ViestiKirjoittaja Shima » 19 Kesä 2017, 19:11
Vikakoodit vihjaavat tosiaan vahvasti CAN-ongelmaan. Kun kysyjä on eri paikkakunnalla kuin auto, niin etäarvailuista ei ole senkään vertaa iloa kuin yleensä. Pari ajatusta silti siltä varalta, että joku joutuu ihmettelemään samaa auton äärelläkin.
Aivan ensiksi kannattaa katsoa akun ja laturin johdotus sekä maadoitukset akun, moottorin ja korin väliltä. Usein notkuva käyttöjännite (kulutuskohteessa, ei välttämättä akun navoissa!) aiheuttaa jänniä vikoja.
Seuraava kohde on sitten johtosarjan tutkailu. Tässä vaiheessa oskilloskooppi olisi aivan ässä väline, koska sillä näkisi heti CAN-piuhat löydettyään, minkä laatuinen vika on (katkennut johdin, oikosulku runkoon, oikosulku käyttöjänniteeseen, oikosulku CAN-dataparin välillä). Sellaista vain kovin harvalla on, joten pitää ottaa käyttöön seuraava ase eli silmät: tutkitaan kaikki paikat, jossa väylä haarautuu tai menee saranan ohi, ts. missä johdot liikkuvat ja voivat päästä hankautumaan johonkin.
ECU-vikakin on tietty mahdollinen, mutta aivan salamana en säntäisi ECUja vaihtelemaan. Vikakoodit viittaavat ainakin kahteen aivan eri ECUun, joten ennemmin veikkaisin väylän olevan solmussa. Toki myös ECU voi hajota niin, että se vetää väylän vinoon, mutta sellainen on melkoisen harvinaista. Yleensä nuo yritetään tehdä niin, että yhden ECUn kajahtaminen ei sekoita koko väylää.