HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Akku simahti kuumassa

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 06 Elo 2018, 08:34

Oli joulukuussa 2015 ostettu ja paikalleen pistetty akku Outbackissä. Viime perjantaina tunti motariajua ja tankkaamaan, mitäpä muutakaan. Virrat pois päältä ja sitten tankkauksen jälkeen normistarttaus ja siirtymä huoltoaseman parkkikselle. Varjoisat paikat tietty jo käytössä eli siis suoraan auringonpaisteeseen. Kännykkä keskikonsolin kannen päällä, suorassa auringonpaisteessa. Yritys soittaa kännykällä: herjaa että ylikuumentunut, odota hetki. Siitä vähäksi aikaa kännykän kanssa varjoon ja kännykkä pelittää taas, muutama puhelinsoitto. Sitten pitäis jatkaa ajua: startti naksahtaa, vaan ei juuri pyöritä, releet naksuu, mittarivalot palaa, ei mitään herjoja missään. Mitä kummaa, juuri kaikki OK, akkukin melko tuore ja varmasti latingissa! Onneksi kaapelit mukana, hyvin pelittää. Hienoja ihmisiä huoltsikalla. Uusi akku akkuliikkeestä, kanssa-autoilija jopa puhelimella varmistaa, että lähikaupungin akkuliikkeessä ollaan vielä pe-ip:n lopulla paikalla. Todetaan, että laturi lataa ihan normaalisti. Akkuliikkeessä puhetta jostain kemiallisesta reaktiosta, kun akku ylikuumenee. Netistä ei löydy mitään järkevää asiaan liittyvää. Osaako kukaan sanoa, mitä akussa tapahtui? Oli siinä akulla poikkeuksellisen kova paikka, kuuma kone toisella sivulla ja suora armoton auringonpaiste mustaan konepeltiin. Vasen etujarrukin vähän laahaa...
- Sen kännykän akku ei simahtanut, toimii edelleen normaalisti. Ja hatunnosto huoltsikan kassalle sekä apua antaneille teiden ritareille!
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja -teme- » 06 Elo 2018, 15:57

Täysin mahdollista, itselle muutama vuosi sitten entisen legacyn akku meni myös kesähelteellä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 06 Elo 2018, 21:53

Kukaan tiedä, mitä siellä akussa tapahtuu kun noin kertalaakista ja varoittamatta pimenee? Hyvä kun sattui ihmisten ilmoilla. Jossain toisaalla olisin varmaan yrittänyt laturia, mitähän siitä olisi tullut? No, eipä tuo parinkymmenen kilsan ajosta mitään sanonut.

Ikuna kuullut ettei autoa sais parkkeerata aurinkoon motariajon jälkeen. Vai onko tämä nyt sitten sen ilmastonmuutoksen mukanaan tuomaa evoluutiota?
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 06 Elo 2018, 22:40

Sen mitä netistä löysin.. Kuumuushan haihduttaa akkunesteitä (ja nopeuttaa akun sisäistä korroosiota), mutta tuo ei ole mikään nopeasti tapahtuva asia. Vaan jos on vanhempi akku niin voi olla että on toiminnan raja tullut vastaan ja se enää jaksa pitää jännitettä/virtaa kuumana. Vähän sama kuin kylmälläkin kelillä siis. Toinen mistä löysin maininnan että laturi lakkaa lataamasta ylikuumennutta akkua, tässä taasen vastaava tilanne kuin ylilatauksen (eli akun ylikuumentamisen) estämisessä ladatessa.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 07 Elo 2018, 07:58

Eli akku ei sitten vissiin tuhoutunut kertalaakista ja konepelti ylös olisi auttanut, tilapäisesti. Akku kuitenkin reilun 2,5 vuoden ikäisenä elinkaarensa lopuilla - nekin sitten huonompia kuin ennen. Kyllä mun käytöissä akut on ennen 5 vuotta kestäneet.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 07 Elo 2018, 10:13

Subarun akkukin on kotelossa, nestemäärää ei voine tarkistaa irrottamatta akkua (lieneekö enää tarjolla akkuja, joissa on nestemäärän tarkistusikkuna?), nesteen lisääminen ei ainakaan onnistu. Uuden akun (Fiamm Black) kannessa kuitenkin on akun kunnon tarkistusikkuna, jota entisessä ei ollut. Mitähän se tarkistusikkuna muuten tarkasti ottaen kertoo, akkunesteen kunnon?

Nyt vasta jälkeenpäin muistin, että Subarun ajotietokoneessa on näyttö, joka näyttää akun jännitteen ja latausvirran. Niistä ainakin voi päätellä yhtä ja toista tilanteiden kehittymisestä. - Kun vaan muistais seurata. Kesälläkin.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja HegeHege » 09 Elo 2018, 13:59

Eiköhän se tarkastusikkunassa näkyvä pallero ole kuin ominaispainomittari, joka näyttää varaustilan. Ei siis kerro akun varsinaisesta kunnosta mitään.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Akku simahti kuumassa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 09 Elo 2018, 14:20

Se ei kerro yhtään mitään. Mulla on rikkinäisiä akkuja mitkä on vihreellä edelleen.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa