johtosarjan tutkailu. Tässä vaiheessa oskilloskooppi olisi aivan ässä väline, koska sillä näkisi heti CAN-piuhat löydettyään, minkä laatuinen vika on (katkennut johdin, oikosulku runkoon, oikosulku käyttöjänniteeseen, oikosulku CAN-dataparin välillä). Sellaista vain kovin harvalla on, joten pitää ottaa käyttöön seuraava ase eli silmät: tutkitaan kaikki paikat, jossa väylä haarautuu tai menee saranan ohi, ts. missä johdot liikkuvat ja voivat päästä hankautumaan johonkin.

ECU-vikakin on tietty mahdollinen, mutta aivan salamana en säntäisi ECUja vaihtelemaan. Vikakoodit viittaavat ainakin kahteen aivan eri ECUun, joten ennemmin veikkaisin väylän olevan solmussa. Toki myös ECU voi hajota niin, että se vetää väylän vinoon, mutta sellainen on melkoisen harvinaista. Yleensä nuo yritetään tehdä niin, että yhden ECUn kajahtaminen ei sekoita koko väylää.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 06 Heinä 2017, 23:12

Suutinvikaa asentaja on arvellut, pitää vielä keskustella työnjohdon kanssa kun ihan vähän itseäni epäilyttää että olisiko ... On tullut jo niin kalliiksi tämä auto että ei yhtään turhaa huvittaisi maksaa.

Pystyneeköhän uudemmat suuttimet ohjelmoimaan EUR4 boksille? Kärjet pitää vaihtaa mutta ne ei paljoa maksa suuttimeen nähden...

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Shima » 12 Heinä 2017, 17:35

Kun en diesel-Subaruita tunne niin en lupaa syödä mitään jos olenkin väärässä, mutta olisi tuo silti aika erikoinen vikakoodisarja suutinviasta. Ehkei mahdoton kuitenkaan.

Ainoa suuttimiin viittaava koodin on P2147. Se voisi johtua notkuvasta käyttöjännitteestä, mikä selittäisi myös kaikki muut vikakoodit. Jos auton saa hetkeksikään käymään normaalisti, niin tarkista ihan ensiksi latausjännite. Joku siellä nyt tuntuisi nimittäin kärsivän sähkön puutteesta. Jos latausjännite on ok, niin sitten käy huolella läpi laturin, akun ja moottorin väliset liitokset. Sitten pitäisi katsoa ruiskusuutinten johdotus, mutta se taitaa olla aika ikävässä paikassa.

Hyvä kysymys on sitten se, mikä on syy ja mikä seuraus. Tokihan se latausjännitekin nimittäin notkuu jos kone ei käy tyhjäkäyntiä siististi suutinvian takia. Yksi tapa hakea vikaa on nollata kaikki vikakoodit ja katsoa, mikä niistä pomppaa ensimmäisenä takaisin. Sillä voisi päästä jäljille siitä, aiheuttaako heikko käynti latausongelmia vai latausongelmat heikkoa käyntiä.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 29 Heinä 2017, 11:35

Merkkiliikkeen testeri siis tosiaan ilmoitti yksiselitteisesti ainoastaan suutinvikaa, suuttimet kävi huoltoliikkeessä ja niissä ei ole mitään vikaa... Nyt sitten epäilevät johtosarjassa olevan vikaa...

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 04 Loka 2017, 08:31

Johtosarjoista ei ole vikaa löytynyt, testerin ilmoittamat koodit ovat vaihtuneet osoittamaan railipaineanturia ja säädintä...

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 23 Tammi 2018, 12:25

Nyt on kaikki muut osat jo käyty läpi ja merkkiliike lähetti ECUn maailmalle testiin, lopputulos: viallinen, ei korjattavissa.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 25 Maalis 2018, 12:42

Nyt lopulta merkkihuolto nosti kädet pystyyn, ei löydy vikaa... Ja kauttarantain myöntivät ettei ecussa sittenkään olisi vikaa...

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Shima » 25 Maalis 2018, 18:53

Kannattaisikohan tuo viedä jollekin autosähköasiantuntijalle silmäiltäväksi? Jos vikakoodit vaihtelevat laajalla skaalalla, niin mahdollisia vikapaikkoja ei ole kovin monta:
- Johtosarjavika tuntuisi todennäköisimmältä. Turha arvailla ennen kuin CAN-väylä on mitattu oskilloskoopilla.
- Jokin on ECU rikki ja sotkee väylän liikennettä. Näin ei pitäisi päästä käymään, mutta ei se tavatonta olisi.
- Jonkin tai pikemminkin joidenkin ECUjen käyttöjännite notkuu pahasti.
... tai sitten siellä on oikeasti vähintään kaksi eri vikaa, mutta jokin yllä olevista tuntuu paljon uskottavammalta ja on helppo diagnosoida, kun vain tietää mitä tekee ja on mittalaite käytössä.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 25 Maalis 2018, 22:11

Kyllä näin olisi tarkoitus, googlaillessa löysin jenkeistä tapauksen jossa impussa oli mukana yksi sama vikakoodi ja siellä oli mennyt ns. keskusyksikkö.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja faillite » 26 Maalis 2018, 00:32

Onko moottorin ecun ja johtosarjan välissä ollut break-out boksi välissä? Tutkittu jokainen ecun liitinpinni yleismittarilla/skoopilla. Skoopilla voisi katsoa latauksen kuvaajan. Ohjainlaitteiden maadoituksen potentiaaliero akun napaan verrattuna. Sähkökaavion mukaan suuttimilla ja rail anturilla on maadoitetut johtojen vaipat, onko kunnossa? Tällaisia tuli mieleen näin pikkutunneilla.
Legacy 2010 stw diesel

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -09 TD CAN vikaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 07 Huhti 2018, 11:14

Tähänhän lopulta löytyi ratkaisu ihan liikkeen voimin, ohjaiyksikkö oli viallinen ja uutta yksikköä käyttäen ei lähtenyt koska oli jäänyt suutinputket kiristämättä. Huomasivat että öljyt lisääntyvät, siitä lähti tämä unohdus selviämään.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa