Lailliset valomuutokset?

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
Claptrack
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Claptrack » 28 Joulu 2017, 23:56

Moro.

Mitäköhän valomuutoksia saa ylipäätään tehdä vakioumpioihin? Auto on 05 GT Legacy. Taakse pitäisi vaihtaa jarruvalopolttimo ja mietin, josko laittaisi ledit. Se vaan ei taida olla laillista. Entä ajovalot, löytyykö niihin laillisia LED-polttimoita? Edellisessä katsastuksessa tuli sanomista parkeista ja sumareista, niissä on ledit (Japanin tuonti).

En jaksa lähteä vaihtorumbaan aina ennen katsastusta, eli pitäisi olla lailliset. Vaihdan kylläkin ledit kilven valoihin ja varaudun nuhteluun konttorilla.

Avatar
Haiduk
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Haiduk » 29 Joulu 2017, 08:26

Auton ulkopuolella ei saa mielestäni olla yhtäkään jälkiasennettua LED- polttimoa (Poislukien päiväajovalot). Oli kyseessä sitten parkki, takavalo, rekisterikilven valo yms. se on laiton. Umpiot pitää luonnollisesti olla E-hyväksyttyjä.
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
Mauri H
Jäsen
Viestit: 648
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 29 Joulu 2017, 09:20

E-hyväksyntiä ei vissiin enää tarvita.

Mutta ledejä ei saa laittaa halogeeni-umpioihin, eli ainoat lailliset ovat parempilaatuiset halogeenit. Ja sama sitten tietty hehkulankapolttimoihin muissa kuin ajovaloissa.

Aika usein se peruspolttimo siellä rekisterikilven valossa toimii kauemmin ja luotettavammin kuin kiinanledi.
Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

AimoPaukku
Viestit: 150
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 30 Joulu 2017, 16:48

Nämä on ainakin lailliset, ja sopivat moniin subaruihin vaikka ei ole mainittu.
Vertaa omiisi.

https://www.ebay.com/itm/2PCS-12V-Brigh ... 2749.l2649

Omaani nuo meni heittämällä ja maaginen e-merkki löytyy.
Outback 2.0TD CVT MY15

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 585
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja KK9 » 30 Joulu 2017, 18:01

Löytyyhän noita tarvikkeenakin rekkarin valoja http://www.motonet.fi/fi/tuote/382861/Rekisterivalo-LED
Toki tuo on moottoripyörään tarkoitettu!
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Claptrack
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Claptrack » 30 Joulu 2017, 18:45

AimoPaukku kirjoitti:Nämä on ainakin lailliset, ja sopivat moniin subaruihin vaikka ei ole mainittu.
Vertaa omiisi.

https://www.ebay.com/itm/2PCS-12V-Brigh ... 2749.l2649

Omaani nuo meni heittämällä ja maaginen e-merkki löytyy.


Kyllähän ne on lailliset kun siinä vaihtuu koko umpio. Se voisi toki olla vaihtoehto kilpivalon kohdalla, eikä olisi kallis.

Claptrack
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Claptrack » 30 Joulu 2017, 18:53

Mauri H kirjoitti:E-hyväksyntiä ei vissiin enää tarvita.

Mutta ledejä ei saa laittaa halogeeni-umpioihin, eli ainoat lailliset ovat parempilaatuiset halogeenit. Ja sama sitten tietty hehkulankapolttimoihin muissa kuin ajovaloissa.

Aika usein se peruspolttimo siellä rekisterikilven valossa toimii kauemmin ja luotettavammin kuin kiinanledi.


Entä takavalot ja jarruvalo, jossa polttimot ei juurikaan näy, uskaltaisikohan sinne laittaa hyvät, tasaisesti valaisevat ledit? Vai onko katsurille se ja sama, jos huomaa jarrua painaessa että kyseessä on ledi? Sinänsä se valoteho ei ole syy vaihtaa ledeihin, vaan pitkäikäisyys ja niiden toimintaperiaate, onhan niiden käynnistyminen ja sammuminen aika paljon ”tyylikkäämpää” :D .

Entä mitkä on laadukkaat, hintansa arvoiset halogeenit? Onko se Osramin kallein malli mitä Motonetista löytyy? Ja kärsiikö niissä sitten käyttöikä?

