HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Korjaamo aiheutti vian sisäilmanpuhallukseen startin vaihdon yhteydessä (?)

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
JukkaK
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

Korjaamo aiheutti vian sisäilmanpuhallukseen startin vaihdon yhteydessä (?)

ViestiKirjoittaja JukkaK » 21 Tammi 2022, 14:24

Minun autooni ilmestyi mielenkiintoinen uusi vika korjaamolla tehdyn startin vaihdon yhteydessä. Autona 2009 Legacy Outback, 2,0 diesel. Hankin itse Tarviketorilta uuden startin ja sovin vaihtotyön tehtäväksi eräällä autokorjaamolla, josta on tähän saakka ollut hyviä kokemuksia.

Vaihtotyö kävi korjaamolla ripeästi, kesto noin 1:15h. Uudella startilla käynnistyminen oli selvästi helpompi. Lyhyen ajon jälkeen aloin ihmetellä, että miksi sisäilman puhallin/ilmastointi puhaltaa ajoittain täydellä teholla lyhyitä pätkiä. Voimakas puhallus tapahtui, vaikka kytkin ohjauspanelista koko sisäilmanpuhalluksen pois päältä. Huomasin, että puhallus tapahtuu kun kiihdytän/painan voimakkaasti kaasua ajon aikana. Tätä ongelmaa ei todellakaan ollut ennen eilistä startin vaihtoa.
Sinänsä kaasupolkimen ja sisäilman puhalluksen toisiinsa yhdistävä vika tuntuu hyvin erikoiselta. Mieleen tulee, että mitäköhän he korjaamolla ovat joko sähköisessä kytkennässä suosineet tai ovatko rikkoneet jonkun anturin.

Onko teillä mitään ajatusta, mikä vian voisi aiheuttaa tai oletteko kohdanneet samaa ongelmaa?

Soittelin eilen korjaamolle ja he vastasivat vihdoin kuudenteen (!) soittooni. Sovittiin, että tuon auton heille tutkittavaksi ensi viikolla. Hämmästelivät kyllä kovasti, miten tämmöinen vika olisi päässyt syntymään startin vaihdossa. Olen itse täysin varma, ettei tätä vikaa ollut ennen heidän tekemäänsä korjaustyötä. Toivottavasti korjaamolla on yhteistyöhaluinen ja syy vialle löytyy kohtuudella. En kyllä ajatellut heille senttiäkään maksaa vian korjauksesta. Tarvittaessa käytän apuna kuluttaja-asiamiestä.

Onko muilla foorumilaisilla ollut vastaavia tilanteita, korjaamon toiminta on vioittanut autoa ja siitä joudutaan selvittelemään?

Jukka

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Korjaamo aiheutti vian sisäilmanpuhallukseen startin vaihdon yhteydessä (?)

ViestiKirjoittaja mechanix » 21 Tammi 2022, 19:09

Puhaltaako oikeasti suulakkeista kovempaa vai onkohan siellä nyt vain vuotava ahtoletku tms. mistä kuuluu kova suhina kabiiniin ahdoilla...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Korjaamo aiheutti vian sisäilmanpuhallukseen startin vaihdon yhteydessä (?)

ViestiKirjoittaja -teme- » 22 Tammi 2022, 06:43

Kyllä aika kaukaa haettu on että startin vaihto vaikuttaa puhaltimeen millään tavalla koska startissa on tasan 2 johtoa toinen on solenoidinheräte ja toinen suora virta ja niitä ei voi sekottaa. Tuo ahtovuoto kannattaa kyllä kahtoo että onko nyt vaan ahto vuoto jossain, itse veikkaan coolerin ja imusarjan välistä putkea nekun tuppaa näissä halkemaan ihan yksinäänkin niin aiheuttaa kyllä suhinaa.

Jos tosiaan on että puhallin on nyt mennyt sekaisin niin se on kyllä vaan sitä p***aa tuuria että startin vaihdon jälkeen heti ilmenee, mutta ei voi kyllä korjaamoa lähteä siitä syyttämään, ellei ole jotain näyttyä siitä että ovat jotain muutakin rassanneet kun pelkkää starttia.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Korjaamo aiheutti vian sisäilmanpuhallukseen startin vaihdon yhteydessä (?)

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 22 Tammi 2022, 10:29

Oon kyllä samalla kannalla että ahtovuoto vois olla kuitenki vikana, jos ainoostaan isommalla kuormalla kuuluu suhina, eli sillonkun ahtaa enemmän. Jossain vuosimalleissahana oli kylmäjuotoksia noissa lämmönsäätöpaneeleissa, mutten muista missä? Mutta ei senkään pitäs tollasia aiheuttaa. Kyllähän korjaamon se täytyy korvata jos on niiden syy, mutta jos johtuu jostain muusta ni joutuu laittaa käden taskuun. Niinku mä vaihdoin töissä just sisuun moottori, tappelin pari päivää ilmaongelmien kanssa kunnes ainoo vaihtoehto oli enää kansivika, mitä meinasin jo heti alussa. Purkaamolla, mistä kone tuli, sanottiin vaan että se on ilmattu väärin, siinä syy. Käymään kun laitto, ni alle 10 sek meni että letkut oli kivikovat, ja ajaessa korkki puhalsi n. 10 sek välein painetta/vettä ulos. Mä ilmasin päältä, alta, sivulta, edestä, takaa, pää vinossa, yhellä jalalla seisoen ja ties mitä muuta, vaihdoin kompuran ja kaikki eliminoitiin. (En tiedä maksajaa, mutta ilmeisesti) purkaamo loppujenlopuks anto luvan purkaa kannet pois, ja siellähän oli päivänselvä kansivika kutospytyssä, pahvista oli palanu jo puolet pois. Eli mun diagnoosi oli oikee, vaikka kaikki sitä vastaan meinas ollakki. Purkamokin sano ettei siinä voi olla kansivikaa, kun se oli rovaniemeltä ajettu etelään :roll: Ja kuulemma oireet ei sopinu kansivikaan. Vaikka mun mielestä ne oli just kansivian oireet.

JukkaK
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

Re: Korjaamo aiheutti vian sisäilmanpuhallukseen startin vaihdon yhteydessä (?)

ViestiKirjoittaja JukkaK » 24 Tammi 2022, 20:04

Välijäähdyttimen ilmaletkun huonosta liitoksestahan se vika löytyi itse tehdyllä lyhyellä tutkimisella. Nyt pysyy paineet putkessa eikä suhinoita kuulu. Pitääpä itse ensi kerralla paneutua ongelmaan ennen kuin alkaa liikaa kyselemään/huutelemaan.
Kiitos teille kaikille hyvistä vastauksista.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa