Sivu 1/1

Vakionopeussäädin mysteeri

Lähetetty: 12 Helmi 2020, 08:19
Kirjoittaja maukka100
Eli autoni vakkari temppuilee (Legacy -04 2.5L). Minulla on kyllä arvaus mistä johtuu, mutta en kerro sitä vielä, koska se vaikuttaa mitä muut ehdottavat viaksi.
Asiaan. Kylmällä moottorilla kun ajaa, vakkari toimii normaalisti. Mutta kun moottori lämpenee, niin vakkari hyppää pois päältä, Eikä anna asettaa nopeutta, tai jos antaa niin hyppää taas pois päältä. Paitsi kun nopeutta on noin alle 65km/h, niin toimii suht hyvin yleinsä, ei aina, jos ei aja liian suurella vaihteella. Mutta sitten taas kun jatkaa ajoa arviolta 100km, niin vakkari alkaa toimia normaalisti joskus, eikä pompi pois päältä.
Eli toimiessaan cruisen valo palaa, ja SET valo palaa. Silloin kun ei toimi, cruisen valo palaa, ja SET valo ei pala, eikä anna viiksestä asettaa nopeutta.
Ehdotuksi/kokemuksia?

Re: Vakionopeussäädin mysteeri

Lähetetty: 11 Maalis 2020, 06:43
Kirjoittaja maukka100
Oma arvaukseni meni metsään. Epäilin lambdaa, että se jotenkin vaikuttaisi asiaan, mutta ei.
Ja vika on pikkuhiljaa pahentunut. Nyt ei toimi kuin alhaisemmissa nopeuksissa ja niissäkin tietyllä vaihteella. Yleensä parhaiten 4 vaihteella.
Eikö mitään veikkauksia tule?

Re: Vakionopeussäädin mysteeri

Lähetetty: 11 Maalis 2020, 12:15
Kirjoittaja Matway
Polkimien anturit jo tarkastettu?

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Vakionopeussäädin mysteeri

Lähetetty: 11 Maalis 2020, 12:59
Kirjoittaja maukka100
Matway kirjoitti:Polkimien anturit jo tarkastettu?

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla


Ei ole kokeiltu toisilla anturilla, mutta en usko siellä vian olevan, koska ei luulisi auton nopeuden vaikuttavan niiden toimintaan.

Re: Vakionopeussäädin mysteeri

Lähetetty: 11 Maalis 2020, 20:45
Kirjoittaja maukka100
Noniin. Vian mahdollinen kohde ilmoitti itsestään. Käynnistin auton ja kaasupolkimen painaminen ei vaikuttanutkaan kierrosten nousuun ja syttyi vikavalo. Lukulaite obd porttiin ja tutkimaan. Koodi tuli kaasupolkimen anturista. Koodin nollaus ja kaasupoljin palasi käytettäväksi. Sitten tutkin anturin live dataa lukijalla ja huomasin joidenkin sensoreiden (en nyt muista minkä) volteissa heittoa keskenään. Tosin heitto oli vain 0,1 volttia kun ei kaasupolkimen koskenut. Ja kun sitä painoi eivätät voltit nousseet tasaisesti keskenään. Käsittääkseni pitäisi keskenään olla täysin samat.

Re: Vakionopeussäädin mysteeri

Lähetetty: 13 Syys 2020, 05:52
Kirjoittaja hannu_s
Vakkarin pomppiminen pois johtui itsellä manuaalivaihteisessa olevasta "vapaa" asennon tunnistimesta.

Nopea kokeilla kun ajaa ja ottaa vaihdekepistä kiinni, se riitti minun tapauksessa että vakkari pysyi päällä. Korjaus, joko uusi katkaisija sinne tai jos löytää jostain ohuemman alumiinitiivisteen sille niin voi kokeilla että auttaako.

Oma nopea korjaus, irti ja uudelleen paikalleen auttoi niin että pelasi 5 ja 3 vaihteella, eli just riittävästi :)

Re: Vakionopeussäädin mysteeri

Lähetetty: 03 Marras 2021, 09:48
Kirjoittaja Warttinen
Morjens,
Itsellä samanmoinen pirssi ja vika, sekä oireet mätsäävät! Näin uutena harrastajana, missä tuo vaihteiston vapaa-asennon anturi sijaitsee? Jarru- ja kytkinpolkimen anturit tarkistin jo.