Tällaisen tapauksen kanssa pääsin likaamaan käteni
Eli lyhyesti mistä ongelma on alkanut ja mihin tähän mennessä on päästy:
Auto on ollut ajossa viimeksi noin kaksi vuotta sitten. Jäi seisontaan jarruvian vuoksi, akku oli paikallaan ja muutenkin sellaisenaan.
Vuoden seisonnan jälkeen hinausautomies antoi autolle ilmeisesti apuvirtaa. Sahuutti vain eikä eloa, joten auto lavalle ja sinne missä nyt on ja seisoi siinäkin about vuoden.
Tämän jälkeen pääsin autoon käsiksi. Ensimmäiseksi autoon akku kiinni ja kokeilemaan. Kojelautaan tulee valot, valot vilkut jne toimii, Keskuslukko myös. Startti pyörittää konetta hyvin, mutta ei lupaakkaan. Bensapumppu ei kuulosta pyörivän eikä mittaus pumpulta osoittanut sinne tulevan virtaa.
Autossa oli Cobra 7910 ajonesto+varashälytin lisälaite, kaukokäyttöinen säädin ja kojelautaan kuitattava mokkula jolla auto käynnistyi. Omistajan mukaan hälytin oli toiminut aiemminkin mutta varmaksi sanoi ettei avain lätkää tarvinnut kuitata auton käynnistymiseksi. Nytkään laitteeseen ei tuntunut tulevan virtaa kun autoon laittoi akun ja kytki virrat. Purin kuitenkin laitteen pois auton johtosarjojen välistä. Ei vaikutusta ongelmaan.
Alusta lähtien havaitsin ettei Check Engine valo syty mittaristossa kun virrat kytketään tai moottoria pyöritellessä. Nettiä lukemaan ja samankaltaista ongelmaa tuntui löytyvän, ei virtaa puolille, pa pumpulle tai eculle.
Tähän oli lueteltuna muutamia perusratkaisuja: maadoitukset, ruskea päävirtarele apparin jalkatilassa, sbf sulakkeet moottoritilassa ja muut sulakkeet ja ECUn virransyötön tarkistus.
Kaikki liitokset katsoin läpi purkamalla pois kojelaudan, sulakerasian, testasin kaikki sulakkeet mittaamalla ja laittamalla hyppylangat isojen SBF sulakkeiden tilalle, ei vaikutusta. Eculle en löytänyt sopivaa pinout kaaviota mutta testasin sen verran valokynällä auton koriin maadoitettuna että ainoastaan liittimeen D mustapunaiseen johtoon tuli ainoastaan virta. Käsittääkseni pitäisi ainakin 3 pinnistä löytyä akkujännite. OBD pistokkeen pinneistä ei myöskään löytynyt virtaa.
Seuraavaksi etsin päävirtareleen, oletuksena sen olevan syypää. Apparin jalkatilassa, ruskea kantikas rele. Nopeana tarkastusmetodina yhdistin releen navat, virran ollessa päällä. Nyt bensapumppu alkoi pyöriä ja moottoritilassa surista ilmeisesti kaasuläppä jne.
Startatessa pumppu pyöri, moottori pyöri ja välillä vaimeasti yskähteli säännöllisesti ja yskähdyksen kohdalla CE valo aina välähti mittaristossa.
Tämän jälkeen mittasin päävirtareleen herätteen todeten ettei sitä tule.
Jotain speculaatiota lueskelin bensapumpun ohjainlaitteesta takakontissa. Jollain toiminut lääkkeenä vastavassa ongelmassa. Sitä en ole vielä saanut käsiini. Mutta kunnon kytkentäkaavan puuttuessa, osaako joku samaistua ongelmaan tai sanoa että tuleeko puuttuva virta Eculle tuon bensapumpun ohjainlaitteen kautta?