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 585
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja KK9 » 30 Joulu 2017, 20:41

Claptrack kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:E-hyväksyntiä ei vissiin enää tarvita.

Mutta ledejä ei saa laittaa halogeeni-umpioihin, eli ainoat lailliset ovat parempilaatuiset halogeenit. Ja sama sitten tietty hehkulankapolttimoihin muissa kuin ajovaloissa.

Aika usein se peruspolttimo siellä rekisterikilven valossa toimii kauemmin ja luotettavammin kuin kiinanledi.


Entä takavalot ja jarruvalo, jossa polttimot ei juurikaan näy, uskaltaisikohan sinne laittaa hyvät, tasaisesti valaisevat ledit? Vai onko katsurille se ja sama, jos huomaa jarrua painaessa että kyseessä on ledi? Sinänsä se valoteho ei ole syy vaihtaa ledeihin, vaan pitkäikäisyys ja niiden toimintaperiaate, onhan niiden käynnistyminen ja sammuminen aika paljon ”tyylikkäämpää” :D .

Entä mitkä on laadukkaat, hintansa arvoiset halogeenit? Onko se Osramin kallein malli mitä Motonetista löytyy? Ja kärsiikö niissä sitten käyttöikä?

Itsellä on Legassa takavaloissa parkeissa ledit ja käytännössä ei eroa huomaa hehkulanka polttimoihin verrattuna! Lisäksi rekkarin valoissa led-polttimot, joista katsuri ei ainakaan sanonut mitään kuten ei edellisessä kulkineessakaan! Edessä on myöskin parkeissa ledit, eikä niistäkään huomautuksia!
Toki katsureissakin eroa mihin puuttuvat!!!
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
Haiduk
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Haiduk » 30 Joulu 2017, 20:54

Jos ei puhuta laillisuudesta niin itse olen tilannut led-polttimot tuolta: https://www.diodedynamics.com

Kohta ollut pari vuotta kiinni eikä ongelmia.
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

TerhoLi75
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Tammi 2017, 17:39

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja TerhoLi75 » 23 Tammi 2018, 20:08

KK9 kirjoitti:
Claptrack kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:
Entä mitkä on laadukkaat, hintansa arvoiset halogeenit? Onko se Osramin kallein malli mitä Motonetista löytyy? Ja kärsiikö niissä sitten käyttöikä?


En laita enää ainakaan kalliimmasta päästä.. ei ne vaan tunnu kestävän, nyt viimeks Osramin H7 Cool blue, keväällä laitoin niin molemmat pimeeks syksyllä!
Ja mitä tulee tän Gt Legacyn valoihin niin xenonithan tähän kuuluu ja sallitaan nykyään. (jos/kun olleet alunperinkin)
- Etuveto? Onko se joku veikkauksen uus peli..? - :lol:
Legacy GT :driving:

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 299
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja chinaski » 23 Tammi 2018, 21:53

TerhoLi75 kirjoitti:En laita enää ainakaan kalliimmasta päästä.. ei ne vaan tunnu kestävän, nyt viimeks Osramin H7 Cool blue, keväällä laitoin niin molemmat pimeeks syksyllä!
Ja mitä tulee tän Gt Legacyn valoihin niin xenonithan tähän kuuluu ja sallitaan nykyään. (jos/kun olleet alunperinkin)


Juu ei kestä ei... Minä siirryin noista Osramin ja Philipsin "cooleista" >100% enemmän näyttävistä polttimoista perus Bosch Pure LIght polttimoihin. Jossain testissä ne oli muistaakseni kestänyt pidempään kuin nuo ns. paremmin valaisevat. GE:n H7 olivat myös jossain kestotestissä pärjänneet.

En tiedä mitkä VW:n alkuperäiset H7:t ovat, mutta rouvan autossa ne kestivät kuusi vuotta ja 67tkm. Ja siinä lyhyet valot ovat päällä koko ajan. Siihen laitoin GE:n polttimot, joille tuli vuoden takuu. Ovat kyllä paljon paremmat kuin ne VW:n alkuperäiset.

Osramin Ultra Life:lle luvataan kolmen vuoden takuu. Tiedä sitten miten niillä pimeässä näkee.

Laillisia LED H7:ja odotellessa... Ehtiiköhän vaihtaa autot ennen sitä.
MY10 Legacy GT

Shima
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Shima » 23 Tammi 2018, 22:55

Onkohan joku mitannut mikä on todellisuus noiden "+50 %"-polttimoiden kanssa? Se halogeenipolttimon valovirta kun on tyyppihyväksynnässä oltava polttimotyypistä riippuen ±10 % tai ±15 % sisällä tyyppihyväksyntäsäännön mukaisesta. Harva valmistaja näyttää kovin suuresti hehkuttavan polttimoidensa teknisiä speksejä, mutta esimerkiksi Philips kertoo kirkkain silmin X-tremeVisionin tuottavan "100 % enemmän valoa" ja näyttävän "35 m pidemmälle" kuin tavallinen polttimo (https://www.philips.co.uk/c-p/12972XVB1/x-tremevision-car-headlight-bulb/overview), mutta samalla sivulla spekseissä sen valovirta on 1500 ­lm ± 10 % (https://www.philips.co.uk/c-p/12972XVB1/x-tremevision-car-headlight-bulb/specifications) eli sama kuin minkä aivan mikä tahansa lailinen H7 tuottaa. Suurempi valontuotto (miten ikinä se onkaan mitattu, jos ei valovirtana?!) voi perustua ainoastaan "standardipolttimoa" tarkemmin asemoituun hehkulankaan, jonka ansiosta polttimo toimii umpiossa täsmälleen siten kuin on suunniteltu eikä vain sinne päin.

Polttimoita itse silmällä tai mittalaitteillakin vertaillessa on hyvä muistaa, että kaikki halogeenipolttimot himmenevät iän myötä jonkin verran. Siksi se uusi näyttää yleensä hiukan kirkkaammalta kuin edellinen. Ilmiö ei ole yhtä voimakas kuin xenon-polttimoissa, mutta todellinen silti. Eikä tietenkään tee tyhjäksi sitä etteikö polttoimoiden välillä voisi olla eroja. Kyllähän se pelkkä tyyppihyväksynnän toleranssa antaa esim. H7:n kohdalla 300 lumenin haarukan eli viidenneksen nimellisestä valovirrasta, ja tähän sitten erilaiset speksien ulkopuolelle vaeltelut päälle.

Chinaski: Tuo on joko tosi hyvä suoritus VW:n alkuperäisiltä polttimoilta, tai sitten auton latausjännite on matala. Halogeenipolttimon käyttöikä riippuu todella voimakkaasti käyttöjännitteestä. Muutaman prosentin muutos jännitteessä vaikuttaa käyttöikään kymmeniä prosentteja. Toisaalta, jos siitä 67000 kilometristä valtaosa on tullut maantiellä, ei käyttötunteja välttämättä ole kovin paljon tuhatta enempää. Se on halogeenille erittäin hyvä, mutta ei tavaton käyttöikä.

Halogeenipolttimon korvaavia lailisia led-polttimoita tuskin tulee koskaan myyntiin. Jotta niin voisi käydä, pitäisi tapahtua kaksi asiaa:
1) E-sääntöjä pitäisi muuttaa niin, että tämä edes periaatteessa olisi mahdollista, ja
2) pitäisi kehittää led, joka tuottaa hehkulangan kokoiselta alalta ympärisäteilevästi saman valovoiman kuin vastaava halogeenipolttimo.

Teknisestihän ongelma ei ole siinä, etteikö ledeistä saisi riittävästi valoa, vaan sitä on ainakin nykyledeillä mahdoton tuottaa samalla geometrialla kuin autopolttimoiden hehkulangasta. Siksi led-polttimo ei yleensä toimi optisesti oikein halogeenille suunnitellussa umpiossa. Ja joo, kiitos, tiedän, moni on kokeillut omaan autoonsa ja saanut silmällä katsoen saman valokuvion kuin halogeenilla. Se on aivan mahdollista joillakin yksittäisillä polttimo-umpio-yhdistelmillä, mutta kun sen polttimon on tarkoitus olla standardoitu ja vaihtokelpoinen mihin tahansa sille polttimotyypille suunniteltuun umpioon.

