On siellä se kellojousi/pyörivä liitin ("roll connector" in subarish), mutta se on onneks erillinen pulikka ratin alla.
Sain sitten sen ratin irti, "tuurilla" eli monen asian summana. Tein paremman "työkalun" ratinirrotukseen ja kiristin sillä, kunnes sekin alkoi taipua. Jätin jännitykseen ja heitin kuumailmapuhaltimella lämpöä päälle: alumiinisen rungon pitäis laajeta enemmän kuin teräksisen akselin. Ei mitään. Toki irrotusöljyt jo aiemmin sisään. Paukuttelin kevyesti kumilekalla, ei mitään. Lopulta istahdin kuskin penkille epätoivoisena ja tempaisin muutaman kerran apinan raivolla haistvittuu -vetoja ratin puolelta toiselle ja johan irtos. En tiedä, minkä syytä se oli, olin tuota tempomista harrastanut jo aiemminkin...
- ratti.jpg
- (281.94 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa
Nyt on pöydällä se pyörivä liitinhäkkyrä. En viitsinyt avata, kun halusin selvittää ensin, että onko sen sisällä jotain potentiaalisesti korjattavaa. Ilmeisesti ei, käsittääkseni vain lattakaapelia rullalla eikä esim. kontaktipintoja. Päällä olevan 12 (tai 14?) -napaisen liittimen pinneistä Mauri H oli tuossa toisessa ketjussa löytänyt rasvaa. Ei luulis, että rasva kovasti haittaa liitoksia? Ellei se liukasterasva nimenomaan johda hiukan sähköä, jolloin eksyessään kahden pinnin väliin signaali sekoaa?