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 299
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja chinaski » 24 Tammi 2018, 16:27

Volkkarin kilometrit ovat seka-ajoa, taajama + maantie/motari + kaupunkiajo. Samanlaisessa ajossa suurinpiiretein samoilla ajomäärilläkin Legacyssä meni H7:t vuodessa. Päivänvalojen asennuksen jälkeen huomattavasti harvemmin. Viime kesänä vaihdoin varmuuden vuoksi, ettei tarvi pakkasilla alkaa ähertämään, on sen verran epäkiitollista hommaa. Eikä vaihto julkisessa parkkihallissa tule kysymykseen, kun homma lähtee eturenkaan irroituksella.

Tarviiko "ei E-hyväksytyssä" umpiossa muuten käyttää E-hyväksyttyjä polttimoita? Meidän perheen vankkureissa kun on vain DOT hyväksytyt valaisimet.
MY10 Legacy GT

Jond
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Jond » 24 Tammi 2018, 19:47

Kokeilin kans Imprezassa kaiken maailman "xenon vision look super +100%"-polttimoita joiden valotehossa ei tosiaan ole mitään eroa ns. normaaliin H4-polttimoon, mutta käyttöikä oli max puoli vuotta noilla "tehokkaammilla".

Nyt Osramilta on tullut myyntiin UltraLife polttimoita joita markkinoidaan 4 vuoden takuulla. Olisko nämä sitten samoja polttimoita joita autotehtaat asentavat ensiasennuksena? Paksumpi hehkulanka joten valoteho hieman huonompi, mutta käyttöikä huomattavasti pidempi? :dontknow:

Itsellä on Dodge Ramissa toisessa umpiossa edelleen tehtaan asentama H13 halogeeni polttimo vuodelta 2009. Toinen ajovalo pimeni 7 vuoden ja 80 tuhannen kilometrin jälkeen. Sen pimentyneen tilalle motonetistä ostettu halpa polttimo kesti viikon, piti käydä sitten ostamassa se kalliimpi polttimo... :lol:

chinaski kirjoitti:Tarviiko "ei E-hyväksytyssä" umpiossa muuten käyttää E-hyväksyttyjä polttimoita? Meidän perheen vankkureissa kun on vain DOT hyväksytyt valaisimet.


En mee 100% varmaksi sanomaan, mut väittäisin että ei tarvitse käyttää E-hyväksyttyjä jos valokuvio ja valojen väri vaan on oikea. :think:

HeiLau
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Joulu 2015, 10:27

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja HeiLau » 05 Huhti 2018, 15:04

Kai täällä voi kertoa myös omat mokat?! Ajattelin, kun Outbackissäni on todella surkeat umpiot ja vaihtoon menossa, niin kokeilempa ledlamppua parkkivalon tilalle ja ajelen sitten valoisalla pelkillä parkeilla kun "sakemammitkin" niin tekee. Ostin kiinasta jonkin tällaisen https://www.aliexpress.com/item/4x-Car- ... autifyAB=0

ja jo viikon kuluttua se osoittautui liian tehokkaaksi ja "lasi" alkoi harmaantua, nyt parin kk jälkeen se on jo komean harmaa eikä varmasti mene katsastuksessa läpi (4 kk:n kuluttua). Nyt mennään nettiin etsiin uusia umpioita. marmoritiskillä ne kait kustantaa n 2500€. Mutta itsellä pientä helpostusta antaa se että päävalojenkin umpiot on SURKEITA tarkemmin niiden antama valo tielle on verrattavissa pariin kynttillään. Muuten kohtuu hyvä auto mutta umpiot ei kestä ksenoneita.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1339
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Tomcat » 05 Huhti 2018, 17:59

Vähän asiaa sivuten, poistuiko tuo Xenon valojen pesuripakko tässä uudessa "valomuutos laissa" ?? vai koskeeko se vain käytettyjen rekisteröintikatsastusta, esim Japani tuonnit?
_________________________________________

- Forester STi II LTD MY01
- BMW 320i T X-Drive MY13
- Mazda RX7 FD LS1 MY94
- BMW Z4 3.0i MY04

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 279
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Lailliset valomuutokset?

ViestiKirjoittaja Matway » 06 Huhti 2018, 14:53

Ihmettelin kanssa tuossa Moottori lehdessä ollutta juttua että 25w xenon polttimo ei vaadi pesureita eikä automaattista korkeudensäätöä.
Onko tämä myös valosäädösten muutoksen tulosta.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa